50 875 läst · 198 svar
51k läst
198 svar
Granne klagat på stämningsbelysning inne i växthus vintertid
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Det behövs ingen sån där monstermaskin, räcker med en ficklampa på enstaka watt som riktas åt "rätt" håll (och funkar inte det med fast sken så har den kanske ett strobeläge). Den jag har (gammal men dyr när jag köpte den) tror jag är på 2 W i starkaste läget och lyser lätt upp vägskyltar på flera hundra meters håll.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Man får gå typ hundra sidor bakåt i tråden för att hitta inläggen när TS fortfarande var engagerad och bland dessa står det något i stil med att det står fler hus mellan dem samt runtomkring. Så denna granne är typ granne nr 3 eller liknande.Alfredo skrev:
(Antalet svar visar att det finns ett enormt intresse för belysningsfrågor.)
Små lampor i ett växthus om vintern är enligt min mening en struntsak. Det finns massor med grannproblem som är värre och svårare att lösa. Om detta vore mitt växthus och mina lampor, skulle jag bara släcka dem för gott, och tala om det för grannen.
Små lampor i ett växthus om vintern är enligt min mening en struntsak. Det finns massor med grannproblem som är värre och svårare att lösa. Om detta vore mitt växthus och mina lampor, skulle jag bara släcka dem för gott, och tala om det för grannen.
När jag först läste det här så förstod jag inte vad grannen sysslar med. Men när du skrev att du har röda OCH gröna lampor så förstår jag direkt varför han irriterar sig så. Smaken är som baken men jag tillhör den delen av befolkningen som tycker att flerfärgad (jul)belysning är djävulens påfund. Varmt vitt ljus får gärna finnas i överflöd men när det ser ut som ett barnkalas så tycker jag att det ser fruktansvärt taskigt ut. Hade du haft vanliga varmvita lampor så hade den här dispyten antagligen aldrig uppstått.
TS, det låter som om du skapat något riktigt mysigt och det är väl det som han stör sig på. Hade du satt upp en fontän hade han inte kunnat sova pga av DET istället.
Låt han hota och gnälla, det finns miljönämnder i varje kommun och skulle detta vara en aktuell fråga så kommer de ut och tittar.
Som flera föreslagit finns det ju timer, så det är nedsläckt mellan typ 02 och 08 eller när ni nu sover. Annars får han gå och sura. Det finns helt enkelt sådana människor.
Kan ge ett exempel från vår vardag. Min fru ville ha en grön julslinga, som jag köpte till henne. Två dagar efter att den kom upp kommer en riktig surk-k till granne fram till henne och säger att den borde tas ner för den "matchar inte fasaden". Min fru hänger nu upp sagda slinga den 1a november varje år och låter den sitta till sista mars, bara för att gubbjäveln ska få njuta extra länge av den. Skit ska skit ha, är hennes måtto.
Låt han hota och gnälla, det finns miljönämnder i varje kommun och skulle detta vara en aktuell fråga så kommer de ut och tittar.
Som flera föreslagit finns det ju timer, så det är nedsläckt mellan typ 02 och 08 eller när ni nu sover. Annars får han gå och sura. Det finns helt enkelt sådana människor.
Kan ge ett exempel från vår vardag. Min fru ville ha en grön julslinga, som jag köpte till henne. Två dagar efter att den kom upp kommer en riktig surk-k till granne fram till henne och säger att den borde tas ner för den "matchar inte fasaden". Min fru hänger nu upp sagda slinga den 1a november varje år och låter den sitta till sista mars, bara för att gubbjäveln ska få njuta extra länge av den. Skit ska skit ha, är hennes måtto.
Moget...
Helt rättK KriZomb skrev:
Jag tycker TS ska beställa denna!
https://www.valostore.se/produkt/purelux_sky_4000/
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Den drar 7 kW så det blir ett dyrt nöje. Som tur är håller den bara i 1000 timmar. Men nästan lika bra lumen/W som LED.
Att ha julbelysning uppe året runt (nästan) förtar ju helt poängen med julbelysning när det faktiskt är jul.
Att ha julbelysning uppe året runt (nästan) förtar ju helt poängen med julbelysning när det faktiskt är jul.
Har köpt en billig mörkläggningsgardin på Jysk å lyckats klippa till den så att den sluter tätt. Inte raketforskning precis.VidarH skrev:I mitt fall så har jag tre-fyra externa ljuskällor som letar sig in i sovrummet.
Ena grannen har fönsterlampor som lyser på natten för att det ska se fint ut och de är rätt svaga och stör inte så mycket. Lyser upp de vita garderoberna i mitt sovrum. (lösningen är mörkläggningsgardinen)
Andra grannen har en fasadlampa som lyser upp deras trappa och den är tänd dygnet runt. Den lyser upp den vita innerdelen på luftvärmepumpen som syns från kuddarna. (detta hanteras av ett draperi mot hallen)
Tredje ljuset kommer från två sensorstyrda parkeringslampor. De lyser upp garderoben från andra hållet. (igenom draperiet då de är starkare)
Fjärde ljuset är 200 meter bort och lyser upp en skola nattetid. Detta är mitt största "problem" då den sitter i sådan vinkel att ljuskällan lyser precis i den vinkeln att den hamnar i spalten på 5 mm som rullgardinen inte täcker. Och landar naturligtvis mitt på min kudde...
Jag har inte påtalat detta för någon av grannarna. Varför skulle jag? Det saknas uppsåt och det är bara en fråga om ofördelaktiga vinklar...
Det finns säkert saker som de stör sig på från min fastighet.
Det jag försöker säga är att bägge kan ha rätt. Samtidigt. TS har rätt att ha lampor. Ove kan ha rätt i att det lyser upp sovrummet.
Fortsätter problemet så skulle en lösning vara att slå ner stabila slanor ett par metet från växthuset mot grannen och fläta en vägg?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 347 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 347 inlägg
Om jag skulle bygga ett nytt hyfsat stort enplanshus (eller väldigt stort med två våningar) skulle jag allvarligt överväga att bygga ett sovrum i mitten av huset, helt utan fönster. Utöver att man slipper allt besväret med mörkläggning och insyn skulle det bli mycket tystare mot ljud utifrån. Vädringsbehovet borde gå att lösa med ventilation och öppna dörrar. Antar att man ändå måste ha dubbla dörrar i olika väggar för att ha två utrymningsvägar. Sen lite high tech-belysning för att simulera dagsljus på morgonen, även kl 7 i december.