D
Du läser inte vad jag skriver utan pratar med dina egna fantasier.

Revolution ≠ självständighetsförklaring var det jag sa.

Man pratar om självständigheten i Norge 1905 och i Finland 1917 och Island 1944, inte om några revolutioner i de länderna.

Behöver inte vara en öm tå på dig att självständigheten i Finland blev verklighet genom att dess högsta lagstiftande organ ("uppifrån") beslöt om det efter att imperiet hade uttryckt att det vore önskvärt ("utifrån"). Den blev inte av genom ett folkligt uppror mot de styrande i landet.
 
Och vad kallar du då alla vanliga hederliga medborgare som smugglade vapen och utförde sabotage och lönnmord mot de ryska makthavarna och smugglade ut både flyktingar till Sverige och unga män till Lockstedter Lager?

I Finland kallar vi dem självständighetsaktivister.

Din version av historien är propagandafantasier. Jag anser inte att man behöver ha en låtsasdebatt där en version som baserar sig på dokumenterade fakta och någorlunda tillförlitliga ögonvittnen och akademisk forskning jämställs med putinistpropaganda.
 
D
De var så klart vanliga människor. Jag förstår inte vart du vill komma. Jag har aldrig någonsin sagt att den finländska självständigheten saknade folkligt stöd eller inte hade en bred gräsrotrörelse. Det enda jag sade (om revolutioner) är att de enda som lyckas är de som initieras uppifrån.

Som barn pratade jag mycket med gubbar som var frivilliga i Vinterkriget och fick höra deras minnen. Jag är en man som verkligen hävdar det vanliga folkets kamp mot eliten.

Du har verkligen ömma tår. De kläms även när trycket inte är i närheten av dem.
 
Du är person nummer 2 som påstår att jag har ömma tår. På 42 år.

Och jag konstaterade att Finlands självständighet hade lyckats och så kom det något svar från dig om att Lenin gav oss självständighet och att vår självständighet var initierad från Ryssland. Vilket den inte kan ha varit för i så fall hade Ryssland tagit hem sina trupper innan det blev nödvändigt att kasta ut dem med våld. Vilket sedan urartade i ett blodigt och helt onödigt inbördeskrig mellan röda och vita.
 
Detta är en kommentar till inlägg #807
Wikipedia är knappast en trovärdig informationskälla i detta fall, det kan ju vara @datja som skrivit artikeln.
 
Redigerat:
R
Vore bra om ni citerar blir svårt för oss dumma att hänga med🤨
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
I princip handlar det om ifall Finlands självständighet kom uppifrån eller nerifrån.

Just nu finns det en massiv Putinpropaganda som hamrar på om att den kom uppifrån. Från Lenin och den ryska eliten i gott samarbete med Finlands politiska elit. Jag vågar inte ens gissa om "datja" är inblandad där eller om det bara är slumpens spel men hans inledande skriverier sammanfaller med vissa av propagandans huvudteser. Jag har den där förbannade propagandan långt upp i halsen så stubinen är kortare än vanligt..
Det kan också vara en slump att hans användarnamn råkar vara det ryska ordet дача det vill säga sommarstuga eller kolonistuga stavat med våra bokstäver.

Jag tror att wikipediaartickeln är någorlunda korrekt i det som är skrivet men många väsentliga bitar finns inte skrivna och därför kan den lätt ge ett intryck som inte alls stämmer ifall man inte själv känner till de bitarna som fattas.

Bland annat hade kejsaren redan förlorat sin legitimitet i den finländska majoritetens ögon innan han avsattes. Det varierade litet från person till person men de flesta verkar ha kommit till slutsatsen att monarkin och kejsaren hade tappat legitimiteten någon gång under perioden från 1898 när Nikolaj Bobrikoff utsågs till generalguvernör och började styra Finland helt i strid med grundlagen på kejsarens uppdrag till 1915 när det blev uppenbart att de ryska trupperna i Finland var mer ockupationstrupper än försvar mot Tyskland.
Varefter den ryska monarkin tappade legitimitet kom allt fler att ha siktet inställt på självständighet så fort omständigheterna tillåter.
Att kejsaren avsattes och Lenin proklamerade folkens självbestämmanderätt var bara en mycket läglig möjlighet för det som majoriteten både bland folket och i riksdag och regering sedan många år planerade i en eller annan form.
I det skedet var redan Finland fullt av insmugglade vapen och skyddskårerna (hemvärnet) var organiserade under täckmantel av brandkårer. 2000 unga frivilliga var illegalt i Lockstedt i Tyskland för att skaffa sig officersutbildning.
 
Redigerat:
Det är säkert mer synd om TS som störts av grannens eldning...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
[länk]
Stackars ni som eldar, era skorstenar måste vara ingrodda med gift.
Tack för informationen. Jag ska sluta slicka på insidan av min skorsten nu.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Susanne -68 skrev:
[länk]
Stackars ni som eldar, era skorstenar måste vara ingrodda med gift.
Ungefär som vår mat, i alla fall om man steker, grillar, rostar eller friterar maten. Eller röker.
 
Nej fortsätt ta hand om dina sopor.
 
S Susanne -68 skrev:
Nej fortsätt ta hand om dina sopor.
Det där gick tyvärr inte att begripa.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det var svar till tensiden. Numera när jag svarar någon i tråden hamnar svaret själv.
 
R
S Susanne -68 skrev:
Det var svar till tensiden. Numera när jag svarar någon i tråden hamnar svaret själv.
Citera finns numera under dom tre punkterna …
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.