P
B Byggahus48 skrev:
PS det blev ett fult enkelt staket, som på intet sätt var värt de 50 000 kronor grannen hävdade att det skulle bli. Har nu sedan många år ett högt plank och höga buskar så jag inte ser in till grannen. DS
Din granne tycks också ha en mamma som har misslyckats.
 
P
Staffan_V Staffan_V skrev:
Nja, Maristads kommun har tolkat det som att gräsmattan måste klippas minst var fjortonde dag. Frågan om det skulle hålla i domstol men de hotade med vite.
Med tillräckligt mycket ängsblommor i "gräsmattan" är det inte längre en gräsmatta utan en äng. ;)
 
P
Staffan_V Staffan_V skrev:
Det är inte säkert att grannen varit inblandad utan det kan ha varit byggarna som gjorde det på eget bevåg. Vi har en granne som kör enligt principen "hellre billigt än bra" så denne hyr in riktiga klåpare och ibland drabbas vi av det. De skulle t.ex. bygga ett förråd och tyckte det var enklast att gå in via vår tomt. De monterade ner ett plank, trampade runt i rabatterna, dumpade byggavfall på vår tomt o.s.v. Påpekade det för grannen men det hjälpte inte utan byggarna fortsatte att vara inne på vår tomt och stöka runt.
Det hade kanske varit effektivare att påpeka det för byggarna?
 
Pellegnillot71
B Byggahus48 skrev:
Det kan ni ”utnyttja” när grannen flyttar. De nya köparna tror att staketet är ert och därmed är lite mer tomtmark ”er” ☺️
SMART DU ÄR!!!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Handgräva? Finns ju jordborr (y)
Jag ringer dig nästa gång jag ska ha ner en plint så får vi se hur många cm ner du kommer med din jordborr i min monstermark. ;)
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett nej är ett nej. Om grannen trodde sig inte kunna få tillstånd av TS att använda TS mark medan han satte upp staketet så borde grannen ha placerat staketet så att han inte behövde göra intrång på TS fastighet.
Det tycks som att grannens mamma har misslyckats lite med uppfostran av grannen.

Jo, TS har all anledning i världen att "gnälla" över en granne som tar sig friheter på det sättet. Det är ohyfsat (minst sagt!) att bete sig så. Världen blir bättre om vi alla försöker vara lite artiga och trevliga mot varandra, och detta helt oavsett hur andra beter sig mot oss.
Då kan TS börja med att bli artig mot sin granne och inte klaga på allt den gör!
 
N nissenhj skrev:
Då kan TS börja med att bli artig mot sin granne och inte klaga på allt den gör!
Det skrivs så mycket här om att jag ska vara hövlig, artig och inte klaga mot min stackars granne som många tycker är ett offer.
Jag vill vara tydlig med att jag ALDRIG varit oartig mot min granne eller klagat på honom. Jag är en mästare på att knyta näven i fickan.
Det börjar däremot gå mot att jag undrar om jag är för snäll, på gränsen till en naiv mes, som inte säger ifrån. Därav min grundfråga här om jag börjar bli gubbsur eller att det är befogat att jag reagerar.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
B Byggsnyggen skrev:
Det skrivs så mycket här om att jag ska vara hövlig, artig och inte klaga mot min stackars granne som många tycker är ett offer.
Jag vill vara tydlig med att jag ALDRIG varit oartig mot min granne eller klagat på honom. Jag är en mästare på att knyta näven i fickan.
Det börjar däremot gå mot att jag undrar om jag är för snäll, på gränsen till en naiv mes, som inte säger ifrån. Därav min grundfråga här om jag börjar bli gubbsur eller att det är befogat att jag reagerar.
vem fan skulle inte reagera om grannen dundrar in me en grävmaskin på tomten..
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
B
B Byggsnyggen skrev:
Det skrivs så mycket här om att jag ska vara hövlig, artig och inte klaga mot min stackars granne som många tycker är ett offer.
Jag vill vara tydlig med att jag ALDRIG varit oartig mot min granne eller klagat på honom. Jag är en mästare på att knyta näven i fickan.

Det börjar däremot gå mot att jag undrar om jag är för snäll, på gränsen till en naiv mes, som inte säger ifrån. Därav min grundfråga här om jag börjar bli gubbsur eller att det är befogat att jag reagerar.
Du behöver inte alls vara extra trevlig! Det här är väldigt ”svenskt” att alltid vara diplomatisk, timid och snäll. Nej, tuffa till dig. Fråga vad han menar med att träda in på din tomt. Hur han tänkt sig staketet osv.

Grannsämja ska bygga på att BÅDA bjuder till och när din granne inte inkluderar dig och talar om sina planer - då är det han som gjort fel! Speciellt som han använder delar av din mark!
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
N nissenhj skrev:
Då kan TS börja med att bli artig mot sin granne och inte klaga på allt den gör!
Har grannen klagat på allt grannen gör inför grannen?

Att klaga är inte oartigt. Hur man klagar avgör hur artig man är.
 
B Byggahus48 skrev:
Hur han tänkt sig staketet osv.
Redan i trådens första inlägg verkar det framgå rätt tydligt. Finns det så mycket att fråga om?

B Byggsnyggen skrev:
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
 
Det beror på placeringen tycker jag. Om grannen inte vill vara delaktig i bygget eller dela kostnaden bör man placera staketet innanför tomtgränsen så att det finns plats att underhålla staketet utan att inkänkta på grannens tomt. Men i o m detta tycker jag också man kan välja själv hur man gör med fin/fulsida.
 
  • Gilla
Guldlock
  • Laddar…
Om man placerar staketet en halvmeter in på sin egen tomt, vem sköter då om marken på andra sidan staketet, fram till tomtgränsen?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Om man placerar staketet en halvmeter in på sin egen tomt, vem sköter då om marken på andra sidan staketet, fram till tomtgränsen?
Tomtägaren är fortfarande ansvarig.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Tomtägaren är fortfarande ansvarig.
Ja, men då måste man alltså ha möjlighet att tex klippa gräset där. Då måste remsan ju vara minst en gräsklipparbredd och med möjlighet att ta sig dit utan att nudda grannens tomt.
Jag blir mer och mer tacksam över att inte ha några grannar precis intill.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.