F fribygg skrev:
Om du hävdar att privatbostad är "verksamhet" i lagens ögon får du gärna visa källa på den definitionen.
F fribygg skrev:
Om du hävdar att privatbostad är "verksamhet" i lagens ögon får du gärna visa källa på den definitionen.
Jag förstår att du är för lat för att läsa miljöbalken, eller har du svårt med läsförståelse; oavsett läs avd 3, kap. 9 paragraf 1

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808/#K9

Varsågod!
 
borpålandet
F FruNilsson skrev:
Jag förstår att du är för lat för att läsa miljöbalken, eller har du svårt med läsförståelse; oavsett läs avd 3, kap. 9 paragraf 1

[länk]

Varsågod!
I förarbetena till Miljöbalken står: "Uttrycket olägenhet för människors hälsa definieras i 9 kap 3 § som en störning som enligt en medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig. [...]Bedömningen måste utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och kan inte enbart baseras på en enskild persons reaktion i det enskilda fallet. Även bedömningen huruvida en störning är ringa är beroende av hur människor i allmänhet uppfattar störningen."
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
läs avd 3, kap. 9 paragraf 1

[länk]

Varsågod!
Tack!

Jag är ju inte jurist utan slänger frågan till @Düsseldorff om @FruNilsson har fattat fel eller om det är som jag tror att man avser nått annat än vedeldning i privatbostad med begreppet "Verksamhet"
 
Mats-S
F fribygg skrev:
Din bild visar ju också att det handlar om ca 1000 pers inte 10 000 som tidigare felaktigt påståtts.
Och dessutom står det "beräknas", mycket gissningar där utan fakta.
Och vad är att få livslängden förkortad? Givetvis kan man inte ange det heller eftersom man sysslar med kvalificerade gissningar utan substans ...
Typ endast BS, men det är väl som vanligt några självutnämnda sk. "experter" som har uttalat sig :)
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Och dessutom står det "beräknas", mycket gissningar där utan fakta.
Och vad är att få livslängden förkortad? Givetvis kan man inte ange det heller eftersom man sysslar med kvalificerade gissningar utan substans ...
Typ endast BS, men det är väl som vanligt några självutnämnda sk. "experter" som har uttalat sig :)
Jag killgissar på 7 min kortare livslängd pga vedeldning för min egen del, inte vill jag frysa och oroa mig för elräkningar hela livet för den lilla stunden i livets slutskede.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag killgissar på 7 min kortare livslängd pga vedeldning för min egen del, inte vill jag frysa och oroa mig för elräkningar hela livet för den lilla stunden i livets slutskede.
Om grannen som eldar som en tok har riktigt otur och får fel granne kan livet sluta väldigt abrupt eller med en ambulans
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om grannen som eldar som en tok har riktigt otur och får fel granne kan livet sluta väldigt abrupt eller med en ambulans
Javisst, det kan ju hända vem som helst när som helst oavsett vedeldning eller inte. Skjutningar och sprängningar bostadsnära verkar dock vara vanligare bland icke vedeldade.
Att elda torr ved med rikligt med luft i en lämplig eldstad bör minska störningarna för omgivningen och det behöver ju inte synas mer än ett stilla daller över skorstenen hos den som kan elda.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag killgissar på 7 min kortare livslängd pga vedeldning för min egen del, inte vill jag frysa och oroa mig för elräkningar hela livet för den lilla stunden i livets slutskede.
Men varför pratar du om dig, ditt slutskede och din oro för ekonomin?
 
S Susanne -68 skrev:
Men varför pratar du om dig, ditt slutskede och din oro för ekonomin?
Varför skriver du?
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skriver du?
Jag skriver mest av den anledningen att försöka få de som bara tar hänsyn till sig själva att försöka få de medvetna om att det alltid finns människor runt omkring en som man inte kan skita i. Det tråkiga är att egon är lättstötta.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
borpålandet borpålandet skrev:
I förarbetena till Miljöbalken står: "Uttrycket olägenhet för människors hälsa definieras i 9 kap 3 § som en störning som enligt en medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig. [...]Bedömningen måste utgå från vad människor i allmänhet anser vara en olägenhet och kan inte enbart baseras på en enskild persons reaktion i det enskilda fallet. Även bedömningen huruvida en störning är ringa är beroende av hur människor i allmänhet uppfattar störningen."
Vad vill du ha sagt med detta?
 
F FruNilsson skrev:
Jag förstår att du är för lat för att läsa miljöbalken, eller har du svårt med läsförståelse; oavsett läs avd 3, kap. 9 paragraf 1

[länk]

Varsågod!
Sarkastiska svar i tråden ger inte TS någon vägledning I frågan som TS ställde.
 
F FruNilsson skrev:
Låt mig göra klart för dig att kommunen svarar helt fel. Kommunen är en myndighet och myndigheter är enligt lag skyldiga att kontrollera sina uppgifter. Kommunfullmäktige (medborgarna som betalar skatt) har gett miljö- och hälsoskyddsnämnden ansvar för tillsyn enligt miljöbalken, som är en skarp skyldighetslag.

I mb står att tillsynsmyndigheten ska på eget initiativ eller efter anmälan om klagomål, göra tillsyn och kontrollera att tillsynsobjektet uppfyller miljöbalkens krav och att verksamhetsutövaren har bevisbördan, kunskapskraven i 2 kap. Paragraferna 1 och 2 och är skyldig att stoppa verksamheten Om Det finns RISK för olägenheter för omgivningen.

Det finns inget som kan försvara svaret du fått att ”det är tillåtet”, vilket i dig utgör grund för att polisanmäla tjänstemannen för tjänstefel, enligt Brottsbalken 20 kap.

Och, är det sedan 2022 möjligt att utan risk för rättegångskostnader stämma kommunen för fel uppgift och kräva ett saftigt skadestånd för ditt lidande som det orsakar. Så vet du det.

Ring eller skriv till kommunen och begär att de omgående eliminerar de hälsofarliga intrången i din bostad. Hur de gör det är deras sak, förmodligen är de för lata för att göra sitt jobb -så sätt fart på dem. Stå på dig!
Var står det att dom inte redan gjort tillsyn

Sluta bete dig som en översittare
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Oavsett var, när & hur man eldar; är miljöbalken lag.
Jaha? Vad har det att göra med det jag skrivit?
 
borpålandet
F FruNilsson skrev:
Vad vill du ha sagt med detta?
Att det oftast anses ok att elda. Det är en ringa olägenhet som man får tåla som granne.
 
  • Gilla
Oldjoe och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.