backstad backstad skrev:
Tolkar jag bilden rätt har grannen byggt ut en kvadrat ytterligare (ca 3,5x3,5 m) där parasollet syns. De skulle ju lika väl kunna ställt bord och stolar (och parasoll) på gräset med samma insyn.

I och med att det verkar vara ok att anlägga trädäck på ”sin” tomt tror jag det blir svårt att driva den delen.

Då det är ett mindre belopp kan du ju stämma grannen (den avflyttande) i rätten på pengarna - blir ju ett s k småmål och din ekonomiska risk är då begränsad. Där har du nog bäst chans att få rättvisa - avtal ska ju hållas även om de är muntliga.
Tack för tips och det är inte insynen det handlar om. Som du säger har de samma insyn om de ställer möbler på tomten utan vad jag är upprörd över är att de brutit det muntliga avtalet om att betala hälften av kostnaden och att de innan beslutet om att flytta säkert hade stått för löftet men nu tycker att det bara är en onödig utgift.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Att tro att trädäcket magiskt ska försvinna för att ditt svartbygge tvingas bort är minst sagt naivt. De hänger inte ihop!

Ja, din nuvarande granne kommer ju skita blankt i dig. Trädäcket lär vara kvar om inte din nya granne självmant VILL lägga tid och pengar på att plocka bort det. Planket lär nya köparen vilja behålla eftersom det är vad de tror sig ha köpt. Din nuvarande granne kan ju dock skicka in en anonym anmälan till kommunen efter utflyttning för att jävlas med er. Så du har ALLT att vinna på att sitta lugnt i båten, oavsett hur avundsjuk du är på de 700 000 som grannen gjort i vinst eller hur förnärmad och kränkt du är att de hade mage att bygga ett litet trädäck på sin uteplats utan att inhämta ditt tillstånd.
VÅRT svartbygge är lite magstarkt eftersom vi var överens med grannen om att ett plank behövdes och att vi skulle dela på kostnaden men vi tog ansvaret för att det skulle uppföras. Hade de erbjudit sig att bygga planket så hade vi blivit väldigt glada och glatt betalat om vi fått veta den ungefärliga kostnaden i förväg.

wildeside
Inte för att vara elak, men även jag skulle ha lite svårt att smälta att några meter plank kostar 34 tusen.
Diskutera du priset med grannen innan?
Det är väll lite orättvist att straffa dom nya ägarna?

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Inte för att vara elak, men även jag skulle ha lite svårt att smälta att några meter plank kostar 34 tusen.
Diskutera du priset med grannen innan?
Det är väll lite orättvist att straffa dom nya ägarna?
Ja vi diskuterade priset och det är vad det kostar utan ROT avdrag och om man lejer bort det. Andra grannar betalade ca 30 k för ett hälften så långt plank och ”plank” är lite missvisande då det är panel på bägge sidor om reglarna och det är gjutet i marken för att tåla krafterna som ett så stort vindfång får ta och plåten som inte syns på bilden är mer än hälften av materialkostnaden. Två man som ska ha betalt 9 timmar var är inte heller gratis.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Tveksamt om du får ROT avdrag för ett plank till en bostadsrätt. Man får ex. inte ROT för en balkonginglasning, med motiveringen att det är utanför din bostadsrätt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tveksamt om du får ROT avdrag för ett plank till en bostadsrätt. Man får ex. inte ROT för en balkonginglasning, med motiveringen att det är utanför din bostadsrätt.
Ja men nu sa jag att det var UTAN ROT eftersom huset är yngre än 5 år och då blev kostnaden som den blev.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
D
N peak122 skrev:
Vår BR lär ju ha ökat lika mycket i värde och vi gav ännu mindre när vi köpte så varför skulle vi vara avundsjuka? Grundfrågan är hur man kan svika ett muntligt avtal som enligt lag är bindande men iofs omöjligt att bevisa? Jag fattar att vi får ta smällen men det jag inte fattar är hur man kan bete sig på det sättet.
Ja det är nesligt!

Bygga svart är också nesligt!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ts gnäller på grannen som har byggt en uteplats som inte kräver bygglov eller medgivande

Själv bygger han ett svartbygge för 34000 kr och vill att grannen ska vara med och betala.

Smart att dessutom dela med sig av ett svartbygge på internet

• Gilla
  • Haha
Beskow93 och 15 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Ts gnäller på grannen som har byggt en uteplats som inte kräver bygglov eller medgivande

Själv bygger han ett svartbygge för 34000 kr och vill att grannen ska vara med och betala.

Smart att dessutom dela med sig av ett svartbygge på internet
Om det är ett svartbygge så har jag inga problem med att lösa det på ena eller andra sättet, betala eller riva, men mitt gnäll gäller det brutna muntliga avtalet som vi var helt överens om. Är det bara jag som aldrig skulle komma på tanken att bryta ett sådant?

• Gilla
Hank_Ö och 3 till
  • Laddar…
Det muntliga avtalet om byggkostnaden kan jag helt hålla med om, det är väldigt dålig stil att bryta det avtalet.

men jag funderar lite över hur det kom till? Som flera här har varit inne på så har grannen inte gjort något fel överhuvudtaget med bygget av trädäcket. Men du blev uppenbarligen upprörd över det. Kan det vara så att grannen blev lite skrämd över din reaktion, och sade ja till sin del av plankbygget som ett sätt att rädda situationen?

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
N peak122 skrev:
Om det är ett svartbygge så har jag inga problem med att lösa det på ena eller andra sättet, betala eller riva, men mitt gnäll gäller det brutna muntliga avtalet som vi var helt överens om. Är det bara jag som aldrig skulle komma på tanken att bryta ett sådant?
Kom ni överens om att hantverkare skulle anlitas?
Grannen kanske inte vill betala för ett svartbygge när dom nu har sålt bostaden

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det muntliga avtalet om byggkostnaden kan jag helt hålla med om, det är väldigt dålig stil att bryta det avtalet.

men jag funderar lite över hur det kom till? Som flera här har varit inne på så har grannen inte gjort något fel överhuvudtaget med bygget av trädäcket. Men du blev uppenbarligen upprörd över det. Kan det vara så att grannen blev lite skrämd över din reaktion, och sade ja till sin del av plankbygget som ett sätt att rädda situationen?
Nej det kan jag inte tänka mig. Vi var hur trevliga som helst och det var grannarna också och det var de som bad om ursäkt för att altanbygget kanske blev lite väl närgånget och de ville väldigt gärna ha en vägg mellan oss. För deras del var nog fördelen ännu större så att de kunde sitta i fred på altanen.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Kom ni överens om att hantverkare skulle anlitas?
Grannen kanske inte vill betala för ett svartbygge när dom nu har sålt bostaden
Ja vi kom överens om det och vi gjorde upp om vem som skulle anlita hantverkare. Det kunde lika gärna blivit dom som anlitade hantverkaren eftersom vi var helt överens om väggen men nu tog vi på oss det och de var då tacksamma för det. Det sista du säger är nog sant förutom att de garanterat inte tänkt på att det eventuellt är ett svartbygge. De såg nog chansen att slippa betala eftersom de ändå ska flytta och vet att vi inte kan göra något åt deras brutna löfte.

• Gilla
Lillafrun och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog sannolikt att de bara ser en möjlighet att bryta avtalet, de är inte beroende av gott grannförhållande eftersom de skall flytta.

Om de inte redan har sålt, så blir man ju lite frestad att hitta på något som skrämmer bort spekulanter vid visningen...

Om du går tillbaka och läser ditt första inlägg så ser du varför folk uppfattat det som att du tycker att trädäcket är problemet.

• Gilla
Manfreds och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.