S Snikhol skrev:
S Snikhol skrev:
Enig, men dĂ„ blir du ju Ove 😜
😃 tjĂ€na eller. Har du ens sett avsnitten? Ove glömde hela tiden att förpacka
 
L L Jan skrev:
😃 tjĂ€na eller. Har du ens sett avsnitten? Ove glömde hela tiden att förpack
L L Jan skrev:
😃 tjĂ€na eller. Har du ens sett avsnitten? Ove glömde hela tiden att förpacka
Tror inte man behöver vara en kopia av Ove för att tilldelas det tillmÀlet. RÀcker med nÄgra attribut, relaterat till pengar.
 
helt utflippad trÄd igen som inte tillför TS nÄgonting
 
  • Gilla
Nissepurjo och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
helt utflippad trÄd igen som inte tillför TS nÄgonting
Svar har getts. Helt OK att det flippar. Behöver du bry dig?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
NÄgotdÀr NÄgotdÀr skrev:
Hej.
Jag har en liten tomt pÄ 500-600 kvm.
TvÀrsöver den (pÄ mitten ungefÀr) gÄr en vattenledning. Den delar sig till mitt hus och fortsÀtter över tomten till grannen.
Nu ska fastigheten bredvid grannen bebyggas och de vill koppla sig pÄ ledningen via min granne.

NÄgot servitut för ledningen har aldrig funnits och jag har aldrig brytt mig (det Àr ett jÀttegammalt omrÄde med hus frÄn sekelskiftet).
De som ska bygga vill att vi skriver ett servitut sÄ att det blir bestÀmt att de fÄr ha "sin" ledningen över min fastighet (lÀs: anvÀnda den som finns dÀr nu).

Jag bryr mig inte om de kopplar pÄ sig osv. Men jag Àr tveksam till servitut.
Det sÀnker vÀl vÀrdet pÄ min fastighet?
Dessutom gÄr den rakt över tomten och jag kan tÀnka mig att framtida byggnation kan hindras av detta.

För mig handlar det dock mest om vÀrdet nÀr jag sÀljer huset.

De flesta i omrÄdet har egen brunn. Det hÀr var nÄgon lösning för enstaka hus som hittades pÄ för lÀnge sen.
Dom ska va glada att du Àr okej med att de kopplar pÄ sig.
Servitut? Absolut inte för dÄ Àger du den pÄ papper men bestÀmmer ej över den.
Hoppas andra kommer med sina synpunkter

Men svaret Àr nej skriv ej pÄ. VÀrdet minskar sannolikt pga. det
 
  • Gilla
Nissepurjo
  • Laddar…
NEJ NEJ NEJ, du förstör för dig sjÀlv om du gÄr med pÄ Servitut
Hade du haft 5000 kvm sÄ kanske det inte grusar dina planer eller nÀsta Àgares
Men den lilla tomten sÄ ska du INTE ge nÄgon Sevitut
 
  • Gilla
Nissepurjo
  • Laddar…
Ta ett snack med grannarna om att lÀgga om ledningen pÄ ett för framtiden praktiskt lÀge. Kom överens om att dela kostnaderna. Med er lösning gÄ till kommunen för att ordna upp eventuella tillstÄnd och om de kan dela kostnaderna.

Om ytterligare grannar skulle tillkomma med behov av att koppla in sig Àr det nog vettigt att ordna sÄ att det blir smidigt. Och sÄ att en mÀngd olika servitut i möjligaste mÄn undviks.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det vanliga Àr att hÀrskande fastighet ges rÀtt att lÀgga och underhÄlla en ledning pÄ en del av tjÀnande fastighets mark. Om den gÄr sönder ingÄr alltsÄ rÀtten att grÀva upp tjÀnande fastighets trÀdgÄrd. Det Àr hela idén med servitut som dessa.

Servitut kan inte upphöra att gÀlla vid fastighetsöverlÄtelse, dÄ Àr det inte servitut utan en annan form av nyttjanderÀtt. Det har att göra med att servitut fÄr bara upprÀttas för ÀndamÄl av stadigvarande betydelse.
Nja, iden med servitut Àr vÀl ÀndÄ rÀtten att nyttja annans fastighet, enligt Nordea Àr det vanligaste att den hÀrskande fastigheten ansvarar för underhÄllet
 
Redigerat:
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lasse Holmström skrev:
Nja, iden med servitut Àr vÀl ÀndÄ rÀtten att nyttja annans fastighet,
Ja, t ex att ha en ledning pÄ annans fastighet stadigvarande som man fÄr underhÄlla genom att grÀva fram den. Eller tÀnker du nÄgot annat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, t ex att ha en ledning pÄ annans fastighet stadigvarande som man fÄr underhÄlla genom att grÀva fram den. Eller tÀnker du nÄgot annat?
Enligt Nordea Àr det vanligaste att den hÀrskande fastigheten Àr ansvarig för underhÄll
 
Claes Sörmland
L Lasse Holmström skrev:
Enligt Nordea Àr det vanligaste att den hÀrskande fastigheten Àr ansvarig för underhÄll
Ja precis, det Àr upplÀgget i jordabalken för servitut. Det Àr ju vad jag har beskrivit. D v s den byggande grannen Àger den hÀrskande fastigheten som ges rÀtt att lÀgga och underhÄlla ledningen pÄ TS tjÀnande fastighet. Grannen har dÀrmed med stöd av servitutet rÀtt att grÀva upp TS trÀdgÄrd rakt över den lilla fastigheten för att underhÄlla ledningen, t ex byta ut ledningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Min förra villa hade servitut direkt öster om huset ftam till tomtgrÀns. Gammal gatustump dÀr det gick kommunal VA och servitutet gick ut pÄ att det mÄste finnas slÀnt sÄ att kommunen kan grÀva upp. BÀr det vÀl var dags att byta de gamla vattenledningarna av asbets sÄ sköt de in nya plaströr frÄn en plats 200m lÀngre bort.
Enda grÀvningen som gjordes dÀr under de 22 Är jag bodde dÀr var byte av ventil för min vattenanslutning dÄ vattenmÀtaren skulle bytas och jag inte hade nÄgon fungerande ventil för vattenmÀtaren.
Slutsats, acceptera kommunalt servitut men inget annat.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja precis, det Àr upplÀgget i jordabalken för servitut. Det Àr ju vad jag har beskrivit. D v s den byggande grannen Àger den hÀrskande fastigheten som ges rÀtt att lÀgga och underhÄlla ledningen pÄ TS tjÀnande fastighet. Grannen har dÀrmed med stöd av servitutet rÀtt att grÀva upp TS trÀdgÄrd rakt över den lilla fastigheten för att underhÄlla ledningen, t ex byta ut ledningen.
Undrar om du har rÀtt, vad jag förstÄr kan man avtala om vad som gÀller och ingen sjÀlvklarhet

"Oftast Àr det den hÀrskande fastigheten som stÄr för underhÄllet. Men om ni vill ha det pÄ nÄgot annat sÀtt gÄr det bra att specificera det i avtalet."

KĂ€lla Nordea
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, t ex att ha en ledning pÄ annans fastighet stadigvarande som man fÄr underhÄlla genom att grÀva fram den. Eller tÀnker du nÄgot annat?
Ja, nyttja den, underhÄllet verkar vara vad förstÄr en avtalsfrÄga,
 
NÄgotdÀr NÄgotdÀr skrev:
Hej.
Jag har en liten tomt pÄ 500-600 kvm.
TvÀrsöver den (pÄ mitten ungefÀr) gÄr en vattenledning. Den delar sig till mitt hus och fortsÀtter över tomten till grannen.
Nu ska fastigheten bredvid grannen bebyggas och de vill koppla sig pÄ ledningen via min granne.

NÄgot servitut för ledningen har aldrig funnits och jag har aldrig brytt mig (det Àr ett jÀttegammalt omrÄde med hus frÄn sekelskiftet).
De som ska bygga vill att vi skriver ett servitut sÄ att det blir bestÀmt att de fÄr ha "sin" ledningen över min fastighet (lÀs: anvÀnda den som finns dÀr nu).

Jag bryr mig inte om de kopplar pÄ sig osv. Men jag Àr tveksam till servitut.
Det sÀnker vÀl vÀrdet pÄ min fastighet?
Dessutom gÄr den rakt över tomten och jag kan tÀnka mig att framtida byggnation kan hindras av detta.

För mig handlar det dock mest om vÀrdet nÀr jag sÀljer huset.

De flesta i omrÄdet har egen brunn. Det hÀr var nÄgon lösning för enstaka hus som hittades pÄ för lÀnge
Var finns
NÄgotdÀr NÄgotdÀr skrev:
Hej.
Jag har en liten tomt pÄ 500-600 kvm.
TvÀrsöver den (pÄ mitten ungefÀr) gÄr en vattenledning. Den delar sig till mitt hus och fortsÀtter över tomten till grannen.
Nu ska fastigheten bredvid grannen bebyggas och de vill koppla sig pÄ ledningen via min granne.

NÄgot servitut för ledningen har aldrig funnits och jag har aldrig brytt mig (det Àr ett jÀttegammalt omrÄde med hus frÄn sekelskiftet).
De som ska bygga vill att vi skriver ett servitut sÄ att det blir bestÀmt att de fÄr ha "sin" ledningen över min fastighet (lÀs: anvÀnda den som finns dÀr nu).

Jag bryr mig inte om de kopplar pÄ sig osv. Men jag Àr tveksam till servitut.
Det sÀnker vÀl vÀrdet pÄ min fastighet?
Dessutom gÄr den rakt över tomten och jag kan tÀnka mig att framtida byggnation kan hindras av detta.

För mig handlar det dock mest om vÀrdet nÀr jag sÀljer huset.

De flesta i omrÄdet har egen brunn. Det hÀr var nÄgon lösning för enstaka hus som hittades pÄ för lÀnge sen.
Var kommer vattnet ifrÄn?
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.