124 295 läst · 629 svar
124k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Jag hade försökt på ett snyggt sätt erbjuda 25.000kr eller liknande. Ett gammalt pensionärspar kan säkerligen göra något trevligt för den pengen.
Jag har samma problem men min grannfastighet ägs av ett miljardbolag och de vill inte ens lyssna fast ingen satt sin fot i det nedgångna huset på 30år. Jag skulle få 3h mer sol under sommarkvällarna.
MVH
Daggen
Jag har samma problem men min grannfastighet ägs av ett miljardbolag och de vill inte ens lyssna fast ingen satt sin fot i det nedgångna huset på 30år. Jag skulle få 3h mer sol under sommarkvällarna.
MVH
Daggen
Eftersom TS tomt är 5-6 gånger större än ”små”/”relativt små” tomter så gör det väll inget om det står höga träd på grannens tomt några meter från tomtgränsen?KristinaRT skrev:
En tomt på 3000kvm är en ganska stor tomt, den är nästan lika stor som två NHL-hockeyrinkar.
Jag är kanske otydlig? Men det är just det jag skriver - tomten är inte liten, den är stor.Demmpa skrev:
Min åsikt är att på små tomter bör man fundera över höga träd (etc), men detta är inte en liten tomt i en villamatta.
Kan man inte acceptera att grannarna har träd får man kanske överväga att flytta så man inte har grannar alls?
Gäller ju även små tomter eftersom man inte kam tvinga grannen/grannarna att anpassa sin tomt efter vad man själv vill....
Håller med. speciellt den biten om höga träd in på mindre tomter.. För de ska en eller annan dag ner.. underlättar då om utrymme finns för detta...KristinaRT skrev:Jag är kanske otydlig? Men det är just det jag skriver - tomten är inte liten, den är stor.
Min åsikt är att på små tomter bör man fundera över höga träd (etc), men detta är inte en liten tomt i en villamatta.
Kan man inte acceptera att grannarna har träd får man kanske överväga att flytta så man inte har grannar alls?
Gäller ju även små tomter eftersom man inte kam tvinga grannen/grannarna att anpassa sin tomt efter vad man själv vill....
Du kanske kan erbjuda att plantera nya lite mindre träd på samma ställe?
Fyller träden någon funkion för grannen? skugga insyn naturlig avgränsning eller liknande?
Våran ena granne har en tall som är bra bred, står också själv och mycket sol, den vägrar grannen att ta ner för att den så fin...
Grenar som blåser av varje år...
Grannen har ett uthus som är 5m högt mellan sitt hus och den fina tallen så den ser denne inte mer än kanske 3ggr/år
Men jag tjatar inte för det, jag hoppas bara att inget blåser ner och på någon raggarbil
Fyller träden någon funkion för grannen? skugga insyn naturlig avgränsning eller liknande?
Våran ena granne har en tall som är bra bred, står också själv och mycket sol, den vägrar grannen att ta ner för att den så fin...
Grenar som blåser av varje år...
Grannen har ett uthus som är 5m högt mellan sitt hus och den fina tallen så den ser denne inte mer än kanske 3ggr/år
Men jag tjatar inte för det, jag hoppas bara att inget blåser ner och på någon raggarbil
Hugg ner alla träd i Sverige som på något sätt stör någonJ Johansen skrev:Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.
Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.
Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.
Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Ett delikat problem vi köpte ett hus med havsutsikt 1993 där det fanns blandat träbestånd nära vår tomtgräns och där grannen ligger närmre hav men i hörnet på tomten.Frågade om jag kunde få gallra ur då träden växer till himlen och nu även börjar ta tidig vårsol.Men det föll inte i god jord och nu låter han all sly komma upp för att jävlas.
Så till slut har jag gett upp och planterat en thujahäck i gränsen för att slippa se eländet
Tror en del kan bero på att man inte vill att andra skall få del av en förbättring och en avundsjuka grasserar
Så till slut har jag gett upp och planterat en thujahäck i gränsen för att slippa se eländet
Tror en del kan bero på att man inte vill att andra skall få del av en förbättring och en avundsjuka grasserar
Ett alternativ kan vara att gallra längst ned. Ta bort några grenar så att solen kan komma igenom.
100 svar för att diskutera 4 träd. Det är forumet i ett nötskal det Jaja, här kommer ett till. Om du gör som vissa föreslår och bjuder över grannarna på middag för att sitta där i pinsam skugga så förstår nog grannarna baktanken. Det blir säkert en jättetrevligt middag.
Känner igen det där.C cpalm skrev:Grundregel nummer ett i god grannsämja är att hålla isär och respektera "mitt" och "ditt".
Alla försök till att tvinga grannen till att ta ner sina träd lär leda till osämja, så om det inte fungerar att be snällt får man respektera det.
En f.d. granne (mycket trevlig) var på oss om några träd som skymde hans utsikt. Efter en tid så föreslog vi att vi kunde hjälpas åt att fälla dem. Sagt och gjort, men när träden var fällda och kvistade hette det att han hade hjälpt oss att fälla träden och sen försvann han som en avlöning och vi fick jobba en hel helg med att dra ris och fick sedan hela vår äng sönderkörd när stammarna skulle hämtas. Då var jag j-ligt förbannad för att vi gick med på att ta ned dem kan jag säga.
Bara för att ge lite perspektiv...
Efter ett par år satte någon giftpluggar i en (rätt liten ek) och i ett par små bokar som var närmast kvar...
Redigerat:
Rent juridiskt har grannen rätt men medmänskligt tycker jag det är dåligt och stor brist på empati av grannen att säga nej. Speciellt som de har sitt hus som sommarbostad. Kanske vill dom inte ha besväret och en eventuell kostnad för att fälla träden? Erbjud dem att Du tar bort träden och som ytterligare morot att Du planterar nya träd. Det tar ju några år tills att de skymmer solen.V Villa1949 skrev:
Bjud hem dem på altanen på grillning eller fika vid klockslagen det märks tydligt men säg inget om det, ingen antydan alls. Förhoppningsvis tar de själva upp frågan igen och frågar om du fortfarande vill ta ned ngt träd.J Johansen skrev:Nej absolut inte, lol. Jag trodde dom ville bli glada för erbjudandet, men så va det ju inte. Jag tror det handlar mest om att dom e vana med att det e som det e. Vi har ”tusenvis” av dessa träd över allt här, så det e inte som att det skulle göra skillnad på så vis. Bilden är bara just där träden skyggar för solen.
Kolla vad kommunen säger om saken, i min kommun går någon från mark-och miljökontoret ut och gör en bedömning om det är skäligt att få ta ner några träd. Om Du får liknande besked kan Du framföra det till grannen.V Villa1949 skrev:
Alternativt; be att få ta de 4 träden mot att Du planterar några andra lägre träd om de vill ha mera insynsskydd, de höga tallarna ger inte så mycket skydd ändå egentligen