Fast nu skriver ju TS om tonåringar och inte blyga småbarn.
Hälsa när man kommer till någon annans tomt gör ju folk som de vill med. Uppenbarligen uppfostrar vi våra barn på olika sätt när det kommer till det. Men som sagt, vill man fortsatt vara välkommen hos grannen underlättar det nog om man morsar på den som erbjuder en fri passage.

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
galento
För min egen del har jag inte hört talas om muntliga servitut , har dock tidigare i många
år bott med skriftliga servitut. I länken nedan svaras det på frågan om muntliga servitut
och att om dessa är gjorda före 1972 skulle vara giltiga annars inte :

Gäller ett muntligt servitut? | SvD

Så frågan kan ju bli , när gjordes det muntliga servitutet som åberopas ? Flyttade TS
granne in i sitt hus efter 1972 faller ju detta med muntligt servitut direkt. Men tycker
också att grannen borde förstå att när TS tog över fastigheten så kanske inte hen tycker
lika som föregående ägare och bör respektera detta.

T TypRätt skrev:
Är ju otroligt vad folk är folkskygga, så länge jag vet vilka dom är och det inte ränns på sena kvällar så inte bryr jag mig om vem som går på min tomt. Om det nu var så att TS mötte grannen första gången då denne genar över tomten så är det väl inte så konstigt om den direkt nämner överenskommelsen med förra ägaren. Att barn inte hejar på folk är ju inte ovanligt det är väl snarare regel än undantag. Säg hej till dom först då så har du ju typ 50/50 att du får ett hej tillbaka.

Många villatomter har inte ens 6m till grannen så det är ju inte som att de kryper genom farstun. Jag hade utgått från att det är hyggligt folk som jag kommer gilla när jag lär känna dem så jag hade inte bråkat om detta om det inte visar sig vara drägg. Att säga nej om detta innan man lär känna dem lär ju inte ge relationen någon boostad start och att ha en bra relation med grannarna tycker jag nog trumfar det mesta. Alla är olika men detta är mitt perspektiv på det.
Enig med dig. Samtidigt anar jag av TS, och tror mig förstå, att man halvt tvingats ini att acceptera ett servitut soman inte visste om och ej gavs tid att fundera över. Inge kul upplägg. Enda alternativen då är att störa sig eller att (på vänligaste vis) konfrontera den stereotypiskt platskrävande mannen.

• Gilla
Viktor16
  • Laddar…
Jag hade nog precis som tidigare ägare gett tillstånd för grannen med barnen att gå genvägen, när barnen var små. Men när de börjar bli stora nog för att själva gå till badet är de stora nog att gå omvägen.
(Vilket ju tonåringarna verkar inse själva om de avstår från att gå den vägen när de ser att ni är där.)

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
hsd
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Enig med dig. Samtidigt anar jag av TS, och tror mig förstå, att man halvt tvingats ini att acceptera ett servitut soman inte visste om och ej gavs tid att fundera över. Inge kul upplägg. Enda alternativen då är att störa sig eller att (på vänligaste vis) konfrontera den stereotypiskt platskrävande mannen.
Mannen ??

När det rör sig om en vanlig villatomt och det finns ett fullgott alternativ, som handlar om tre minuter för att gå runt, så är det ganska enkelt i min värld. Inget konstigt med att vänligt be grannen att inte gena över tomten mera.

Att tonårsbarnen verkar lite tveksamma tyder ju på att det är den vuxne som du pratat med som tar sig friheter. Förmodligen kommer denne att bli lite grinig, och tycka att du är dum i huvudet, men så är det.

• Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
Hur ser det ut där dom går bild?
Hur lång tid tid skulle det ta om dom som går över tomten måste ta en annan väg.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Här gäller överens kommelser och strikta anmaningar!
M Mackan1935 skrev:
Jag och min sambo köpte ett hus i höstas.
Redan vid köpet nämnde säljaren att grannen fått hennes tillåtelse att gena över, nu vår tomt för att komma ner till en badplats.

Jag tyckte då att jag låter de fortsätta tillsvidare så får vi känna efter hur det känns.

Nu känner jag och min sambo att det känns olustigt att ha grannen och tillhörande tonårsbarn springande över gräset dagligen.
Till saken hör att barnen inte ens hälsar och vågar inte gå över om jag är i närheten.

Jag skulle vilja ha lite perspektiv på vad andra kan tycka och hur de skulle resonerat i min sits?

Jag skulle nog anammat en strategi. Genom att vara supertrevlig, haffa dem varje gång och terrorisera dem med att vara supersocial så får du antingen en trevlig relation eller så skrämmer du bort dem.

Du kan ju också följa med och bada

• Gilla
  • Haha
mcax och 8 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Mannen ??
Det framgår tydligen inte. Tog för givet. Tror du jag tar fel?

M Mackan1935 skrev:
Det gjorde grannen också, men på ett minst sagt osmidigt sätt. Första ggn jag pratade med grannen säger denna i sitt andra andetag att de har ett muntligt servitut på vår tomt för att just gena ner till badplatsen. Detta var i mars kanske, innan aktiviteten börjat. Jag varken bekräftade eller ifrågasätta grannen då.
Muntliga servitut gäller knappast i lagens mening. Lägg ett brev på lådan till dem med en uppmaning att de begår hemfridsbrott om de fortsätter. Upprätta sedan en anmälan hos polisen om de fortsätter.

Vissa människor kan man inte resonera med, då får man ta i med hårdhanskarna. Velar du så kör de över dig.

J Jonasdzm skrev:
Muntliga servitut gäller knappast i lagens mening. Lägg ett brev på lådan till dem med en uppmaning att de begår hemfridsbrott om de fortsätter. Upprätta sedan en anmälan hos polisen om de fortsätter.

Vissa människor kan man inte resonera med, då får man ta i med hårdhanskarna. Velar du så kör de över dig.
J Jonasdzm skrev:

Jag har en liknade situation på båda sidor om min fastighet. På ena sidan har vi öppnat upp för en ny väg men på andra sidan genas det genom vår tomt. När jag känner att hemfridszonen kränks så kommer även denna sida hänvisas och man får gå runt en åker, men än så länge är det ok.
Däremot får inga hundar medtas över tomten och det har jag varit tydlig med. Jag har skrivit arrendeavtal med ordningsföreskrifter så allt är mkt tydligt. Oavsett vad tidigare ägare här har sagt och lovat är det numera mitt ord som gäller.

Jag hade bjudit över grannarna på fika med tonåringar och allt för att lära känna dem. Mycket roligare att ha bra relation med grannarna.
Förra stället vi bodde på var ett radhus med mittentomt så vi öppnade en grind i häcken mot cykelbanan. Grannen fick gärna ta den vägen eftetsom de inte hade nån öppning på sin baksida.
Där vi bor nu har vi supertrevliga grannar. Deras barn får gärna "störa" om de vill.
Allt blir mycket enklare när man lär känna de som bor omkring en och att sätta gränser när det behövs.

Så bjud på fika, eller grilla tillsammans... Och ta det hela därifrån.

• Gilla
Johanna wicksell och 3 till
  • Laddar…
hsd
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Det framgår tydligen inte. Tog för givet. Tror du jag tar fel?
50-50
Tror mer på den andra halvan ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.