63 996 läst · 277 svar
64k läst
277 svar
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
kan bara hålla med har man vid upprepade tillfällen påtalat problemet för ägaren utan resultat jag då är det fritt fram med vattenslangenJ JohanLun skrev:I
Exakt, det är väl detta pudelns kärna är, om hundägaren blivit påmind flera gånger men skiter i att ta upp eller ta sin hund till annat ställe så måste ju nåt göras.
Om en hund kom in på tomten några gånger som valp så är det väl inget, om man bara har en god dialog med ägaren.
Om ägaren regelbundet istället för att rasta hunden släpper in den på grannens tomt, fram med slangen!
Helt fel. Hunden kommer tolka det som vad fan gör du låt mig skita ifred . Varken mer eller mindre . Jo jag vet exakt hur ömtålig eller tålig en hund är har haft med alla möjliga raser och storlekar att göra och även ägt olika typer så jo jag vet. Men styr du din hund händer sällan det att skiten hamnar på fel ställe. Så viktigt att komma ihåg döm inte alla ägare efter några idioter utan försök alltid ta diskussionen med ägarna förstT ToRy skrev:Nej, det är inte snällt mot hunden att dra iväg med den när den sitter och bajjar, men det är inget som skadar hunden, hundar är inte ömtåliga pappersfigurer, den kommer varken gå sönder eller bli kränkt. Den kommer troligen tolka det som att här får man inte bajja. Mission accomplished.
Att låta skiten ligga kvar i grindhålet är ju inte heller vidare snällt mot den som bor där. I ett sådant fall hade jag i första hand dragit undan hunden, i andra hand tagit upp efter hunden, i tredje hand... finns inget tredje hand. Det finns däremot ett efterhand; var uppmärksam nästa gång, eller gå en annan väg.
Hade en lös hund sprungit in på min tomt och satt sig för att skita och jag haft vattenslangen i näven och jag inte hunnit att flytta hunden för hand, ja då hade hunden blivit våt. Kanske inte första gången, kanske inte andra, men tredje. Det är inte heller något som skadar hunden.
Självklart hade jag påtalat för ägaren att hunden skiter på min tomt när den är lös och bett denne hålla koll på sin hund. Hjälper inte det blir hunden våt nästa gång. Hade då ägaren blivit hotfull för att denne inte tycker om att hunden blir våt, då hade ägaren fått veta vad det innebär för ansvar att ha hund. Hade ägaren fortsatt vara hotfull hade troligen polisen fått reda på det.
Om du har sett en ljudkänslig hund reagera på fyrverkerier som skjuts upp flera hundra meter bort så skulle du inte föreslå knallskott på 20 meters håll för att "lära" en hund att inte bajsa på ett visst ställe.T ToRy skrev:För att få lite rimlighet i diskussionen om höga ljud och dess skadlighet för hunden: Det beror ju på hur högt och hur nära. En mistlur eller ett knallskott en meter från hunden är skadligt för hunden, definitivt fysiskt och för många även psykiskt. 20 meter bort? Nja, knappast skadligt fysiskt men hundar som redan är känsliga/rädda för höga ljud får förmodligen samma reaktion som runt nyår.
Överhuvudtaget är det förkastligt att "straffa" en hund för något dess ägare har ansvar för.
Om man inte kan hindra sin hund att ge sig in i slagsmål med en annan hund har man misslyckats med uppfostran av sin hund.T ToRy skrev:
När det gäller att ha kontroll på sin hund ska man inte använda våld eller muskelstyrka.
Är ju inte konstigare igentligen än att via koppel begränsa hundens rörlighet vid sådana platser. Då menar jag inte att slita av och dra utan en uppfostrad hund följer dig och om den känner att kopplet är lite spänt vet den att det är stopp. Just nu börjar tiden då jag begränsa min hund mycket för pga dem jävlar huggormarna . Så högt gräs som ch stening terräng är stopp just nu
Mission accomplished blir det om man låter hunden bajsa färdigt och sen plockar upp efter den.T ToRy skrev:
Som hundägare ska man dock se till att inte låta hunden gå nära platser där den inte bör kissa och bajsa.
Vadå "helt fel"? De flesta hundar lär sig av att på ett eller annat sätt bli belönad, uppmanad, förmanad eller förhindrad att göra saker. Om man upprepade gånger drar undan hunden från samma plats där den försöker bajsa kommer den lära sig att inte bajsa där. Ganska grundläggande. Inte konstigare än att om man knuffar ner hunden från soffan lär den sig att den inte får hoppa upp.K Krille_90_ skrev:Helt fel. Hunden kommer tolka det som vad fan gör du låt mig skita ifred . Varken mer eller mindre . Jo jag vet exakt hur ömtålig eller tålig en hund är har haft med alla möjliga raser och storlekar att göra och även ägt olika typer så jo jag vet. Men styr du din hund händer sällan det att skiten hamnar på fel ställe. Så viktigt att komma ihåg döm inte alla ägare efter några idioter utan försök alltid ta diskussionen med ägarna först
Den sista meningen håller jag med om till fullo. Ibland är dock ägaren inte där.
Jag har inte föreslagit att använda knallskott över huvud taget, dock kan jag förstå missförståndet. Någon nämnde tidigare höga skarpa ljud (eller något liknande) och någon annan tyckte det var djurplågeri och skadligt, vilket jag försökte nyansera med min jämförelse mellan 1 meter och 20 meter och så vidare. Nej, jag skulle aldrig använda knallskott eller mistlur eller något sådant. Uppfostrar jag min egen hund duger det alldeles utmärkt med belöningar eller förmaningar.P pmd skrev:Om du har sett en ljudkänslig hund reagera på fyrverkerier som skjuts upp flera hundra meter bort så skulle du inte föreslå knallskott på 20 meters håll för att "lära" en hund att inte bajsa på ett visst ställe.
Överhuvudtaget är det förkastligt att "straffa" en hund för något dess ägare har ansvar för.
Ordet "straffa" vet jag inte om det är rätt benämning på det vi pratar om här. Att spruta vatten på en hund på det viset jag och andra menar är ett väldigt milt straff om det över huvud taget är ett straff. En tydlig förmaning skulle jag nog kalla det. Och återigen, är ägaren i närheten pratar jag självklart i första hand med honom eller henne.
Förmodligen inte så kul, men jag lärde mig att bajsa på "rätt" toa i ganska ung ålder. Vad jag minns så har jag aldrig bajsat på någons gräsmatta, i någons grindhål eller liknande. Hade jag gjort det hade jag inte blivit jätteförvånad om jag fått vatten sprutat på mig. Desto mer förvånad om någon försökt bära bort mig. Dock mer för att jag i första hand hade förväntat mig ett "Vad i helvete, sitter du och skiter på min gräsmatta!?" Där har vi ju skillnaden mellan människa och hund. Jag hade förstått om någon sagt till mig att skita någon annan stans, det hade inte hunden gjort.P pmd skrev:
Att ett slagsmål uppstår mellan hundar kan lika gärna ha med den andra hunden att göra som med din egen. Din egen hund kanske inte initierar ett slagsmål, men de flesta hundar lär försvara sig eller sin matte/husse om en annan hund attackerar.P pmd skrev:
Nej, man ska inte använda våld, där håller jag helt med dig. Vad du menar med att inte använda muskelstyrka om det inte är våld får du nog precisera lite. Du använder dina muskler när du håller hunden i koppel, även om du bara behöver "justera" hundens rörelser lite grann. Ska det vara mildare än så får det väl bli 100 procent röststyrning...?
Mission accomplished för hundägare och tomtägare blir det om hundägaren lär hunden att inte bajsa på olämpliga platser eller inte låter hunden gå nära platser där den inte bör kissa och bajsa. Mission accomplished om hunden ändå bajsar på min tomt eller liknande blir det också om jag förhindrar hunden att göra det igen - exempelvis genom att spruta vatten på den - eller om jag lyckas lära hundägaren att inte låta hunden bajsa på min tomt.P pmd skrev:
Att slita när hunden redan sitter löser ingenting det är helt fel för att du ska hindra hunden från att ens gå på sådana områden från början. Kan du inte de ja skaffa inte hund då. Om man leker med tanken att hunden skiter och du börjar släpa den därifrån för den inte får skita där för att lära den att låta bli behöver du upprepa proceduren på samma ställe flertalet gånger och vad tror du det sänder för signalen till hunden att du släpper ut den på samma ställe om och om det igen för att den till sist ska försöka skita för att sedan bli bortdragen. Vet inte vad du tycker men inget vidare bra sätt att lära den tycker jag. Att lära den att inte vara i soffan genom att hela tiden tar ner den bygger på tålamod och framförallt repetion vilket funkar bra på en soffa men hur ska du göra tex ute där det säkert finns massor av ställen hunden inte får skita på? Hur lär du den skilja på ok och inte ok på så stora ytor?kort och gott skiter din hund utanför min infart är det ditt fel inte hundens för du lät den gå fritt därT ToRy skrev:Vadå "helt fel"? De flesta hundar lär sig av att på ett eller annat sätt bli belönad, uppmanad, förmanad eller förhindrad att göra saker. Om man upprepade gånger drar undan hunden från samma plats där den försöker bajsa kommer den lära sig att inte bajsa där. Ganska grundläggande. Inte konstigare än att om man knuffar ner hunden från soffan lär den sig att den inte får hoppa upp.
Den sista meningen håller jag med om till fullo. Ibland är dock ägaren inte där.
Flera feltolkningar nu...
- Jag har inte sagt att jag har problem med att hindra hunden "från att ens gå på sådana områden från början". Jag brukar inte ha de problemen. Jag har koll på hunden när jag rastar den.
- Jag har inte heller sagt att jag lär hunden att inte skita på vissa ställen genom att låta den börja skita på dessa ställen och sedan dra undan hunden. Det är ju bara absurt. Det sidospåret kom av att jag skrev att jag OM min hund hade satt sig för att skita på ett olämpligt ställe hade dragit undan hunden med hjälp av kopplet och hunden troligen tolkar det som att här får man inte bajja, varpå du skrev: "Helt fel. Hunden kommer tolka det som vad fan gör du låt mig skita ifred . Varken mer eller mindre ." Jag har ett fall där min hund lärde sig efter första försöket att inte baja på vissa ställen. Hunden råkade sätta sig under ett häststängsel och fick en stöt i nacken. Hunden gick aldrig i närheten av ett stängsel igen. Så visst kan de lära sig första gången. Att det du pratar om sen inte är ett vettigt sätt att lära hunden inte skita i grindhålet, det är en annan sak
Det finns lika många teorier och erfarenheter om hunduppfostran som det finns hundägare (och icke hundägare) så att kategoriskt säga att någon annan har "helt fel" är enligt mig.... tja... helt fel. Du kan tycka vad du vill men att dra undan hunden löser det akuta problemet - att hunden skiter på fel ställe om den nu ändå skulle försöka, exempelvis om man råkar vara lite ouppmärksam. Nu har jag aldrig skrivit att jag brukar vara ouppmärksam. Vad jag minns var det någon annan vars hund/ar lyckades slita sig när de var unga några gånger.
Sen tycker jag diskussionen hamnat rätt snett. Det handlar inte om hur man lämpligast lär sin hund att inte baja på olämpliga ställen, det är som du skriver inte helt enkelt eller lätt definierbart. Det handlar snarare om hur man hindrar den att göra det (låt den inte gå till sådana platser), och vad man gör om den ändå försöker (drar iväg den med kopplet eller kallar den därifrån) och vad man gör om den lyckas (tar upp bajset). Och om vad jag som tomtägare gör om en lös hund bajar i mitt grindhål, ägaren inte syns till och jag råkar ha vattenslangen i näven. (Sprutar vatten på hunden.)
Allt som står inom parantes är saker jag tycker är vettiga och icke skadliga för hunden.
- Jag har inte sagt att jag har problem med att hindra hunden "från att ens gå på sådana områden från början". Jag brukar inte ha de problemen. Jag har koll på hunden när jag rastar den.
- Jag har inte heller sagt att jag lär hunden att inte skita på vissa ställen genom att låta den börja skita på dessa ställen och sedan dra undan hunden. Det är ju bara absurt. Det sidospåret kom av att jag skrev att jag OM min hund hade satt sig för att skita på ett olämpligt ställe hade dragit undan hunden med hjälp av kopplet och hunden troligen tolkar det som att här får man inte bajja, varpå du skrev: "Helt fel. Hunden kommer tolka det som vad fan gör du låt mig skita ifred . Varken mer eller mindre ." Jag har ett fall där min hund lärde sig efter första försöket att inte baja på vissa ställen. Hunden råkade sätta sig under ett häststängsel och fick en stöt i nacken. Hunden gick aldrig i närheten av ett stängsel igen. Så visst kan de lära sig första gången. Att det du pratar om sen inte är ett vettigt sätt att lära hunden inte skita i grindhålet, det är en annan sak
Det finns lika många teorier och erfarenheter om hunduppfostran som det finns hundägare (och icke hundägare) så att kategoriskt säga att någon annan har "helt fel" är enligt mig.... tja... helt fel. Du kan tycka vad du vill men att dra undan hunden löser det akuta problemet - att hunden skiter på fel ställe om den nu ändå skulle försöka, exempelvis om man råkar vara lite ouppmärksam. Nu har jag aldrig skrivit att jag brukar vara ouppmärksam. Vad jag minns var det någon annan vars hund/ar lyckades slita sig när de var unga några gånger.
Sen tycker jag diskussionen hamnat rätt snett. Det handlar inte om hur man lämpligast lär sin hund att inte baja på olämpliga ställen, det är som du skriver inte helt enkelt eller lätt definierbart. Det handlar snarare om hur man hindrar den att göra det (låt den inte gå till sådana platser), och vad man gör om den ändå försöker (drar iväg den med kopplet eller kallar den därifrån) och vad man gör om den lyckas (tar upp bajset). Och om vad jag som tomtägare gör om en lös hund bajar i mitt grindhål, ägaren inte syns till och jag råkar ha vattenslangen i näven. (Sprutar vatten på hunden.)
Allt som står inom parantes är saker jag tycker är vettiga och icke skadliga för hunden.
Spruta hellre vatten på hundägaren.T ToRy skrev:
En hund som sitter och bajsar är inte direkt i den bästa inlärningssituationen så det är rätt tveksamt om den lär sig något genom positiv förstärkning (i form av straff) i det läget. Det kommer åtminstone att ta rätt lång tid med många träningstillfällen.
En hund vet man oftast vem som äger så det är i allmänhet inte svårt att prata med hundägaren och tala om för den att den ska se till att inte låta hunden skita på andras tomter. Det är betydligt bättre än att spruta vatten på en hund som sitter och bajsar.
Redigerat:
Att den satt och bajsade hade troligen ingen betydelse. Hunden lärde sig att undvika den platsen helt enkelt.T ToRy skrev:
Jag avråder från att använda en taser på en hund när den sitter och bajsar för att få den att inte göra om det på samma plats. Hunden kommer att undvika tasern och inte platsen. Byt taser mot något annat som avbryter hundens bajsande så går nog poängen fram.