mikethebik mikethebik skrev:
De enda som säkert kan sägas dö av vedeldning är de som får ett träd över sig, sätter motorsågen i benet eller annat olycksrelaterat i samband med hanteringen.
Allt är som @fribygg brukar skriva, ett antal minuter livslängd kortare beroende på just de partiklarna.

Lika säkert som att de tusentals årligen som dör pga partiklar som genereras av dubbdäcksslitaget inte dör direkt utan också med antal minuter i snitt, samma gäller faktiskt rökning då långt ifrån alla rökare dör väldigt mycket tidigare pga sin korkade vana att aktivt suga i sig skiten.

Det är statistik och inget annat, som bygger på antaganden.
Om någon kan ge en lista på personer som via dödsattester bevisar att NN dog som direkt följd av att ha fått i sig vedrök, andats in partiklar från asfalt, svetsrök, vägdamm, vulkanutbrott samt inte minst skogsbränder, eller allt annat som som lämnar ifrån sig partiklar vill jag se den.
Men det är förstås ogörligt då ytterst få personer dör pga direkt exponering av något av ovanstående, allt kommer smygande och adderas till det som till slut gör att vissa faller över kanten.

Och då är vi tillbaka på minuter förkortad livslängd igen.
Så om vi tar Fribyggs uppskattade siffror som bas, vedeldning 7 min, dubbslitaget 15 min, skogsbränder 3 min, vulkanutbrott 2 min, vägdamm 2 min, passiv rökning 10 min, PTSD kopplat till noja över alltsammans 10 år.

Se där, nu har vi siffror som vi kan relatera till och som är säkerställda på samma sätt som övrigt hittepå i den här tråden
Passiv livsstil kan ge minus säkert 5-10år medans om du hugger och där kring hanterar din ved själv lägger du säkert på 5-7år på livslängden. Så de minuter minus eldningen ger är nog försumbara för vedeldaren själv. För stillasittande grannar är det nog bara minus, några minuter minus för partiklar, och högt blodtryck för aggregation ger som du säger säkert kanske 6månader minus 🙄
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den respekten existerar uppenbarligen inte i Rysslands militär och inte heller hos diktatorn Putin och hans gäng. Jag råder dig att läsa på om vad som har pågått i Zaporitzja under ockupationen innan du kommer med den sortens svepande uttalanden. Bland annat har de saboterat kylningen totalt så nu kör man sedan månader med diverse nödriggningar för att undvika härdsmälta i de stoppade reaktorerna.

Annan infrastruktur är också känslig. Så sent som för några veckor sedan saboterade ett kinesiskägt fartyg den enda gasledningen som leder till Finland (förutom de avstängda ledningarna från Ryssland). Uppenbarligen skedde sabotaget på ryskt uppdrag med beräkningen att finländska flottan inte vågar sänka ett fartyg under "neutral" kinesisk flagg.

Hur många fungerande eldstäder och skorstenar och hur mycket fungerande utrustning för vedproduktion tror du finns kvar när vedeldning har varit förbjuden i låt oss säga 20 år?
Vem kommer att äga skogen som inte längre får användas och som få har råd att behålla när levnadskostnaderna galopperar?
Vem äger en fungerande traktor och en kran och en skogskärra och en vedklyvare och en motorsåg som inte har fått användas på 20 år?
Tror du veden hugger sig själv och flyger ut ur skogen?
Du minns kanske hur det gick med Sveriges beredskaps ånglokomotiv? Efter 50 år i förråd fanns det inga anställda kvar på SJ som kunde köra dem och så hittade kontorsråttorna på en uppdiktad historia om att ingen längre kan reparera eller köra ånglokomotiv och så såldes de till skrotning. Bland annat påstods det att ingen längre kan gjuta babbitslager. Maken till dålig ursäkt hör man sällan men det väsentliga är att beredskapen avväcklas när de som fattar besluten aldrig har sett utrustningen användas.


Den breda allmänheten av vedeldare i dag är de som du kallar "enstaka skogshuggare". Den vedmängd som stadsbor köper och eldar är alldeles obetydlig jämfört med den mängd som folk producerar för eget bruk. Jag råkar vara litet halvbekant med den överlägset största vedhandlaren som säljer färdigtorkad ved till konsumenter i Vasa-trakten och den vedmängden som han omsätter i året motsvarar ungefär vad folket i en vanlig mindre by producerar för eget bruk varje år.

Elektriciteten blir dyrare när det blir kallt skall du se. I förra vintras låg väl priset på 4 kronor kilowattimmen i stora delar av Sverige om jag minns rätt. På den här sidan av riksgränsen var det bara aningen billigare.
Du kan omöjligt värma 240 kvadratmeter mitt i vintern med en vanlig luftvärmepump i något klimat som liknar vårt. Det går över förväntan om luftvärmepumpen orkar värma 24 kvadratmeter till dräglig inomhustemperatur när det är riktig vinter. Att den skulle göra det för 300 kronor i månaden är bisarrt såvida du inte hör till det lyckliga fåtalet som äger en gammal forsrättighet och arrenderar ut den åt ett vattenkraftsbolag i utbyte mot avdrag på elräkningen.
Vad är du ute efter?
Du som har bra koll på ved och vedeldning, har denna minskat något i tex Finland och Sverige de senaste 50 åren?
 
mikethebik mikethebik skrev:
De enda som säkert kan sägas dö av vedeldning är de som får ett träd över sig, sätter motorsågen i benet eller annat olycksrelaterat i samband med hanteringen.
Allt är som @fribygg brukar skriva, ett antal minuter livslängd kortare beroende på just de partiklarna.

Lika säkert som att de tusentals årligen som dör pga partiklar som genereras av dubbdäcksslitaget inte dör direkt utan också med antal minuter i snitt, samma gäller faktiskt rökning då långt ifrån alla rökare dör väldigt mycket tidigare pga sin korkade vana att aktivt suga i sig skiten.

Det är statistik och inget annat, som bygger på antaganden.
Om någon kan ge en lista på personer som via dödsattester bevisar att NN dog som direkt följd av att ha fått i sig vedrök, andats in partiklar från asfalt, svetsrök, vägdamm, vulkanutbrott samt inte minst skogsbränder, eller allt annat som som lämnar ifrån sig partiklar vill jag se den.
Men det är förstås ogörligt då ytterst få personer dör pga direkt exponering av något av ovanstående, allt kommer smygande och adderas till det som till slut gör att vissa faller över kanten.
Rök är den vanligaste dödsorsaken vid bränder. Det finns definitivt statistik på dödsfall från rök från skorstenar också. Till exempel dog 4000 personer på 4 dagar vid Great smoke of London 1952.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Rök är den vanligaste dödsorsaken vid bränder. Det finns definitivt statistik på dödsfall från rök från skorstenar också. Till exempel dog 4000 personer på 4 dagar vid Great smoke of London 1952.
Korrekt, vid bränder tuppar man av innan man brinner upp, om man är inne i ett hus t,ex.
Och inversionen över London var av sällan skådat slag.
I nyheterna är det något liknande som skedde (sker?) i Dehli nu, där man uppmanas att hålla sig inomhus då luftföroreningarna är monumentala.

Numera inte riktigt jämförbart med vårt land, tack och lov.
 
B bakterie skrev:
Siffran 1000 förtida dödsfall som följd av vedeldning har cirkulerat i tråden, kanske mest som en rättning av siffran 10000 som först dök upp. Siffran 1000 kommer från denna rapport från 2014.

Dock behöver siffran revideras ner ytterligare. Samma författare som till den tidigare rapporten har publicerat en nyare som kom 2022. Från den rapporten:

"De modellberäknade exponeringsnivåerna för PM2.5 från lokal, småskalig vedeldning bedöms med samma riskantaganden som trafikens partiklar. Vi har beräknat att långtidsexponering för partiklar från småskalig vedeldning leder till drygt 700 dödsfall per år (95% KI 520-747) i Sverige. Den beräknade exponeringen för PM2.5 från omgivande bakgrundsluft, inkluderande långdistans-transport, och oberoende av lokala källor som trafik och vedeldning, kan förväntas leda till ungefär 4650 dödsfall per år (95% KI 3398-5033) i Sverige."
Siffran 700 har nämnts många ggr i tråden.

Ingen vet exakta antalet eftersom det är statistisk med osäkerhet. (Men man vet även att vedeldningen har ökat sen 2022. )

Men spelar det så stor roll här om det är 300 eller 1000?

Även 300 tycker jag personligen är för mycket.

Regeringen beslutade att bygga om alla äldre hissar efter en persons fruktansvärda död.
Låter rätt tycker jag.
Men det blir kostnader såklart och retar säkert nån som vill att allt ska va som förr.

Här vet vi att om folk som eldar för trivsel skulle hitta på något annat - så skulle många liv räddas.

Kan det va värt det? Oavsett om det är ett liv eller några hundra?
 
  • Gilla
Susanne -68 och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
De enda som säkert kan sägas dö av vedeldning är de som får ett träd över sig, sätter motorsågen i benet eller annat olycksrelaterat i samband med hanteringen.
Allt är som @fribygg brukar skriva, ett antal minuter livslängd kortare beroende på just de partiklarna.

Lika säkert som att de tusentals årligen som dör pga partiklar som genereras av dubbdäcksslitaget inte dör direkt utan också med antal minuter i snitt, samma gäller faktiskt rökning då långt ifrån alla rökare dör väldigt mycket tidigare pga sin korkade vana att aktivt suga i sig skiten.

Det är statistik och inget annat, som bygger på antaganden.
Om någon kan ge en lista på personer som via dödsattester bevisar att NN dog som direkt följd av att ha fått i sig vedrök, andats in partiklar från asfalt, svetsrök, vägdamm, vulkanutbrott samt inte minst skogsbränder, eller allt annat som som lämnar ifrån sig partiklar vill jag se den.
Men det är förstås ogörligt då ytterst få personer dör pga direkt exponering av något av ovanstående, allt kommer smygande och adderas till det som till slut gör att vissa faller över kanten.

Och då är vi tillbaka på minuter förkortad livslängd igen.
Så om vi tar Fribyggs uppskattade siffror som bas, vedeldning 7 min, dubbslitaget 15 min, skogsbränder 3 min, vulkanutbrott 2 min, vägdamm 2 min, passiv rökning 10 min, PTSD kopplat till noja över alltsammans 10 år.

Se där, nu har vi siffror som vi kan relatera till och som är säkerställda på samma sätt som övrigt hittepå i den här tråden
Känner ni ingen som dött i cancer eller hjärtsjukdom?
Har ni aldrig varit med om att man skulle göra vad som helst för att få en människa att leva vidare?
Även barn kan få dessa sjukdomar. Ett helt liv är många minuter.

Läs på om tex benzapyren. Ska vi ha det i luften i våra bostadsområden bara för någras trivsels skull?
 
  • Gilla
Susanne -68 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djungelkatt skrev:
Siffran 700 har nämnts många ggr i tråden.

Ingen vet exakta antalet eftersom det är statistisk med osäkerhet. (Men man vet även att vedeldningen har ökat sen 2022. )

Men spelar det så stor roll här om det är 300 eller 1000?

Även 300 tycker jag personligen är för mycket.

Regeringen beslutade att bygga om alla äldre hissar efter en persons fruktansvärda död.
Låter rätt tycker jag.
Men det blir kostnader såklart och retar säkert nån som vill att allt ska va som förr.

Här vet vi att om folk som eldar för trivsel skulle hitta på något annat - så skulle många liv räddas.

Kan det va värt det? Oavsett om det är ett liv eller några hundra?
Kan ju också vara så att räknar man alla indirekta positiva hälsoeffekter av vedeldning så är siffran +700, alltså att 700 färre dör per år p g a vedeldning. Det är ju detta som gör sådana här siffror så irrelevanta för diskussionen. Det är bara servettskisser, beräkningar baserade på gissningar med godtyckligt val av medräknade faktorer.
 
  • Gilla
Carpetos och 3 till
  • Laddar…
Du är inte på samma resonemang som man har kring lag på cykelhjälm. Det är bättre att en del dör av att de inte använder hjälm än att folk ska avstå från att cykla på grund av kravet. Jag köper det resonemanget.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Claes Sörmland
Guzzi Guzzi skrev:
Du är inte på samma resonemang som man har kring lag på cykelhjälm. Det är bättre att en del dör av att de inte använder hjälm än att folk ska avstå från att cykla på grund av kravet. Jag köper det resonemanget.
Jag har inte följt den debatten men noterar att man kan cykla utan hjälm i Lund men inte i Uppsala.

Generellt har vi ju så få barn idag att de är väldigt värdefulla och vi kan inte acceptera att barn förolyckas i den grad som skedde för hundra år sedan. Så det låter rimligt från ett kulturellt perspektiv att vi sätter hjälm på våra cyklande barn.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Kan det va värt det? Oavsett om det är ett liv eller några hundra?
Nej. Jag tror inte det kommer att ske. Det ligger så mycket i andra vågskålen som många här påpekat och ambitionen i samhället måste vara att plocka de lägst hängande frukterna först. Dit hör inte detta.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sa-mycket-ar-ett-liv-vart-6730770

Många förfasades undet pandemin över QALY och att ett liv faktiskt har ett pris. Välkommen till verkligheten. Man måste väga fördelar och nackdelar när vi ska samsas om vad vi ska satsa på.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan ju också vara så att räknar man alla indirekta positiva hälsoeffekter av vedeldning så är siffran +700, alltså att 700 färre dör per år p g a vedeldning. Det är ju detta som gör sådana här siffror så irrelevanta för diskussionen. Det är bara servettskisser, beräkningar baserade på gissningar med godtyckligt val av medräknade faktorer.
Undrar om vi inte är fler än 1000 byggahusare som upplever så positiva hälsoeffekter av vår egen vedeldning och tänker att det manuella arbetet/ hanteringen av veden rentav förlänger våra liv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har inte följt den debatten men noterar att man kan cykla utan hjälm i Lund men inte i Uppsala.
Jag har några teorier... 😳😳😳
 
  • Haha
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Känner ni ingen som dött i cancer eller hjärtsjukdom?
Har ni aldrig varit med om att man skulle göra vad som helst för att få en människa att leva vidare?
Även barn kan få dessa sjukdomar. Ett helt liv är många minuter.

Läs på om tex benzapyren. Ska vi ha det i luften i våra bostadsområden bara för någras trivsels skull?
Min bästa vän dog för ett par år sedan i cancer, kanske, kanske inte som ett reslutat av att han jobbat mycket med bilplåt, dvs svetsning, tennspackling, vinkelslip, spackling och lackning, tyvärr utan mask som det ofta var längre tillbaka.
Började i lungorna och blev metastaser i hjärnan.
En synnerligen trevlig, lättsam, generös och mycket sympatisk man som förtjänade ett bättre öde än att dö utmärglad och med smärtor strax efter sin 67-årsdag. Inga laster förutom att det var gott med en pilsner ibland.
Jag saknar honom mycket.

Men om det var det ovan uppräknade som gav honom skiten, eller stadsluft, skogsbrand, vedeldning, vägdamm eller kompisars rökning är det ingen som vet, det blir gissningar.
Han hade otur i livets lotteri, andra har det inte och blir jättegamla trots att de utsätter sig för allt möjligt skit.

Och att ge vad som helst för att leva vidare är något man gör om man är ung och frisk för övrigt.
Att hålla liv i någon som min kompis bara för att det går är mera att förlänga ett lidande i onödan.

Jag har själv en son som fick komplikationer vid födseln med stora problem med syresättningen.
Jag tog ansvarig läkare åt sidan och talade om för henne att om det finns minsta risk för hjärnskador så stänger vi av.
Efter att hon försäkrat mig om att hjärnan är det sista som får syre så fick behandlingen fortgå. Om hon sedan gjort som jag sagt står skrivet i stjärnorna.
Efter 10 dagar på St Göran och ytterligare 3 veckor på hemmasjukhuset kom vi hem.

Han är idag en mycket skärpt och trevlig ung man som fyllde 28 för några veckor sedan, så jag är medveten om att livet är skört och värt att värna om.
Men är man 85 och på dödsbädden är det ganska meningslöst hålla liv i folk bara för att det går.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Undrar om vi inte är fler än 1000 byggahusare som upplever så positiva hälsoeffekter av vår egen vedeldning och tänker att det manuella arbetet/ hanteringen av veden rentav förlänger våra liv.
Det där är det sämsta argumentet. Har ni bara elden och datorn??
Det är ju bara att skaffa en annan hobby. Eller tvätta som dom gjorde förr i tiden eller byt dammsugaren mot sop osv om det ger er nått att det ska va gammalt o ineffektivt .

Hur många sjuka, gamla, astmatiker mm skulle inte uppskatta egna trädgården och området mer och va ute och få motion och frisk luft om möjligheten fanns.
30% av partiklarna i vedröken man andas in fastnar i lungorna vid varje andetag. Vem vill cykla / promenera etc i ett kvarter där det stinker. Så ofräscht.
 
  • Gilla
Susanne -68 och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Det där är det sämsta argumentet. Har ni bara elden och datorn??
Det är ju bara att skaffa en annan hobby. Eller tvätta som dom gjorde förr i tiden eller byt dammsugaren mot sop osv om det ger er nått att det ska va gammalt o ineffektivt .

Hur många sjuka, gamla, astmatiker mm skulle inte uppskatta egna trädgården och området mer och va ute och få motion och frisk luft om möjligheten fanns.
30% av partiklarna i vedröken man andas in fastnar i lungorna vid varje andetag. Vem vill cykla / promenera etc i ett kvarter där det stinker. Så ofräscht.
Verkligheten anropar.

Största hälsovinsten är att man som vedeldare har råd att ha två dagar i veckan ledigt och arbeta i skogen och på vedbacken. Går det bra har man rentav råd med en vecka vintersemester i skogen.
I stället för att arbeta på förtjänst 7 dagar i veckan. Kroppen håller inte i längden för 7dagarsvecka i ett och samma arbete utan semester men då man växlar mellan förtjänstarbete och hemmaarbete mår man bättre..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.