Kontrollera hur servitutet är skrivet. Innefattar servitutet rätt att dra ledning över din tomt? Om inte, stäng av ledningen och ställ fram en spann för honom att hämta vatten med.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Gör som ryssen. Inga pengar = inget vatten
 
Anonymiserad skrev:
Min fastighet, jag står för elen, ledningen delar sig någonstan på min fastighet. Idag läget vet vi inte exakt Han fastighet ligger som en ö i min fastighet som är en jordbruksfastighet
Så du har en jordbruksfastighet? Perfekt! Du kan ju köra ut stinkande gödsel runt grannens fastighet! Köra traktorn när han sover! Plantera träd där han ev har utsikt? Kanske skaffa grisar vid fastighetsgränsen? Osv! Osv!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Varför inte installera en flottör som automatiskt stänger av pumpen när vattnet går under en viss nivå så du skyddar pumpen medan du väntar på de rättsliga kvarnarna att mala, då kan grannen inte heller tvinga igång systemet.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 11 till
  • Laddar…
R redep skrev:
Varför inte installera en flottör som automatiskt stänger av pumpen när vattnet går under en viss nivå så du skyddar pumpen medan du väntar på de rättsliga kvarnarna att mala, då kan grannen inte heller tvinga igång systemet.
Smart, grannen kommer ju inte kunna ta ut mindre vatten, men TS kontrollerar utflödet av vatten.
Kanske till å med kan få på pränt av sakkunnig hur mycket vatten som måste finnas i reserv och hur mycket som får tas ut utan att riskera vattenkvaliten.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kontakta lantmäteriet för att höra hur du kan avsluta servitutet. Det verkar ju inte finnas behov av det längre, så det borde vara enkelt.
Om du vill jäklas med grannen litet och "lagligt", så kan du agera precis på samma sätt som honom. Öppna dina kranar och spola så brunnen töms. Se först till att du har några dunkar med vatten och att du inte planerar att tvätta mm på några dagar.
 
Går det inte tillsvidare att koppla tidstyrning på pumpen så passa att den aldrig kan gå mer än ex 30 min och sen är den avslagen 30 min och helt avstängd nattetid mellan vissa timmar, grannen å ni kan sonika koppla på en bufferttank som ni använder er av som fylls på med nivåavkännare när pumpen väl startar igen om behovet finns?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I en del kommuner är det inte tillåtet att fylla poolen med vatten från egen brunn. Har ni kollat detta?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T
Anonymiserad skrev:
Han bryr sig inte.Tycker att det är en rättighet han har
Har han sagt exakt så. Eller förutsätter du att han tänker så?

Det låter som på mig att du inte riktigt vågar prata med honom utan bara förutsätter att det är lönlöst.

Mitt förslag:
Prata med honom idag (inte referera till gamla diskussioner). Är han inte tillmötesgående så försök att upphäva servitutet. Och i den ansökan tar du med dagens samtal och grannens inställning.
 
Redigerat av moderator:
Anonymiserad skrev:
Jag har lämnat in en ansökan om förrättning hos Lantmäteriet det hela tar ca 10 månader.Förhoppningsvis är poolen snart full efter 8 dagars tömning av brunn
Poolen rymmer ca 40 kubik brunnen ca 4 + dålig tillrinning och en anläggning från tidigt 50 tal.
Jag är noga med att inte göra något oriktigt det ska han inte få njuta av.
Tack för dina kloka tipps jag hoppas detta får en lösning just nu mår vi inte så bra då vi känner oss trakasserade och utnyttjade
Tack!
Hej
ställ ned tryckströmbrytaren till 0.5 Kg ... så ska du se att polen tar en månad att fylla..
Ett servitut säger ingenting om vilket tryck vattnet skall ha i kranen.
Och när ni behöver vatten själva så är det bara att vrida upp tryckströmbrytaren tillfälligt igen.

PS. en ännu snitsigare lösning är att ha dubbla som ni lätt kan växla mellan DS.

///BG
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Anonymiserad skrev:
Vi har ett stort problem med vår granne som fyller sin pool med vårat gemensamma vatten Våran fastighet som är den tjänande fastigheten har ett återkommande stort problem med att vattnet tar slut i den grävda brunnen då grannen anser att han har rätt till obegränsat med vatten.Han har själv en borrad brunn till sitt hushåll det gemensamma vattnet används till pool spa biltvätt samt bevattning.Vi har endast detta vatten att tillgå vilket gör våran vardag svår under flera tillfällen då vatten saknas.Vad gör man?
Vilket djävla ego. Bara tänka på sitt eget. Hoppas att det löser sig till din fördel.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Det är regel i det här forumet. Gör man ett inlägg, så får man räkna med att bli påhoppad.
Jasså, det tycker du?
Jag skulle säga att det är sällan folk blir påhoppade.
Däremot, om de som svarar TS ställer relevant frågor angående problemet och TS inte svarar på frågorna så är det svårt att hjälpa TS på ett adekvat sätt, då finns risken att det flummas iväg och att det kommer oseriösa tips.

Men tycker du att personer går för långt och hoppar på folk så ta och anmäl inlägget/inläggen så får en moderator göra en bedömning.
Du kan även anmäla dig som frivillig moderator för ett/flera delforum som du brinner extra för att hålla ordning i.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 7 till
  • Laddar…
En hydrofor (ackumulatortank) på din sida ledningen på säg 300L med backventil så inte grannen kan dra nytta av återrininng.

då har alltid du 300L redo att användas (trycksatt) som fylls på när det råkar finnas vatten i brunnen.
 
  • Gilla
Festlund och 9 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Lägg upp servitutet här och se om det finns någon begåvad person som kan se en enkel laglig utväg.
Så extremt infantilt att med egen brunn stjäla grannens vatten!
Heter grannen Putin?
Knappt att personen som hjälper till behöver vara begåvad.
Finns riktig goda råd i denna tråd om att ansöka om att upphäva servitut.
Bara att klippa och klistra från denna tråd!
 
Enligt 11 kap. miljöbalken (MB) innebär bortledande och därmed uttag av grundvatten vattenverksamhet. Sådan verksamhet är som huvudregel tillståndspliktig och tillstånd söks hos Mark- och miljödomstol. Undantaget är om det är uppenbart att varken allmänna eller enskilda intressen skadas genom vattenverksamhetens inverkan på vattenförhållandena.

Så grannen skadar allmänna och enskilda intressen och bör söka vattenområden för att bruka vattnet så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.