Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Fruktansvärt! Jag är astmatiker med Iga brist, dvs inget små vita poliser i slemhinnor. Blir galet sjuk av allt eldande där jag bor i Västra Stockholm. Bor i brf men har takventiler för inblås. Har luftrenare men hjälper inte. Prövat att ringa kommunen flera ggr. Säger att de inte kan göra något åt detta då det är tillåtet. Jag kan också förstå de villaägare som har saftiga räkningar, men det gör än ju inte mindre sjuk eller drabbad. Många med mig som mår dåligt. Hoppas ni kan komma tillnågpn kompromiss. 😷😏
 
  • Gilla
  • Haha
Pelleplutt78 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är frun ett troll ?
If it walks like a duck and it talks like a duck...
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Någon nämnde att ta dit kommunen å låta dem mäta. Det är en bra idé.

Om de nu har mätutrustning så kommer en partikelmätare eller benzapyrenmätare ge tydliga utslag.

Det finns även att köpa egna på nätet. Kan vara bra att visa för både granne o kommun.
 
H hakan_o skrev:
Har kakelugn och eldar dagligen under uppvärmningssäsongen. Men inte går det att värma upp bostaden i huvudsak med en kakelugn. Det blir lite varmare i rummet där kakelugnen är men i övrigt känns det inte någon värme från kakelugnen någon annanstans. Då får man nog ha flera kakelugnar utspridda. Det har det varit i mitt hus tidigare men de har tagits bort i något tidigare skede och nu finns det bara en kvar.
Jo men huset ifråga var väl bara en handfull år gammalt och då tror jag nog att en modern kakelugn bör kunna ge tillräckligt med värme till hela kåken med ett par eldningar varje dygn. Annars får man göra som @Hybro och skaffa en riktig tung eldstad eller en modern vedpanna med tillräcklig acctank.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Man kan förvänta sig att grannarna eldar. Speciellt om man bor på landet.
Självklart ska man elda för att minska värmkostnaderna om man har de faciliteterna.
Dock är det inte rimligt grannars välmående ska ska stå tillbaka för en enskild vilja. Tveksamt också om TS granne får någon värmeekonomi, att elda så lång tid tid av dygnet innan vintern har tagit fart tyder på ovanligt bristfällig eldstad/eldningsteknik/sur ved.
Borde i nuläget räcka med ca 1-2 timmar morgon/kväll
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N neppe skrev:
Fruktansvärt! Jag är astmatiker med Iga brist, dvs inget små vita poliser i slemhinnor. Blir galet sjuk av allt eldande där jag bor i Västra Stockholm. Bor i brf men har takventiler för inblås. Har luftrenare men hjälper inte. Prövat att ringa kommunen flera ggr. Säger att de inte kan göra något åt detta då det är tillåtet. Jag kan också förstå de villaägare som har saftiga räkningar, men det gör än ju inte mindre sjuk eller drabbad. Många med mig som mår dåligt. Hoppas ni kan komma tillnågpn kompromiss. 😷😏
Beklagar.
Det är mycket som är tillåtet men ändå inte lämpligt.
Att sjuka inte kan få trivas i sitt eget hem - är sjukt.
Det som kanske är mest sorgligt med detta är att det inte har med saftiga räkningar att göra. Räkningarna är inte saftiga nu.

Känsliga personer kan nuförtiden gå till tandläkaren o slippa parfym, perronger o lekplatser är rökfria. När ska det bli samma standard hemma, där folk vistas stora delar av sitt liv?
 
  • Gilla
Susanne -68 och 1 till
  • Laddar…
borpålandet
F FruNilsson skrev:
Det skadar dessutom klimatet och är inte neutralt som man tidigare trott efter att nån stjärna hittat på uttrycket ”klimatneutralt”. Som enkel förklaring kan nämnas att ett träd växer i 70-100 år, och som ved bränns det upp på 7-10 dagar.
Jag har några hektar skog som växer med 20 kubikmeter varje år. Jag eldar 5 kubikmeter per år. Förstår inte vad år och dagar har med det att göra. Skog växer långsamt men det går långsammare att elda, såvida det inte är en skogsbrand. Det finns naturreservat över gamla skogsbränder som släppte ut massor av CO2 men nu är de åter trädbevuxna tack vare solenergi och CO2 - klimatneutralt. Energin i veden som värmer kommer från solens kärnkraft.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Hur tätt bor ni egentligen som har bekymmer med grannens rök?

Här är det dryga 50 - 70 meter till tre grannar runt om.

Ingen som klagar, inte ens jag.

Men det är klart... Bor man så tätt att det inte ens går att släppa en fjärt utomhus, så kan jag förstå att det blir problem om man snåleldar dagen lång, för att snåla på veden.

Vi eldar med fullt öppet drag genom 5 m långa 125 mm friskluftstuben ansluten direkt under rostret.
Brinner friskt och kontrollerat.

Vill jag brassa på öppnar jag luckan längst ned till ca 1/3, genom vilken man tar ut asklådan för tömning.
Detta gör jag endast när kaminen blivit ordentligt genomvärmd.

Likväl, det blir inget okontrollerat eldande ändå. Med eldslågor ovan nock.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Man måste också tänka längre

Finns det någon som vill att Sverige och EU ska förbjuda en beredskap värmekälla i varje hem

Vad vet jag

Helt klart inte bra för miljön att elda med ved det förstår väldigt många men det finns andra aspsekter också
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
borpålandet
Talvan Talvan skrev:
Man måste också tänka längre

Finns det någon som vill att Sverige och EU ska förbjuda en beredskap värmekälla i varje hem

Vad vet jag
Förbudsivrare tänker inte så långt.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Kan inte tänka mig att en bra eldstad skitar ned mer förhållandevis än att elda värmekraftverk med tjockolja, typ spill från oljeindustrin.
 
H Hybro skrev:
Kan inte tänka mig att en bra eldstad skitar ned mer förhållandevis än att elda värmekraftverk med tjockolja, typ spill från oljeindustrin.
Du kan ju kolla själv i Naturvårdsverkets emissionstabeller.

Här är jämförelse mellan kamin och kolkraftverk från en tidigare diskussion.

Man släpper alltså ut mer partiklar på ett dygn med uppvärmning från en ny kamin som eldas rätt än motsvarande årlig uppvärmning från ett kolkraftverk!

Dessutom blir utsläppen från småskalig vedeldning direkt i boendemiljön.

Tabell med data om partikelemissioner (PM2.5) från olika energikällor inom hushåll och energiproduktion.
 
Får börja med råolja och sälja veden jag fixar varje vår.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tubes och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Får börja med råolja och sälja veden jag fixar varje vår.
Det är inte enda alternativet.

De som bor i tätort kan väl sälja veden till ett verk och installera bergvärme tex.

Det dör ju hundratals i svenska städer varje år av vedrök så kan ju vara värt att anstränga sig lite.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Många är ju hypokondriker oxå,som t.ex Greta-typerna som ser CO2 som ett gift i luften och mår fysiskt illa av det. Till syvende och sist blir det mest intressant vad kommunen så småningom mäter upp i det här fallet, hårda fakta alltså, kanske låter trist för en del.
Förstår inte ditt inlägg, det saknar sammanhang med tråden, du borde kanske gå och leka nån annanstans? Du kanske saknar kompisar för ingen står ut med ditt flum?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.