N peak122 skrev:
Det är precis inom gränserna som finns. Så här ser det ut. Målning och plåt har tillkommit efter bilden.

[bild] [bild]
Mitt öga kanske lurar mig, men är det endast 3,6 m ut från byggnaden (det totala räknas, inte ytterligare 3,6 m)?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Mitt öga kanske lurar mig, men är det endast 3,6 m ut från byggnaden (det totala räknas, inte ytterligare 3,6 m)?
Håller med. Minst 5 meter ser det ut som.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Mitt öga kanske lurar mig, men är det endast 3,6 m ut från byggnaden (det totala räknas, inte ytterligare 3,6 m)?
Det är tillbyggnaden som är 3,6 meter så du ser rätt. Där har vi nog gjort fel men vi hade som sagt godkännande från styrelse (och granne) men jag inser att det kan klassas som svartbygge men borde inte altanen också vara det då?
 
N peak122 skrev:
Det är tillbyggnaden som är 3,6 meter så du ser rätt. Där har vi nog gjort fel men vi hade som sagt godkännande från styrelse (och granne) men jag inser att det kan klassas som svartbygge men borde inte altanen också vara det då?
Altanen är låg så den är OK.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Staketet kräver bygglov, altanen gör det inte. Det är inte bara styrelsen som måste godkänna staketet.
 
  • Gilla
ajonss32 och 2 till
  • Laddar…
Planket klassas som svartbygge pga bygglovsplikt, inte altanen.
 
  • Gilla
Sammy_j och 11 till
  • Laddar…
wildeside
Den så kallade altanen är ett trädäck.......
Örebro kommun Skriver på sin hemsida
Altan och trädäck
Om du vill bygga en altan utan tak i anslutning till ditt en- eller tvåbostadshus behöver du oftast inte ansöka om bygglov.
Behövs bygglov?
Du behöver oftast inte ansöka om lov för att bygga en altan utan tak i anslutning till ett en- eller tvåbostadshus. Det gäller om alla dessa kriterier är uppfyllda:
  • Altanen byggs direkt på marken.
  • Altanen är högst 1,8 meter hög.
  • Altanen byggs inom 3,6 meter från bostadshuset.
  • Altanen placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen (närmare tomtgräns kräver medgivande av granne).
  • Om fastigheten som du vill bygga altanen vid inte har kulturvärden eller ligger i ett område med höga kulturvärden. I dessa fall finns speciella bestämmelser för vad du får bygga och vilka förändringar du får göra. I webbkartan kan du söka på din adress och se om det finns några kulturvärden för din fastighet eller ditt område. Alla fastigheter och områden med kulturvärden finns ännu inte med i webbkartan. Det innebär att även om du inte hittar någon information om kulturvärden på din adress kan din fastighet ha ett högt kulturvärde eller ingå i ett sådant område. Om du är osäker kan du kontakta Örebro kommuns servicecenter
Om inte alla dessa kriterier är uppfyllda kan du behöva lov eller anmälan. I så fall gäller samma som regler som för åtgärden Altan eller uterum, inglasad. Om du är osäker på vad som gäller för ditt projekt, kontakta Örebro kommuns servicecenter.

Altan, trädäck
Det krävs oftast inte bygglov för trädäck/soldäck som byggs i marknivå. Om det byggs med en högre nivå med utrymme under, kan det dock bli bygglovspliktigt. De regler som gäller för altaner gäller även för trädäck.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Den så kallade altanen är ett trädäck.......
Örebro kommun Skriver på sin hemsida
Altan och trädäck
Om du vill bygga en altan utan tak i anslutning till ditt en- eller tvåbostadshus behöver du oftast inte ansöka om bygglov.
Behövs bygglov?
Du behöver oftast inte ansöka om lov för att bygga en altan utan tak i anslutning till ett en- eller tvåbostadshus. Det gäller om alla dessa kriterier är uppfyllda:
  • Altanen byggs direkt på marken.
  • Altanen är högst 1,8 meter hög.
  • Altanen byggs inom 3,6 meter från bostadshuset.
  • Altanen placeras minst 4,5 meter från tomtgränsen (närmare tomtgräns kräver medgivande av granne).
  • Om fastigheten som du vill bygga altanen vid inte har kulturvärden eller ligger i ett område med höga kulturvärden. I dessa fall finns speciella bestämmelser för vad du får bygga och vilka förändringar du får göra. I webbkartan kan du söka på din adress och se om det finns några kulturvärden för din fastighet eller ditt område. Alla fastigheter och områden med kulturvärden finns ännu inte med i webbkartan. Det innebär att även om du inte hittar någon information om kulturvärden på din adress kan din fastighet ha ett högt kulturvärde eller ingå i ett sådant område. Om du är osäker kan du kontakta Örebro kommuns servicecenter
Om inte alla dessa kriterier är uppfyllda kan du behöva lov eller anmälan. I så fall gäller samma som regler som för åtgärden Altan eller uterum, inglasad. Om du är osäker på vad som gäller för ditt projekt, kontakta Örebro kommuns servicecenter.

Altan, trädäck
Det krävs oftast inte bygglov för trädäck/soldäck som byggs i marknivå. Om det byggs med en högre nivå med utrymme under, kan det dock bli bygglovspliktigt. De regler som gäller för altaner gäller även för trädäck.
Tack, vi bor iofs inte inom Örebro kommun men om det är samma regler här så har grannen rätt i alla avseenden förutom att de inte hade vårt (eller styrelsens) godkännande.
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Något de sannolikt inte behöver.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
30 000 för det där planket! Förstår att grannen inte vill betala för något som man slänger upp på en helg (max) till ett materialpris på omkring 5000 kr.
 
  • Gilla
Manfreds och 13 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
30 000 för det där planket! Förstår att grannen inte vill betala för något som man slänger upp på en helg (max) till ett materialpris på omkring 5000 kr.
Materialpriserna har väl i det närmaste tredubblats senaste tiden och bara plåten (som inte syns på bilden) kostar en mindre förmögenhet så om du kan göra det för 5000 så lovar jag att anlita dig vid nästa tillfälle.
 
  • Gilla
  • Wow
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Va det efter ROT som du betala 34 000 kr?

Nej materialpriser har inte tredubblats den senaste tiden. Det där är billigt standardvirke. Jag tror absolut inte att materialet kostar mer än 5000 kr för firman som gjorde jobbet. Jag har anlitat plåtslagare vid 4 tillfällen de senaste 12 månaderna och den där sträckan kostar inte en förmögenhet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Cirka 9000 för material varav ca 5000 för plåten och resten arbetskostnad plus moms på allt. Inget ROT pga yngre än 5 år.
 
  • Gilla
  • Wow
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Ja jisses, vi köpte in plåtarbete på en liknande byggnation i somras tillsammans med grannen. Totalt 30 meter för mindre än den summan :)

Men men, får att återgå till originalfrågan så är det kanske läge att lägga ner, ta kostnaden och hålla sig så väl med grannen som möjligt. Det är ju faktiskt så att de närmsta 10 åren så kan grannen medelst ett telefonsamtal få ert plank rivet och om ni har otur en straffavgift på det eftersom ni uppfört ett svartbygge. Då står ni där igen med granne med insyn i vardagsrummet, inget plank, inga 34 000, kostnad för att riva och kanske straffavgift på köpet.
(Vill minnas 0,01 prisbasbelopp per löpmeter plank så ett par tusenlappar till)
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 25 till
  • Laddar…
Jag tror just @Tomtom79 kom med det överlägset smartaste tipset givet den beskrivna situationen.
 
  • Gilla
dilemma och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.