useless useless skrev:
Ok. Vi kan väl skippa citaten från kvällstidingarna då.

"Privatpersoners kamerabevakning
När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att
  • kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
  • du kamerabevakar i egenskap av privatperson
  • bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll
För att kunna bedöma om bevakningen är en verksamhet av rent privat natur är platsen och avsikten med övervakningen centrala faktorer. Kamerabevakning inne i en privatbostad som bedrivs av den som bor där bör normalt anses vara en verksamhet av rent privat natur. Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet. Detsamma gäller privatägda bilar och båtar så länge kameran endast fångar insidan av fordonet. Men om du som privatperson har för avsikt att sprida övervakningsmaterialet till en vidare krets, exempelvis på internet, omfattas kameran av reglerna i kamerabevakningslagen."
[länk]





Återigen; Saker är inte per automatik lagliga bara för att ingen har lagförts för brottet.

Det står dessutom klart och tydligt att kamerabevakningslagen INTE gäller under förutsättning att du kameraövervakar i egenskap av privatperson.
useless useless skrev:
Jag citerade datainspektionen. Det är dom som har fel i så fall.
Det du hänvisat till är när datainspektionen definierat att kameraövervakningslagen definitivt inte gäller. Det betyder INTE att det är ett brott mot kameraövervaningslagen i samtliga andra fall.
 
Gevär är skapade i syftet att de ska avfyras, men trots det finns det inskränkningar i var de får användas !
 
R rosefors skrev:
Det där är vad Expressen har skrivit, en skvallerblaska som hittar på vad som helst som click-bait. Det är intressant att du tror att det är någon sorts beslutande myndighet.
Men du är en beslutande myndighet?
Du har ju inte belägg för något du skriver medan reglerna på datainspektonens sida är ganska glasklara.
Sitter du i bilen får du filma, där är kameran i din omedelbara närhet och kontroll.

Är du inte i bilen får du endast filma INNE i bilen, inte ut genom fönstren.
 
R rosefors skrev:
Det står dessutom klart och tydligt att kamerabevakningslagen INTE gäller under förutsättning att du kameraövervakar i egenskap av privatperson.
Läste du mer än första meningen?
" Detta förutsätter dock att
  • kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde"

Kan du inte komma med någon hänvisning till någon lag som visar att det är tillåtet istället?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gevär är skapade i syftet att de ska avfyras, men trots det finns det inskränkningar i var de får användas !
Det handlar snarare om VAD de används till, inte var de används. Du får inte skjuta med uppsåt att döda en person men du får fortfarande skjuta om du har tillstånd.

Vänligen läs mina tidigare inlägg, och ställ dig själv frågan vad uppsåtet till brott är. Så länge uppsåtet inte är att filma vem Agneta är otrogen med på stan eller spana på sitt ex så får du lov att använda kamerorna till det dom är avsedda för, övervaka din egendom.
 
useless useless skrev:
Läste du mer än första meningen?
" Detta förutsätter dock att
  • kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde"

Kan du inte komma med någon hänvisning till någon lag som visar att det är tillåtet istället?
Jag har ju svarat på det redan. Det ÄR tillåtet eftersom BILEN är TILLÅTEN att SÄLJAS på den svenska marknaden med dessa funktioner och deras användningsområden.
 
G gaidin skrev:
Men du är en beslutande myndighet?
Du har ju inte belägg för något du skriver medan reglerna på datainspektonens sida är ganska glasklara.
Sitter du i bilen får du filma, där är kameran i din omedelbara närhet och kontroll.

Är du inte i bilen får du endast filma INNE i bilen, inte ut genom fönstren.
Jag har inte utgett mig för att vara någon myndighet. Jag har bara sagt att beslutande myndigheter GETT sitt medgivande till funktionen i och med att fordonet är GODKÄNT.
 
Vad fyller då kameraövervakningslagen för funktion? Det är ju tillåtet att sälja kameror i Sverige, så enligt din logik är all kameraövervakning per automatik tillåten.

R rosefors skrev:
Jag har ju svarat på det redan.
Du har svarat att det ÄR tillåtet utan några som helst källhänvisningar. Jag och andra har sagt att det INTE är tillåtet och hänvisat till tillsynsmyndighetens egna skrivelser.
Kan du inte styrka dina påståenden så är du ett troll.
 
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
R rosefors skrev:
Jag har inte utgett mig för att vara någon myndighet. Jag har bara sagt att beslutande myndigheter GETT sitt medgivande till funktionen i och med att fordonet är GODKÄNT.
Fordonet är godkänt - ja

Betänk detta.
Fordonet får köra fortare än 50 - ja
Fordonet får köra fortare än 50 överallt - nej
Fordonet får filma - ja
Fordonet får filma överallt - nej.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 1 till
  • Laddar…
Du kan nog hävda att uppsåt saknas om du inte känner till en automatisk funktion. Men om du aktivt använder funktionen har du uppsåt. Man går inte fri för att man inte känner till lagarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan nog hävda att uppsåt saknas om du inte känner till en automatisk funktion. Men om du aktivt använder funktionen har du uppsåt. Man går inte fri för att man inte känner till lagarna.
Det krävs att uppsåtet är brottsligt. Att du har funktionen övervakning aktiverad som är en fullt integrerad standardfunktion bilens producent imlementerat för kunderna att använda är inte ett brottsligt uppsåt.

Så länge fordonsproducenten har tillstånd att marknadsföra, sälja, erbjuda funktionen till det syfte den tjänar och till den dag producenten tvingas deaktivera funktionen så kan man inte ålägga en privatperson ansvaret att inte använda funktionen till sådan usträckning att det gör det till ett brott.
 
Men alla dom som missförstår brottsbalken och är livrädda för att bli lagförda för att använda funktioner som är fullt sanktionerade av berörda myndigheter och producenter, ni kan ju bara låta bli att använda övervakning för er egen skull.

Men att försöka moralisera det hela med att sprida falsk information om att det skulle vara olagligt för villket det i dagsläget saknas rättsfall som gör påståendet hållbart, det är bara tragiskt. Verkligen tragiskt. Håll era ideologier för er själva snälla och låt rättsväsendet diktera vad som är ett brott och inte.
 
Jo, det säljs knivar. Trotts att du inte får bära dem på krogen. Bilar går att köra i 200km/h trotts att man ingenstans får köra 120km/h.
Missar man en hastighetskylt så är man ändå ansvarig om man kör för fort.

Du har helt enkelt fel. Det finns regler runt övervakningskameror och de behöver man känns till om man kameraövervakar.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det säljs knivar. Trotts att du inte får bära dem på krogen. Bilar går att köra i 200km/h trotts att man ingenstans får köra 120km/h.
Missar man en hastighetskylt så är man ändå ansvarig om man kör för fort.

Du har helt enkelt fel. Det finns regler runt övervakningskameror och de behöver man känns till om man kameraövervakar.
Ger dig samma svar som jag gett alla andra.

Bilarna säljs med funktionen därför att funktionen är godkänd att användas. Om det inte finns rättsfall där åklagare väckt åtal över att någon använt övervaknignsfunktion i en bil så kan varken du eller någon annan med rätt påstå att det är olagligt. Det finns inget rättsfall som säger att det är olagligt.
 
Jo, det finns lagstiftning som säger att det inte är tillåtet. Det är inte lagligt tills någon däms. Det är inte domstolarna som stiftar lagar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.