Claes Sörmland
Håller med, det är grannens problem. Vill grannen ha servitut på TS fastighet så får grannen driva det och ta arbetet och kostnaden.

Det enda TS möjligen har att vinna på att upplåta mark för ett härskande servitut är att då är grannens utfart löst och man slipper mecka med detta någon gång i framtiden. Oavsett kommer ju utfartsvägen ligga där den ligger, det är ju mest praktiskt så. Möjligen kan TS få ersättning för upplåtelsen av grannen men att grannen plötsligt ska betala för ett nyttjande som har pågått utan ersättning under lång tid brukar inte falla i så god jord. Skapa inte grannkonflikter när sådana verkligen inte behövs!
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, det är grannens problem. Vill grannen ha servitut på TS fastighet så får grannen driva det och ta arbetet och kostnaden.

Det enda TS möjligen har att vinna på att upplåta mark för ett härskande servitut är att då är grannens utfart löst och man slipper mecka med detta någon gång i framtiden. Oavsett kommer ju utfartsvägen ligga där den ligger, det är ju mest praktiskt så. Möjligen kan TS få ersättning för upplåtelsen av grannen men att grannen plötsligt ska betala för ett nyttjande som har pågått utan ersättning under lång tid brukar inte falla i så god jord. Skapa inte grannkonflikter när sådana verkligen inte behövs!
Är det ens teoretiskt möjligt att få Arrende/ersättning för utfart om utfarten redan existerar.. som i TS fall. Att det kan bli en engångsersättning vid skapandet av utfarten kan jag tänka mig.

Vet heller ingen som betalar en årlig ersättning för rätten att ha en utfart.

/ATW
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P Pettson24 skrev:
Jag har beställt ut kartor från lantmäteriet. Kartorna jag har fått är från när dom styckade av grannens tomt från fastigheten jag äger så jag är rätt så säker att dom stämmer (men inte 100%).
Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus. Betyder de att jag är tvingad att ge dom ett servitut om dom skulle begära de?
Om grannens fastighet är avstyckad från din borde det stå i avstyckningen stå hur utfart ska ske, och oftast ska ett servitut ha upprättats i samma förrättning som avstyckningen.
Före 75 så var det ju OK med muntliga servitut också, där är ju bevisläget svårt åt båda håll. Men eftersom det är avstyckad från din fastighet så har ju tidigare ägare vetat att utfart skulle behöva ske över fastigheten
Finns det inget servitut och ni inte skulle komma överens, kan ju grannen kräva Officialservitut.
 
  • Gilla
Graffen
  • Laddar…
Storsockret
L L Jan skrev:
Lös det! Så det finns papper på allt. Mitt tips.
Vad ska man ha papper till? På landet skakar man väl bara hand har jag fått höra.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
DandrO och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Är det ens teoretiskt möjligt att få Arrende/ersättning för utfart om utfarten redan existerar.. som i TS fall. Att det kan bli en engångsersättning vid skapandet av utfarten kan jag tänka mig.

Vet heller ingen som betalar en årlig ersättning för rätten att ha en utfart.

/ATW
Det som är aktuellt vid servitutsupplåtelse är engångsersättning för intrånget. Man kan ju strula med nyttjanderättsavtal också, extra krångligt och onödigt tänker jag.
 
  • Gilla
Inkan och 1 till
  • Laddar…
P Pettson24 skrev:
Jag har beställt ut kartor från lantmäteriet. Kartorna jag har fått är från när dom styckade av grannens tomt från fastigheten jag äger så jag är rätt så säker att dom stämmer (men inte 100%).
Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus. Betyder de att jag är tvingad att ge dom ett servitut om dom skulle begära de?
Om du äger marken runt grannens hus, så är det väl självklart att han använder din mark som infart?
 
Du bör nog läsa avstyckningshandlingarna från när grannens tomt styckades av. Ofta står det i den handlingen att man ges rätt till infart över en angiven fastighet (din i det här fallet). Det är i så fall ett officialservitut. Som inte nödvändigtvis syns i lantmöteriets lista över servitut på din fastighet.
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, det är grannens problem. Vill grannen ha servitut på TS fastighet så får grannen driva det och ta arbetet och kostnaden.
Lantmäteriet fakturerar väl iblandade hur de vill? Jag skulle aldrig tänka tanken på att blanda in Lantmäteriet i en sådan här fråga när det inte ens finns något egentligt problem.

Lantmäteriet kommer knappast besluta att grannen får flyga helikopter hem istället.
 
Claes Sörmland
Varför blanda in Lantmäteriet? Går att lösa med överenskommelser som t ex avtalsservitut.
 
L L Jan skrev:
Lös det! Så det finns papper på allt. Mitt tips.
Rekommenderas varmt utifrån alla ”fantastiska” berättelser här om att grannar kan ”komma ihop sig” om i stort sett vad so helst här i världen. Scenariot jag tänker på är förstås inte nuvarande sits som är väl beskriven och fungerande. Men när ny ägare kommer till en av berörda fastigheter är det ju tyvärr ”öppet mål” för bråk. Detta oavsett o det är helt nya ägare utan band till någon av Er eller generationsskifte. Påminner om min upplevelse av vad ”grannen” står för enligt mycket som berättas i olika forum: Det sägs att gud skapade humlan och ”han där nere” gjorde getingen som svar. Så om Gud gjorde det välordnade samhället var det kanske ”den andre” som skapade grannen? :)
 
Ursäkta, men om den tomten är avstyckad i modern tid, hur fan kunde man inte ta med utfart till allmän väg i avstyckningen?
Låter helt ofattbart.
 
TRJBerg
Hep Hep skrev:
Inte skitenkelt för grannen att ”göra egen infart” när hans fastighet ligger omringad av TS. Bra att ge tips, men även här är det bra att ta reda på detaljerna innan man säger hur något ska fixas.
Den är knappast "omringad". Hade den varit det hade inte TS varit ovetande att grannen kör över TS mark. Uppenbart har grannens fastighet direktkontakt till väg eller kontakt via tredjeparts fastighet till väg.
 
TRJBerg
L lbgu skrev:
Då är det ju helt självklart att du måste stå ut med att grannen använder din mark som infart. Hur skulle han annars göra? Naivt att tro att grannens tomt avstyckats och sålts utan löfte om att få använda ursprungsfastighetens mark för att komma till tomten.

Själv skulle jag bara låta det vara. Kostar bara en massa pengar att blanda in lantmäteriet och effekten lär ju ändå bli att det funkar som det gör idag.
Du pratar utan vetskap.
 
TRJBerg
A AG A skrev:
Om du äger marken runt grannens hus, så är det väl självklart att han använder din mark som infart?
Inser du att det uppenbart så att TS mark inte är på alla sidor av grannens fastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.