144 091 läst · 478 svar
144k läst
478 svar
Grannen filmar vår pool
R reza666 skrev:Fast om grannen vill kan han snurra på kameran och ändå filma, det är det som är kruxet.
Har förresten jobbat på Verisure Larm och vi höll på att introducera utomhus kameror. Vad jag minns så var det rätt mycket regler installatörer var tvungna att ta hänsyn till, annan ex var spela in ljud. De hade en lång checklista och följde datainspektionens regler vad jag minns.
Får jag killgissa lite att ingenstans på den checklistan stod det "fråga grannen om lov" ?
Åter igen så gör inte grannen någon olagligt eller ens olämpligt. Sen att du, TS och flera upplever det som besvärligt att grannen eventuellt skulle kunna
1. resa upp en ställning/stege,
2. skruva av domen på kameran
3. rikta om linsen
4. filma in på TS tomt hör liksom inte riktigt hit.
Det enda som är intressant är ju om grannen har följt datainspektionens regler, PUNKT.
Utav det TS hittills har redovisat så tyder precis allt på att grannen gör det, så varför fortsätta och driva denna frågan när till och med TS numera verkar rätt nöjd?
Hej. jag är processjurist och har inte sällan kommit i kontakt med detta.Pellegnillot71 skrev:Hej!
Jag skulle behöva råd i en fråga avseende övervakningskameror. Vår granne har nyligen installerat två panoramakameror på sitt hus. Jag förutsätter att han inte har köpt något skit och att upptagningsområdet därför är ganska stort. När jag har tittat på specarna för liknande kameror så kan de visa 30-50 meter i mörker, i dagsljus borde det vara mer då. 4 x zoom i full HD (har inte en aning om hur bra bild det kan bli).
Den ena sitter utanför ingången/ytterdörr som ligger 6,5 meter från gatan, vilket innebär att man borde kunna följa alla som går förbi på gatan och se oss när vi vattnar utanför vår tomt.
Den andra sitter på baksidan av huset med totalt fri sikt över vår pool (eftersom den sitter så högt), som är som längst 18 meter ifrån kameran. Jag finner det ytterst obehagligt att våra grannar ska kunna sitta och titta i kameran på oss när vi badar, och även spela in oss.
Jag har försökt att läsa vad lagen säger, men blir inte klok på om det bara är kränkande när man spelar in men om den bara står och "går" så är det ok?
Vi har en extremt infekterad relation, där allt hela tiden tolkas ur deras synvinkel så om vi skulle säga till att vi tycker att det är obehagligt, så skulle de definitivt anse att vi gör det för att bråka med dem.
Men jag vill få bort kameran, och vill veta om det här är något som Datainspektionen kommer att ge mig rätt i.
Tacksam för synpunkter!
Lagen är som all svensk lagstiftning som reglerar privatpersonerns partsställning mycket luftig och ofta grumlig. Detta tycker jag mig ha sett är en medveten skrivning i syfte att man ska undvika skatteslöseri av rättsprocesser då risken för förlust år överhängande för bǻda parter om oklarheter råder till skillnad från rättsstaters lagstiftning som jag ibland sett är mer demokratiskt genomarbetad än den svebska så att rätt kan bli rätt.
Men det gäller att tänka utanför boxen ibland.
Du kommer inte åt hans kameror. Lagen är lika slapphänt som en vindflöjel upphängd i snöre och de enda som tjänar på dess bedrövliga och orättssäkra existens är processjurister av olika slag och rymliga samveten.
Staket är svårt, men lagstiftningen tillåter sådant i vissa fall. Det jag brukar dock rekommendera att plantera en tät häck av snabbväxande TUJA. Men tillse att du har minst 2 meter över på andra sidan mellan tujan och grannens tomtgräns så att du uppfyller lagens krav (PBL) om att du ska kunna vårda baksidan mot överhäng mot grannens tomt. En tuja kan bli minst 4 meter hög och som den miljökämpe jag förmodar att du kan bli av detta förslag så vill du självfallet skapa grönska i närmiljön..... Bra för fåglarna som kan tryggt boa i tujan och bra för klimatet, den lokala syresättningen och bra för lite annat bonus på samma gång.
Jag har inte sett ett enda föreläggande om att kapa ned toppen på en välskött tujahäck.
Lycka till
//B
Ja detta håller jag med om, detta förhållningssätt har fungerat utmärkt för mig i över 20 år nu - dvs att hitta lösningar som fungerar för båda. Men, tidigare pratade du om något helt annat. Då skulle det få konsekvenser om grannen inte gjorde som du ville och grannen skulle anmälas för saker som inte är olagliga.R reza666 skrev:Precis! För att det inte ska bli anarki så måste man visa förståelse för hur andra tänker och tycker.
Grannen verkade helt ignorera detta. Enkel att göra något åt saken där båda blir nöjda kan jag tycka.
Hade min granne kommit över så hade jag definitivt flyttat på det.
Som ex så hade jag en pinne som vibrerade i min trädgård för att skrämma grävlingar och annat.
Grannen kom över och sa det störde de på kvällen så jag tog bara bort det. Inga problem. Vi alla betalar rätt mycket pengar för våra hur och vill ha det lugnt och skönt när vi är hemma. Att känna sig obekvämt hemma är inget vidare.
Det var inte jag som tittade på bilden men jag litar på sambons ord när han sa att man bara såg en del av grannens tomt. Tyvärr såg han inte bild från den andra kameran som jag är säker filmar gatan utanför, men där har vi åtminstone ingen pool. Så det kännas ok nu.G gaidin skrev:
Hej Bosse.B Bosse12 skrev:Hej. jag är processjurist och har inte sällan kommit i kontakt med detta.
Lagen är som all svensk lagstiftning som reglerar privatpersonerns partsställning mycket luftig och ofta grumlig. Detta tycker jag mig ha sett är en medveten skrivning i syfte att man ska undvika skatteslöseri av rättsprocesser då risken för förlust år överhängande för bǻda parter om oklarheter råder till skillnad från rättsstaters lagstiftning som jag ibland sett är mer demokratiskt genomarbetad än den svebska så att rätt kan bli rätt.
Men det gäller att tänka utanför boxen ibland.
Du kommer inte åt hans kameror. Lagen är lika slapphänt som en vindflöjel upphängd i snöre och de enda som tjänar på dess bedrövliga och orättssäkra existens är processjurister av olika slag och rymliga samveten.
Staket är svårt, men lagstiftningen tillåter sådant i vissa fall. Det jag brukar dock rekommendera att plantera en tät häck av snabbväxande TUJA. Men tillse att du har minst 2 meter över på andra sidan mellan tujan och grannens tomtgräns så att du uppfyller lagens krav (PBL) om att du ska kunna vårda baksidan mot överhäng mot grannens tomt. En tuja kan bli minst 4 meter hög och som den miljökämpe jag förmodar att du kan bli av detta förslag så vill du självfallet skapa grönska i närmiljön..... Bra för fåglarna som kan tryggt boa i tujan och bra för klimatet, den lokala syresättningen och bra för lite annat bonus på samma gång.
Jag har inte sett ett enda föreläggande om att kapa ned toppen på en välskött tujahäck.
Lycka till
//B
Jag ar egentligen lagt ner den här tråden men kan dock inte låta bli att svara på ditt resonemang om thujorna. Tro mig det finns inte ett enda sätt att få bort thujor som växer in på grannens tomt. Om du har ett sådant fall får du gärna hänvisa det till mig här i tråden.
Så klart ska man först prata med andra men om de är orimliga så finns det lite lagen kan göra, i Sverige är det ingen ide att stämma folk och anmäla för det händer inget. Och skulle jag ta grönlaser som ex så är det lite någon kan göra också. Varsågod och anmäl så får vi se om något händer.MathiasS skrev:Ja detta håller jag med om, detta förhållningssätt har fungerat utmärkt för mig i över 20 år nu - dvs att hitta lösningar som fungerar för båda. Men, tidigare pratade du om något helt annat. Då skulle det få konsekvenser om grannen inte gjorde som du ville och grannen skulle anmälas för saker som inte är olagliga.
@Robin Wahlman
Det står tydligt att man får inte filma grannens tomt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två punkter som grannen inte uppfyller::
1) Vad säger Datainspektionen om övervakningskameror?
Datainspektionen är en statlig myndighet som finns till för att skydda dig som privatperson och ska se till att din personliga integritet inte kränks. Med det sagt så ställer de naturligtvis krav på att du som privatperson inte heller kränker någon annans personliga integritet.
2) får heller inte placera kameran så att den kan filma grannens tomt.
NOTERA att det står "KAN" filma grannens tomt. I Verisure's fall de ser till att kameran placeras på korrekt ställe och installerar inte heller kameror som roterar.
I call bullshit.R reza666 skrev:Så klart ska man först prata med andra men om de är orimliga så finns det lite lagen kan göra, i Sverige är det ingen ide att stämma folk och anmäla för det händer inget. Och skulle jag ta grönlaser som ex så är det lite någon kan göra också. Varsågod och anmäl så får vi se om något händer.
@Robin Wahlman
Det står tydligt att man får inte filma grannens tomt!
[bild]
Två punkter som grannen inte uppfyller::
1) Vad säger Datainspektionen om övervakningskameror?
Datainspektionen är en statlig myndighet som finns till för att skydda dig som privatperson och ska se till att din personliga integritet inte kränks. Med det sagt så ställer de naturligtvis krav på att du som privatperson inte heller kränker någon annans personliga integritet.
2) får heller inte placera kameran så att den kan filma grannens tomt.
NOTERA att det står "KAN" filma grannens tomt. I Verisure's fall de ser till att kameran placeras på korrekt ställe och installerar inte heller kameror som roterar.
I LAGEN (ej verisures reklam) står det inget om KAN. Där står att man inte FÅR filma utanför sin tomt. Den säger inget alls om hur eller var på huset kameror ska vara placerade.
Jasså? Har du länk till ditt påstående?R Robin Wahlman skrev:
För att spara tid så har du beviset här också direkt från Datainspektionen!
https://www.datainspektionen.se/nyheter/2019/inte-tillatet-for-grannar-att-kamerabevaka-grannar/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1) En husägare får inte rikta sin bevakningskamera så att den övervakar andra grannars tomter, konstaterar Datainspektionen som nu har avslutat en granskning av privatpersoners kamerabevakning.
2) Alla privatpersoner som vill kamerabevaka sin fastighet måste säkerställa att kameran enbart täcker den egna tomten och inte bevakar grannar eller allmänna platser.
@Pellegnillot71 : kontaktar du datainspektionen kommer de att tvinga grannen ta ner kameran eller ändra position.
Och nej Verisure har inte egen tolkning utan följer Lagen.
Ni andra verkar sura för att ni inte FÅR tjuvfilma andra.
Du säger någonting annat än det du citerar. Har du läst texten du länkar till?R reza666 skrev:Jasså? Har du länk till ditt påstående?
För att spara tid så har du beviset här också direkt från Datainspektionen!
[länk]
[bild]
1) En husägare får inte rikta sin bevakningskamera så att den övervakar andra grannars tomter, konstaterar Datainspektionen som nu har avslutat en granskning av privatpersoners kamerabevakning.
2) Alla privatpersoner som vill kamerabevaka sin fastighet måste säkerställa att kameran enbart täcker den egna tomten och inte bevakar grannar eller allmänna platser.
@Pellegnillot71 : kontaktar du datainspektionen kommer de att tvinga grannen ta ner kameran eller ändra position.
Och nej Verisure har inte egen tolkning utan följer Lagen.
Ni andra verkar sura för att ni inte FÅR tjuvfilma andra.