dom flesta verkstäder förvarar däck utomhus inget olagligt med det
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Jag kan inte annat än att hålla med dig om hur förbannat hemskt det är med folk som ska ha verksamheter i bostadsområden på ej ändamålsenlig plats. Vi har en sån där skrotnisse/slarvpelle på vår gata också. Det finns inte en kvadratmeter där det inte ligger något verktyg, material osv. På den gården finns plats för EN bil. Denna skithög har hela framsidan fullkomligt proppad med traktorer, skåpbilar, bilar, släp, grävmaskiner. Vid säsong ska också båt/skoter stå och drälla. Gräsmattan SLÅR han ner en gång om året. Det är så himla bedrövligt. När det inte går att få plats med mer så brer han ut sig över gatan. Han kommer undan med det för att han smällt upp ett stort garage nu där han hushåller ännu fler saker. Till på köpet skar han av hela utsikten över en sjö för halva området. Tror inte han är medveten om det. Verkar vara en svår form av ADHD.
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
D
Med 100% säkerhet avger däcken plaster och andra toxiner som inte är lämpliga i naturen. Om de dessutom ligger i fritt dagsljus bryts de ner av UV-ljuset och mer dåliga grejer frigörs i den omkringliggande miljön, processen snabbar på.

Hur farligt det är får någon annan svara på men det är knappast positivt ut miljöaspekt i jämförelse med att inga däck fanns där.

Men det kan också vara försumbart, men utsläpp blir det.

Sen tenderar dessa skrot-Nissar inte ha bara en hög med 150 däck liggandes, börjar man rota kommer det säkert finnas allehanda olämpliga saker utspridda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Detta har som många redan konstaterat inte minsta inverkan på miljön.

TS måste inse att detta enbart är något som h*n inte finner estetiskt tilltalande och därför stör sig på och greppar efter halmstrån.

*Jag tycker inte det borde vara ok att göra så här, finns det inget som förbjuder det*
 
  • Gilla
Uppner och 2 till
  • Laddar…
D
Sen som med allt annat så produktutvecklas saker för att minska miljöpåverkan, kan därför tänka mig att äldre däck innehåller mer toxiska ämnen än nyare. Så frågan har säkert många infallsvinklar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag kan inte annat än att hålla med dig om hur förbannat hemskt det är med folk som ska ha verksamheter i bostadsområden på ej ändamålsenlig plats. Vi har en sån där skrotnisse/slarvpelle på vår gata också. Det finns inte en kvadratmeter där det inte ligger något verktyg, material osv. På den gården finns plats för EN bil. Denna skithög har hela framsidan fullkomligt proppad med traktorer, skåpbilar, bilar, släp, grävmaskiner. Vid säsong ska också båt/skoter stå och drälla. Gräsmattan SLÅR han ner en gång om året. Det är så himla bedrövligt. När det inte går att få plats med mer så brer han ut sig över gatan. Han kommer undan med det för att han smällt upp ett stort garage nu där han hushåller ännu fler saker. Till på köpet skar han av hela utsikten över en sjö för halva området. Tror inte han är medveten om det. Verkar vara en svår form av ADHD.
Vill du bestämma över grannfastigheten? Då får du allt köpa den isåfall!

Att börja snacka om öknamn och ge diagnoser på folk för att man inte gillar deras ordning på gräsmattan och inte tycker om deras hobbys. Nej du, sånt där dretbeteende får du allt hålla på med för dig själv isåfall långt bort från andra grannar.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Ker och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att miljömässigt är detta inget problem. Däck är stabila saker och man använder dem t o k för att bygga artificiella rev, d v s sänker dem i havet som ett revsubstrat.
Nja, de har slutat helt med det. Pga att de inte satte fast dem ordentligt och det istället blivit mer kaos och skada än va dman kunde tro. https://en.wikipedia.org/wiki/Osborne_Reef

Däremot skulle jag nog som kund till ett däckhotell förvänta mig bättre förvaring än högar på marken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Intrepidice skrev:
Nja, de har slutat helt med det. Pga att de inte satte fast dem ordentligt och det istället blivit mer kaos och skada än va dman kunde tro. [länk]
Ja, vi utredde det för några dagar sedan i tråden. Men några utsläpp var det inte tal om.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kasken skrev:
*Jag tycker inte det borde vara ok att göra så här, finns det inget som förbjuder det*
Nja. Som @Nötegårdsgubben redogjorde för i tidigare inlägg så finns det ett bygglovskrav i PBF för materialupplag. Så det är inte bara att börja lasta upp däck i stora högar på sin fastighet utan det är förbjudet tills man har fått bygglov och startbesked för att inrätta detta upplag.

Men det är ju utöver den miljöfråga som TS lyfte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jess.P Jess.P skrev:
Vi har en herre längre ner i byn som har någon form av mekanikerverksamhet. Han har för 2 år sedan ca placerat ett lager däck på sin tomt. Ca 100-150st är där nog.
Hans tomt delas av en större asfalterad väg.
Ena sidan är där hus, staket och verkstad.
Andra sidan är bara vildvuxen natur med skog. Det är givetvis där han lagt däcken. Utan skydd. Utomhus i naturen.
Är det bara "man borde inte göra så" eller är det faktiskt olagligt?
Tycker naturen borde ju ta stryk av ett stort gäng gamla däck som slits av väder och vind.
Och om det inte är ok, vart vänder vi oss. Är flera i byn som tycker det är för jävligt. Och nej, det har pratats med han förr, han vägrar göra något åt det. "Min tomt, mina däck".

Förtydligande då folk verkar vara lite snabba att tänka fel här:
Stör mig kanske på hur det ser ut, men det är hans tomt så inte mer med det. Jag tänker miljömässigt här.
Om Svensk Däckåtervinning ska hämta uttjänta däck så är grundregeln att två ton däck krävs för avgiftsfri hämtning, vilket innebär ca 300 däck beroende på storlek.
Kanske det han väntar på?
 
  • Gilla
Bjober och 5 till
  • Laddar…
köp en elbil så räddar det naturen.... (🤣) så kan grannen förvara 150till
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
köp en elbil så räddar det naturen.... (🤣) så kan grannen förvara 150till
fast då behöver man ju bytta däck oftare
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ingen som varit inne på vad som enligt mig är det värsta med en massa däck liggandes ute!
Dvs att dom ger myggor/flugor/andra insekter en väldigt bra plats att lägga ägg.
Räcker med ganska få däck för att myggbeståndet ska ökas markant i närheten.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
Ingen som varit inne på vad som enligt mig är det värsta med en massa däck liggandes ute!
Dvs att dom ger myggor/flugor/andra insekter en väldigt bra plats att lägga ägg.
Räcker med ganska få däck för att myggbeståndet ska ökas markant i närheten.
Är det verkligen sant? Min farbror har bilverkstad och har alltid förvarat däck bredvid verkstan, dvs bredvid sitt boningshus. Där är mycket mygg ändå pga älv och skit :)

Medans en bilverkstad 100 meter från mig är det myggfritt året runt.
 
R Rkarlsson skrev:
Är det verkligen sant? Min farbror har bilverkstad och har alltid förvarat däck bredvid verkstan, dvs bredvid sitt boningshus. Där är mycket mygg ändå pga älv och skit :)

Medans en bilverkstad 100 meter från mig är det myggfritt året runt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/zikaviruset-sprids-med-bildack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.