33 919 läst · 121 svar
34k läst
121 svar
Grannen går över min tomt, vad är rimligt?
Min son köpte ett hus för många år sedan. En dag kom en granne och ville låna en stege och lite annat smått och gott från garaget. Han hade fått tillåtelse av förra ägaren att låna, sa han. Sonen blev givetvis förvånad. Han löste det med: "Vad förra ägaren lovat dej är härmed i sin helhet uppsagt, det måste du förstå. Ny ägare nya regler."M Mackan1935 skrev:Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.
Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.
Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.
Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?
Personligen tycker jag inte att detta spelar nån roll , om TS inte vill ha spring på sin tomt får väl grannen antingen gå den längre vägen eller flytta. Det är ju knappast TS problem. Det är ju bra att kunna ha en dialog med sina grannar men man behöver ju inte utveckla detta till nåt mer om man inte vill. Vet av egen erfarenhet att det finns personer som vill att grannar ska sköta häckklippning , snöröjning och låna maskiner och verktyg och såna vill man inte utveckla nån djupare relation med.nimhed skrev:
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Jag skulle informera grannen att du värnar ditt privatliv och förutsätter att dom använder allmän mark när dom tar sig till badplatsen fortsättningsvis…Punkt…
Jag personligen skiter fullständigt i vad folk tycker vare sig det är kollegor, grannar eller bekanta.
Jag rak i min kommunikation men aldrig otrevlig, ibland uppfattas jag jag dock som otrevlig eftersom folk i allmänhet är konflikträdda och vana att man lindar in saker i en mjuk förpackning. Mitt råd är att du är tydlig från början och kan dom inte hantera detta så är det deras business.
Mvh
Jag personligen skiter fullständigt i vad folk tycker vare sig det är kollegor, grannar eller bekanta.
Jag rak i min kommunikation men aldrig otrevlig, ibland uppfattas jag jag dock som otrevlig eftersom folk i allmänhet är konflikträdda och vana att man lindar in saker i en mjuk förpackning. Mitt råd är att du är tydlig från början och kan dom inte hantera detta så är det deras business.
Mvh
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 975 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 975 inlägg
Det grannen har fått av den tidigare ägaren är ett till vidare löfte som när som helst kan avslutas. Nu avslutades det löftet automatisk eftersom huset såldes till er, det löftet gällde dessa grannar emellan. Det är Inget servitut!M Mackan1935 skrev:Det gjorde grannen också, men på ett minst sagt osmidigt sätt. Första ggn jag pratade med grannen säger denna i sitt andra andetag att de har ett muntligt servitut på vår tomt för att just gena ner till badplatsen. Detta var i mars kanske, innan aktiviteten börjat. Jag varken bekräftade eller ifrågasätta grannen då.
Grannen och hans barn och bekanta får använda sina ben eller eller annat lämpligt fordon att använda en allmän väg. Grannen håller på med dumheter, bara för att de inte orkar gå 3 minuter! Håll denne granne kort. Han kan hota med vad han vill, anmäl för hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande, maila och/eller skriv ett brev med datum och underskrift till dem att det är förbjudet att gena över er tomt och att det gäller samtliga personer i deras familj och deras bekanta. Din granne har ju redan talat om vilken grannsämja de vill ha i och med med hans svar till er.
Redigerat:
Man behöver inte köra på stenhårt med ångvälten förrän man vänligt pratat med de.E ekorren skrev:Det är sant, som du skrev. Jag ber om ursäkt, men trots allt har ni som ny ägare ingen skyldighet att låta grannen passera över er privata tomt. Det följer inte med löften från förra ägaren vid ägarbyte. Lyft luren ring lantmäteriet förklara din situation. Du kommer får mycket hjälp av dom. Det kommer att lugna ditt/ert sinne ordentligt och bringa ljus över eran oro.
Jag accepterar inte heller att någon går över min fastighet, vilket har hänt.
Vill man ha rejäl osämja kan man dock köra över de med både ångvält, dumper osv.
Ibland undrar jag lite om många av er fått värmeslag! Självklart har TS rätt att bestämma över sin tomt och hur vida grannen är välkommen där eller inte. Detta är inte en fråga i juridik-forumet, TS frågar om input om hur andra hade hanterat den givna situationen men på flertalet av er låter det ju som att grannen till TS hade annekterat en del av tomten. TS har än så länge inte ens bett grannen och dess barn att inte gå över tomten och folk här resonerar som om grannarna vore några ondsinta varelser ”som skall hållas kort” och anmälas för hemfridsbrott och allt vad det nu är. Gör grannen en blunder som börjar prata om servitut? Absolut, mest för att de missade den lilla detaljen att det skulle behövt varit inskickat till Lantmäteriet för att beröra TS, deras intention kan ju i övrigt varit helt klar. Men det kan ju vara så enkelt att om TS framför sin vilja om att de slutar gå över tomten så finner de det självklart o följer lydigt detta, finns nog ingen anledning att hetsa upp sig över detta.
Det normala och rimliga sättet är att låta grannen gå över tomten och göra sig bekant med grannen. Sedan kan man vid lämpligt tillfälle be grannen återgälda tjänsten med några minuters handräckning eller lyfthjälp ett par gånger i året när man behöver sådant. Den sortens hjälp är värdefull.
Det har blivit på modet att hävda revir men det är inte så man bygger ett fungerande samhälle med fungerande relationen till nytta för alla in räknat en själv.
Det har blivit på modet att hävda revir men det är inte så man bygger ett fungerande samhälle med fungerande relationen till nytta för alla in räknat en själv.
Ännu en tråd på forumet som helt ballar ur och folk börjar hitta på scenarion och allt spårar.
Det finns bara ett sätt för TS att hantera den här psykotiske mördaren som försöker ta över hans mark. Polisanmäl direkt. Sen sätta upp ett högt stängsel runt sin tomt. Dra ner alla persinenner i huset så fort han ser grannen närma sig och eventuellt beväpna sig. Såna här kräk ska hållas kort. För allt i världen FÖRSÖK INTE PRATA MED HONOM!!
Det finns bara ett sätt för TS att hantera den här psykotiske mördaren som försöker ta över hans mark. Polisanmäl direkt. Sen sätta upp ett högt stängsel runt sin tomt. Dra ner alla persinenner i huset så fort han ser grannen närma sig och eventuellt beväpna sig. Såna här kräk ska hållas kort. För allt i världen FÖRSÖK INTE PRATA MED HONOM!!
Där spårade det minsannDavidbagare skrev:Ännu en tråd på forumet som helt ballar ur och folk börjar hitta på scenarion och allt spårar.
Lite OT men i härandet.
När jag var nyinflyttad i villan ringde det en dag på dörren.
Utanför stod en bastant dam 75 plus och en liten gubbe med 5 stora kakburkar i famnen.
Hon meddelade att nu var hon här med kakleveransen.
Jag förklarade att hon troligen sålt till förra ägaren och att jag inte var intresserad.
Fick världens utskällning utifrån att hon nu bakat i onödan och kört 2,5 mil enkel väg.
Hon stod på sig så pass att det till slut bara var att stänga dörren i ansiktet på dem.
Så nej, man behöver inte ärva tidigare ägares utfästelser
När jag var nyinflyttad i villan ringde det en dag på dörren.
Utanför stod en bastant dam 75 plus och en liten gubbe med 5 stora kakburkar i famnen.
Hon meddelade att nu var hon här med kakleveransen.
Jag förklarade att hon troligen sålt till förra ägaren och att jag inte var intresserad.
Fick världens utskällning utifrån att hon nu bakat i onödan och kört 2,5 mil enkel väg.
Hon stod på sig så pass att det till slut bara var att stänga dörren i ansiktet på dem.
Så nej, man behöver inte ärva tidigare ägares utfästelser
Lite mer OT men i ämnet.
Sent en fredagkväll ringde telefonen och det var ett par stadsbor med en villa i området som ville att jag skulle åka dit och ploga bort snö så det fick plats några bilar och skotta fram till ytterdörren så de inte blev blöta om fötterna när de kom på besök .
Kan ju säga att detta med snö inte pratades mer om efter detta samtalet. Har inget emot att hjälpa till men inte att bli kommenderad.
Sent en fredagkväll ringde telefonen och det var ett par stadsbor med en villa i området som ville att jag skulle åka dit och ploga bort snö så det fick plats några bilar och skotta fram till ytterdörren så de inte blev blöta om fötterna när de kom på besök .
Kan ju säga att detta med snö inte pratades mer om efter detta samtalet. Har inget emot att hjälpa till men inte att bli kommenderad.