N najks skrev:
Okej, jag byter ut "rimlig" mot funktionell dragning gällande tomtgränsen!
Och vad skulle det vara? Se till att ha det klart för er. Funktionell är fortfarande en värdering från er.

N najks skrev:
Samma sak med att vi kan tänka oss att minska vår yta på marken något, förutsatt att tokigheterna upphör, och att vissa av våra önskemål bifalls. Dvs ge och ta, helt enkelt!
Vilka önskemål, specifikt? Och hur mycket kan ni tänka er att minska ytan? Var?
Tänk igenom detta redan nu. Inte löst svamlande. Se till att ha något konkret att komma med.
Exempelvis, om ni har en uppfattning om var mostern vill dra gränsen, gör en egen dragning som ni kan tänka er som kompromiss. Er jurist kommer vilja veta vad ni kan tänka er, det är del av juristens förhandlingsutrymme för er räkning.

N najks skrev:
Angående bastun, nej jag tror inte det.. jag grävde ju ned den för att den inte skulle skymma någon utsikt för henne - placeringen ligger dessutom nedanför vårt hus - så även vid en framtida tomtgräns så skall den falla inom vår lott. Saken är att den i bakkant bara sticker upp ca 50-60cm MAX, så den skymmer ju inte ens för oss.

Enligt henne verkar det inte som om det skall få finnas något på marken som eventuellt kan ligga i hennes blickfång - eller rättare sagt inget som möjligen kan synas från farstukvisten på hennes eget hus.

Min gissning är att hon antingen rent ut sagt vill ställa till förtret för oss!
Med tanke på att du kan tänka dig att flytta den och att det inte skulle innebära allt för stort besvär, ha det som förhandlingsmån, dvs se det som något du kan erbjuda henne i utbyte mot något annat.

Försök tänk på liknande sätt om hennes andra krav. Jag upplever det som att hon försöker förhandla genom att hitta på så många krav som möjligt. Det kan man förhålla sig till på några olika sätt.
- Rationalisera undan kraven, dvs strunta i dem om de är osakliga.
- Komma med motkrav för att gå henne till mötes
- Hitta på egna krav på liknande vis (Barnsligt, inte konstruktivt, kommer inte leda till en lösning). Kan möjligtvis vara aktuellt som ett retoriskt begrepp i en diskussion för att försöka uppnå den första punkten. Dvs påtala orimligheten i att hitta på saker genom att påvisa liknande dumheter tillbaka.

Notera att jag absolut inte förordar det sistnämnda alls, men ibland är man inte mer än människa.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N najks skrev:
Ja för vår familjs del (dvs min mors och min) så är det följande "krav" vi har:

1. tomtgränser bör ha en rimlig dragning, dvs inte skära rakt in på annans mark
2. ingen del av marken skall "räknas bort" pga enskild individs tycke
3. arean bör delas upp så rättvist det går, dvs delat på tre tomter

Detta vet dock hon redan om i dagsläget..

Det vi skulle kunna göra avkall på/kompromissa med är då följande

1. vi river (i förtid) det avtal som finns idag (det verkar ju vara en stor bit av mosterns intresse)
2. vi kan tänka oss att acceptera viss minskning av vår tomt, på rimlig grund,
och i detta fall så vill vi definitivt att LM skall ge sin syn på saken
3. jag kan tänka mig att demontera bastun (i sak har det ingen större betydelse för min del),
dock kommer detta inte ske förrän vi har nått en kompromiss gällande alla andra aspekter.

Nu kommer jag ju låta advokaten sköta framtida kontakt, eftersom jag personligen inte vill ha något att göra med systern.. och min mor anpassar sitt "uteliv" i sommarstugan för att undvika ännu fler konflikter.
En handlingsplan! Bra början.

Var tydligare i formuleringarna kring det ni vill och varför. Skaffa er bra argument som backar upp vad som är ”rimligt” för er. Håll er till sakfrågan.

Ett par reflektioner på de kompromisser ni är villiga att göra;

Punkt 1. Riva avtalet i förtid, är det morfars avtal du menar? Låt juristen titta på det först och låt hen göra den bedömningen. Gör det inte på eget bevåg, det kan vara till er nackdel senare. (Här har jag ingen sakkunskap, det är ett råd utifrån hur jag skulle agera i liknande situation).

Punkt 2. Kontakta LM och kommun och diskutera kring hur de ställer sig till att stycka tre tomter i strandnära läge innan ni kommer för långt i detaljerna kring gränsdragning.

Punkt 3. Att demontera bastun är inget jag anser ni behöver ha med i diskussionen kring klyvning. Det kan inte moster tvinga er till. OM något eventuellt ”svartbygge” måste bort så får byggnadsnämnden ta det beslutet. Riv inte i förtid. Mosters byggnader ligger lika illa till i så fall. Det kan ni påtala (i vänlig ton) för moster om hon fortsätter komma med krav om rivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att haka upp mig på mosterns idéer om "centralt läge".

Låt oss göra ett tankeexperiment:
Anta att det redan är tre olika fastigheter, och att ägarna inte är släkt.
Tänk också in grannfastigheterna.

Finns det någon som helst anledning då att kalla just tomt 2 för "central" i förhållande till alla övriga stugor och tomter, inte bara era tre?

Jag får känslan av att det är lite som tre syskon som går på promenad och lillasyster kräver att få gå i mitten för att det är bästa platsen, fast båda storasyskonen vet att det är bättre att ha ena handen fri.

Funderar på om en lösning helt enkelt kunde vara att spela djävulens advokat och säga: "Om du tycker att mammas tomt är bättre än din så delar vi efter ditt förslag och sedan byter vi tomt med varandra rakt av". Någon som vågar sätta emot om jag säger att hon inte kommer att vilja byta?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Och vad skulle det vara? Se till att ha det klart för er. Funktionell är fortfarande en värdering från er.


Vilka önskemål, specifikt? Och hur mycket kan ni tänka er att minska ytan? Var?
Tänk igenom detta redan nu. Inte löst svamlande. Se till att ha något konkret att komma med.
Exempelvis, om ni har en uppfattning om var mostern vill dra gränsen, gör en egen dragning som ni kan tänka er som kompromiss. Er jurist kommer vilja veta vad ni kan tänka er, det är del av juristens förhandlingsutrymme för er räkning.


Med tanke på att du kan tänka dig att flytta den och att det inte skulle innebära allt för stort besvär, ha det som förhandlingsmån, dvs se det som något du kan erbjuda henne i utbyte mot något annat.

Försök tänk på liknande sätt om hennes andra krav. Jag upplever det som att hon försöker förhandla genom att hitta på så många krav som möjligt. Det kan man förhålla sig till på några olika sätt.
- Rationalisera undan kraven, dvs strunta i dem om de är osakliga.
- Komma med motkrav för att gå henne till mötes
- Hitta på egna krav på liknande vis (Barnsligt, inte konstruktivt, kommer inte leda till en lösning). Kan möjligtvis vara aktuellt som ett retoriskt begrepp i en diskussion för att försöka uppnå den första punkten. Dvs påtala orimligheten i att hitta på saker genom att påvisa liknande dumheter tillbaka.

Notera att jag absolut inte förordar det sistnämnda alls, men ibland är man inte mer än människa.
1. "funktionell" som innebär att det inte är ett stort jack rakt in i marken framför huset.. som hon önskar det så skall hon få all mark som vetter mot stranden, och vi får en liten smal remsa som vetter ut över vass (på ett ungefär så)

och vi vill helt enkelt att även vi skall få en remsa som vetter mot lite utav stranden!

2. vi har redan anfört att vi kan tänka oss att minska ytan bakåt, om hon jämkar så att vi får lite mer användbar yta framför huset - som man alltså faktiskt kan använda till något alls, tex spela kubb på (förslagsvis)

Hela poängen idag, varför hennes utsatta gränspinnar kommer så pass snett in på vår tomt beror ju mycket på att hon inte räknar in bortre hörnet bortanför sina hus (den bit hon ansåg inte skulle räknas in vid klyvning)

men i själva verket kommer ju endast hon ha någon användning för den, vi andra bor ju på andra sidan så att säga.

3. Allt går att flytta om man vill, men jag skulle rätt och slätt riva den isf.. sälja inventarier etc, och lägga virket på förvaring tills man behöver underhålla nuvarande hus/friggebodar..

det är ju inte helt enkelt och snabbt gjort, men då möter jag iaf ...... halvvägs.

4. Jag kommer inte sjunka så lågt att jag hittar på krav endast för att ha något att slänga tillbaka.. jag har tagit till mig hennes krav och önskemål - även om alla kanske inte är helt rimliga alla gånger.

Att sedan våra kompromisser möts med nya krav - ja det kan ju bli lite svårt acceptera.

Hon är nästan dubbelt så gammal som jag själv.. och ändå känner jag mig äldre just nu,
hennes sätt känns till och från lite naivt och provocerande endast för att få fram en reaktion.

Vi har trots allt att göra med en person som kanske inte är fullt tillräknelig (vet dock inte varför det blivit så),
eftersom allt varit lugnt och fridsamt under alla tidigare år. Utöver en liten incident då hon (som vuxen), dvs gott och väl över 20år gammal, valde att hantera en obekväm situation genom att rent konkret "springa till skogs".
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
En handlingsplan! Bra början.

Var tydligare i formuleringarna kring det ni vill och varför. Skaffa er bra argument som backar upp vad som är ”rimligt” för er. Håll er till sakfrågan.

Ett par reflektioner på de kompromisser ni är villiga att göra;

Punkt 1. Riva avtalet i förtid, är det morfars avtal du menar? Låt juristen titta på det först och låt hen göra den bedömningen. Gör det inte på eget bevåg, det kan vara till er nackdel senare. (Här har jag ingen sakkunskap, det är ett råd utifrån hur jag skulle agera i liknande situation).

Punkt 2. Kontakta LM och kommun och diskutera kring hur de ställer sig till att stycka tre tomter i strandnära läge innan ni kommer för långt i detaljerna kring gränsdragning.

Punkt 3. Att demontera bastun är inget jag anser ni behöver ha med i diskussionen kring klyvning. Det kan inte moster tvinga er till. OM något eventuellt ”svartbygge” måste bort så får byggnadsnämnden ta det beslutet. Riv inte i förtid. Mosters byggnader ligger lika illa till i så fall. Det kan ni påtala (i vänlig ton) för moster om hon fortsätter komma med krav om rivning.
Svar Ja, det är morfars avtal det handlar om..

Mycket mynnar ut i just hennes "oro" över att avtalet existerar.

Hade hon bara sakligt fört fram sina önskemål så hade vi säkert kunnat komma överens och skapat ett nytt avtal som hon hade varit mer tillfreds med. Dock tar hon ju till rent löjeväckande knep för att få sin vilja igenom nu, bara det faktum att hennes krav ändras från dag till dag.. det är liksom svårt att vara neutral och saklig till hennes argument.

Jo vi vill att juristen skall titta på avtalet först, absolut!

Hela grejen är ju att hon försöker provocera fram beslut från vår sida, först var det frågan om gränsdragning.. sedan blev frågan att handla om friggebodar, och till sist om altan eller bastu.

Hon trycker på alla knappar likt ett barn, för att få fram en motreaktion eller beslutsfattande från vår sida!

Jag tror personligen att något hänt i hennes liv.. en person som är fullt frisk och vid sina sinnes fulla bruk, går oftast inte från 0 till 100 bara sådär, och självklart är det ren spekulation från min sida.. men om det är något som hänt och som skapar hennes sätt så skulle hon förmodligen ändå inte vara ärlig om det tror jag.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag kan inte låta bli att haka upp mig på mosterns idéer om "centralt läge".

Låt oss göra ett tankeexperiment:
Anta att det redan är tre olika fastigheter, och att ägarna inte är släkt.
Tänk också in grannfastigheterna.

Finns det någon som helst anledning då att kalla just tomt 2 för "central" i förhållande till alla övriga stugor och tomter, inte bara era tre?

Jag får känslan av att det är lite som tre syskon som går på promenad och lillasyster kräver att få gå i mitten för att det är bästa platsen, fast båda storasyskonen vet att det är bättre att ha ena handen fri.

Funderar på om en lösning helt enkelt kunde vara att spela djävulens advokat och säga: "Om du tycker att mammas tomt är bättre än din så delar vi efter ditt förslag och sedan byter vi tomt med varandra rakt av". Någon som vågar sätta emot om jag säger att hon inte kommer att vilja byta?
Egentligen finns det ingen "central" tomt.. utöver att vår råkar befinna sig i mitten av den mark vi talar om

Hade tomten behövts delas i 5-6 delar så hade ju ingen av dem egentligen varit totalt "central" i fråga.

Och ställer man det i förhållande till alla andra tomter som finns i området så finns det absolut inget "centralt" läge, utan allt ställs ju i förhållande till exakt var de ligger, och vilka andra tomter man skulle jämföra med just då.

Vi ser alla havet, vi har alla tillgång till strand/vatten osv..

Point taken - du har en poäng, hon inser nog inte fördelen av att "bara ha granne på ena sidan",
det finns ju både för och nackdelar med att vara i mitten, men nackdelarna är inget vi har lagt så mycket tanke på.

Hon skulle säkerligen inte byta.. men nu handlar det ju rakt av om girighet, eftersom mycket vill ha mer. Vi vet, och hon vet, att hon kommer sälja inom 1-2 år, så snart klyvningen är klar.. och kan hon då få mer mark så ger det ju ett bättre utgångsbud vid försäljningen (kan jag tänka mig!)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
N najks skrev:
Gör det någon skillnad att de tidigt gav som gåva till syskonen, en åttondel var, medan de själva hade resterande?
Ja. Byggnad eller anläggning blir fastighetstillbehör om den och fastigheten kommer i samme ägares hand. Fastighetstillbehör förblir fastighetstillbehör tills det tas bort från fastigheten. Om det var 5 ägare (morfar+mormor+mor+moster+morbror) till fastigheten ett tag blev de byggnader som uppfördes av alla 5 gemensamt fastighetstillbehör. Var det inte alla 5 som var inblandade i byggnadens tillkomst blev den lös egendom.

Till exempel om mor+moster+morbror uppförde en byggnad utan morfar+mormors medverkan blev den lös egendom. Men en sådan byggnad blev fast egendom när ägandet i fastigheten ändrades så att det blev lika som för byggnaden.

En byggnad uppförd av bara en (eller två) av mor+moster+morbror kan inte ha blivit fast egendom.

N najks skrev:
Jag beställde hem papper från LM (fastighetsinformation, arrendehantering etc)
Skall det i dessa stå om det är ofri grund ?
Lantmäteriet håller normalt inte reda på huruvida byggnader är fastighetstillbehör eller på ofri grund. Undantag är när en byggnad på ofri grund ska få andelstal i en gemensamhetsanläggning, efter som det är möjligt enligt lag. Sådant andelstal registreras på ett särskilt sätt.

Skatteverket intresserar sig för byggnader i den mån de kan beskattas. Hävdar fastighetsägaren att någon annan äger byggnaden skickar de taxeringsblanketten till denne. Får de tillbaka den är de nöjda och fördjupar sig inte i ägarförhållandena. Information från Skatteverkets taxeringsregister kommer med i utdrag ur fastighetsregistret men är inte fastighetsrättsligt innehåll och ingenting som Lantmäteriet rättar eller uppdaterar.

Behöver man klarlägga huruvida en byggnad är fastighetstillbehör eller på ofri grund görs det genom fastighetsbestämning eller fastställelsetalan i allmän domstol.
 
C civilingenjören skrev:
Ja. Byggnad eller anläggning blir fastighetstillbehör om den och fastigheten kommer i samme ägares hand. Fastighetstillbehör förblir fastighetstillbehör tills det tas bort från fastigheten. Om det var 5 ägare (morfar+mormor+mor+moster+morbror) till fastigheten ett tag blev de byggnader som uppfördes av alla 5 gemensamt fastighetstillbehör. Var det inte alla 5 som var inblandade i byggnadens tillkomst blev den lös egendom.

Till exempel om mor+moster+morbror uppförde en byggnad utan morfar+mormors medverkan blev den lös egendom. Men en sådan byggnad blev fast egendom när ägandet i fastigheten ändrades så att det blev lika som för byggnaden.

En byggnad uppförd av bara en (eller två) av mor+moster+morbror kan inte ha blivit fast egendom.



Lantmäteriet håller normalt inte reda på huruvida byggnader är fastighetstillbehör eller på ofri grund. Undantag är när en byggnad på ofri grund ska få andelstal i en gemensamhetsanläggning, efter som det är möjligt enligt lag. Sådant andelstal registreras på ett särskilt sätt.

Skatteverket intresserar sig för byggnader i den mån de kan beskattas. Hävdar fastighetsägaren att någon annan äger byggnaden skickar de taxeringsblanketten till denne. Får de tillbaka den är de nöjda och fördjupar sig inte i ägarförhållandena. Information från Skatteverkets taxeringsregister kommer med i utdrag ur fastighetsregistret men är inte fastighetsrättsligt innehåll och ingenting som Lantmäteriet rättar eller uppdaterar.

Behöver man klarlägga huruvida en byggnad är fastighetstillbehör eller på ofri grund görs det genom fastighetsbestämning eller fastställelsetalan i allmän domstol.
Komplicerade förhållanden helt enkelt..

I detta fall vet jag ju att vårt herbre uppfördes samtidigt som den lilla gäststugan (av mormor/morfar)

I fallet med de andras boningshus så uppfördes de ju på bekostnad/i samråd med mormor/morfar

Jag tror även att båthuset uppfördes under samma tid, alltså i samråd med mormor/morfar


Många av de övriga byggnaderna har alltså uppförts på egen hand, och inte i samråd med mormor/morfar (som alltså fram till sitt frånfälle fortfarande var majoritetsägare av tomten i fråga - de andra ägde ju bara varsin åttondel fram till 2003)
 
Har nu samtalet med ett juridiskt ombud gällande just fastighets/arvs-frågor

Hon kommer att företräda oss i denna sak!

Jag fick även hindra min mor från att springa och skriva på att vi vill häva "morfars avtal" som alltså existerar idag.

Varför jag ville hindra det?

Det är idag vår enda hävstång mot total galenskap.. har vi inte det så finns det inget som hindrar ett av syskonen från att fullkomligt tappa alla spärrar som finns kvar.

Advokaten påpekade även det märkliga i att det plötsligt var så viktigt med snabba puckar enligt systern.. plötsligt skall ju allting ske inom loppet av några veckor. Det är ju trots allt ingen småsak det handlar om.. krig har ju skapats på längre tid än vad systern nu vill att vi skall fatta beslut på.

Vidare ansåg även vårt ombud att det var märkligt att systern "kände oro / ångest" över avtalet.. hela poängen är ju att det kommer att hävas per automatik när fastigheten väl är uppdelad i tre separata fastigheter.

Det går ju bara att spekulera i varför det plötsligt är så bråttom.. varför man "inte vill vänta tills nästa år då klyvning sker, utan vill att avtalet skall vara hävt nu, helst redan igår"

Vårt ombud tyckte också att det kändes mycket märkligt!

En sak är ju att hon känner oro över att hennes barn (mina kusiner i jämbördig ålder) skall behöva ärva en tvist - men oavsett så ärver de ju tillsammans en tredjedel - antingen av nuvarande fastighet, eller en tredjedel efter klyvning.

Vidare var vi överens om att mycket av det utspel som kommer från systern inte direkt påverkar henne själv, utan mest troligen är till för att ställa till förtret - eller helt enkelt försöka trycka på de ömma knappar hon kan finna!

Verkar som att juridisk hjälp av detta slag inte omfattas av hemförsäkringen dock, lite trist..
men det känns som att vi i slutänden kan förlora rejält mycket mer än pengar på att inte få hjälp med detta!
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Har nu samtalet med ett juridiskt ombud gällande just fastighets/arvs-frågor

Hon kommer att företräda oss i denna sak!

Jag fick även hindra min mor från att springa och skriva på att vi vill häva "morfars avtal" som alltså existerar idag.

Varför jag ville hindra det?

Det är idag vår enda hävstång mot total galenskap.. har vi inte det så finns det inget som hindrar ett av syskonen från att fullkomligt tappa alla spärrar som finns kvar.

Advokaten påpekade även det märkliga i att det plötsligt var så viktigt med snabba puckar enligt systern.. plötsligt skall ju allting ske inom loppet av några veckor. Det är ju trots allt ingen småsak det handlar om.. krig har ju skapats på längre tid än vad systern nu vill att vi skall fatta beslut på.

Vidare ansåg även vårt ombud att det var märkligt att systern "kände oro / ångest" över avtalet.. hela poängen är ju att det kommer att hävas per automatik när fastigheten väl är uppdelad i tre separata fastigheter.

Det går ju bara att spekulera i varför det plötsligt är så bråttom.. varför man "inte vill vänta tills nästa år då klyvning sker, utan vill att avtalet skall vara hävt nu, helst redan igår"

Vårt ombud tyckte också att det kändes mycket märkligt!

En sak är ju att hon känner oro över att hennes barn (mina kusiner i jämbördig ålder) skall behöva ärva en tvist - men oavsett så ärver de ju tillsammans en tredjedel - antingen av nuvarande fastighet, eller en tredjedel efter klyvning.

Vidare var vi överens om att mycket av det utspel som kommer från systern inte direkt påverkar henne själv, utan mest troligen är till för att ställa till förtret - eller helt enkelt försöka trycka på de ömma knappar hon kan finna!

Verkar som att juridisk hjälp av detta slag inte omfattas av hemförsäkringen dock, lite trist..
men det känns som att vi i slutänden kan förlora rejält mycket mer än pengar på att inte få hjälp med detta!
Visst är det skönt med lite nyktra inspel från sakkunniga?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Visst är det skönt med lite nyktra inspel från sakkunniga?
Ja det kommer definitivt inte skada..

Dels kommer vi ju få en extern expertis som ger sakkunnighet
och vi kommer även ha ett ombud som sköter all kontakt med motparten!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
1. "funktionell" som innebär att det inte är ett stort jack rakt in i marken framför huset.. som hon önskar det så skall hon få all mark som vetter mot stranden, och vi får en liten smal remsa som vetter ut över vass (på ett ungefär så)

och vi vill helt enkelt att även vi skall få en remsa som vetter mot lite utav stranden!

2. vi har redan anfört att vi kan tänka oss att minska ytan bakåt, om hon jämkar så att vi får lite mer användbar yta framför huset - som man alltså faktiskt kan använda till något alls, tex spela kubb på (förslagsvis)

Hela poängen idag, varför hennes utsatta gränspinnar kommer så pass snett in på vår tomt beror ju mycket på att hon inte räknar in bortre hörnet bortanför sina hus (den bit hon ansåg inte skulle räknas in vid klyvning)

men i själva verket kommer ju endast hon ha någon användning för den, vi andra bor ju på andra sidan så att säga.

3. Allt går att flytta om man vill, men jag skulle rätt och slätt riva den isf.. sälja inventarier etc, och lägga virket på förvaring tills man behöver underhålla nuvarande hus/friggebodar..

det är ju inte helt enkelt och snabbt gjort, men då möter jag iaf ...... halvvägs.

4. Jag kommer inte sjunka så lågt att jag hittar på krav endast för att ha något att slänga tillbaka.. jag har tagit till mig hennes krav och önskemål - även om alla kanske inte är helt rimliga alla gånger.

Att sedan våra kompromisser möts med nya krav - ja det kan ju bli lite svårt acceptera.

Hon är nästan dubbelt så gammal som jag själv.. och ändå känner jag mig äldre just nu,
hennes sätt känns till och från lite naivt och provocerande endast för att få fram en reaktion.

Vi har trots allt att göra med en person som kanske inte är fullt tillräknelig (vet dock inte varför det blivit så),
eftersom allt varit lugnt och fridsamt under alla tidigare år. Utöver en liten incident då hon (som vuxen), dvs gott och väl över 20år gammal, valde att hantera en obekväm situation genom att rent konkret "springa till skogs".
Jättebra att ni nu fått advokathjälp så ni kan komma vidare! Några tips från forumet kanske ni också kan ha nytta av.

Något kan mycket väl vara på gång i mosterns liv som orsakar hennes beteende, och människor hanterar saker olika, som den gången då hon ”sprang till skogs”. Om hon agerar som ett barn, var du den vuxne och ge dig inte in i argumentation.

En sista reflektion i all välmening;

Din moster kan tyckas ha konstiga idéer och att ni inte kommer överens är uppenbart, men att gå därifrån till att säga att hon kanske inte är fullt tillräknelig anser ag är att gå över gränsen. Det sätt du benämner din omgivning (släktingar) i tråden är inte trevligt eller konstruktivt. Det löser inte sakfrågan och det är inte roligt att ge någon med den attityden tips och råd. Med lite ödmjukhet kommer man en bra bit på vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Svar Nej!

Herbret var definitivt inte värderat till samma summa (1985) som de splitt nya byggnader hon och hennes bror fick (bekostade av min mormor och morfar dvs) Dvs både husen i sig samt uppbyggnad!

Vi har fått renovera om Herbret från grunden i princip, vilket gör att vi fått lägga ned ca 150 000kr för att få en användningsbar standard. Deras hus är dessutom större till ytan sett.

Hela saken just nu är ju att hon vill behålla sitt hus, men samtidigt inte erkänna att hon fått det kostnadsfritt som kompensation en gång i tiden.

Hon vill alltså både ha mer mark eftersom vårt hus har "bättre läge", och ändå räkna sitt nuvarande boende som sitt eget!

Husen i sig är alltså inte viktiga, utan endast det faktum att hon vill behålla sitt nuvarande boende, och ändå kunna få kompensation en gång till - då frågar jag er andra, är detta ens rimligt?

Annars borde ju min mor i princip kunna påstå "eftersom herbret hade ett lägre värde vid tidpunkten för de nya husens uppbyggnad, så borde det även ingå en ekonomisk kompensation"

I annat fall har ju de tillskansat sig hus av betydligt större värde, medans min mor fick något av betydligt mindre värde.
Inget av detta som hänt spelar någon roll. Ni har en tomt med många hus på. Detta skall delas till tre ekonomiskt likvärdiga funktionella fastigheter. Det går inte att ha några ekonomiska historiska synpunkter över huvud taget. Du bränner bara energi i onödan.
 
M MetteKson skrev:
Jättebra att ni nu fått advokathjälp så ni kan komma vidare! Några tips från forumet kanske ni också kan ha nytta av.

Något kan mycket väl vara på gång i mosterns liv som orsakar hennes beteende, och människor hanterar saker olika, som den gången då hon ”sprang till skogs”. Om hon agerar som ett barn, var du den vuxne och ge dig inte in i argumentation.

En sista reflektion i all välmening;

Din moster kan tyckas ha konstiga idéer och att ni inte kommer överens är uppenbart, men att gå därifrån till att säga att hon kanske inte är fullt tillräknelig anser ag är att gå över gränsen. Det sätt du benämner din omgivning (släktingar) i tråden är inte trevligt eller konstruktivt. Det löser inte sakfrågan och det är inte roligt att ge någon med den attityden tips och råd. Med lite ödmjukhet kommer man en bra bit på vägen.
Det är ju skillnad på allmänt tycke, och vad man faktiskt säger till personen ifråga..

Jag går inte i polemik med henne angående något av hennes åsikter eller yttranden..
därav att jag anlitat en advokat som sköter fortsatt kontakt!

Dock är min åsikt att man inte är fullt tillräknelig (oavsett anledning),
när man ändrar åsikt från dag till dag, och även ger en kompromiss som lösning
- för att dagen efter ändra sig och ställa hela andra krav för att nå en lösning man finner produktiv!

Hade hon däremot sagt att "jag tycker såhär.. " och sedan hållit sig till det, då hade det funnits mer möjlighet att ta ställning till det, och även försöka nå en kompromiss.

Det blir liksom lite svårt när hon ändrar åsikt och tycke flera gånger om.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Lite trist när systern meddelar att hon definitivt skall ha ett besked senast söndag, gällande hävande av morfars gamla avtal.. annars skall hon anmäla i princip alla våra komplementsbyggnader utom herbret som stått där sedan 50-talet

Hur resonerar man med en person som inte lyssnar?

Hon verkar inte förstå orimligheten i att kräva ett besked när familjemedlemmarna inte ens befinner sig på samma plats geografiskt, och inte hinner ha annat än sporadisk telefonkontakt till och från..

Hon är fortfarande helt insnöad på att jag kommer vilja köpa upp hennes mark till taxeringsvärde (att det är en omöjlig tanke på för mig men även rättsligt, verkar inte bita på henne)

Dör hon så ärver ju barnen samma tredjedel som hon äger idag, eller har jag fel ?

Dessa två saker stör henne mest (i alla fall enligt hennes senaste påståenden)

- bastun
- vindskyddet på altanen

Då jag samtalade med vår advokat nämnde jag att jag i sämsta fall kan demontera bastun, det är ingen stor grej.. men hon hävdade samtidigt att altanen troligen undvek bygglovsplikt pga höjd i framkant, öppenheten undertill, och det faktum att vindskydden på sidorna är både låga samt att de går att se igenom utan problem.

Summa summarum.. bastun alltså!

Då frågar man sig, vad garanterat att det stoppar där?
Att hon inte kräver nya saker nästa dag, eller veckan därefter?

Om man kan undvika en större konflikt än vad det redan är, bara genom att demontera en bastu (som jag inte ens hunnit ta i bruk ännu), vad talar för att man inte bör göra den kompromissen?

Som det varit nu så har min mamma "uteblivit" på några av delägarmötena då det helt enkelt blivit för övermäktigt att sitta ensam och känna sig utsatt som det hittills varit - och efter varje sådant tillfälle så verkar systerns krav/hot/utpressning har skärpts ytterligare en aning..

Min mor rådfrågar mig.. och jag har använt en större del av dagarna till att läsa mig till information, samt pratat och hört mig fört med advokaten i fråga.

Ponera - om vi nu kan undgå en massa anmälningar hit och dit, är det ens en vettig lösning?

Då altanen troligen ändå är bygglovsbefriad, så har hon väl inte mycket att hämta där?

Om min mor nu skriver under avtalet där vi "förbinder oss" att inte vilja köpa ut systern till taxeringsvärde.. spelar det egentligen någon roll? I dagsläget har vår familj det mest som ett "sätt att köpa oss lite mer tid" - i själva verket är ju avtalet inte till någon nytta rent rättsligt förrän det i själva verket automatiskt upphör att existera?

Oavsett avtal eller inte så kommer ju systern ändå inte heller kunna köpa ut oss!

Om vi nu kan köpa oss lite sinnesro genom avtals-hävning och kommande bastudemontering..
hur ska man egentligen kunna veta att systern verkligen står vid sitt ord?

Hon frågade min mor igår " - litar du inte på mitt ord", varvid min mor svarade "nej inte längre"

Å andra sidan så är det ju samma åt andra hållet.. systern litar inte på min mors ord heller.

Grubblerier, och inte mycket sömn inatt heller!

Ps.. jag vet att det är lätt att säga "låt advokaten sköta det"

men i det här fallet så handlar det om min mors välbefinnande därute, om hennes friggebod måste tas bort så finns det ingenting kvar för henne därute, och jag vet inte själv om jag skulle kunna leva med det på mitt samvete.
 
  • Älska
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.