Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stor nackdel med bostadsrätter, äganderätt/andelslgh mycket bättre...
Hur då? Då hade väl TS haft noll möjlighet att påverka?

• Gilla
ullis54 och 2 till
  • Laddar…
N peak122 skrev:
Det står iofs inget om altanutbyggnad men ”förändring av lägenheten” kanske går in under detta?[bild]
Vad står det om föreningens mark och utemiljö? "Tomten" är inte alltid en del av upplåtelsen.

• Gilla
Snigelen 2
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
I en bostadsrättsförening är det vanligtvis föreningen som äger all mark. Det betyder att det i slutändan är styrelsen som bestämmer och det betyder också att din granne borde ha ansökt hos styrelsen om att bygga en altan.
Det innebär också att det är styrelsen som du ska vända dig till om du är missnöjd med att grannen har altanen så nära. Styrelsen måste ta hänsyn till samtliga medlemmar, och att ha grannar som glor in i vardagsrummet på grund av att de har byggt en altan utan styrelsens lov hade jag drivit in i kaklet, men alltså gentemot styrelsen, inte gentemot grannen.

Jag är osäker, men jag tror inte att fyra meter från granne för byggnation gäller i en brf alls. Eftersom det i vanliga fall är en stor fastigheter det handlar om när man bor i en brf, så finns det ju i lagens mening ingen fastighetsgräns mellan grannar i en brf och därmed gäller heller inte fyrametersregeln. Det som är viktigt är fyra meter till närmaste andra fastighet.

Fakturan från hantverkarna lär du nog få betala själv tyvärr. Där tror jag inte att du har mycket på fötterna gentemot grannen.
Tack för bra svar! Ja, jag inser att vi nog får betala fakturan själva men då borde vi kunna få styrelsen att begära att de river altanen också eftersom de inte hade godkännande från styrelsen. Om de får det kravet så kanske de tycker att det är enklare att betala fakturan. Jag tror inte att de nya köparna blir så glada om altanen inte finns kvar när de flyttar in.

• Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
N peak122 skrev:
Tack för bra svar! Ja, jag inser att vi nog får betala fakturan själva men då borde vi kunna få styrelsen att begära att de river altanen också eftersom de inte hade godkännande från styrelsen. Om de får det kravet så kanske de tycker att det är enklare att betala fakturan. Jag tror inte att de nya köparna blir så glada om altanen inte finns kvar när de flyttar in.
Du kan som sagt klaga hos styrelsen, men jag tror att det är rätt svårt att få med sig den. De flesta styrelser skulle nog göra det enkelt för sig och godkänna altanen i efterhand. Särskilt om det finns andra grannar som byggt liknande altaner. Det finns nämligen en annan aspekt här och det är likabehandlingsprincipen. Finns det andra grannar som har byggt liknande altaner som din granne? Då kan styrelsen svårligen neka din granne att bygga en altan, eftersom det skulle betyda att medlemmarna behandlas olika.

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Vad står det om föreningens mark och utemiljö? "Tomten" är inte alltid en del av upplåtelsen.
Det står ingenting om tomten men ”lägenheten” kan väl betyda hela byggnaden inklusive tomt? Och de som byggt ut altaner i de andra parhusen har behövt tillstånd från granne och styrelse.

• Gilla
Sewen och 1 till
  • Laddar…
N peak122 skrev:
Det står ingenting om tomten men ”lägenheten” kan väl betyda hela byggnaden inklusive tomt? Och de som byggt ut altaner i de andra parhusen har behövt tillstånd från granne och styrelse.
Du har ingen tomt i en brf, utan vanligtvis har du ett inte alltid särskilt tydligt avgränsat skötselområde.

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Du kan som sagt klaga hos styrelsen, men jag tror att det är rätt svårt att få med sig den. De flesta styrelser skulle nog göra det enkelt för sig och godkänna altanen i efterhand. Särskilt om det finns andra grannar som byggt liknande altaner. Det finns nämligen en annan aspekt här och det är likabehandlingsprincipen. Finns det andra grannar som har byggt liknande altaner som din granne? Då kan styrelsen svårligen neka din granne att bygga en altan, eftersom det skulle betyda att medlemmarna behandlas olika.
Övriga som byggt ut altan har behövt godkännande från granne och styrelse.

Det måste stå i stadgarna, hittar du något där?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Bara detta och det är väl en tolkningsfråga om det orsakat men för oss:

”Bostadsrättsinnehavaren får inte göra någon väsentlig förändring i lägenheten utan tillstånd av styrelsen. Styrelsen ska godkänna en begäran om en ändring om denna inte medför skada på föreningens hus eller orsakar men för annan medlem”.

Altaner måste inte alls regleras i stadgarna. Allt som inte regleras i stadgarna och som rör vad medlemmarna kan göra på föreningens mark kan styrelsen skapa en praxis för.

N peak122 skrev:
Övriga som byggt ut altan har behövt godkännande från granne och styrelse.
Om övriga behövt godkännande från granne skulle jag ta det angreppssättet. Du har inte fått möjlighet att uttala dig, vilket övriga grannar fått vid altanbygge, och alltså är det du som inte fått samma behandling som övriga medlemmar. Problemet nu är som jag ser det att du faktiskt enades med din granne om att låta altanen vara kvar och bygga ett plank istället. Om jag hade varit styrelsens ordförande hade jag bedömt det som att du godkänt altanen i efterhand. Min bedömning är därför att du har en rätt kraftig uppförsbacke.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Prata med styrelsen men förvänta er ingen framgång. Till nästa årsstämma kan ni ju lämna in en motion rörande detta och försök få med er fler grannar om det är ett problem.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Altaner måste inte alls regleras i stadgarna. Allt som inte regleras i stadgarna och som rör vad medlemmarna kan göra på föreningens mark kan styrelsen skapa en praxis för.

Om övriga behövt godkännande från granne skulle jag ta det angreppssättet. Du har inte fått möjlighet att uttala dig, vilket övriga grannar fått vid altanbygge, och alltså är det du som inte fått samma behandling som övriga medlemmar. Problemet nu är som jag ser det att du faktiskt enades med din granne om att låta altanen vara kvar och bygga ett plank istället. Om jag hade varit styrelsens ordförande hade jag bedömt det som att du godkänt altanen i efterhand. Min bedömning är därför att du har en rätt kraftig uppförsbacke.
Håller med om att det är uppförsbacke men då kan vi riva planket och de får riva altanen så att allt blir i ursprungsskick. Jag tänker ta striden för jag tycker det är fruktansvärt dålig stil att bryta en muntlig överenskommelse.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Hur hög är altanen?

Ni gjorde en muntlig överenskommelse, men visade ni någon offert eller förslag på planket innan ni började? Det kan ju vara så att grannen känner sig överkörd om ni inte haft någon prisdiskussion utan bara kört på.

Du skriver att planket inte är ett svartbygge för att ni har ok från styrelsen, men har byggnadsnämnden beviljat bygglov eller faller det inom de bygglovsbefriade varianten (maxhöjd 1,8 m, 3,6 m ut från byggnaden)?

• Gilla
GammelMan99 och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur hög är altanen?
Ni gjorde en muntlig överenskommelse, men visade ni någon offert eller förslag på planket innan ni började? Det kan ju vara så att grannen känner sig överkörd om ni inte haft någon prisdiskussion.

Du skriver att planket inte är ett svartbygge för att ni har ok från styrelsen, men har byggnadsnämnden beviljat bygglov eller faller det inom de bygglovsbefriade varianten (maxhöjd 1,8 m, 3,6 m ut från byggnaden)?
Det är precis inom gränserna som finns. Så här ser det ut. Målning och plåt har tillkommit efter bilden.

Pågående byggprojekt av liten konstruktion i trä med spridda byggmaterial på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över träaltan med bord och stolar, utekök och vita plankväggar mot en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M MetteKson skrev:
Hur hög är altanen?

Ni gjorde en muntlig överenskommelse, men visade ni någon offert eller förslag på planket innan ni började? Det kan ju vara så att grannen känner sig överkörd om ni inte haft någon prisdiskussion utan bara kört på.

Och ja, vi hade en prisdiskussion och berättade att andra grannar som byggt ut en ungefär hälften så lång vägg betalat ca 30.000 och detta landade på 34.000 så det är synnerligen rimligt tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.