63 992 läst · 277 svar
64k läst
277 svar
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
Hela anledningen till att spruta vatten på hunden är att ägaren inte är närvarande, nu förklarat för femtielfte gången. Sprutandet är i första hand tänkt att avbryta bajsandet, i andra hand att lära den att inte bajsa där över huvud taget, vilket den så småningom kommer lära sig om vattensprutandet behöver upprepas.
Eftersom min hund lärde sig att undvika elstängsel lärde den sig även att inte baja under elstängsel. Men det är ju kul att du försöker tolka för mig vad min hund har lärt sig och inte lärt sig.
Det är ju också härligt att min story om bajsning under elstängsel gav dig anledning att komma med en förmaning om att inte använda taser på hunden. Det var nog den mest extrema koppling jag läst på länge. Hur tänkte du där???
Eftersom min hund lärde sig att undvika elstängsel lärde den sig även att inte baja under elstängsel. Men det är ju kul att du försöker tolka för mig vad min hund har lärt sig och inte lärt sig.
Det är ju också härligt att min story om bajsning under elstängsel gav dig anledning att komma med en förmaning om att inte använda taser på hunden. Det var nog den mest extrema koppling jag läst på länge. Hur tänkte du där???
Som man känner sig själv, dömer man andra heter det väl? ;-)T ToRy skrev:Hela anledningen till att spruta vatten på hunden är att ägaren inte är närvarande, nu förklarat för femtielfte gången. Sprutandet är i första hand tänkt att avbryta bajsandet, i andra hand att lära den att inte bajsa där över huvud taget, vilket den så småningom kommer lära sig om vattensprutandet behöver upprepas.
Din hund lärde sig helt enkelt att undvika platsen där det gjorde ont. Någon koppling till bajsande hoppas jag att den inte gjorde för en association mellan bajsande och göra ont vore tämligen traumatisk.T ToRy skrev:
Eventuellt generaliserade den till elstängsel i allmänhet (som platser att undvika).
Överhuvudtaget är det olämpligt att "straffa" hundar (med vattensprut, smällar, etc.). Det är en ineffektiv inlärningsmetod och kan vara mycket obehagligt för hunden. Tala om för hundens ägare vad som är fel istället. Om inte ägaren är närvarande så går den att leta rätt på. Alla hundar i Sverige ska vara ID-märkta.
Smällar håller jag med dig om men vatten skadar inte . Finns flera metoder som du använder vatten till att lära hunden. Jag har aldrig använt det dock. Det ända jag använt vatten till är när vår hund träffat en ny hund lösa på vår baksida och jag behövt avbryta ett bråk som kunde urartatP pmd skrev:Överhuvudtaget är det olämpligt att "straffa" hundar (med vattensprut, smällar, etc.). Det är en ineffektiv inlärningsmetod och kan vara mycket obehagligt för hunden. Tala om för hundens ägare vad som är fel istället. Om inte ägaren är närvarande så går den att leta rätt på. Alla hundar i Sverige ska vara ID-märkta.
Det kan fungera (och är ibland nästan det enda sättet) att avbryta ett dåligt eller farligt beteende med vatten, men det är ingen vidare inlärningsmetod.K Krille_90_ skrev:
Då menar jag ju inte att använda en vattenslang på hunden som inlärning utan typ blomspruta eller vattenpistol vet flera som använt det mot skällande i en bil tex när du inte kommer åt hunden på annat sätt. Vi är lyckliga och har en hund som sällan skäller. Han skällt ordentligt ibland men då har det varit befogat. När tex bärplockare strök runt precis utanför vårt staket då var det ett jävlar liv på hunden. Men korrekt beteende enligt migP pmd skrev:
Hur vet du att det inte var någon som plockade bajs?K Krille_90_ skrev:Då menar jag ju inte att använda en vattenslang på hunden som inlärning utan typ blomspruta eller vattenpistol vet flera som använt det mot skällande i en bil tex när du inte kommer åt hunden på annat sätt. Vi är lyckliga och har en hund som sällan skäller. Han skällt ordentligt ibland men då har det varit befogat. När tex bärplockare strök runt precis utanför vårt staket då var det ett jävlar liv på hunden. Men korrekt beteende enligt mig
Låter inte så vettigt att gå till attack på en främmande hund som skäller instängd i en bil. Även om det är jobbigt att lyssna på så skall du inte göra så. Han kanske tycker att han skäller befogat?
Nu har du missuppfattat allting här. det jag menade är att jag vet flera som har haft problem med att hunden skäller på tex andra hundar när de är ute och åker med den och eftersom du inte kan nå hunden när du sitter i din bil och åker så har ägarna till hunden använt tex vattenpistol för att lyckas bryta skällandet och visa att det är fel. Jag själv har aldrig gjort detta då jag aldrig haft dom problemen med en hund. Jag sa aldrig något om en främmande hund utan det gällde ägarnas fostrande av deras egna hund i mitt exempel.P Peken skrev:
och det där du skrev med att plocka bajs förstod jag inte riktigt?
Så du menar på fullt allvar att jag skall vänta tills hunden skitit klart, fånga in den, ta med den till veterinär som får läsa av chipet, hoppas att de lämnar ut ägaruppgifterna till mig, söka upp hundens ägare och prata med dem? Jo tjena...P pmd skrev:Din hund lärde sig helt enkelt att undvika platsen där det gjorde ont. Någon koppling till bajsande hoppas jag att den inte gjorde för en association mellan bajsande och göra ont vore tämligen traumatisk.
Eventuellt generaliserade den till elstängsel i allmänhet (som platser att undvika).
Överhuvudtaget är det olämpligt att "straffa" hundar (med vattensprut, smällar, etc.). Det är en ineffektiv inlärningsmetod och kan vara mycket obehagligt för hunden. Tala om för hundens ägare vad som är fel istället. Om inte ägaren är närvarande så går den att leta rätt på. Alla hundar i Sverige ska vara ID-märkta.
Att det är olämpligt med "straff" för att lära hundar saker är din åsikt. Jo jag vet, du kan visa upp massor med hundkunniga människor och organisationer som stödjer din sak. Jag kan visa upp lika många som visar att en mix av bestraffning och belöning är det bästa. Precis som med barn. Att spruta vatten på en hund kommer inte skada den.
Sommartid tror jag de flesta, barn, katter, hundar, griniga gubbar och tanter tål att bli sprutade med vattenslangen. Skulle väl tycka man kan undvika spädbarn och sköra pensionärer. I övrigt så tänker jag att en mjukt ställd trädgårdsslang bör kunna lära alla varelser som skiter på fel ställe att undvika det. Högtryck är givetvis helt uteslutet! Är det kallt ute anser jag det är mycket dumt att göra det då den som inte kan komma in och torka kan frysa ihjäl i värsta fall. Men det är väl som sagt nåt att ta till om man inte kan föra en dialog så djurets ägare kan reda ut situationen.
Tyvärr brukar ägare som inte plockar upp skit vara de man kanske vill undvika att "mucka med".
Tyvärr brukar ägare som inte plockar upp skit vara de man kanske vill undvika att "mucka med".