50 286 läst · 81 svar
50k läst
81 svar
Grannen vill fälla träd på min tomt
Är ju inte direkt bara att gå och visa upp sina kunskaper. Kostar en hel del och fortfarande meningslöst körkort i mina ögonM -MH- skrev:
Precis som andra nämnde så är det lika onödigt som truckkort och egensotningskurs.
Dem som påstår att de kan allt brukar vara oftast de som kan minst. Kört motorsåg sedan jag var 15 och kan hålla på hela livet utan att lära mig allt. Även proffs kan inte allt
Så varför inte gå en kurs och lära dig mer?D danjac skrev:
Om du kan allt som behövs är det bara att visa, det tar inte lång tid.
Om du går del C och kallar det meningslöst eftersom du redan kunde allt, så kan vi diskutera saken sen.
Det kostar ju en del också. Knappast något man lägger ut för att det är kul. Men om man är där på arbetsgivarens räkning är det nog ett trevligt avbrott i det vanliga jobbet.
Jag har också kört såg sedan tonåren. Inte särskilt frekvent dock. Det är ju till stor del i stormfälld skog man tar till motorsåg. Att få formell behörighet till den nivån kostar en hel del. Det är inte aktuellt för mig.
Jag har också kört såg sedan tonåren. Inte särskilt frekvent dock. Det är ju till stor del i stormfälld skog man tar till motorsåg. Att få formell behörighet till den nivån kostar en hel del. Det är inte aktuellt för mig.
Jag skulle försöka få kontakt med 3,dje grannen och bara säga och be om ursäkt för att jag stör men jag vore glad om träden får stå kvar för ljudisolering. Om han är snäll kanske han lyssnar annars får ljudisolering bli ett projekt för sen sedan!R ringduvaren skrev:Hej,
Grannen har satt solceller och vill nu fälla ett antal träd. Han kommer fälla ett antal träd på sin tomt och några träd som står i en dunge som delas mellan mig och honom, hälften hälften ungefär. Har ingenting emot att han fäller de här träden, tvärtom. Han vill även fälla en björk på min tomt som jag inte har mycket emot heller. Vi hade lösa planer på att ta ner den, men först om några år när vi renoverat klart och hade tänkt ta hand om trädgården.
Vi har pratat om det här tidigare och han har fått mitt medgivande att fälla de här träden. Idag kom han och knackade på och sa att det kommer ske i morgon, om jag är OK med det. Jag trodde att det skulle ske längre fram, någon gång i vår och att jag hade gott om tid att kolla upp vad som gäller kring att fälla träd.
Så nu vänder jag mig till er istället.
Jag förutsätter att han anlitar någon med försäkring och att de som utför fällningen har allt som krävs. Men får dubbelkolla detta.
Men behöver jag kolla upp något mer? Är jag på något sätt skyldig eller har några skyldigheter till något om det skulle gå fel med träden inne på min tomt?
Jag har inte kollat upp om de är OK att ta ner träd med kommunen men hoppas hinna ringa i morgon innan de börjar - vad jag kunnat läsa mig till så ska det inte vara några problem att fälla på tomten enligt detaljplanen från 1965. Kan jag avskriva mig något om det skulle gå fel?
Kostnaden för fällning står grannen för och han kommer ta hand om veden. Tidigare var hans enda källa till uppvärmning ved så han blir glad för veden och jag blir glad för att slippa.
En sista fråga - Det står några träd på en tredje tomt, en obebyggd tomt som ligger nedanför mitt hus mot en väg. Helst hade vi sett att de här träden står kvar då de är väldigt fina och gör mycket positivt för vår utsikt. Jag antar även att de plockar en del av ljuden från vägen. Men mannen som äger tomten som bor många mil bort har gett sitt medgivande att fälla träden, så jag har inte så mycket att säga till om det här, väl?
Det här med körkort va ett känsligt ämne...
Själv har jag ytterst ringa erfarenhet av trädfällning igentligen. Mest har jag hantlangat åt far som fällt.
Men nog har man såpass självbevarelsedrift att man skaffar sig kunskap innan man drar igång sågen. De gånger jag känt mig osäker så har jag faktiskt läst på. De träd jag fällt hittils har legat där jag lagt dem om man säger så.
Och det känns inte rimligt att lägga ner den tid och kostnad som krävs för att ta körkort för att hugga till husbehov. Speciellt som man inte ens äger egen skog bortsett från egna hustomter. Inte så att man är skogsbonde precis.
Själv har jag ytterst ringa erfarenhet av trädfällning igentligen. Mest har jag hantlangat åt far som fällt.
Men nog har man såpass självbevarelsedrift att man skaffar sig kunskap innan man drar igång sågen. De gånger jag känt mig osäker så har jag faktiskt läst på. De träd jag fällt hittils har legat där jag lagt dem om man säger så.
Och det känns inte rimligt att lägga ner den tid och kostnad som krävs för att ta körkort för att hugga till husbehov. Speciellt som man inte ens äger egen skog bortsett från egna hustomter. Inte så att man är skogsbonde precis.
Om man kanske fäller 2-3 träd på ett par år ?Hemmakatten skrev:
Då kan man lika gärna stå med en fogsvans och såga, det är ju jobbigare.
Men om man har lite innanför pannan så ser jag inga bekymmer att ta ett träd som är simpelt att fälla. Är det en ek bredvid huset så kanske det är knepigare.
Men för lite mindre lövträd eller gran som man med lätthet kan fälla mot tom yta så är det ju bara bissart att betala 7 lök för att fälla enstaka träd på ett par år.
Nu när det ändå debatteras i tråden som OT.R Rkarlsson skrev:
Du får fälla hur mycket du vill på din egen fastighet eller nära släkt inom familjen. Och du kan också fälla på någon annans fastighet såvida det där inte händer något, då har fastighetsägaren ett arbetsgivaransvar och är den som drabbas inte du, exkluderat eventuelle personliga skador.
Du kan också ta hand om fällda träd på annan fastighet med motorsåg om det ses som icke kommersiell verksamhet och fastighetsägaren gör inte någon ekonomisk vinning, men som sagt har det ännu inte prövats juridiskt.
Jag har bott på en tomt där ekarna var K-märkta, det var i Ågesta!A AndersS skrev:Nu när det ändå debatteras i tråden som OT.
Du får fälla hur mycket du vill på din egen fastighet eller nära släkt inom familjen. Och du kan också fälla på någon annans fastighet såvida det där inte händer något, då har fastighetsägaren ett arbetsgivaransvar och är den som drabbas inte du, exkluderat eventuelle personliga skador.
Du kan också ta hand om fällda träd på annan fastighet med motorsåg om det ses som icke kommersiell verksamhet och fastighetsägaren gör inte någon ekonomisk vinning, men som sagt har det ännu inte prövats juridiskt.
K-märkta träd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.naturvardsverket.se/Mil...at-av-vardefull-natur-/2017/Skyddsvarda-trad/
Iallafall Mölndals kommun i Göteborg har en karta där de listar sina skyddsvärda träd, så ja man får inte såga ner vad som helst på sin tomt.
https://karta.molndal.se/spatialmap?
Redigerat:
Visst finns det skyddade träd. Men de är inte K-märkta.