34 508 läst · 336 svar
35k läst
336 svar
Grannar bråkar om kameraövervakning
Bilproducenter kan givetvis inte sälja fordon som inte uppfyller alla lagar, förordningar, myndighetskrav, reglementen osv osv. Det finns få konsumentprodukter på marknaden som är så hårt reglerade och så noggrant kontrollerade att de uppfyllt alla krav innan de är godkända på marknaden som fordon, därför att konstnaderna kan bli så otroligt stora i händelse av återkallelse och/eller skadestånd. Se dieselgate som exempel.
Så om bilar säljs med kameror som är AVSEDDA att användas på allmän plats, då kan vi UTGÅ ifrån att det är fullt tillåtet tills saken är prövad rättsligt.
Och vill man inte utgå ifrån det, fine, skit i det, men försök inte ingjuta i andra att det skulle va olagligt för att det är en personlig ideologisk fråga, för att det är en fråga om stolthet, för att man har svårt med lagar och regler eller vad man nu har för anledning.
Så om bilar säljs med kameror som är AVSEDDA att användas på allmän plats, då kan vi UTGÅ ifrån att det är fullt tillåtet tills saken är prövad rättsligt.
Och vill man inte utgå ifrån det, fine, skit i det, men försök inte ingjuta i andra att det skulle va olagligt för att det är en personlig ideologisk fråga, för att det är en fråga om stolthet, för att man har svårt med lagar och regler eller vad man nu har för anledning.
Eftersom du inte kan diskutera som en vuxen så får man väl lägga det på den nivån tänkte jag.
Om du inte håller med om det kan du väl komma med något som backa upp dina påståenden. Någon enda grej vore trevligt.. kan till och med läsa en artikel i ny teknik eller Aftonbladet om du kommer med en sådan, men något som visar på att din tolkning är rätt.. inte? Otippat...
Om du inte håller med om det kan du väl komma med något som backa upp dina påståenden. Någon enda grej vore trevligt.. kan till och med läsa en artikel i ny teknik eller Aftonbladet om du kommer med en sådan, men något som visar på att din tolkning är rätt.. inte? Otippat...
Alltså är det tillåtet att köra 261 km/h på allmän väg med en Tesla S? Den säljs i Sverige och är enligt tillverkaren avsedd att klara den hastigheten.R rosefors skrev:
"Förbättrad väghållning och aerodynamik ger en topphastighet på 261 km/h"
Fast det har dom ju inte.R rosefors skrev:
Att bilen är godkänd som fordon har ju inget med kameran att göra, det handlar väl bara om trafiksäkerhet och miljö.
Gång på gång har din tes motbevisats med argumentet att näringsidkare har tillstånd att sälja gevär eller andra kameror men att det icke desto mindre är olagligt att använda dessa under vissa premisser. Vad får dig att tro att just en bilproducent får sälja en bil med kamera och att kameran därmed inte lyder under samma lagar som alla andra kameror? Ja, du får använda kameran i bilen, men INTE på ett sätt som är olagligt. Du kan (förutsätter jag, har aldrig ägt en Tesla) styra när kameran filmar och därmed undvika olaglig filmning. Enkelt. Du kan styra när och var ditt gevär avfyras.R rosefors skrev:
Jag har skrivit säkert 20 inlägg som ger stöd i sak. Kameraövervakningslagen omfattar inte explicit kameraövervakningsutrustning som är varken standardmonterad eller eftermonterad för övervakning av fordonet och din egen trygghet. Det är inte tydligt reglerat och på grund av det har funktionen kunnat bli implementerad som standardutrustning med syfte att övervaka bilens omgivning ÄVEN när det omfattar offentliga platser. Att Tesla har kameraövervakning är knappast en nyhet för någon myndighet, varken för EU eller för Sverige. Eftersom det saknas reglering av dessa funktioner så att dessa blir förbjuda att säljas eller där det åligger producenten att reglera eller informera om hur och när dessa får och inte får användas så kan det inte heller vara ett brott att använda funktionen, och därmed kan man inte påstå att den är olaglig.tveksamt skrev:Eftersom du inte kan diskutera som en vuxen så får man väl lägga det på den nivån tänkte jag.
Du styr inte kameran. Kameran är ALLTID aktiv. Det är UPPSÅTET som är nyckelordet. Om du pakrerar din bil för att UPPSÅTLIGEN stalka din arbetskollega så är det ett brott. Att bilen filmar dygnet runt på annan allmän plats medels den funktion den är avsedd för är det INTE.T ToRy skrev:Gång på gång har din tes motbevisats med argumentet att näringsidkare har tillstånd att sälja gevär eller andra kameror men att det icke desto mindre är olagligt att använda dessa under vissa premisser. Vad får dig att tro att just en bilproducent får sälja en bil med kamera och att kameran därmed inte lyder under samma lagar som alla andra kameror? Ja, du får använda kameran i bilen, men INTE på ett sätt som är olagligt. Du kan (förutsätter jag, har aldrig ägt en Tesla) styra när kameran filmar och därmed undvika olaglig filmning. Enkelt. Du kan styra när och var ditt gevär avfyras.
Angående Tesla,
Just dessa utdrag är från manualen till Model S men skrivningarna är liknade i övriga manualer jag kollade.
Notera: Bilkameran fungerar endast när
Model S är startad (se Starta och stänga av på sidan 50). Bilkameran spelar inte in video när fordonet är avstängt.
Notera: Du ansvarar för att följa alla lokala lagar, föreskrifter och fastighetsbegränsningar gällande videoinspelningar.
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_europe_sv_se.pdf
Just dessa utdrag är från manualen till Model S men skrivningarna är liknade i övriga manualer jag kollade.
Notera: Bilkameran fungerar endast när
Model S är startad (se Starta och stänga av på sidan 50). Bilkameran spelar inte in video när fordonet är avstängt.
Notera: Du ansvarar för att följa alla lokala lagar, föreskrifter och fastighetsbegränsningar gällande videoinspelningar.
https://www.tesla.com/sites/default/files/model_s_owners_manual_europe_sv_se.pdf
Du missar återigen hela grundpoängen. Kameran är tillåten att användas på vissa platser under vissa förutsättningar - Precis som en kamera jag köper på Kjell & Co. Det är inte tillåtet att kameraövervaka allmänna platser utan tillstånd oavsett vem jag har köpt kameran av.R rosefors skrev:Eftersom det saknas reglering av dessa funktioner så att dessa blir förbjuda att säljas eller där det åligger producenten att reglera eller informera om hur och när dessa får och inte får användas så kan det inte heller vara ett brott att använda funktionen, och därmed kan man inte påstå att den är olaglig.