26 492 läst · 71 svar
26k läst
71 svar
Grannen har infart över våran tomt
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Ser även att TS förtydligat senare så nu borde du inse vad som gäller. Du bara gissar och får det att låta som att du är tvärsäker.TRJBerg skrev:
I TS första inlägg står det ju att det upptäcktes i samband med att kartor kollades på LMV. Att en jordbruksfastighet (antar att det är det) kan ha någon remsa på 5 meter som ingen har koll på är inte särskilt förvånande. Denna lilla remsa var säkert inte med på mäklarens karta när TS köpte fastigheten.
Jag har en granne A som använt samma tillfartsväg till sitt hus sedan 1850. 1918 avstyckades hans hus med tomt men alla fortsatta att använda samma väg över grannen Bs mark. För 5 år sedan byggde grannen B ett nytt hus pågrannen A:s väg och när A protesterade hittade Lantmäteriet en kartta från 1915 som visade att vägen bara skulle vara 3 m bred (tidigare 5) och belägen ett antal m längre bort där det nu låg en stenmur. granne A protesterade bl.a. med hänvisning till hävdvunnen rätt men förlorade både väg och vändplats och var tvungen att riva delar av sin egen stenmur för att kunna köra in bilen på den egna tomten och riva halva fruktträdgården för att få en vändplan för bilen. Den hade tidigare kunnat parkera på den tidigare vägen som hade en vändslinga också sen 1850. Bevis fanns på Gen.-stabens karta från 1876 att A:s hus och gamla väg fanns redan då.Claes Sörmland skrev:Första frågan är om du är helt säker på att grannen kör på din mark. Ett vanligt misstag är att man kollar på den digitala kartan som Lantmäteriet har och där markeras ofta gränserna flera meter fel i förhållande till verkligheten. Särskilt illa är det med dessa digitala gränser i områden där fastigheterna är äldre och är bildade genom avsöndring, en sorts privatavtalsmässig fastighetsbildning från förr.
Om nu grannen verkligen kör på din mark så är det inget som hindrar detta. Tydligen har någon tidigare ägare av din och kanske grannens fastighet kommit överens om denna lösning och sen har det rullat på. Du har s a s ett rullande avtal med grannen kring denna användning. Eller så finns det ett gammalt officialservitut kring detta i avstyckningshandlingarna för din eller grannens fastighet, man får läsa direkt i orginalhandlingen. Återigen kan fastighetsregistrets digitaliserade del vara inkomplett eller felaktig, alltså den man kan läsa direkt på webben.
I princip kan du säga upp grannen från att köra på din mark om grannen saknar servitutsrätt att göra det. Eftersom ni har haft ett avtal om att grannen får köra där under lång tid så ska du ge grannen skälig tid vid uppsägning av detta avtal. I praktiken krävs troligen mer tid om grannen t ex måste ordna en egen ny infart än om grannen redan har en annan infart. Ge grannen ett halvår så torde det ingen diskussion om skäligheten uppstå. Förutsatt att grannen verkligen kan ordna med en egen ny utfart. Om terrängen hindrar det kan nog grannen svara med att ansöka om ett servitut för utfarten och har goda möjligheter att få ett sådant.
Du har också gissat.L lbgu skrev:Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Ser även att TS förtydligat senare så nu borde du inse vad som gäller. Du bara gissar och får det att låta som att du är tvärsäker.
I TS första inlägg står det ju att det upptäcktes i samband med att kartor kollades på LMV. Att en jordbruksfastighet (antar att det är det) kan ha någon remsa på 5 meter som ingen har koll på är inte särskilt förvånande. Denna lilla remsa var säkert inte med på mäklarens karta när TS köpte fastigheten.
Ingen av oss VISSTE att TS fastighet "omringade" grannens. Det är ganska självklart att anta att den INTE gjorde det då TS var överraskad att utfarten gick över hans fastighet.
Man blir inte normalt överraskad över sådant faktum vad gäller fastigheter.
Med tanke på att TS skrev att han ägde marken runt om grannens tomt så tycker jag inte att jag gissade. Men du tog för givet att TS for med osanning av någon anledning. Som jag skrev så var troligen inte den lilla remsan utmärkt på mäklarens karta så att TS missat den vid köpet är inte jättekonstigt. En sådan smal remsa är även i praktiken värdelös så bara av den anledningen så var det nog inget som säljaren tog upp när TS köpte fastigheten.TRJBerg skrev:
Nej. Jag antog inte att han for med osanning. Jag antog att han uttryckte sig ungefärligt.L lbgu skrev:Med tanke på att TS skrev att han ägde marken runt om grannens tomt så tycker jag inte att jag gissade. Men du tog för givet att TS for med osanning av någon anledning. Som jag skrev så var troligen inte den lilla remsan utmärkt på mäklarens karta så att TS missat den vid köpet är inte jättekonstigt. En sådan smal remsa är även i praktiken värdelös så bara av den anledningen så var det nog inget som säljaren tog upp när TS köpte fastigheten.
Som jag ser det tar man självklart reda på allt viktigt om fastighetens omfattning och gränser. Speciellt om fastigheten omfattar all mark runt grannen eller mark som grannen måste passera till väg. I alla fall kan jag inte föreställa mig att jag skulle missa sådant. Och jag är inte analorienterad.
Jag tror förvirringen beror på att du enbart använder ordet tomt och inte fastighet. Det är skillnad på dessa. En tomt inuti en annan tomt ger, i mitt huvud, en konstig bild om hur det ser ut. Din fastighet omringar grannens tomt skulle jag säga, och så har det blivit i samband med en avstyckning. Var bor du själv i förhållande till grannen?P Pettson24 skrev:
Det finns folk som köper hus utan att ens gå på visning.Så det som är givet för dig behöver inte vara givet för någon annan, folk är olika. Sen att inte ha koll på en antagligen helt värdelös markbit om det gäller en lantbruksfastighet är inte så konstigt. På kartan som visade fastighetsgränserna var antagligen inte biten bredare än ett streck eller så var den inte ens utmärkt. Inte jättekonstigt.TRJBerg skrev:Nej. Jag antog inte att han for med osanning. Jag antog att han uttryckte sig ungefärligt.
Som jag ser det tar man självklart reda på allt viktigt om fastighetens omfattning och gränser. Speciellt om fastigheten omfattar all mark runt grannen eller mark som grannen måste passera till väg. I alla fall kan jag inte föreställa mig att jag skulle missa sådant. Och jag är inte analorienterad.
Kan vi inte bara skippa ordet tomt och konstatera att grannens fastighet är helt omsluten av TS fastighet och att det därför är tämligen självklart att grannen måste passera över/genom/på TS fastighet för att överhuvudtaget kunna nå sin fastighet?M MetteKson skrev:
Om inte fastighetsägaren själv använder vägstumpen så är det nog den i detta fall ende som nyttjar den som sköter om den. Varför skulle fastighetsägaren göra det ifall det inte finns något avtal som tvingar honom att göra det?S Sjösnö skrev:
För att det är fastighetsägarens ansvar att underhålla och tex snöröja väg.L lbgu skrev:
Men om det bara är en kort uppfart kanske det inte år en "väg"