B Bernt Ö97 skrev:
Kreativt.
Vad gör man inte för grannsämjan, dessutom i utbildande syfte.👍
Tja, jag tror inte jag skrev om man skulle sälja veden till grannen med surved eller om man skulle ge bort den eller bara låna ut torrved tills grannen kommit i fatt med vedhuggning/torkning, nått behöver väl göras iaf.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Visst har vi ett ansvar för vår omgivning vi inte kan avstå från för att eventuellt erhålla framtida förmåner.
Hur tänker du?
Man kan förvänta sig att grannarna eldar. Speciellt om man bor på landet.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
Som jag skrev inledningsvis till dig så kommer du att få ganska skrämmande läsning av de förståsigpåare som lever efter egna regler och ofta vägrar anpassa sig efter det som är lag. Många av dessa borde inte heller ha körkort eftersom de även vägrar trafiklagarna och ofta orsakar situationer och olyckor. Att vägra stopptecken, hastighetsbegränsning, högerregeln, etc etc, och nykterhet i trafiken är dem helt främmande och de har bara egoistens tänk: Jag först! Att det finns andra människor som drabbas tycker det är deras egen skuld. Osv.

Har du läst något inlägg från någon som kan lagen och dess hänsynsregler? Att det är hälofarligt att elda? Nej, det är en brist hos landets ca 2 miljoner eldare. Som tur är ska lagarna inom EU skärpas och eldarna kommer troligtvis att få böta framöver om de orsakar olägenhet för andra näraboende. Allt enligt miljöbalkens princip ”Förorenaren betalar” (PPP), och det kommer i lagtexten att göras skillnad på utsläpp, uteluft och inomhusluft.
Utsläpp som kontaminerar det gemensamma luftrummet är t ex redan reglerat i Tobakslagen och folk har fått en försmak av vad som komma skall.

Vidare kommer domstolarnas missbruk av ord att ändras och ordet ”trivseleldning” försvinner eftersom det är partiskt och osakligt och strider mot grundlagen.

Krav om besiktning införs och skrotpremie diskuteras sedan länge, finns t ex i Danmark.

För den som inte kan leva utan förbränningseld, kommer ett tydligt regelverk som antingen efterlevs eller blir det förbud att elda. Typ som jämförelse; antingen har du körkort och kör bil enligt lag, eller blir det böter och indraget körkort. Vid vårdslöshet kan det bli finkan.

Regeringen behöver spara och skaka fram resurser, vården t ex går med gigantiska underskott och Försvaret ska byggas upp igen. här ligger miljarder och väntar, så det blir en win-win; vi slipper den skattehöjningen.

I dagen presskonferens var regeringen ganska tuff om kärnkraften. Det blir många förändringar framöver och förbränning för uppvärmning kommer att fasas ut. Det skadar dessutom klimatet och är inte neutralt som man tidigare trott efter att nån stjärna hittat på uttrycket ”klimatneutralt”. Som enkel förklaring kan nämnas att ett träd växer i 70-100 år, och som ved bränns det upp på 7-10 dagar.

Lika illa är det med ordet ”miljögodkänd” som saknar betydelse; bara att man lyckats uppnå ett visst resultat i labmiljö. Det säger inget om installation, eldning, material som bränns, eldningsbeteende eller i hur många år utrustningen är miljögodkänd, osv.

Innehållslösa ord hittas på, mest för att tjäna pengar, eller annan vinning.

(Gör dig beredd för nästa salva i tråden…)

• Haha
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Vidare kommer domstolarnas missbruk av ord att ändras och ordet ”trivseleldning” försvinner eftersom det är partiskt och osakligt och strider mot grundlagen.
Sparar detta uttalande av @FruNilsson åt efter eftervärlden så hon inte lockas att använda begreppet "trivseleldning" igen;)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Ja Pelleplutt, låt oss hoppas att denne illaterate Polaris suger i sig ordentligt, för som det står på myndigheternas informationer:

Hälsorisker​

Vid förbränningen som sker vid eldning inomhus bildas det luftföroreningar som kan påverka hälsan. Barn, äldre och astmatiker är extra känsliga för dessa utsläpp. När du eldar med ved bildas sot, kväveoxider och polycykliska aromatiska kolväten (PAH-ämnen) i luften som du andas in. Dessa ämnen kan orsaka besvär i andningsvägarna och kan även bidra till problem med hjärt-kärlsystemet. Vissa PAH-ämnen är cancerframkallande.

eller hur…
Många är ju hypokondriker oxå,som t.ex Greta-typerna som ser CO2 som ett gift i luften och mår fysiskt illa av det. Till syvende och sist blir det mest intressant vad kommunen så småningom mäter upp i det här fallet, hårda fakta alltså, kanske låter trist för en del.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I IRR skrev:
Eldar man rätt med torr ved, dåblir det inte någon rök, luktar det inte!
!
Det där är en myt. 1kg ved eldad rätt i ny ekokamin släpper ut hälsofarliga partiklar nog att förorena 1 miljon kubikmeter ren luft till WHOs gränsvärde för partiklar.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Som jag skrev inledningsvis till dig så kommer du att få ganska skrämmande läsning av de förståsigpåare som lever efter egna regler och ofta vägrar anpassa sig efter det som är lag. Många av dessa borde inte heller ha körkort eftersom de även vägrar trafiklagarna och ofta orsakar situationer och olyckor. Att vägra stopptecken, hastighetsbegränsning, högerregeln, etc etc, och nykterhet i trafiken är dem helt främmande och de har bara egoistens tänk: Jag först! Att det finns andra människor som drabbas tycker det är deras egen skuld. Osv.

Har du läst något inlägg från någon som kan lagen och dess hänsynsregler? Att det är hälofarligt att elda? Nej, det är en brist hos landets ca 2 miljoner eldare. Som tur är ska lagarna inom EU skärpas och eldarna kommer troligtvis att få böta framöver om de orsakar olägenhet för andra näraboende. Allt enligt miljöbalkens princip ”Förorenaren betalar” (PPP), och det kommer i lagtexten att göras skillnad på utsläpp, uteluft och inomhusluft.
Utsläpp som kontaminerar det gemensamma luftrummet är t ex redan reglerat i Tobakslagen och folk har fått en försmak av vad som komma skall.

Krav om besiktning införs och skrotpremie diskuteras sedan länge, finns t ex i Danmark.

För den som inte kan leva utan förbränningseld, kommer ett tydligt regelverk som antingen efterlevs eller blir det förbud att elda. Typ som jämförelse; antingen har du körkort och kör bil enligt lag, eller blir det böter och indraget körkort. Vid vårdslöshet kan det bli finkan.

Regeringen behöver spara och skaka fram resurser, vården t ex går med gigantiska underskott och Försvaret ska byggas upp igen. här ligger miljarder och väntar, så det blir en win-win; vi slipper den skattehöjningen.

I dagen presskonferens var regeringen ganska tuff om kärnkraften. Det blir många förändringar framöver och förbränning för uppvärmning kommer att fasas ut. Det skadar dessutom klimatet och är inte neutralt som man tidigare trott efter att nån stjärna hittat på uttrycket ”klimatneutralt”. Som enkel förklaring kan nämnas att ett träd växer i 70-100 år, och som ved bränns det upp på 7-10 dagar.

Lika illa är det med ordet ”miljögodkänd” som saknar betydelse; bara att man lyckats uppnå ett visst resultat i labmiljö. Det säger inget om installation, eldning, material som bränns, eldningsbeteende eller i hur många år utrustningen är miljögodkänd, osv.

Alltid kul att läsa ”wall of text” från någon som kallar andra för ”förståsigpåare”.

Jag håller med om en sak. Ordet ”miljögodkänd” är ett löjligt ord det slängs med på många kommuners hemsidor. Ordet har ingen betydelse, är egentligen bara en pr-produkt och om du ringer till byggnadsnämnder vet de inte själva vad de efterfrågar. Lika är det med ordet ”trivseleldning” som används i vissa lokala stadgar och betyder absolut ingenting.

Jag blir dock intresserad av några saker:

Vad är det för besiktning du menar kommer bli obligatorisk i framtiden?
Tror du på fullaste allvar att ett land med 1,5 miljoner eldstäder ska ”fasa ut” dessa i närtid?

• Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:

Jag håller mest tummarna för att jag slipper dig som granne.

• Älska
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Jag håller mest tummarna för att jag slipper dig som granne.
Mig?

F fribygg skrev:
Mig?
Nej, det var frun jag avsåg, hon hade citerat dig i ett inlägg. Jag har nu raderat ditt citat från hennes inlägg.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Nej, det var frun jag avsåg, hon hade citerat dig i ett inlägg. Jag har nu raderat ditt citat från hennes inlägg.
Är frun ett troll ?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är frun ett troll ?
I alla inte min fru, men fru nilsson kan man fundera på om hon är ett urskogstroll

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
kolla deras bygglov för kaminen om den är avsedd som primär värmekälla eller för trivseleldning

R rolf sundblad skrev:
kolla deras bygglov för kaminen om den är avsedd som primär värmekälla eller för trivseleldning
Är det inte ovanligt att ha bygglov för eldstäder, kommunerna brukar väl ställa krav på bygganmälan?

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Skulle jag välja eldstad i dag till ett skapligt nybygg hus likt TS grannfastighet skulle jag förmodligen välja en kakelugn, det är en eldstad gjord för bostadsuppvärmning som typiskt bör eldas en eller kanske två ggr dagligen under uppvärmningssäsongen, bör inte vara några problem att bygganmäla en sådan och elda den dagligen med torrt bränsle för bostadens huvudsakliga uppvärmning.
Har kakelugn och eldar dagligen under uppvärmningssäsongen. Men inte går det att värma upp bostaden i huvudsak med en kakelugn. Det blir lite varmare i rummet där kakelugnen är men i övrigt känns det inte någon värme från kakelugnen någon annanstans. Då får man nog ha flera kakelugnar utspridda. Det har det varit i mitt hus tidigare men de har tagits bort i något tidigare skede och nu finns det bara en kvar.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.