612 läst · 4 svar
612 läst
4 svar
Grannen har huggit ner våra träd
Hej! Vi har en fastighet med naturtomt där grannen bredvid nyligen tagit ner i princip alla träd han har på sin tomt. I farten har han också tagit fem av våra träd (vi upptäckte detta när vi skulle sätta staket och satte snöre mellan tomtpinnarna). Vad gör vi nu? Vi har påtalat detta för grannen och nästa steg är att ses för att titta på situationen. Jag har googlat mig till att det är någon typ av skadegörelse men känner mig helt vilsen kring vägen framåt. Har någon koll/erfarenhet?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 281 inlägg
Vad vill du uppnå? Träden kommer inte tillbaka oavsett.
Jag hade en granne som ägde skog bakom min tomt och vars entreprenör inte fattade var fastighetsgränsen gick och tog någon björk och någon sälg hos mig. Jag var fly förbannad ska sägad. Men inte mycket att göra när träden var ju borta, skogsarbetare är snabba med motorsågen men kanske inte lika kvicka när det kommer till förståelsen av fastighetsgränser. Särskilt inte med naturtomt och "slyträd".
Jag hade en granne som ägde skog bakom min tomt och vars entreprenör inte fattade var fastighetsgränsen gick och tog någon björk och någon sälg hos mig. Jag var fly förbannad ska sägad. Men inte mycket att göra när träden var ju borta, skogsarbetare är snabba med motorsågen men kanske inte lika kvicka när det kommer till förståelsen av fastighetsgränser. Särskilt inte med naturtomt och "slyträd".
Vad har grannen sagt när ni upptäckte det?
Det låter ju inte som att de har haft uppsåt att ta ned era träd om det var så oklart var gränsen gick om ni inte upptäckte det förrän staketet skulle sättas?
Det låter ju inte som att de har haft uppsåt att ta ned era träd om det var så oklart var gränsen gick om ni inte upptäckte det förrän staketet skulle sättas?
Jag tror inte att det var med flit, och jag har ingen ambition att starta någon form av krig mot grannen. Men det var trots allt 5 riktiga, uppvuxna träd som utgjorde insynsskydd på vår framsida. Hur stor påverkan det haft blir lättare att uppskatta i sommar när träden har löv.
Det är vårt sommarhus och vi har varit här en gång sedan han fällde. Då tyckte jag att det kändes nära gränsen, men nu fick vi det svart på vitt. Jag tänker att man, om man ska ta ner träd hela vägen fram till tomtgränsen, och särskilt och det inte är supertydligt var den går, kanske är extra noggrann när man markerar ut träden.
Så - nej vi får inte tillbaka träden, men det känns ändå rimligt att de bör ersättas på något sätt. Vi har bara haft sms-kontakt med grannen som föreslagit att vi ska titta på det tillsammans.
Det är vårt sommarhus och vi har varit här en gång sedan han fällde. Då tyckte jag att det kändes nära gränsen, men nu fick vi det svart på vitt. Jag tänker att man, om man ska ta ner träd hela vägen fram till tomtgränsen, och särskilt och det inte är supertydligt var den går, kanske är extra noggrann när man markerar ut träden.
Så - nej vi får inte tillbaka träden, men det känns ändå rimligt att de bör ersättas på något sätt. Vi har bara haft sms-kontakt med grannen som föreslagit att vi ska titta på det tillsammans.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 784 inlägg
Det normala är att man ersätts med virkesvärdet om grannen redan tagit hand om träden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Grannen har sågat ner våra träd. Skälig ersättning?
Juridik -
Grannens fiber grävdes ner på vår tomt. Vad kan det få för följder ?
Arkiv: Fråga advokaten söndag 26 januari 20-22 -
Hugga ner träd innan grannens utflytt
Häckar, Buskar & Träd -
Grannens planer
Juridik -
Grannens ytvatten rinner över vägen till en annan granne och ställer till
Juridik