153 043 läst · 185 svar
153k läst
185 svar
Grannen fyller sin pool med vatten från våran grävda brunn
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Nja, om pumpen är från 50-talet så är det ju inte lätt att veta om dåvarande granne var med och chippade in eller, vid senare avstyckning, om det sen avstyckningen kan anses vara så att grannen är delägare i det system som försörjer den fastigheten med vatten från brunnen.
Därmed inte sagt att man ska låta bli att använda sådana påtryckningsmedel, bara att det inte är givet att de är lagliga.
Därmed inte sagt att man ska låta bli att använda sådana påtryckningsmedel, bara att det inte är givet att de är lagliga.
Jag har aldrig haft någon förhoppning att detta problem ska få sin löning på detta forum jag har konmit med en fråga om problematiken som vi hamnat i.Jag betackar mig från ev tvekare som anser att jag ska lägga ut handlingar kring detta Har ni inget vättigt att tillföra kan ni vänligen låta bli att svara.Situationen är tillräckligt påfrestande för mig och min familj att också bli ifrågasatt är bara för mycket Nog om detta jag avslutar detta nu och tar det med Lantmäteriet förhoppningvis får vi en lösningAlfredo skrev:
Att vi vill se handlingar beror på att ju bättre vi förstår detaljerna, desto bättre hjälp kan du få. Det är alltså inte en fråga om att gotta sig i att inget funkar.Ann-Marie Jansson skrev:Jag har aldrig haft någon förhoppning att detta problem ska få sin löning på detta forum jag har konmit med en fråga om problematiken som vi hamnat i.Jag betackar mig från ev tvekare som anser att jag ska lägga ut handlingar kring detta Har ni inget vättigt att tillföra kan ni vänligen låta bli att svara.Situationen är tillräckligt påfrestande för mig och min familj att också bli ifrågasatt är bara för mycket Nog om detta jag avslutar detta nu och tar det med Lantmäteriet förhoppningvis får vi en lösning
Hur kan du tro att någon ska kunna tillföra speciellt mycket vettigt när du inte är tydlig om vilket avtalsförhållande/servitutsform/servitutstext som föreligger?Ann-Marie Jansson skrev:
Du kan naturligtvis utelämna alla personliga detaljer som namn, fastighetsbeteckningar och liknande men annars måste du inse att den exakta ordalydelsen, och alla andra relevanta omständigheter, måste finnas tillgängliga för att någon ska kunna ge korrekta råd.
Det är väl fullkomligt självklart att det kommer följdfrågor och önskemål om att du ska förtydliga dig. Hur tror du annars någon ska kunna hjälpa dig?Ann-Marie Jansson skrev:
Kommer du hit för relevant juridisk rådgivning eller för att få en klapp på axeln? Jag utgick från det första och då är ett ifrågasättande en naturlig del i denna!
Nu tycker jag att du är riktigt otrevlig mot kompetent folk som försöker ge dig gratis juridisk rådgivning i en knivig situation. Ingen har krävt att du ska lägga ut några handlingar, eller ifrågasatt din situation.Ann-Marie Jansson skrev:
Men det ÄR helt olika regler som gäller för servitut och gör gemensamhetsanläggning. Är det kanske en gemensamhetsanläggning som i sig har servitut på mark du äger? För att kunna ge dig korrekta svar behöver man läsa ordalydelsen i de avtal du har.
Men OM det är så att det är en gemensamhetsanläggning behöver du inte vänta på Lantmäteriet, då kan du gå via Kronofogden och det går mycket snabbare.
Jag rekommenderar TS att byta namn till något mer anonymt. Ganska ofta har det hänt att den andra parten nosar upp tråden.
Vad är kostnaden för att gräva en ny brunn och stänga av elen på den gamla?
Vad är kostnaden för att gräva en ny brunn och stänga av elen på den gamla?
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Anledningen att vi behöver se de exakta formuleringarna i servitutet är för att mycket små skillnader i ord på vissa ställen kan göra stor skillnad. För att kunna hjälpa dig behövs mer klarhet i detaljerna om hur grannens rättigheter egentligen ser ut.Ann-Marie Jansson skrev:Jag har aldrig haft någon förhoppning att detta problem ska få sin löning på detta forum jag har konmit med en fråga om problematiken som vi hamnat i.Jag betackar mig från ev tvekare som anser att jag ska lägga ut handlingar kring detta Har ni inget vättigt att tillföra kan ni vänligen låta bli att svara.Situationen är tillräckligt påfrestande för mig och min familj att också bli ifrågasatt är bara för mycket Nog om detta jag avslutar detta nu och tar det med Lantmäteriet förhoppningvis får vi en lösning
Det blir tråkigt många okonstruktiva inlägg som inte handlar om den juridiska frågan i en del trådar. Försök att bortse från dem och fokusera på de svar som har substans och kvalitet.
men skicka faturan till kronofogden då och stäng av hans vatten.Ann-Marie Jansson skrev:Korrekt uppfattat min fastighet har jag tidigare arrenderat av kyrkan en ny fastigheysbildning/ beteckning blev till när kyrkan sålde ifrån pastorsbostaden .
Kyrkan har alltid med vår erfarenhet gjort lätt för sig och lämpat över problemen/ kostnader på som i mitt fall som arrendator.Köpte fastighet 2020 och fick med detta bekymmer.
Den härskande fastigheten har rätt att nyttja underhålla befintlig brunn/ anläggning samt befintlig ledning på min mark.
Enl servitutet ska en ersättning betalas av honom enl det andelstal som finns idag.Han enl vad som står inskrivet 1989
1 bostad Idag har han eget borrat vatten till den Tilkommit sedan 2000
Stall samt ett garage med en mindre lägenhet.Pool och Spa detta utgör fortfarande 1 andelstal.
Vi har 1 bostad med normalt hushållsvatten.
Äldre fritidshus med sommarvatten ingen WS Dusch Tvätt möjlighet =2 andelstal
1 tidigare församlingshem som är frånkopplade sedan 2007 egen brunn men ligger kvar = 1 andel
Grannen ska betala allt som rör det gemensamma driften underhåll/ el men vägrar betala, bestridit den faktura som tilldelats honom
Så i nuläget står jag för alla kostnader
och ta betalt för pumpen och slitage på den med.
Jag hade strypt hans vatten ASAP ,
Redigerat:
Sätt en timer på pumpenAnn-Marie Jansson skrev:Vi är tvungna att stänga av pumpen när vi märker att det är luft i systemet,i annat fall går pumpen sönder men vi är noga att informera grannen om detta.Det tar flera timmar för vattnets tillrinning. Brunnen hinner aldrig bli full innan han är där och sätter igång allt.Efter några timmar är det samma visa igen, idag är det 12 dagar som detta pågått Pumpen stängdes av kl 5.30 grannen informerad via sms svar från honom uteblir som vanligt.Är noga med dokumentationen sms samt videoinspelning över pump och brunn vid tillfällena
En alternativ väg ni kan prova är att lämna in ett klagomål till miljökontoret i er kommun. Uttag av vatten är i regel en vattenverksamhet som kräver tillstånd eller anmälan. Vattenuttag för ett en eller tvåfamiljs hushåll hushållsbehov är dock undantaget krav på anmälan eller tillstånd.
Det är en bedömningsfråga men att ta ut en så stor volym vatten för fyllnad av pool kan bedömas inte ingå i hushållsbehovet (men ex kan toppning av pool vara rimligt att få ta från brunnen) och påverka vattentillgången negativt och ev kan de då förbjuda vattenuttag som sker i det syftet.
Det är en bedömningsfråga men att ta ut en så stor volym vatten för fyllnad av pool kan bedömas inte ingå i hushållsbehovet (men ex kan toppning av pool vara rimligt att få ta från brunnen) och påverka vattentillgången negativt och ev kan de då förbjuda vattenuttag som sker i det syftet.
Jag har full förståelse för trådskaparen som avslutat sina inlägg. Det finns en plan för hur driva detta vidare genom lagenliga åtgärder. Och inläggen som kommer nu är ju bara repriser på sånt som kommit in sen dag ett med allmänt spånande om hur man ska jävlas med grannen eller kommentarer om varför det skulle vara så viktigt att få läsa servitutet. Den som har juridisk kompetens kan ge generella råd till TS och det har hon fått.
Nu håller jag tummarna och hoppas jag TS lyckas driva det här till en bra lösning så hon kan avsluta alla förbindelser med grannen.
Nu håller jag tummarna och hoppas jag TS lyckas driva det här till en bra lösning så hon kan avsluta alla förbindelser med grannen.
En lösning som jag känner personer som använder är dubbla pumpar satta på olika djup, mycket effektivt om man själv kopplar in sig på den djupare pumpen.
Monterat på rimliga djup torde inte servitutet kunna ställa till problem.
Monterat på rimliga djup torde inte servitutet kunna ställa till problem.