Tomtom79 Tomtom79 skrev:
OM det är så att er tomt behöver bli 711m2 större (enligt sifforna ovan) och tarmen neråt havet är 60m lång (enligt ritningen) så kan man ju bredda denna med 11,85m. 6,43 meter åt 1:215 samt 5,42m åt 1:216. Då borde nya ytorna bli ganska lika. Du får dessutom en knappt 30m tarm som är klart bättre.

Oaktat "kvaliteten" på kvadratmetrarna så skulle jag på en karta tycka det var mer rimligt. De andra tomterna har, enligt mig, bättre form med smalt uppåt land och öppnar upp mot havet. Klart mkt trevligare än att ha en tratt neråt havet. Så om NÅGOT så skulle 1:214 vara större än de övriga för att kompensera. Men lantmätaren kanske kan motivera varför 1:214 ska vara värd mycket mer per kvadratmeter?
Nej han kunde inte motivera det.. allt vi fick höra var "är det verkligen så viktigt med lika stora bitar" ?

dvs.. han kunde inte se det VIKTIGA ur den ekonomiska aspekten med värdet på marken i fråga?

11m är bra - inte mycket, men betydligt mycket bättre än nuvarande ca 18m (skulle då bli ca 30m)

problemet är att det går en dalgång mot nr2 (dvs min mors bror), och där blir det lite obrukbar mark.. det går inte att använda alls i och med att det ofta blir översvämning på våren + regnrika perioder - denna dalgång börjar gissningsvis kanske 7-8m från knuten på vår huvudbyggnad
 
N najks skrev:
pga att dessa möten tillkallades under tvång av min släkt, jag var själv i stan och har ett jobb..

min mor var därute i och med pensionsålder, därav att hon blev kallad till möten när de visste att jag inte skulle vara där! Vid vissa möten uppgavs även önskemål att detta endast skulle ske mellan "syskonen" i fråga.
Att endast syskonen (delägarna/sakägarna) blev kallade till möten kan jag förstå (övrig släkt, barn, ingifta mm har tendens att få denna typ av sammankomster att spåra ur).

Har inte du och din mor och ert juridiska ombud haft diskussioner kring gränsdragning sedan tjafset startade förra sommaren? Du nämnde att du under vintern skulle fördjupa dig i frågan och söka information. Nu verkar det som om du inte riktigt gjort den hemläxan och då kan det tyvärr bli så här.
 
Redigerat:
Jag uppfattar det som att det är din mamma och hennes syskon som är fastighetsägare? Hon har närvarat i fält och inte invänt. Lite oklart om det är en tvångssituation eller inte? Är det tvistigt ska fastigheten värderas men det känns mer som att LM hanterar det som överenskommelse. Oavsett, så är det bara för din mamma att inkomma med ett nytt yrkande om hon inte är nöjd.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Att endast syskonen (delägarna/sakägarna) blev kallade till möten kan jag förstå (övrig släkt, barn, ingifta mm har tendens att få denna typ av sammankomster att spåra ur).

Har inte du och din mor och ert juridiska ombud haft diskussioner kring gränsdragning sedan tjafset startade förra sommaren? Du nämnde att du under vintern skulle fördjupa dig i frågan och söka information. Nu verkar det som om du inte riktigt gjord den hemläxan och då kan det tyvärr bli så här.
Jo vi har haft en enda riktlinje i vår diskussion, samt diskussionen med vårt juridiska ombud

marken skall delas så rättvist räknat till yta, dvs ca 10500 /3

hemläxan är alltså gjord, eftersom vi klargjorde vår ståndpunkt redan i fjol

men min mor är äldst av syskonen och inte lika inne på de olika aspekterna som de andra, som för övrigt pratat ihop /gaddat ihop sig, du kan säkert förstå hur pass svårt det är för en nybörjare att sätta sig in i något och få full förståelse för vad alla olika gränser, siffror och betäckningar innebär på en karta
 
N najks skrev:
Jo vi har haft en enda riktlinje i vår diskussion, samt diskussionen med vårt juridiska ombud

marken skall delas så rättvist räknat till yta, dvs ca 10500 /3

hemläxan är alltså gjord, eftersom vi klargjorde vår ståndpunkt redan i fjol

men min mor är äldst av syskonen och inte lika inne på de olika aspekterna som de andra, som för övrigt pratat ihop /gaddat ihop sig, du kan säkert förstå hur pass svårt det är för en nybörjare att sätta sig in i något och få full förståelse för vad alla olika gränser, siffror och betäckningar innebär på en karta
Nej, det är inte helt lätt att sätta sig in i kartmaterial och lagstiftning om man aldrig hållit på med det.

Din/din mors ståndpunkt är att dela arealen på tre lika delar räknat i kvm. Du nämner att släktingarna är inne på olika aspekter, vilka är det?
 
M MetteKson skrev:
Nej, det är inte helt lätt att sätta sig in i kartmaterial och lagstiftning om man aldrig hållit på med det.

Din/din mors ståndpunkt är att dela arealen på tre lika delar räknat i kvm. Du nämner att släktingarna är inne på olika aspekter, vilka är det?
Ja det stämmer, hennes åsikt är min - dvs lika delar (vilket för övrigt även var min morfars åsikt)

Tar en snabb recap

För ca 40 år sedan så roterade min mamma och hennes syskor (med tilltänkta familjer) mellan vår nuvarande hus och en liten sovstuga.. det var då min morfar fick idén att bygga två identiska timringar (kostnad då var kanske 150k?)

Sedan i samband med att dessa byggdes fick min mor och hennes syskon frågan "vem vill ta över herbret?"

ingen av syskonen hade något emot att mamma tog det - de fick ju helt nya hus betalda av morfar/mormor

NU verkar det dock som så att mamma skall tillskrivas ett faktiskt "högre" värde i och med att hon fick välja hus först - dvs det var inget som de haft något emot under alla år, men nu när det går att få lite ekonomisk vinning då jäklar skall det dras upp i ljuset och under lupp igen!

Jag kan inte se någon annan rimlig sanning än just detta.. varför skulle vi annars få 1000 m2 mindre tomt?
 
N najks skrev:
Ja det stämmer, hennes åsikt är min - dvs lika delar (vilket för övrigt även var min morfars åsikt)

Tar en snabb recap

För ca 40 år sedan så roterade min mamma och hennes syskor (med tilltänkta familjer) mellan vår nuvarande hus och en liten sovstuga.. det var då min morfar fick idén att bygga två identiska timringar (kostnad då var kanske 150k?)

Sedan i samband med att dessa byggdes fick min mor och hennes syskon frågan "vem vill ta över herbret?"

ingen av syskonen hade något emot att mamma tog det - de fick ju helt nya hus betalda av morfar/mormor

NU verkar det dock som så att mamma skall tillskrivas ett faktiskt "högre" värde i och med att hon fick välja hus först - dvs det var inget som de haft något emot under alla år, men nu när det går att få lite ekonomisk vinning då jäklar skall det dras upp i ljuset och under lupp igen!

Jag kan inte se någon annan rimlig sanning än just detta.. varför skulle vi annars få 1000 m2 mindre tomt?
Har din mors syskon uttryckligen sagt så eller är det egna antaganden?

Du har fastnat för millimeterrättvisa vad gäller kvm, men är det ok för dig om värdet på fastigheterna blir olika bara kvm är likvärdigt?

Det är inte bara kvm som avgör värdet, men det behöver jag inte dra upp igen, det behandlades ordentligt i början av tråden.

Hur har det gått med bastun (och dess bygglov/strandskydd) som moster hade som påtryckningsmedel?
 
M MetteKson skrev:
Nu är det vad jag förstår inte en strandtomt utan det går en landremsa går mellan TS fastighet och vattnet. Det är inte heller bara att smälla upp en fiskebodar hur som helst inom strandskyddat område.
Jo jag är med på att standskyddet gäller och svårigheter med bygglov etc
Tanken med inlägget var att ge förslag på alternativa gränsdragningar vid avstyckningen.
Och om det mot förmodan skulle bli aktuellt med servitut som kompensation för värdeminskningen så se till att få det så heltäckande som möjligt så det täcker upp för den användning, nuvarande och ev framtida, man kan vilja ha.
 
Herr hatt Herr hatt skrev:
Jo jag är med på att standskyddet gäller och svårigheter med bygglov etc
Tanken med inlägget var att ge förslag på alternativa gränsdragningar vid avstyckningen.
Och om det mot förmodan skulle bli aktuellt med servitut som kompensation för värdeminskningen så se till att få det så heltäckande som möjligt så det täcker upp för den användning, nuvarande och ev framtida, man kan vilja ha.
Ja, TS nämnde något om att det går stigar kors och tvärs och att det finns någon gammal gemensam fiskebod om jag inte missminner mig. Det är viktigt att allt ”säkras upp” med servitut, särskilt om det blir nya ägare till grannfastigheterna.
 
M MetteKson skrev:
Har din mors syskon uttryckligen sagt så eller är det egna antaganden?

Du har fastnat för millimeterrättvisa vad gäller kvm, men är det ok för dig om värdet på fastigheterna blir olika bara kvm är likvärdigt?

Det är inte bara kvm som avgör värdet, men det behöver jag inte dra upp igen, det behandlades ordentligt i början av tråden.

Hur har det gått med bastun (och dess bygglov/strandskydd) som moster hade som påtryckningsmedel?
min mor har sagt att det förts på tal, dvs att hon fick välja den byggnad de andra ratade då.. och att det kanske inte gick helt kosher till, men de har ju inte infört några invändningar på alla år som flutit på gällande just det - förrän nu när det i princip blir så att "först att välja" skall få mindre mark vid klyvning
 
M MetteKson skrev:
Ja, TS nämnde något om att det går stigar kors och tvärs och att det finns någon gammal gemensam fiskebod om jag inte missminner mig. Det är viktigt att allt ”säkras upp” med servitut, särskilt om det blir nya ägare till grannfastigheterna.
i dagsläget nyttjar vi inget i den gamla sjöboden, och har inte gjort så på säkert 10-15 år

den el-matning som går in till fastigheten i nuläget, och sedan expanderar till syskonen går via VÅR tomt - från allmänning och sedan vad jag antar är någon skogsägares eller möjligen kommunens intressen!

vattenledningen går över mors systers tomt och sedan in på vår tomt
 
N najks skrev:
i dagsläget nyttjar vi inget i den gamla sjöboden, och har inte gjort så på säkert 10-15 år

den el-matning som går in till fastigheten i nuläget, och sedan expanderar till syskonen går via VÅR tomt - från allmänning och sedan vad jag antar är någon skogsägares eller möjligen kommunens intressen!

vattenledningen går över mors systers tomt och sedan in på vår tomt
Ta ett snack med lantmätaren kring olika servitut. Kanske någon här kan ge dig tips också.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N najks skrev:
Ja det stämmer, hennes åsikt är min - dvs lika delar (vilket för övrigt även var min morfars åsikt)

Tar en snabb recap

För ca 40 år sedan så roterade min mamma och hennes syskor (med tilltänkta familjer) mellan vår nuvarande hus och en liten sovstuga.. det var då min morfar fick idén att bygga två identiska timringar (kostnad då var kanske 150k?)

Sedan i samband med att dessa byggdes fick min mor och hennes syskon frågan "vem vill ta över herbret?"

ingen av syskonen hade något emot att mamma tog det - de fick ju helt nya hus betalda av morfar/mormor

NU verkar det dock som så att mamma skall tillskrivas ett faktiskt "högre" värde i och med att hon fick välja hus först - dvs det var inget som de haft något emot under alla år, men nu när det går att få lite ekonomisk vinning då jäklar skall det dras upp i ljuset och under lupp igen!

Jag kan inte se någon annan rimlig sanning än just detta.. varför skulle vi annars få 1000 m2 mindre tomt?
Taxeringsvärdet på ett 40 år gammalt hus utan åretruntstandard är försumbart och troligen ganska likt för samtliga hus.
Men ni kan väl byta stugor, eller dra lott om vem som får vilken fastighet. Alla hus tillhör ju nuvarande fastighet så alla äger var sin tredjedel i varje byggnad.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Taxeringsvärdet på ett 40 år gammalt hus utan åretruntstandard är försumbart och troligen ganska likt för samtliga hus.
Men ni kan väl byta stugor, eller dra lott om vem som får vilken fastighet. Alla hus tillhör ju nuvarande fastighet så alla äger var sin tredjedel i varje byggnad.
det är inte så enkelt...

tror du seriöst att de som bott 40 år och skapat sina egna hem ska "byta" helt plötsligt?

känns inte realistiskt alls för någon av de inblandade!
 
N najks skrev:
Det jävligt intressanta här är att personen på lantmäteriet ifrågasätter "är det viktigt med lika stor del" ?

...

Vad tycker ni andra?
Att en tjänsteman vid en myndighet ställer en sådan fråga är positivt inte negativt. Svaret bör vara ungefär "ja det är viktigt för oss".

Om det enligt tjänstemannen och lagen mm. varit oviktigt hade han sagt det i stället. Det här var en öppning att säga "ja, det är viktigt" och påtala att ni inte alls är överens om gränsdragningen.

Det är det som lantmätaren är där för att bestämma. Alltså inte hjälpa er att komma överens (det är så klart första alternativet men det kommer ni uppenbarligen inte göra) utan att faktiskt lyssna på alla och sedan fatta ett beslut.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.