27 994 läst · 96 svar
28k läst
96 svar
Granne har däckförvaring olämpligt
Hur kan du ha kommit fram till att detta är ett problem?Jess.P skrev:
De där ideerna lär du inte hitta någon fakta som stöder, det är rent hittepå…
Bättre du ägnar dig åt något konstruktivt än att hålla på och reta upp dig på din omgivning.
Du griper efter halmstrånJess.P skrev:Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".
Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
"Man ska inte tro tycka och tänka, man ska kunna veta och förstå."C Cjnilsson2 skrev:Det beror ju på hur gärna TS vill bli av med den.
Men återigen jag har bara nämnt 1 utav riskerna med däckhögen som jag dessutom tycker är den största risken.
Jag tycker som många andra här att TS inte borde störa sig så mycket på vad någon annan har i sin trädgård, jag tror inte heller att det är någon miljöfara så länge däcken får ligga i fred. Men det innebär ju inte att jag inte borde få lov att påpeka brandrisken utan att få irrelevanta jämförelser kastade på mig
Däckshögar är ingen brandrisk, däremot en brandbelastning.
Och försök få ett däck att börja brinna med hjälp av en tändare, det går inte!
För att en brand ska starta krävs 3 saker, bland dessa 3 saker ingår värme som en vital komponent, och en tändare har inte tillräckligt med värme för att kunna få ett bildäck att kunna brinna.
Som vanligt är det lätt att klaga på de som utför fysiskt arbete för pengar, och min erfarenhet är att jag fått som mest skit när jag jobbat som hårdast........
Att det ligger däck utanför en verkstad ligger i sakens natur, men jag förstår de som tycker det är fult, men jämför med en välskött gräsmatta där det körs gräsklippare som stör ljudligt och förpestar luften och där det sprids gifter för att det ska se "fint" ut så ser man snart att gräsmattan är en större miljöbov.
/Workingclasshero
Fast jag har tänt eld på däck med tändare när jag var barn, mer än en gång tyvärr.Workingclasshero skrev:"Man ska inte tro tycka och tänka, man ska kunna veta och förstå."
Däckshögar är ingen brandrisk, däremot en brandbelastning.
Och försök få ett däck att börja brinna med hjälp av en tändare, det går inte!
För att en brand ska starta krävs 3 saker, bland dessa 3 saker ingår värme som en vital komponent, och en tändare har inte tillräckligt med värme för att kunna få ett bildäck att kunna brinna.
Som vanligt är det lätt att klaga på de som utför fysiskt arbete för pengar, och min erfarenhet är att jag fått som mest skit när jag jobbat som hårdast........
Att det ligger däck utanför en verkstad ligger i sakens natur, men jag förstår de som tycker det är fult, men jämför med en välskött gräsmatta där det körs gräsklippare som stör ljudligt och förpestar luften och där det sprids gifter för att det ska se "fint" ut så ser man snart att gräsmattan är en större miljöbov.
/Workingclasshero
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
HejJess.P skrev:Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".
Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
Såg ett inslag på TV4 där en insektsforskare från SVA betättade om hur däck som ligger ute blir fantastiska myggfabriker då vatten samlas i skuldrorna och där är det gynnsamt för mygg. Han framhöll risk för sjukdomsspridning och invasiva arter. Kanske bättre att angripa från detta håll
men därifrån till att det skulle vara olovligt att ha däck liggandes blir ändå rena fantasier... varenda vattenfyllt dike och surhål och fågelbad och precis allt som det samlas vatten i blir ju samma sak.. Det är att greppa efter halmstrån och skulle nån med såna fantasier be mig ta bort däck vid mitt företag så skulle jag bemöta tramset med ett gapskratt och frågor om det inte är dags att skaffa sig en hobby och slänga bort foliehatten 😂R Ruskenstam skrev: