Hej,

Grannen har satt solceller och vill nu fälla ett antal träd. Han kommer fälla ett antal träd på sin tomt och några träd som står i en dunge som delas mellan mig och honom, hälften hälften ungefär. Har ingenting emot att han fäller de här träden, tvärtom. Han vill även fälla en björk på min tomt som jag inte har mycket emot heller. Vi hade lösa planer på att ta ner den, men först om några år när vi renoverat klart och hade tänkt ta hand om trädgården.

Vi har pratat om det här tidigare och han har fått mitt medgivande att fälla de här träden. Idag kom han och knackade på och sa att det kommer ske i morgon, om jag är OK med det. Jag trodde att det skulle ske längre fram, någon gång i vår och att jag hade gott om tid att kolla upp vad som gäller kring att fälla träd.
Så nu vänder jag mig till er istället.

Jag förutsätter att han anlitar någon med försäkring och att de som utför fällningen har allt som krävs. Men får dubbelkolla detta.
Men behöver jag kolla upp något mer? Är jag på något sätt skyldig eller har några skyldigheter till något om det skulle gå fel med träden inne på min tomt?
Jag har inte kollat upp om de är OK att ta ner träd med kommunen men hoppas hinna ringa i morgon innan de börjar - vad jag kunnat läsa mig till så ska det inte vara några problem att fälla på tomten enligt detaljplanen från 1965. Kan jag avskriva mig något om det skulle gå fel?

Kostnaden för fällning står grannen för och han kommer ta hand om veden. Tidigare var hans enda källa till uppvärmning ved så han blir glad för veden och jag blir glad för att slippa.

En sista fråga - Det står några träd på en tredje tomt, en obebyggd tomt som ligger nedanför mitt hus mot en väg. Helst hade vi sett att de här träden står kvar då de är väldigt fina och gör mycket positivt för vår utsikt. Jag antar även att de plockar en del av ljuden från vägen. Men mannen som äger tomten som bor många mil bort har gett sitt medgivande att fälla träden, så jag har inte så mycket att säga till om det här, väl?
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
uribbhammar
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
så jag har inte så mycket att säga till om det här, väl?
Nej, precis.
 
  • Gilla
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
F
Nja, du kan ju framställa att du vill att de träden ska stå kvar om han får fälla träden på din tomt...
 
  • Gilla
civilingenjören och 6 till
  • Laddar…
Om grannen får solljus o ved av dej, glöm då inte att grannen gärna skall ta bort stubben oxå. Att ta bort en stubbe för hand är mycket jobb.
 
  • Gilla
Nirre och 27 till
  • Laddar…
Varför skall han ta bort stubben?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Varför skall han ta bort stubben?
Antar att du inte frågar mig, men jag anser inte att han ska ta bort stubben.
 
  • Gilla
Joakim90 och 1 till
  • Laddar…
Och se till att ni är överens och märker precis vilka träd som skall fällas vs stå kvar !
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
A
Lite nyfiken! Gick allt bra?

Det kan vara svårt att fälla lövträd då grenarna är olika långa. Vilket medför att trädet kan skruva sig och falla i fel riktning. Har även varit med om att lövträd sparkar bakut när dom fälls.

Så inget för den glada amatören om det finns byggnader i närheten.
 
Vet att om man har egen skog med sly o mindre träd på, som kanske någon vill ta till ved, så kan man sälja veden för en krona på rot. Då är det vedhuggarens försäkring som går in om något händer.
 
  • Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
Det är hans intresse att ta bort träden på din tomt så du kan ju be honom betala en stubbfräsare också som tar bort stubben åt dig. en stubbe klassas som farligt avfall så kostsamt att ta bort
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R ringduvaren skrev:
Antar att du inte frågar mig, men jag anser inte att han ska ta bort stubben.
En tomt med en massa stubbar är mindre värd än en tomt med orörda träd. Jag har svårt att förstå all "vänlighet" mot din granne och alla uppoffringar du gör för grannen utan att få ut något än problem och förlust för egen del.

Snart står du där med sly och stubbar och gamla grenar grannen inte fraktat bort och får betala för att ta bort det själv. Grannen gör vinst och du förlust. Träden hade du ex. kunnat sälja, vuxna träd är värda en hel del pengar.

Eftersom du skänkt bort alla fördelar till din granne så skall du iaf tänka på.

De som tar ned träden skall vara utbildade och försäkrade så att du står helt skadefri om något går fel.
(antagligen kommer det utländska "kan allt proffs" som även vill asfaltera åt dig samtidigt)

Allt då menar jag ALLT skall fraktas bort på din grannes bekostnad grenar. skall ex inte lämnas kvar. Lämnar du stubbarna så skall du vara medveten om att det sänker fastighetens värde en del.

Ev. skador på marken skall återställas ev fyllas (blött i marken nu och spår får du lätt i våt jord.


Förmodligen kommer du överraskas över hur tomt och fult det blir utan träden och du lär nog ångra det du gett tillstånd till.
 
  • Gilla
enklast och 13 till
  • Laddar…
En Björk dricker hundratals liter vatten per dag, bra att ha när regnet kommer, man bör vara försiktig med att såga ner träd på tomten skyddar hus både mot storm och fukt, men det är min åsikt.
 
  • Gilla
  • Haha
Skruvebulten och 11 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
En Björk dricker hundratals liter vatten per dag, bra att ha när regnet kommer, man bör vara försiktig med att såga ner träd på tomten skyddar hus både mot storm och fukt, men det är min åsikt.
Stämmer och träd i närheten av hus skall man vara försiktig med att ta ner då det kan leda till att man får sättningar i husgrunden och att tomtens vätskebalans förändras. Å andra sidan så kan rötter från närliggande träd även förstöra en grund. så att enbart fälla träd utan eftertanke på vad som kan hända på tomten är oklokt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Borgir och 6 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Det är hans intresse att ta bort träden på din tomt så du kan ju be honom betala en stubbfräsare också som tar bort stubben åt dig. en stubbe klassas som farligt avfall så kostsamt att ta bort
Varför klassas stubbar som farligt avfall? Byråkratsverige är ett mysterium för mig..
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.