"Sköt ditt och skit i andra" är mitt favorit talesätt...

• Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 3 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Inte explosivt heller
Visst har du hört talas om däcksexplosion?Det beror i och för sig på att den komprimerade luften i hjulet försvinner i rasande takt, ofta förorsakat av en punktering. Sällan brandfarlig dock.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Slutsatsen tycks ju bli att den enstaka däckhögens miljörisker inte överstiger de talrika småhusens.
Jag har aldrig sagt något annat, trådens ämne handlar om huruvida det är olämpligt att förvara 150 däck på tomten. Därav min kommentar om att däck avger mycket rök och skadliga ämnen vid brand. Om du vill diskutera likheterna mellan en däck brand och hus brand så tycker jag att du ska starta en tråd om det och inte fylla denna med orelevanta svar.

• Arg
Workingclasshero
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ett tag sen du gjorde fältstudier i frågan va? Jag killgissar att ca noll sådana gungor installerats sen 1900-talet på offentliga lekplatser. De är säkert förbjudna att nyinstallera.

Därmed inte sagt att jag tror att de är särskilt farliga. Bara att man inte gör så längre.
vad snackar du om jag har set nya lekplatser med däck

C Cjnilsson2 skrev:
Jag har aldrig sagt något annat, trådens ämne handlar om huruvida det är olämpligt att förvara 150 däck på tomten. Därav min kommentar om att däck avger mycket rök och skadliga ämnen vid brand. Om du vill diskutera likheterna mellan en däck brand och hus brand så tycker jag att du ska starta en tråd om det och inte fylla denna med orelevanta svar.
Högst relevant jämförelse tycker jag. Det mesta som brinner utvecklar både rök och onyttiga ämnen frigörs som är skadligt för vår hälsa. Någorlunda "rena" brandkällor består av etanoler eller biogaser, de utvecklar bara koldioxid som är en naturlig del av atmosfären

• Älska
LennartMimmi
  • Laddar…
F Flamman skrev:
Högst relevant jämförelse tycker jag. Det mesta som brinner utvecklar både rök och onyttiga ämnen frigörs som är skadligt för vår hälsa. Någorlunda "rena" brandkällor består av etanoler eller biogaser, de utvecklar bara koldioxid som är en naturlig del av atmosfären
Och det har jag aldrig sagt emot, som sagt jag pratar om en hög med brinnande däck och skiter fullständigt i brinnande hus. Om du vill diskutera det jag har skrivit så blanda inte in saker som inte har med saken att göra.

Talvan Talvan skrev:
Det är skillnad på privat mark och industriområde
Varken min farbror eller min brorson har verkstad på industriområde. Min farbror har det på en villatomt och brorsonen bakom en mack.

Jag jobbar på industri, och kan nog säga att eftersom vi har nollutsläpp så får ingenting som sipprar av sig finnas alls ute på tomten ;)

Om du tror du har rätt vore de intressant med en länk till stadgarna.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
C Cjnilsson2 skrev:
Du har rätt, jag skulle varit tydligare och mer uttalad i mitt inlägg och inte försökt sätta det som du beskrev i ett större sammanhang. Jag förtydligar vad jag menar:

Det är inte sannolikt att däckhögen i TS grannskap kommer att brinna och det som du tar upp om utsläpp vid däckbrand är därmed irrelevant utifrån miljöaspekten.

• Gilla
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte sannolikt att däckhögen i TS grannskap kommer att brinna och det som du tar upp om utsläpp vid däckbrand är därmed irrelevant utifrån miljöaspekten.
Det beror ju på hur gärna TS vill bli av med den.

Men återigen jag har bara nämnt 1 utav riskerna med däckhögen som jag dessutom tycker är den största risken.
Jag tycker som många andra här att TS inte borde störa sig så mycket på vad någon annan har i sin trädgård, jag tror inte heller att det är någon miljöfara så länge däcken får ligga i fred. Men det innebär ju inte att jag inte borde få lov att påpeka brandrisken utan att få irrelevanta jämförelser kastade på mig

• Haha
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Tack, men jag har gjort fler fältstudier än du anar. Har ett antal barn själv. Gungor av gamla däck installeras fortfarande när gamla gungor byts ut.
Se där, hade kunnat svära på att de var på väg ut, i synnerhet på nya anläggningar. Det verkar de iofs. delvis vara, men i så fall på tveksam grund – de däck som eventuellt skulle kunna vara farliga är från före 2010.

Jess.P Jess.P skrev:
Tänker på att använda däck är slitna från början och microplaster lossnar när det ligger ute. Gummi slits av tidens tand, även om det inte rullar. Kolla hur gammalt gummi i slangar osv blir efter några år.
Skaffa ett liv. Å skit i andra.

• Gilla
  • Arg
  • Älska
LennartMimmi och 4 till
  • Laddar…
P
Även om däck brinner bra när dom väl brinner så krävs det en del innan ett däck faktiskt tar eld..
Försök tända ett bildäck med tändstickor enbart så kan man snabbt konstatera att ett vanligt hem är bra mycket enklare att få fjutt på med en tändsticka än några bildäck.

Så nej man får fortfarande förvara bildäck lite hur som helst även om det är fult osv så är det varken en stor brandrisk eller en stor miljöfara även om några här i tråden blandat ihop sina önskningar med verklighetens lagar och regler och framförallt fakta

• Gilla
LennartMimmi och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Även om däck brinner bra när dom väl brinner så krävs det en del innan ett däck faktiskt tar eld..
Försök tända ett bildäck med tändstickor enbart så kan man snabbt konstatera att ett vanligt hem är bra mycket enklare att få fjutt på med en tändsticka än några bildäck.
Dom däcken som jag har eldat i min barndom var inte så svåra att få fjutt på.
Men jag använde iofs inte tändstickor, dom duger knappt till någonting.

P
C Cjnilsson2 skrev:
jo men det du då använde kan troligen rätt enkelt antända det mesta ..

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Nissens
C Cjnilsson2 skrev:
Det mesta är väl lätt att få eld på om man medvetet vill ha eld på det. Men däck är inte mer lättantända än mycket annat…

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.