Och i kommuner där gatubelysning släcks ner av besparingsskäl blir folk galna för det blir ju så mörkt, trafikfarligt och läskigt. Alla kommer aldrig vara nöjda samtidigt. Bifogade även en bild på ett svart hål till alla mörkrets furstar men då inget ljus kommer från det svarta hålet så syns den inte.:D

Tokslut Tokslut skrev:
Själv så tycker jag det är riktigt trevligt när det lyser när man kommer hem, alla lampor drar mindre än en gammal 60w lampa så slappna av ;)
Är det så att man kommer hem mitt i natten och behöver ledljus ;) kan man väl ordna det med timer eller rörelsesensor etc.
Mysljus behöver jag inte när jag sover. Har både ljus i fönster och vid entrén som lyser upp fasaden som tänds när solen går ner men släcks nattetid.

Ett helt nedsläckt hus kan vara en inbjudan för objudna gäster.

Nja, det finns det inget stöd för.

D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som ett nej.

Jag har flera km till närmaste gata med ljus och en tätort på ca 1mils avstånd. Det medför att det inte blir riktigt mörkt i de flesta väderlägen.

Har du en gatlykta i anslutning till tomten blir det aldrig riktigt mörkt.
Vi pratar om små lampor i ett växthus 100 meter bort i ett villaområde.

Tror du det lyser upp hans sovrum ?

Sen håller jag med att det aldrig helt mörk med gatubelysning. Men kan ju inte påstå att jag ser så mycket om jag är 200meter bort vid sjön när det inte är någon måne.

Jag hade köpt det jävligaste jag kunde komma över i ledlampa.
Vi har en sådan i en ort jag kör förbi på kvällarna - Den är dock spot - och cirkulerar och lyser upp hilmen.

Man behöver sätta folk på plats.

• Gilla
john68
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Varför är det så viktigt att lysa upp byggnader i nattens mörker?

Varför slösa med elenergi med dagens klimathot?

Bara för att man får slösa med energi så måste man inte göra det.
Att slösa med energi bara för att inte vika sig för grannen är väl ett ännu sämre skäl.
Fast var går gränsen för elenergi slöseri?
12w 8h/dygn *365=35kW per år.
Jag har precis installerat 9,2kW elradiatorer åt en kund i en sommarstuga där man ser ut genom dörrspringor, sprickor i vägg etc, bör vi verkligen sila myggen och svälja kamelerna?

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Nu verkar du ju lysa dygnet runt.

Men varför är det så svårt att hålla isär effekt och energi?

Hasse Teknik, och jag som trodde att blåljus kom i andra värdskriget i Storbritannien där man då övergick till blått. Orsaken sades vara att det blåa ljuset INTE var lika lätt att upptäcka för fienden.
Att det senare blev blått ljus i Sverige var väl för att vi skulle bli "internationella". Det blå ljuset har en stor nackdel dagtid då det syns betydligt sämre än tex orange, rött eller gul ljus. Vore blått en bra färg för "upptäkt" skulle man kanske använda blått i tex varselvästar.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Fast var går gränsen för elenergi slöseri?
12w 8h/dygn *365=35kW per år.
Jag har precis installerat 9,2kW elradiatorer åt en kund i en sommarstuga där man ser ut genom dörrspringor, sprickor i vägg etc, bör vi verkligen sila myggen och svälja kamelerna?
Ja, det där lät ju inte varken klimatsmart eller speciellt ekonomiskt.

Får erkänna att jag har syndat när jag bodde där det blev riktigt mörkt. Jag bytte en 125W glödlampa till entrebelysningen mot lågenergi och när jag tröttnat på att de gick sönder så lät jag den lysa dygnet runt under den mörka kalla årstiden. Jag sparade ändå energi och producerade mindre kvicksilverhaltigt avfall.
Att slippa snubbla i mörkret, krocka med skottkärran etc och inte hitta nyckelhålet när det är beckmörkt, tillför ju lite nytta, så lite ljus i mörkret är okay.

Kanske är elen förbillig eftersom vi slösar med den?

TS kanske kunde prata med grannen om att ändra tiden på timern från 02:00 till 23:00?

Magnus E K
B Buling skrev:
Herregud, vilken storm i en tekopp.
Man väljer väl vad man kan måste stå ut med när man väljer vart på skalan mellan innerstad och grotta i skogen man väljer att bo?
Vänligen länka till var man kan köpa en "grotta" i skogen i åtminstone halvbra skick och som har el, godkänt vatten och avlopp, fiber och inte kostar mer än mitt hus i (litet) villaområde kostade. Det är inte så lätt att flytta som många tycks tro.

D Daniel 109 skrev:
Men varför är det så svårt att hålla isär effekt och energi?
And here we go again...:rolleyes:

• Gilla
john68
  • Laddar…
Det här är ju ett klassiskt exempel på hur dumt det kan bli när två parter inte kan kommunicera eller förhandla med varandra. Visst ska väl TS få ha belysning i sitt växthus (även om man kan tycka att det vore ok att ha det släckt under nattetid) och visst är grannen antagligen känslig i klass med prinsessan på ärten, och då han inte verkar vilja diskutera, blir situationen låst. Tycker dock att argumentet att han är psykiskt störd, en Ove eller en driftkucku på byggnadskontoret är konstiga argument för att avfärda hans upplevda besvär. (Se Thomasteoremet: "Om en person uppfattar en situation som verklig, blir den också verklig i dess konsekvenser". Upplever man tex stress, utan att egentligen stressa, kan man ändå få magsår.) Han har lika stor rättighet till sina åsikter som någon annan. Jag tycker inte att TS ska vika sig för mycket, men det är väl ändå helt ok att släcka på nätterna.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, det där lät ju inte varken klimatsmart eller speciellt ekonomiskt.

Får erkänna att jag har syndat när jag bodde där det blev riktigt mörkt. Jag bytte en 125W glödlampa till entrebelysningen mot lågenergi och när jag tröttnat på att de gick sönder så lät jag den lysa dygnet runt under den mörka kalla årstiden. Jag sparade ändå energi och producerade mindre kvicksilverhaltigt avfall.
Att slippa snubbla i mörkret, krocka med skottkärran etc och inte hitta nyckelhålet när det är beckmörkt, tillför ju lite nytta, så lite ljus i mörkret är okay.

Kanske är elen förbillig eftersom vi slösar med den?

TS kanske kunde prata med grannen om att ändra tiden på timern från 02:00 till 23:00?
Det är nog lite så att människor vill ha det bekvämt, många orkar ex inte springa och släcka ljuset kl 23, samtidigt som den där gången de kommer hem efter 23 vill de inte gå i mörker. Är då kostnaden för det (som i detta fallet ca 50kr) "unnar" sig man det.
Troligtvis är elen för billig och avgifterna för dyra. Moms och moms på moms.
Sen är lampor generellt sett ganska små förbrukare, kanske bättre folk lägger krutet på värmesystemet/husets isolationsförmåga.

• Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Är det inte lite naivt att bo i ett tättbebyggt område och gnälla över att man har grannar?
100 meter till grannen känns inte överdrivet tätbebyggt... Nu kanske det finns andra grannar på närmare håll men skulle någon av mina grannar 100 meter bort ha åsikter om min belysning skulle jag nog bli väldigt förvånad. Min åsikt är glasklar och det är att TS får ha precis vilken "normal" utebelysning på precis när han vill. Trams om energislöseri när vi pratar om några tior årligen är enbart trams.

Fast det klart, viss gräns finns det nog och att rikta en sån här mot grannens sovrumsfönster är förmodligen en bit bortom den gränsen... :cool:

Stor strålkastare monterad på en släpvagn står i en grön gräsmark, potentiellt kraftfull utebelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.