100 235 läst · 240 svar
100k läst
240 svar
Grannen bygger staket
Intressant med ”fin” o ”ful” sidor på ett staket, för min del är det väl så att jag anser att det finns en framsida och en baksida på ett staket. Framsidan är plan och baksidan är där infästningar görs. Framsidan är väl oftast utåt därför att den tydligt gör det svårare att klättra över mot det omvända då man oftast kan klättra på liggande delar på insidan. Men allt har ju med syftet. Vill man ha ett staket som symboliserar (rent praktiskt hjälper det väl bara för barn o små hundar) att man stänger någon ute eller inne. Jag tror inte att jag kan erinra mig att jag någonsin sätt någon sätta ett villastaket med baksidan utåt någonsin faktiskt vare sig i Stockholm eller annorstädes, men visst inget jag varit på span efter heller. Men en fundering kring dessa 50cm som brukar nämnas för underhåll. Hur ofta underhåller ni era staket? Skulle ni ha problem med att grannen ligger längs staketet o målar om han så behöver vara några dagar på er tomt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 832 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 832 inlägg
Det finns ingen lagstöd för just höjden 1,1 m. Det är en rekommendation från skribenten i det som citeras.E enoch85 skrev:
Det är det visuella intrycket som avgör om det i PBLs mening är en s. k. "annan anläggning" som kräver bygglov enligt den uttömmande listan i PBF där uppförande av plank ingår som bygglovspliktig åtgärd.
Jag har inte påstått något sådant, du läser in saker som ingen skrivitO Steamboy skrev:Det var ett svar till @Anna_H som gjorde påståenden om vad lagar och praxis säger. Nu hade @Claes Sörmland i och för sig redan förklarat att de som skrivit inte stämmer och att det inte finns några sådana lagar. TS kan alltså inte gå till grannen och hävda att staketet minsann måste flyttas in en halvmeter på tomten för att vara "lagligt", även om vissa kommuner har "praxis" om en halvmeter.
Det som står i lagen är ju att du inte har rätt att gå in på grannens tomt för att göra underhåll, utan lov. Man får lösa det hur man vill, men rådet som ges, från jurister, rådgivare, kommunala tjänstemän eller vem du än frågar, är underhållsfritt på tomtgräns eller tillräckligt långt in på din tomt för att sköta om det, vilket enligt praxis är ca 50 cm.
Du har faktiskt en bestämmelse i byggningabalken 2:1 som stipulerar att "Ej må någon närmare till grannens tomt bygga, än att han till stödje eller stolparum en och en halv aln å sin tomt lämnar." Fast som jag förstått det gäller det snarare byggnader än staket.O Steamboy skrev:Det var ett svar till @Anna_H som gjorde påståenden om vad lagar och praxis säger. Nu hade @Claes Sörmland i och för sig redan förklarat att de som skrivit inte stämmer och att det inte finns några sådana lagar. TS kan alltså inte gå till grannen och hävda att staketet minsann måste flyttas in en halvmeter på tomten för att vara "lagligt", även om vissa kommuner har "praxis" om en halvmeter.
Men ni får erkänna att det hade varit kul att komma dragandes med en bestämmelse från 1700-talet om man ska tjafsa med grannen om vart ett staket ska stå
Redigerat:
Det är inte säkert att grannen varit inblandad utan det kan ha varit byggarna som gjorde det på eget bevåg. Vi har en granne som kör enligt principen "hellre billigt än bra" så denne hyr in riktiga klåpare och ibland drabbas vi av det. De skulle t.ex. bygga ett förråd och tyckte det var enklast att gå in via vår tomt. De monterade ner ett plank, trampade runt i rabatterna, dumpade byggavfall på vår tomt o.s.v. Påpekade det för grannen men det hjälpte inte utan byggarna fortsatte att vara inne på vår tomt och stöka runt.B Byggsnyggen skrev:
Du kan komma hem till oss och titta för vår granne satte fulsidan mot oss och finsidan mot sig själv, så nu tror alla att det är vi som satt upp staketet!T TypRätt skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 832 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 832 inlägg
Ett nej är ett nej. Om grannen trodde sig inte kunna få tillstånd av TS att använda TS mark medan han satte upp staketet så borde grannen ha placerat staketet så att han inte behövde göra intrång på TS fastighet.N nissenhj skrev:
Det tycks som att grannens mamma har misslyckats lite med uppfostran av grannen.
Jo, TS har all anledning i världen att "gnälla" över en granne som tar sig friheter på det sättet. Det är ohyfsat (minst sagt!) att bete sig så. Världen blir bättre om vi alla försöker vara lite artiga och trevliga mot varandra, och detta helt oavsett hur andra beter sig mot oss.
Redigerat: