lunnabo lunnabo skrev:
Knappt att personen som hjälper till behöver vara begåvad.
Finns riktig goda råd i denna tråd om att ansöka om att upphäva servitut.
Bara att klippa och klistra från denna tråd!
Den sa jag som #21.......
Det finns en massa dåliga råd också....... kanske är marigt att veta vad som är bäst.
Försök tillföra något nästa gång du skriver ;-)
Tex, inte som mig nu som inte tillför något utan bara gnäller ;-)

Men, som tex att upphäva servitut, är det till fullo klarlagt att det är ett servitut? Hursom, TS tröttnade inte bara på grannen utan även på oss.
Hoppas verkligen TS kommer tillbaka med en lycklig utgång så det inte blir som den dyrbara hittade saken i en källarvägg.
 
  • Gilla
bling och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Lämna in en ansökan om att ta bort servitutet. Servitut har man för att tillgodose behov man inte kan lösa själv (inom rimliga kostnader) har han nu borrat en brun behöver han inte längre nyttja er för att tillgodose sig med dricksvatten så det borde inte bli svårt att få det borttaget.
Så rätt, så rätt. Säg ifrån, och upplys honom att servitut sitter löst. Brukar verka.
 
Om det hade varit min granne , så hade jag dränkt fanskapet i brunnen. Då hade han haft fri tillgång till vatten.
 
  • Haha
  • Gilla
BuilderGreen och 11 till
  • Laddar…
Anonymiserad skrev:
Vi har ett stort problem med vår granne som fyller sin pool med vårat gemensamma vatten Våran fastighet som är den tjänande fastigheten har ett återkommande stort problem med att vattnet tar slut i den grävda brunnen då grannen anser att han har rätt till obegränsat med vatten.Han har själv en borrad brunn till sitt hushåll det gemensamma vattnet används till pool spa biltvätt samt bevattning.Vi har endast detta vatten att tillgå vilket gör våran vardag svår under flera tillfällen då vatten saknas.Vad gör man?
Oavsett vem som äger rätten till brunnen så brukar det finnas lokala bestämmelser som säger att man absolut INTE får fylla t ex pool ifrån egen brunn. Ska man fylla pool / spa-bad och endast har vatten från borrad brunn får man helt enkelt beställa tankbil.
Kolla upp det hos kommunen!

här är tex vad som gäller på Värmdö där jag bor:
https://www.varmdo.se/byggabomiljo/vattenochavlopp/poolochbadtunna.4.776a52c716e94d3e3b375980.html
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
K Kolvik views skrev:
Oavsett vem som äger rätten till brunnen så brukar det finnas lokala bestämmelser som säger att man absolut INTE får fylla t ex pool ifrån egen brunn. Ska man fylla pool / spa-bad och endast har vatten från borrad brunn får man helt enkelt beställa tankbil.
Kolla upp det hos kommunen!

här är tex vad som gäller på Värmdö där jag bor:
[länk]
Som sagt, kontakta miljöförvaltningen och peka på miljöbalken kap 11, vattenverksamhet..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Anonymiserad skrev:
Vi har ett stort problem med vår granne som fyller sin pool med vårat gemensamma vatten Våran fastighet som är den tjänande fastigheten har ett återkommande stort problem med att vattnet tar slut i den grävda brunnen då grannen anser att han har rätt till obegränsat med vatten.Han har själv en borrad brunn till sitt hushåll det gemensamma vattnet används till pool spa biltvätt samt bevattning.Vi har endast detta vatten att tillgå vilket gör våran vardag svår under flera tillfällen då vatten saknas.Vad gör man?
Häll något illaluktande i brunnen medan han fyller poolen.
 
Redigerat av moderator:
Hmm,kan bidra med en lösning som användes i en liknande situation på 80-talet. Då sattes en nivåmätare i brunnen som styrde en ventil på utgående ledning till grannen. Den ströp vattnet för grannen när brunnen var halvtom. Nivåvakten sattes dit efter att jurist konsulterats. Grannen kom och hotade med advokat och ting men upplystes om att det var han välkommen att göra men att det i slutändan förmodligen skulle bli att servitutet togs bort. Grannen kontaktade visst advokat som efter att ha läst tillämpliga papper sade samma sak som den förste juristen
 
  • Gilla
BuilderGreen och 1 till
  • Laddar…
P
en annan lösning är ju att sätta trycktankar på din sida med backventil mot grannen så när det väl funnits vatten så fylls även dina trycktankar så man har xxx liter vatten i dom och även när brunnen blir tom så har man sina egna liter där så man iaf har till vissa behov.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jasså, det tycker du?
Jag skulle säga att det är sällan folk blir påhoppade.
Däremot, om de som svarar TS ställer relevant frågor angående problemet och TS inte svarar på frågorna så är det svårt att hjälpa TS på ett adekvat sätt, då finns risken att det flummas iväg och att det kommer oseriösa tips.

Men tycker du att personer går för långt och hoppar på folk så ta och anmäl inlägget/inläggen så får en moderator göra en bedömning.
Du kan även anmäla dig som frivillig moderator för ett/flera delforum som du brinner extra för att hålla ordning i.
Påhoppad var kanske fel ord, men jag upplever att det ofta är så, att efter en stund så börjar folk ifrågasätta TS och om hen har gett helt riktiga uppgifter. Vi kanske inte brukar vara på samma delforum, för jag minns inte ditt namn.
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Påhoppad var kanske fel ord, men jag upplever att det ofta är så, att efter en stund så börjar folk ifrågasätta TS och om hen har gett helt riktiga uppgifter. Vi kanske inte brukar vara på samma delforum, för jag minns inte ditt namn.
Är det ett påhopp att försöka klargöra sakfrågan som TS har bett om hjälp kring?
I det här fallet finns det ju väldigt få uppgifter kring vilket avtal som ligger som stöd för grannens användande.
TS har både nämnt servitut och gemensamhetsanläggning.
Då regelverken kring dem (och processen för att upphäva) är vitt skilda så behöver ju givetvis den frågan bli utredd för att TS ska kunna få några som helst relevanta svar.
Det har jag svårt att se som ett påhopp eller ifrågasättande.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
När jag gick en kurs i fastighetsjuridik lärde jag mig att ”Tjänande fastighet inte ska lida av ett servitut”, med lida menas exempelvis det du just beskriver.
6 § Ägaren av den härskande fastigheten skall vid servitutets utövning förfara så, att den tjänande fastigheten icke betungas mer än nödvändigt.
Om du pratat med grannen och denne inte korrigerar sitt beteende så ta kontakt med jurist för hjälp, det är mitt råd, lycka till och hoppas det löser sig smidigt
 
  • Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Vet inte riktigt problemet stäng av strömmen när ni inte själv behöver vatten
 
Har haft exakt samma situation, vi har en borrad brun, grannen sålde sitt hus till ett vårdföretag som hade patienter där. Vattenförbrukningen sköt i höjden nått enormt. o vår pump gick mest konstant. Vi hade en vattenmätare på den o ville ha betalt för förbrukat vatten dock var servitutet skrivet på delad fast kostnad vilket gjorde att vi inte kunde ta ut nått för deras överförbrukning. För vår del var det enkelt, vi ströp vattnet så det bara pissade ur slangen. gick väl bara några timmar innan vårdpersonalen kom springandes o ojade sig. Jag sade att brunnen gått torr pga enormt vattenuttag, gick väl två veckor sedan hade dom tagit dit en brunnsborrningsfirma och så var vi av med dom.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
bling och 19 till
  • Laddar…
Skriv gärna om 10 månader hur det gick
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Ann-Marie Jansson skrev:
Vi har ett stort problem med vår granne som fyller sin pool med vårat gemensamma vatten Våran fastighet som är den tjänande fastigheten har ett återkommande stort problem med att vattnet tar slut i den grävda brunnen då grannen anser att han har rätt till obegränsat med vatten.Han har själv en borrad brunn till sitt hushåll det gemensamma vattnet används till pool spa biltvätt samt bevattning.Vi har endast detta vatten att tillgå vilket gör våran vardag svår under flera tillfällen då vatten saknas.Vad gör man?
Ann-Marie Jansson skrev:
Har varit i kontakt med jurist och fått veta att det är svårt att komma åt problemet juridiskt,man känner sig helt maktlös i detta.I skrivandets stund har brunnen tömts på vatten i 10 dagar.Vet inte hur jag ska sköta det dagliga normala rutinerna som man normalt har vid tillgång på vatten
En pump anläggning som tar styk med risk för att pumpen går sönder då går och går
En granne som skiter fullständigt hur vi och anläggningen påverkas
Kan det vara tal om egenmäktigt förfarande?
Kan man ta ut en tidning och skapa en rubrik om problemet kring officialservitut ?
Helt klart mår vi dåligt över det som händer och den maktlöshet man befinner sig i, inga rättigheter som tjänande utan den härskande fastigheten råder
Två olika former av servitut
Det finns två former av servitut. Den ena är avtalsservitut och sluts genom avtal mellan två fastighetsägare. Avtalet binder fastigheterna och servitutet ska som huvudregel följa med när fastigheten byter ägare. Avtalsservitut ska skrivas in i fastighetsregistret. Avtalsservitut regleras i jordabalken. Den andra formen är officialservitut som istället tillkommer genom myndighetsbeslut av Lantmäteriet. Ett sådant servitut följer alltid med fastigheten när den byter ägare. Officialservitut regleras i fastighetsbildningslagen.

Att upphäva
officialservitut
Officialservitut kan endast upphävas genom myndighetsbeslut av Lantmäteriet. Det kan upphävas helt eller delvis. Tanken är att upphävande ska ske i sista hand om inte hindret eller olägenheten som servitutet innebär kan undanröjas genom ändring.

Minst en av följande grunder krävs för att det ska kunna upphävas
  • Servitutet hindrar ändamålsenligt utnyttjande av den tjänande fastigheten
  • Servitutet hindrar användning av fastigheten i enlighet med detaljplan
  • Hindret inte kan undanröjas genom ändring
  • Ändrade förhållanden som gör att servitutet inte längre behövs av den härskande fastigheten eller nyttan är ringa i förhållande till belastningen som den innebär för den tjänande fastigheten
  • Servitutet under avsevärd tid inte utnyttjas och omständigheterna även i övrigt är sådana att det måste anses övergivet
  • Om den härskande och den tjänande fastigheten sammanläggs
Att upphäva avtalsservitut
Ett avtalsservitut kan upphävas om fastighetsägarna är överens. Ändring eller upphävande sker då på samma sätt som när servitutet skapades; skriftligt avtal och sedan inskrivning i fastighetsregistret.

Om ägarna inte kan komma överens kan det upphävas genom myndighetsbeslut av Lantmäteriet. Grunderna är desamma som vid officialservitut.

Avtalsservitut kan också upphävas på grunder om avtalsbrott. Dessa är om;
  • Den härskande fastighetens ägare har överskridit sin rätt eller någon av fastighetsägarna har åsidosatt sin skyldighet. Det kan t.ex. handla om att ägaren till den härskande fastigheten utan stöd i sitt vägservitutsavtal bygger anläggningar vid vägen.
  • Den härskande fastighetens ägare inte betalar vederlag i tid för avtalet, om sådant har avtalats om.
Innan ett avtalsservitut kan upphävas eller ändras måste först den som har brutit mot avtalet underrättas av den andra parten, med chans till rättelse. Om avtalsbrottet fortsätter kan servitutet upphävas och den fastighetsägare som lidit skada på grund av avtalsbrottet kan ha rätt till skadestånd.
Några exempel på ändrade förhållanden
Ändring och upphävande av servitutet på grund av ändrade förhållanden kan t.ex. vara

  • Att en vattenkälla har sinat på så sätt att den tjänande fastigheten själv inte skulle kunna bedriva sin verksamhet, om den härskande fastigheten fortsätter att få rätt att ta vatten från den enligt servitutsavtal
  • Att ny infrastruktur har byggts som gör att ett vägservitut inte längre är nödvändigt för den härskande fastigheten
  • Att ett område p.g.a. ändrad verksamhet på den tjänande fastigheten har fått mycket viktigare betydelse för den på så sätt att servitutets nyttja för den härskande fastigheten inte längre står i proportion till den olägenhet som det medför för den tjänande fastigheten.
Källa: https://www.vasaadvokat.se/

Tycker det enligt er berättelse finns god grund för ett upphävande av servitutet.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.