V VLJ skrev:
Om grannens fastighet är avstyckad från din borde det stå i avstyckningen stå hur utfart ska ske, och oftast ska ett servitut ha upprättats i samma förrättning som avstyckningen.
Före 75 så var det ju OK med muntliga servitut också, där är ju bevisläget svårt åt båda håll. Men eftersom det är avstyckad från din fastighet så har ju tidigare ägare vetat att utfart skulle behöva ske över fastigheten
Finns det inget servitut och ni inte skulle komma överens, kan ju grannen kräva Officialservitut.
Är de någon skillnad på ett
Graffen Graffen skrev:
Ursäkta, men om den tomten är avstyckad i modern tid, hur fan kunde man inte ta med utfart till allmän väg i avstyckningen?
Låter helt ofattbart.
Det tycker jag också därför jag gjorde inlägget.
Avstyckningen är gjord 00 så rätt så modernt kan man ju tycka att de är.
 
S stenolof skrev:
Rekommenderas varmt utifrån alla ”fantastiska” berättelser här om att grannar kan ”komma ihop sig” om i stort sett vad so helst här i världen. Scenariot jag tänker på är förstås inte nuvarande sits som är väl beskriven och fungerande. Men när ny ägare kommer till en av berörda fastigheter är det ju tyvärr ”öppet mål” för bråk. Detta oavsett o det är helt nya ägare utan band till någon av Er eller generationsskifte. Påminner om min upplevelse av vad ”grannen” står för enligt mycket som berättas i olika forum: Det sägs att gud skapade humlan och ”han där nere” gjorde getingen som svar. Så om Gud gjorde det välordnade samhället var det kanske ”den andre” som skapade grannen? :)
Vi bygger nytt nu, rätt långt ifrån grannar. Det går inte ens att se något hus från vårt nya eller höra någon annan. Dessutom är det skog emellan. Är så trött på enstaka grannar i mer tättbebyggt. Det värsta är att man vet inte vem som kommer in i området förtän efteråt? Kommer det en enda ny i området som tror att världen cirkulerar runt de själva så kan det störa ut ett helt område. Men de flesta är bra grannar, nästan alla. Men som sagt enstaka är som pesten själv. De kan vara smarta och ha bra jobb och så, men någonstans på vägen missade deras föräldrar en gång i tiden att uppfostra dem om hur man beter sig mot andra.
 
  • Gilla
  • Älska
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Inser du att det uppenbart så att TS mark inte är på alla sidor av grannens fastighet?
I inlägg #3 i tråden så säger TS: "Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus."

Jag tolkar det som att TS äger marken på alla sidor om grannens fastighet. Hur tolkar du det?
 
L lbgu skrev:
I inlägg #3 i tråden så säger TS: "Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus."

Jag tolkar det som att TS äger marken på alla sidor om grannens fastighet. Hur tolkar du det?
Det var i alla fall så jag tolkade det.

Fast @TRJBerg verkar tvärsäker på att ”äger marken runt grannens hus” betyder något annat och vem är jag att tro mig ha tolkningsföreträde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.