63 994 läst · 277 svar
64k läst
277 svar
Grannens hund bajsar vid vår tomt varje dag
Då kanske du behöver lägga upp diskussioner på annat vis om du inte når fram. Om dem hånler och beter sig illa då tar du skiten och slänger över på deras tomt så får dem ta skiten själv. Och låt hunden varaS Solhav skrev:
Hahaha du har inte hund själv va?J JohanLun skrev:Följ efter, se var han bor, samla bajset under några veckor och häll sedan ut det framför hans grind.
Lägga i brevlådan i plastpåse tycker jag kan funka också, att lägga det utan påse i brevlådan är inte ok.
Att skrämma en hund eller katt på ett sätt där djuret inte skadas tycker jag också är ok. Det är inte att straffa utan att uppfostra, det som ägaren borde gjort.
Att en hund kissar på en grind eller brevlåda är inte ok. Inte heller bajsa mitt i en grind. Ägaren har väl koppel att dra i till ett lämpligare ställe. Nöden har ingen lag, så ibland måste väl hunden göra det han behöver på olämpligt ställe men då får väl ägaren göra rätt för sig.
Nix. Men jag känner folk som har. Vad är det som är orealistiskt? Sätter sig hunden att skita eller går fram till en brevlåda får man väl rycka i kopplet? Va nån i lokala facebook gruppen som la ut att nån hund alltid pissade på deras brevlåda, modellen som är stor med lucka på framsidan och rymmer paket. Hunden kissar på luckan, så ägaren får öppna en kissig lucka och brev och tidiningar är skvätta av kiss. Att man som hundägare då inte kan (om man ser att hunden varje dag vill skvätta på samma låda) kan dra i kopplet och få hunden att ta en annan väg... Vem är då herre och vem är hund? Jag tycker att man visst bör kunna hindra hunden att skita i grindhålet eller kissa på brevlådan. Kan man inte det får man ta en annan väg som inte innehåller brevlådor och grindar. Om det alltid var lite inkletat bajs i grindhålet (allt kommer väl inte med när man plockar upp med påsen, beroende på konsistens) eller brevlådan var kissig varje dag så skulle jag bli lite småless. Händer det en gång må det väl vara hänt... Men varje dag??? Konstigt nog så verkar alla hundägare härikring (peppar peppar) lyckas med detta. Eller har jag inte tittat tillräckigt noga...K Krille_90_ skrev:
Man börjar inte rycka i kopplet när hunden sitter och skiter utan är man vettig ägare kortar man ner kopplet och ser till att hunden inte kan gå till olämpliga platser från första börjar. När hunden väl skiter kommer den inte att gå med dig hur hårt du än drar.sen är det inte så lätt att ”fostra” hunden som du tror det krävs mer än lite vatten för att visa hunden vad som är fel . Dessutom bör du tänka på att om du sprutar vatten eller hetsar hunden och håller på så kan vissa hundar ge sig på dig det är ingen liten katt man har att göra medJ JohanLun skrev:Nix. Men jag känner folk som har. Vad är det som är orealistiskt? Sätter sig hunden att skita eller går fram till en brevlåda får man väl rycka i kopplet? Va nån i lokala facebook gruppen som la ut att nån hund alltid pissade på deras brevlåda, modellen som är stor med lucka på framsidan och rymmer paket. Hunden kissar på luckan, så ägaren får öppna en kissig lucka och brev och tidiningar är skvätta av kiss. Att man som hundägare då inte kan (om man ser att hunden varje dag vill skvätta på samma låda) kan dra i kopplet och få hunden att ta en annan väg... Vem är då herre och vem är hund? Jag tycker att man visst bör kunna hindra hunden att skita i grindhålet eller kissa på brevlådan. Kan man inte det får man ta en annan väg som inte innehåller brevlådor och grindar. Om det alltid var lite inkletat bajs i grindhålet (allt kommer väl inte med när man plockar upp med påsen, beroende på konsistens) eller brevlådan var kissig varje dag så skulle jag bli lite småless. Händer det en gång må det väl vara hänt... Men varje dag??? Konstigt nog så verkar alla hundägare härikring (peppar peppar) lyckas med detta. Eller har jag inte tittat tillräckigt noga...
Ok, ja, men visst kan du som hundägare se till att hunden inte gör sina behov på brevlådor och i grindöppningar?K Krille_90_ skrev:Man börjar inte rycka i kopplet när hunden sitter och skiter utan är man vettig ägare kortar man ner kopplet och ser till att hunden inte kan gå till olämpliga platser från första börjar. När hunden väl skiter kommer den inte att gå med dig hur hårt du än drar.sen är det inte så lätt att ”fostra” hunden som du tror det krävs mer än lite vatten för att visa hunden vad som är fel . Dessutom bör du tänka på att om du sprutar vatten eller hetsar hunden och håller på så kan vissa hundar ge sig på dig det är ingen liten katt man har att göra med
Då får man väl spruta vatten på ägaren då. Det torde väl också göra att han inte stannar med hunden för att skita igen just där. Eller ta en mistlur eller något som skapar en hög smäll, det brukar hundar inte gilla och kan göras från plats i säkerhet. Och är knappast djurplågeri.
Det där med smällar är kan ju faktiskt betraktas som djurplågeri då vissa hundar far extremt illa av detta och får rejäla men. Självklart kan jag hindra min hund att göra sina behov på olämpliga ställen och jag hindrar detta varje runda med min jycke sen skulle jag ljuga om jag säger att jag alltid stoppar det har hänt att jag brister i uppmärksam någon gång men går det att ta upp gör jag det . Spruta vatten på ägaren tror jag starkt på där har vi ett vinande koncept gärna riktigt kallt med skämt och sidor jag avskyr folk som inte tar ansvar och inte plockar upp efter sin hund det i går liksom i att vara hundägare och klarar du inte detta ska du inte ha någon hund . Men dem jag avskyr mest ja till och med hatar är dem som plockar upp skiten i en påse och sedan slängde den längst vägenJ JohanLun skrev:Ok, ja, men visst kan du som hundägare se till att hunden inte gör sina behov på brevlådor och i grindöppningar?
Då får man väl spruta vatten på ägaren då. Det torde väl också göra att han inte stannar med hunden för att skita igen just där. Eller ta en mistlur eller något som skapar en hög smäll, det brukar hundar inte gilla och kan göras från plats i säkerhet. Och är knappast djurplågeri.
Ägaren med vattenslangen och så en mistlur. Jag är djurvän men skrämma i rimlig omfattning vid upprepat beteende är faktiskt rimligt. Alltså nu pratar vi inte om en enstaka gång utan folk som regelbundet låter hunden göra sina behov på samma olämpliga ställe utan att göra rätt för sig. Smällar sker ju helt naturligt så så jäkla farligt kan det knappast vara. Vi pratar ju inte om en bomb utan nåt som låter högt.
Ta en bild som du skickar med i en polisanmälan. Förklara för djurägaren vad du ska göra och tala om att brottet den har begått har fängelse i straffskalan.S Solhav skrev:
Höga och skarpa ljud är extremt olämpligt att utsätta hundar för. Det kan få fysiskt ont av det och kan bli skadade för livet, både psykiskt och fysiskt.J JohanLun skrev:
Så, ja det är djurplågeri.
Höga ljud riktat mot hunden är faktiskt djurplågeri. Jag tycker ju att allt fel ligger hos ägaren och det är där man ska ta upp problemet på ett eller annat sätt . Hunden är ju som sagt oskyldighet måste du jaga bort hunden av någon anledning är vatten betydligt bättre sätt. Jag har inte sagt att vatten är fel bara att du kan nog inte förvänta dig att hunden förstår vad den gör fel direkt. Vatten brukar användas om 2 hundar träffas lösa för första gången ifall det skulle uppstå bråk för att bryta upp demJ JohanLun skrev:Ägaren med vattenslangen och så en mistlur. Jag är djurvän men skrämma i rimlig omfattning vid upprepat beteende är faktiskt rimligt. Alltså nu pratar vi inte om en enstaka gång utan folk som regelbundet låter hunden göra sina behov på samma olämpliga ställe utan att göra rätt för sig. Smällar sker ju helt naturligt så så jäkla farligt kan det knappast vara. Vi pratar ju inte om en bomb utan nåt som låter högt.
För att få lite rimlighet i diskussionen om höga ljud och dess skadlighet för hunden: Det beror ju på hur högt och hur nära. En mistlur eller ett knallskott en meter från hunden är skadligt för hunden, definitivt fysiskt och för många även psykiskt. 20 meter bort? Nja, knappast skadligt fysiskt men hundar som redan är känsliga/rädda för höga ljud får förmodligen samma reaktion som runt nyår. Andra hundar tycker det är obehagligt och kommer efter ett par gånger att undvika platsen för obehaget. Mission accomplished. Så ska man använda ljud; gör det på lämpligt avstånd.
Använder man vatten - vilket också kommer leda till att hunden lär sig undvika platsen på ett icke-skadligt sätt - bör man ju vara så nära att man ändå kan prata med ägaren, om ägaren själv är så nära.
Sen kan jag ju tycka att om man inte orkar dra undan en hund som sitter och skiter på en olämplig plats då har man för stor hund. Då kommer man knappast heller orka dra iväg hunden om den råkar i bråk med annan hund eller människa... Om man inte hinner för att man är ouppmärksam må väl vara hänt någon enstaka gång, men det diskussionen handlar om är regelbunden bajsning. Det kan man definitivt kontrollera som ägare.
Använder man vatten - vilket också kommer leda till att hunden lär sig undvika platsen på ett icke-skadligt sätt - bör man ju vara så nära att man ändå kan prata med ägaren, om ägaren själv är så nära.
Sen kan jag ju tycka att om man inte orkar dra undan en hund som sitter och skiter på en olämplig plats då har man för stor hund. Då kommer man knappast heller orka dra iväg hunden om den råkar i bråk med annan hund eller människa... Om man inte hinner för att man är ouppmärksam må väl vara hänt någon enstaka gång, men det diskussionen handlar om är regelbunden bajsning. Det kan man definitivt kontrollera som ägare.
Jag har inga problem alls och dra iväg min hund precis som jag vill och jag kan utan större problem dra undan även dem riktigt stora hundarna utan problem. Men kommer inte drabiväg min hund när den sitter och skiter för det är inte vidare snällt mot hunden. ska man använda vatten ( höga ljud är bara dumt anser jag) se till att försökt flera gånger att ha försökt prata med ägarna innan och ge dem chansen att åtgärda problemet. Gör dem sedan inget åt det ja kör på med vatten då! För när min hund var valp smet han iväg några gånger på andras trädgårdar och skulle någon då skrämt honom med höga ljud eller sprutar ner honom med vatten utan min vetskap så skulle den personen få veta att den lever ordentligtT ToRy skrev:För att få lite rimlighet i diskussionen om höga ljud och dess skadlighet för hunden: Det beror ju på hur högt och hur nära. En mistlur eller ett knallskott en meter från hunden är skadligt för hunden, definitivt fysiskt och för många även psykiskt. 20 meter bort? Nja, knappast skadligt fysiskt men hundar som redan är känsliga/rädda för höga ljud får förmodligen samma reaktion som runt nyår. Andra hundar tycker det är obehagligt och kommer efter ett par gånger att undvika platsen för obehaget. Mission accomplished. Så ska man använda ljud; gör det på lämpligt avstånd.
I alla sådana här diskussioner med katter och hundar som stör så tycker jag att det ofta blir att några tycker hunden eller katten ska avlivas eller bajs ska smetas på ägaren, hans bil etc. Ganska extrema åtgärder.
I de flesta fall borde man kunna ha en dialog med ägaren. Om en lösspringande hund regelbundet sket på min uppfart så skulle jag nog absolut tycka att vattenslangen skulle funka, om hundens storlek var sådan att jag inte kände mig hotad. Jag skulle även kunna dra till med bilens tuta / larm eller liknande för att skrämma den. Jag har svårt att se att det är djurplågeri. Och man går ju inte från ingenting till ett knallskott kastat på hunden.
Samma sak om en katt var inne på tomten och jag inte ville ha den där. Skräm den utan att skada den.
Jag sitter inte inne på bomber och mistlurar och det ligger nog ganska långt bort att jag skulle spruta ned ägaren till djuret. Men satt hunden och sket i grindhålet och jag hade vattenslangen redo och tidigare haft en dialog med ägaren som upprepade gånger inte plockat upp trots uppmaning så skulle jag nog kunna drista mig till att spruta med slangen på först hunden och sen försöka pricka skiten så den stänker upp på hund och ägare och säga att jag bara skulle spola bort skiten. Om ägaren tycker det är fel kanske det går upp för denne varför man ville han skulle plocka upp... Jag tror inte det leder till permanenta skador på varken ägare eller hund. Är det en kamphund och ägaren har en tatuering mitt i pannan skulle jag nog hålla en lägre profil och spraya på nåt som luktar illa för hunden så han undviker just mitt grindhål...
Om en hund kom in på tomten några gånger som valp så är det väl inget, om man bara har en god dialog med ägaren.
Om ägaren regelbundet istället för att rasta hunden släpper in den på grannens tomt, fram med slangen!
I de flesta fall borde man kunna ha en dialog med ägaren. Om en lösspringande hund regelbundet sket på min uppfart så skulle jag nog absolut tycka att vattenslangen skulle funka, om hundens storlek var sådan att jag inte kände mig hotad. Jag skulle även kunna dra till med bilens tuta / larm eller liknande för att skrämma den. Jag har svårt att se att det är djurplågeri. Och man går ju inte från ingenting till ett knallskott kastat på hunden.
Samma sak om en katt var inne på tomten och jag inte ville ha den där. Skräm den utan att skada den.
Jag sitter inte inne på bomber och mistlurar och det ligger nog ganska långt bort att jag skulle spruta ned ägaren till djuret. Men satt hunden och sket i grindhålet och jag hade vattenslangen redo och tidigare haft en dialog med ägaren som upprepade gånger inte plockat upp trots uppmaning så skulle jag nog kunna drista mig till att spruta med slangen på först hunden och sen försöka pricka skiten så den stänker upp på hund och ägare och säga att jag bara skulle spola bort skiten. Om ägaren tycker det är fel kanske det går upp för denne varför man ville han skulle plocka upp... Jag tror inte det leder till permanenta skador på varken ägare eller hund. Är det en kamphund och ägaren har en tatuering mitt i pannan skulle jag nog hålla en lägre profil och spraya på nåt som luktar illa för hunden så han undviker just mitt grindhål...
Exakt, det är väl detta pudelns kärna är, om hundägaren blivit påmind flera gånger men skiter i att ta upp eller ta sin hund till annat ställe så måste ju nåt göras.K Krille_90_ skrev:
Om en hund kom in på tomten några gånger som valp så är det väl inget, om man bara har en god dialog med ägaren.
Om ägaren regelbundet istället för att rasta hunden släpper in den på grannens tomt, fram med slangen!
Nej, det är inte snällt mot hunden att dra iväg med den när den sitter och bajjar, men det är inget som skadar hunden, hundar är inte ömtåliga pappersfigurer, den kommer varken gå sönder eller bli kränkt. Den kommer troligen tolka det som att här får man inte bajja. Mission accomplished.
Att låta skiten ligga kvar i grindhålet är ju inte heller vidare snällt mot den som bor där. I ett sådant fall hade jag i första hand dragit undan hunden, i andra hand tagit upp efter hunden, i tredje hand... finns inget tredje hand. Det finns däremot ett efterhand; var uppmärksam nästa gång, eller gå en annan väg.
Hade en lös hund sprungit in på min tomt och satt sig för att skita och jag haft vattenslangen i näven och jag inte hunnit att flytta hunden för hand, ja då hade hunden blivit våt. Kanske inte första gången, kanske inte andra, men tredje. Det är inte heller något som skadar hunden.
Självklart hade jag påtalat för ägaren att hunden skiter på min tomt när den är lös och bett denne hålla koll på sin hund. Hjälper inte det blir hunden våt nästa gång. Hade då ägaren blivit hotfull för att denne inte tycker om att hunden blir våt, då hade ägaren fått veta vad det innebär för ansvar att ha hund. Hade ägaren fortsatt vara hotfull hade troligen polisen fått reda på det.
Att låta skiten ligga kvar i grindhålet är ju inte heller vidare snällt mot den som bor där. I ett sådant fall hade jag i första hand dragit undan hunden, i andra hand tagit upp efter hunden, i tredje hand... finns inget tredje hand. Det finns däremot ett efterhand; var uppmärksam nästa gång, eller gå en annan väg.
Hade en lös hund sprungit in på min tomt och satt sig för att skita och jag haft vattenslangen i näven och jag inte hunnit att flytta hunden för hand, ja då hade hunden blivit våt. Kanske inte första gången, kanske inte andra, men tredje. Det är inte heller något som skadar hunden.
Självklart hade jag påtalat för ägaren att hunden skiter på min tomt när den är lös och bett denne hålla koll på sin hund. Hjälper inte det blir hunden våt nästa gång. Hade då ägaren blivit hotfull för att denne inte tycker om att hunden blir våt, då hade ägaren fått veta vad det innebär för ansvar att ha hund. Hade ägaren fortsatt vara hotfull hade troligen polisen fått reda på det.