37 765 läst · 111 svar
38k läst
111 svar
Grannen sätter stopp för renovering av badrum i bostadsrätt
Renoverare
· Stockholm
· 18 319 inlägg
Bättre att få förlåtelse i efterhand än tillåtelse i förväg brukar jag resonera
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Problemet är väl bara att i vissa fall kan det kosta att inte be om tillstånd!AndersMalmgren skrev:
Kan vara att man får veta vad man måste göra eller behöva tänka på.
Har ju många i mitt hus som renoverat badrummet och tycker det är en väldigt bra ide att ta bort elementet i badrummet eller sätta dit handdukstork i stället. Problemet är att elementen är föreningens egendom reglerat i stadgar/ordningsregler. Så har man en styrelse som vill driva detta vidare så kan det ju kosta.
Kan förstå mycket med att bättre be om förlåtelse än om lov men inte alltid det stämmer.
Bra att det ser ut att lösa sig, ser dock inte hur hantverkarna skulle kunna lastas för detta, det är väl du som är uppdragsgivare/byggherre?Rem skrev:Då VERKAR det som att vi kommit fram till en lösning. Vi kommer troligen att dra vattnet från vårt andra badrum genom lägenheten. På så vi kan vi följa alla gällande regler kring säker vatten.
Tack alla för alla förklaringar kring styrelse, förening och andra tankar. Inser problematiken med en liten förening nu också. En sak man insåg lite sent var att hantverkarna borde kollat lite mer, innan de påbörjade rivningen, kring planlösning och vatten. Det hade kanske gått att lösa genom att vända på vår tilltänka planlösning, men då hade man fått gå förbi duschen för att komma till toaletten och det känns inte optimalt.
Sen kan ju jag ändå tycka att när man ändå är inne och gräver i väggen kunde man passa på att delrenovera stammen, men ärligt talat så skiter jag totalt i det nu. Blir det en läcka så kan det förvisso drabba oss till viss del ekonomiskt, men inte praktiskt. Snålheten bedrar visheten ...
Liknande trådar
-
Sätta stopp på våran parkering pga grannen
Övrigt husrelaterat -
Kan jag kräva att grannen sätter upp rasskydd?
Juridik -
Ev. Åkerholme sätter stopp för förhandsbesked
Bygglov -
Grannen sätter upp stolpar för hästhage på min mark
Juridik -
Vad sätter jag för "stopp" under trappan så att jag kan lägga en gång med marksten?
Byggmaterial & Byggteknik