nikasp
F FruNilsson skrev:
Ni har er rätt o stöd i lagen för er egendom. Räkna ut kostnaden för skadan, ev gm offert. Skriv ett brev och framför kravet med senaste datum för svar. Om granne är ovillig; kan du lägga kravet till Kronofogden för indrivning eller till tingsrätten direkt. Ta med kostnad bort borttagning inkl rötter av de gamla växterna, nya växter o återställning av mark.
Orealistiskt. Har du hållit på med sådant själv gentemot grannar? Lär bara bli hemsk grannosämja. Nu fick ju grannen OK att klippa och har man inte specat hur så blir det knepigt.

• Gilla
djac och 9 till
  • Laddar…
nikasp
T TypRätt skrev:
Det dom har som jag inte har (och inte vill köpa för att förvara) är grymma stegar som gör att de kan stå och jobba på den höjden med hög effektivitet, Dom klipper den upptill samt båda sidorna på ca 1h så det är ingen kostnad att bråka om de får även ta hand om 4 äppelträd och ett körsbärsträd som ska hållas som en liten prydnadsboll så all in all är det en förmiddag för två personer. Rätt billiga är dom också så en liten slant jag ser som väl investerade pengar.
Hos oss brukar de oftast klippa toppen så det ser snyggt ut åt deras sida så klarar mig med en låg plattform. Annars är en sån här riktigt behändig till allt möjligt. Byter färg på huset så råkade stå rakt utanför fönstret.
Stege och mobil arbetsplattform på en våt träterrass framför ett grönt hus med öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F FruNilsson skrev:
Ni har er rätt o stöd i lagen för er egendom. Räkna ut kostnaden för skadan, ev gm offert. Skriv ett brev och framför kravet med senaste datum för svar. Om granne är ovillig; kan du lägga kravet till Kronofogden för indrivning eller till tingsrätten direkt. Ta med kostnad bort borttagning inkl rötter av de gamla växterna, nya växter o återställning av mark.
Blir förmodligen billigare att plantera en helt ny häck än när du sitter där med din dyra advokat och fått smisk i tingsrätten och ska pröjsa alla kostnader….

• Gilla
  • Haha
Dilato och 14 till
  • Laddar…
Tuja hör inte hemma i den svenska floran. Ta ner allt. Utrota!

• Gilla
  • Haha
Magic Kate och 27 till
  • Laddar…
nikasp
T torkelb skrev:
Tuja hör inte hemma i den svenska floran. Ta ner allt. Utrota!
Smaken är ju som baken men jag håller med. Konstig växt här i Sverige.

• Gilla
FolkeF och 6 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Orealistiskt. Har du hållit på med sådant själv gentemot grannar? Lär bara bli hemsk grannosämja. Nu fick ju grannen OK att klippa och har man inte specat hur så blir det knepigt.
Du som man vet väl att ansa skägget är en sak, och att raka sig är en annan. Det är uppenbart vem som kastade första stenen.

• Gilla
jonle336 och 2 till
  • Laddar…
Häcken blir fin och tät igen, klipp lite 1-2 ggr/år. Mera behövs inte och går alldeles utmärkt att även toppa ned den, även där växer det till sig.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det där är ingen häck. Det är en rad träd. Ta alla bort och plantera ny häck som ni håller som häck genom att klippa den varje år, gärna oftare.

• Gilla
Dilato och 19 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tror rätt många missat ett av de första orden i hela tråden: Gemensam häck. Det finns absolut inget att hämta juridiskt för att grannen klippt sin egen halva av den gemensamt ägda häcken klantigt. Nu är det bara intressant vad man kan göra med åbäket. Häcken alltså, inte grannen.
I rubriken står det faktiskt vår häck.

P
E Eken66 skrev:
Hej,
Vi har en gemensam tujahäck med grannen som med åren blivit hög (ca 5 m), tät och spretig.
Nu har det flyttat in en ny granne på andra sidan som undrade om det gick bra att ansa häcken på deras sida då han ansåg att den spretade ut för mycket..
Vi gav ok till det så klart men till vår stora fasa upptäcker vi att de har klippt bort alla grenar på sin sida enda in till stammen. Man ser nu mer eller mindre rakt igenom häcken :(
1. Vad blir effekten för den stackars tujahäcken? Kommer den nånsin kunna bli tät igen på vår sida? Det känns som att de förstört hela häcken och att den på sikt kommer att dö?
2. Hur går man vidare i ett sådant här ärende. Vi vill inte starta en långtgående tvist med nya grannen men han är väl skyldig att ersätta oss på något vis? Självklart bör han stå för ny häck om det blir aktuellt. Vad gäller juridiskt?

Tacksam för hjälp i ärendet.
Hej,
Jag tror som flera säger att lägga ner tankarna på ersättning. Den är svår om man inte tydligt kommit överens med grannen om i vilken omfattning ansning skulle ske då alla har olika preferenser. Sen tycker jag att häcken är alldeles för hög och ger ett skrangligt intryck i sin höjd, en tuija gör sig bäst 2-2,5 m hög med bibehållen insynsskyddad effekt. Nu är det svårt att se men häcken ser inte ut att ha varit helt tät från ert håll heller för då borde man inte kunna se igenom den som nu den. Kom överens med grannen om lämplig gemensam åtgärd för bådas trevnad☀️ Klipp ner den och försök frisera till den så kommer den bli fin igen☺️

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
E Eken66 skrev:
Hej,
Vi har en gemensam tujahäck med grannen som med åren blivit hög (ca 5 m), tät och spretig.
Nu har det flyttat in en ny granne på andra sidan som undrade om det gick bra att ansa häcken på deras sida då han ansåg att den spretade ut för mycket..
Vi gav ok till det så klart men till vår stora fasa upptäcker vi att de har klippt bort alla grenar på sin sida enda in till stammen. Man ser nu mer eller mindre rakt igenom häcken :(
1. Vad blir effekten för den stackars tujahäcken? Kommer den nånsin kunna bli tät igen på vår sida? Det känns som att de förstört hela häcken och att den på sikt kommer att dö?
2. Hur går man vidare i ett sådant här ärende. Vi vill inte starta en långtgående tvist med nya grannen men han är väl skyldig att ersätta oss på något vis? Självklart bör han stå för ny häck om det blir aktuellt. Vad gäller juridiskt?

Tacksam för hjälp i ärendet.
Vår häck ansade vi väldigt hårt( in till stammarna då den växt okontrollerat tidigare. Nu flera år senare har det växt ut nytt och den har blivit tät och fin. Fick höra att den aldrig växer ut igen fast det gör den. Hade dock rekommenderat gödning och vattning så går det snabbare. Trist när kommunikationen inte fungerar men kan ju alltid lägga upp det som så att ni satt häcken som insynsskydd så hoppas att de inte ansar så hårt i fortsättningen och att om ngn dör förväntar ni er att den/ de plantorna ersätts. Förstår att man vill ha bra grannsämja Lycka till

• Gilla
skd200803 och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
E Eken66 skrev:
Hej,
Thujahäckar, vare sig de är gemensamma eller inte är ett gissel! Folk förstår inte vilket arbete det är, utan tror att det är så lätt att smäcka upp en thujahäck och få ett snabbt insynsskydd. Vi hade själva en häck mot grannen i 9 år innan vi tog ner den. Det var ett omfattande arbete att hålla den snygg och tät och i rätt höjd, för oavsett vad man säger om att den slutar växa på höjden när man klipper den så är det inte sant.
En ojämnt klippt och gles thujahäck längs en gräsplätt och stigkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi dessutom insåg att om ytterligare 9 år skulle häcken bestå av tjocka trädstammar och det skulle vara omöjligt att hålla den smal till slut för stammarna skulle bli tjockare än häcken, så tog vi helt enkelt ner den.

Er häck ser inte ut att ha blivit klippt på rätt sätt någon gång. Om du ursäktar mig så ser den helt enkelt anskrämlig ut, med långa glesa grenar, och jag förstår den granne som flyttar in och får en sådan häck i tomtgränsen. Jag hade också gett mig på den.

Jag skulle ta ner häcken och börja om igen. Den här häcken kommer aldrig att bli bra oavsett om grannen klippt i den eller inte.

Sen skulle jag aldrig plantera något i tomtgränsen tillsammans med grannen, just av den anledningen att relationen inte varar för evigt. Den dagen det flyttar in en ny granne, så är det stor risk att det blir tjafs. Sätt häcken på din sida så du kommer åt att klippa båda sidorna, och då är häcken din att hantera!
Men välj något annat än thuja!
Lycka till!

• Gilla
  • Älska
Kessy och 37 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir förmodligen billigare att plantera en helt ny häck än när du sitter där med din dyra advokat och fått smisk i tingsrätten och ska pröjsa alla kostnader….
Helt rätt, fast jag tror ingen advokat skulle åta sig att driva ett så fullständigt hopplöst fall.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
E Eken66 skrev:
Ok! Då gäller det alltså att lokalisera tomtgräns för att se om de klippt inom vår gräns innan vi kan gå vidare?

Det är alltså en GEMENSAM häck? Som är planterad i gräns? Och du vill INTE ha en långtgående tvist?

Men du är ändå beredd att staka ut tomtgränsen för att se om det möjligtvis är så att grannen klippt 1 dm in på din tomt nånstans så att du kan sätta dit den jäveln!?

Det låter som att du har förnuftet på din sida iallafall. Jajjemen.

• Gilla
  • Haha
Aser och 25 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Nu verkar du ha missuppfattat inlägget. Egendomen är gemensam och tillstånd för utförandet har inhämtats från delägaren. Hur menar du att det ens i ett drömscenario skulle finnas något att hämta?

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.