Nu för tiden måste man ju ha körkort på allt, till och med bakgavellyften om du kör lastbil. Känns som det bara är för att nån ska tjäna pengar på det, som ykb för yrkeschaufförer. Fullständigt meningslöst, men utbildarna tjänar pengar!
Vad kostar ett motorsågskörkort och när måste du ha det?

Alla som är så duktiga utan körkort, det är ju bara att visa upp för någon som skriver ut ett intyg att ni kan allt!

Eller så går ni kursen och lär er nya grejer. Fats då får man acceptera att man inte redan kan allt förstås.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
Hej,
Varför har man planterat en Björk ? Tänk så innan du sågar ner den en stor Björk suger ca 200-300 liter vatten per dag om det är varmt var blir det av om du sågar bort trädet får du marken vatten sjuk eller inte ?
Grannen har satt solceller och vill nu fälla ett antal träd. Han kommer fälla ett antal träd på sin tomt och några träd som står i en dunge som delas mellan mig och honom, hälften hälften ungefär. Har ingenting emot att han fäller de här träden, tvärtom. Han vill även fälla en björk på min tomt som jag inte har mycket emot heller. Vi hade lösa planer på att ta ner den, men först om några år när vi renoverat klart och hade tänkt ta hand om trädgården.

Vi har pratat om det här tidigare och han har fått mitt medgivande att fälla de här träden. Idag kom han och knackade på och sa att det kommer ske i morgon, om jag är OK med det. Jag trodde att det skulle ske längre fram, någon gång i vår och att jag hade gott om tid att kolla upp vad som gäller kring att fälla träd.
Så nu vänder jag mig till er istället.

Jag förutsätter att han anlitar någon med försäkring och att de som utför fällningen har allt som krävs. Men får dubbelkolla detta.
Men behöver jag kolla upp något mer? Är jag på något sätt skyldig eller har några skyldigheter till något om det skulle gå fel med träden inne på min tomt?
Jag har inte kollat upp om de är OK att ta ner träd med kommunen men hoppas hinna ringa i morgon innan de börjar - vad jag kunnat läsa mig till så ska det inte vara några problem att fälla på tomten enligt detaljplanen från 1965. Kan jag avskriva mig något om det skulle gå fel?

Kostnaden för fällning står grannen för och han kommer ta hand om veden. Tidigare var hans enda källa till uppvärmning ved så han blir glad för veden och jag blir glad för att slippa.

En sista fråga - Det står några träd på en tredje tomt, en obebyggd tomt som ligger nedanför mitt hus mot en väg. Helst hade vi sett att de här träden står kvar då de är väldigt fina och gör mycket positivt för vår utsikt. Jag antar även att de plockar en del av ljuden från vägen. Men mannen som äger tomten som bor många mil bort har gett sitt medgivande att fälla träden, så jag har inte så mycket att säga till om det här, väl?

M -MH- skrev:
Alla som är så duktiga utan körkort, det är ju bara att visa upp för någon som skriver ut ett intyg att ni kan allt!

Eller så går ni kursen och lär er nya grejer. Fats då får man acceptera att man inte redan kan allt förstås.
Fast... det kan ju vara som ykb för yrkeschaufförer. Man måste sitta av och betala för en dag om året och det ger absolut ingenting, förutom mat och samvaro. Har man jobbat några år kan man det där.
Förmodligen samma sak för dem som jobbat med motorsåg ett tag. Men för alldeles oerfarna kanske det kan vara bra.

R ringduvaren skrev:
Kan uppdatera att sen någon timme tillbaka är allt från trädet bortforslat och det är krattat och snyggt. Bara stubben som ska bort, men det känns som att det blir snäppet enklare
match i och med att den är ihålig.

För att helt byta ämne, men eftersom en del varit inne på det tidigare i tråden. Vad tror ni om att hälla på Weibulls Stubbbortagare? Annars drar jag i ecoplug och sen tigersågen till våren.
Du verkar vara en väldigt sympatisk granne att ha.
Tummen upp för sådan grannsämja.

• Gilla
DLo och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R ringduvaren skrev:
För att helt byta ämne, men eftersom en del varit inne på det tidigare i tråden. Vad tror ni om att hälla på Weibulls Stubbbortagare? Annars drar jag i ecoplug och sen tigersågen till våren.
Min erfarenhet är att efter så där fem björknedtagningar är att de inte slår några rotskott. Värre är det med t ex asp.

Weibulls StubbX är kaliumnitra, alltså salpeter. Det fungerar genom att bakterier reducerar det till nitrit genom att oxidera träet i stubben men tar sin tid. Weibulls tänker sig två månader sommartid och det kan nog stämma under optimala konditioner. Björkstubbar ruttnar snabbt.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
Bara stubben som ska bort, men det känns som att det blir snäppet enklare match i och med att den är ihålig.
.
Du kan också låta det vara och se om det kommer någon sly för det kan det ändå göra då det ligger frö i marken som kan börja gro. Björk är inte så farlig med detta som t.ex. asp. Om det kommer något nästa år så kör av det två gånger, en gång i juni och sedan tar du bort det som kommit i augusti/september så brukar de försvinna då det inte går ner någon ny energi till rotsystemet.
Måste vara skönt nu att björken är borta utifrån hur murken den var, kunde blivit en oväntad överraskning.

(den här gången var jag några minuter efter med mitt svar, men vi resonerar lika :D )

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Stor björk nedsågad för 8 år sedan. Inte gjort så mycket med stubben men idag går den att gräva igenom med en spade:

Förmultnad björkstubb med svampväxt i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Björk ger ju inte rotskott men det ligger ju en del frön i närheten som ser sin chans att växa när förhållandena ändras...

Jag skulle inte brytt mig om stubben om den inte står olämpligt.

/ATW

• Gilla
tomas.egnerfors och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Weibulls StubbX är kaliumnitra, alltså salpeter. Det fungerar genom att bakterier reducerar det till nitrit genom att oxidera träet i stubben men tar sin tid. Weibulls tänker sig två månader sommartid och det kan nog stämma under optimala konditioner. Björkstubbar ruttnar snabbt.
Betyder det att jag kan ta en påse salpeter från skafferieg om jag inte har Weibulls tillgängligt?

M magnuss skrev:
Bra att du anger de förutsättningarna först då eller hur. Bergvärme, jordvärme eller luftvärme är ju dock betydligt mer givande att börja med än solceller givet hur det minskar energibehovet men visst är det bra att sluta köra lastbil för att förmedla energi. Trädbrist är ju dock ett av de större problem vi har gällande bindningen av koldioxid så jag ändrar inte min åsikt om att din granne har fel startpunkt för hur hen vill förbättra miljön och sin ekonomi.
Förlåt mig, jag tog ner 3 stycken träd på 12-15 meters höjd förra månaden. Lovar att elda upp dem med respekt i mysbrasan. Halverade nästan 10-15 träd utöver dem och har lika många kvar nästa år.
Handlar det om att ta ner en rutten björk för att kunna utnyttja solen så är det ju bara positivt. Jag kan stödplantera ett träd i min trädgård för det =)

M -MH- skrev:

De som använt motorsåg sedan många år tillbaka vill nog inte betala 7000 kr för en utbildning. Men såg att det inte var löjliga kostnader för enbart "tillståndet"
Men sådana utbildningar brukar kunna vara rent av löjliga och bara självklara. Kan ge dig exempel på 2 st
- Truckkort
- Taxikort

Betala hutlöst för att sitta och halvsova i en lokal =)

Staffans2000
exempel på 2 st
- Truckkort
- Taxikort

Betala hutlöst för att sitta och halvsova i en lokal =)

Ett exempel till:

Egensotningskurs

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Många av alla dessa ”körkort” är inte obligatoriska. Men visst är de ett rejält hinder på arbetsmarknaden. Det skulle vara intressant att veta vad de kostar samhället.

För att återgå till tråden. Björkstubbar skjuter inte skott. Använd inget gift på dem. De murknar dessutom tämligen snabbt.

Claes Sörmland
H Hank_Ö skrev:
Betyder det att jag kan ta en påse salpeter från skafferieg om jag inte har Weibulls tillgängligt?
Det går också bra men det är nog högre kilopris på det? Skafferiet brukar vara natriumnitrat men det spelar ingen roll om man använder ett kalium- eller ett natriumsalt.

Som en del skriver skulle jag inte heller bry mig om stubben. På Björk stubbar brukar jag såga ett Rut mönster i snitt ytan och sen försvinner de av sig själva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.