kvirre kvirre skrev:
Kan det ha med konstruktionens användningsområde? (grind) För gran är ju ett lättare träslag än furu.
Du frågade mig...
Det antar jag eftersom de var det TS skrev. Men jag är nyfiken på varför det var så viktigt med gran. Och varför TS ville undvika furu. Fast den frågan är väl ganska passé nu. I alla fall om man läst vad som skrivits i tråden.

F fribygg skrev:
Varför skulle TS vilja ha gran till en grind om man kan få tag i furu för rimliga pengar?
Precis det jag oxo ville veta...

P PHPersson skrev:
Då har du rätt men saken är att kärnfuru tål fukt mycket bättre än gran, dvs håller längre. Men å andra sidan är ”dålig” furu ibland tom sämre än gran. Det är inte så ofta man ser fönster gjorda i gran. Jag skulle själv alla dar i veckan bygga grinden i fet kärnfuru och mätta den i olja innan målning. Men såklart går det bra med gran också.
Absolut! Fast båda dessa alternativ håller betydligt sämre än tryckimpregnerat virke.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Absolut! Fast båda dessa alternativ håller betydligt sämre än tryckimpregnerat virke.
TS bör välja tätvuxen fet fura eller ek, snabbvuxet tryckt virke är ju inte värt att använda till grindar.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
snabbvuxet tryckt virke är ju inte värt att använda till grindar.
Förstår inte. Varför "ju inte värt"?

Min erfarenhet är att grindar i tryckimpregnerat virke håller bra i 30år, ja tom >50år

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Förstår inte. Varför "ju inte värt"?

Min erfarenhet är att grindar i tryckimpregnerat virke håller bra i 30år, ja tom >50år
Fribygg har rätt.
Dagens tryckta virke är kass i impregneringshänseende.
Man får välja tätvuxet virke om det ska leva länge.
Sen har du både rätt och fel.
Min träbro lade jag för 41 år sen i tryckat virke, men min altan som jag byggde för
28 år sen har jag fått byta flera trall på redan för 5 år sen.

Välj tätvuxet virke på brädgården, det är idag inte så noga om det är tryckat eller ej, det ska vara tätvuxet, monteras rätt och med rätt rötskydd och rätt ytbehandling.
/Workingclasshero

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Därav tvistar de lärda, mina furufönster från 1800-talet är något äldre än de flesta tryckta altanerna jag ser. Så jag hävdar att du har fel när du säger så… beror på användning, skötsel mm. I en grind… högst tveksamt skulle jag säga. Men hade varit riktigt kul att göra ett test, problemet med att tex jämföra med lador i furu och gran från 1800-talet är att det är svårt att hitta tryckt virke från den tiden.

C
P PHPersson skrev:
problemet med att tex jämföra med lador i furu och gran från 1800-talet är att det är svårt att hitta tryckt virke från den tiden.
Problemet är att impregneringsmedlen har förändrats med tiden. Impregnerat virke på 1800-talet = tjärat virke. Men det är ju inte direkt jämförbart.

Ett annat problem med färdigimpregnerat virke i sammanhanget är att det mesta av impregneringen ryker när du klyver virket. Så det lämpar sig ju därmed mindre bra för snickerier som grindar, om det inte är en väldigt enkel grind. Sen kan man inte heller jämföra trall med uppräta konstruktioner. Helt andra förutsättningar.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
är att det mesta av impregneringen ryker när du klyver virket.
Är det verkligen så illa. Jag har klyvt en hel del tryckt och inte märkt någon större skillnad varken i utseende eller hållbarhet.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Är det verkligen så illa. Jag har klyvt en hel del tryckt och inte märkt någon större skillnad varken i utseende eller hållbarhet.
Tja, jag kanske drog lite långtgående slutsatser kring anledningen, men det avråds generellt för annan bearbetning än kapning av tryckimpregnerat virke.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet är att impregneringsmedlen har förändrats med tiden. Impregnerat virke på 1800-talet = tjärat virke. Men det är ju inte direkt jämförbart.

Ett annat problem med färdigimpregnerat virke i sammanhanget är att det mesta av impregneringen ryker när du klyver virket. Så det lämpar sig ju därmed mindre bra för snickerier som grindar, om det inte är en väldigt enkel grind. Sen kan man inte heller jämföra trall med uppräta konstruktioner. Helt andra förutsättningar.
Självklart är det skillnad, men vårat tryckta staket på altanen är dock rötet längst ner redan. Det från 2016 tror jag (tidigare ägare).
Men tjärat… nu snackar vi hållbarhet.

P PHPersson skrev:
problemet med att tex jämföra med lador i furu och gran från 1800-talet är att det är svårt att hitta tryckt virke från den tiden.
Det ser jag som ett icke-problem. Dagens tryckta virke är överlägset 1800-talets.

Däremot är det mycket svårt att idag hitta furu av samma kvalitet som man hade i fönstren på 1800-talet. Jag skulle säga att dagens furu är underlägset 1800-talets.

C cpalm skrev:
Ett annat problem med färdigimpregnerat virke i sammanhanget är att det mesta av impregneringen ryker när du klyver virket.
Det där stämmer helt enkelt inte. Det finns ingen rimlig anledning varför det skulle vara så. Impregneringen sitter allt kvar.

O O skrev:
Det ser jag som ett icke-problem. Dagens tryckta virke är överlägset 1800-talets.

Däremot är det mycket svårt att idag hitta furu av samma kvalitet som man hade i fönstren på 1800-talet. Jag skulle säga att dagens furu är underlägset 1800-talets.
Eftersom det inte finns att jämföra är ditt påstående ”Dagens tryckta virke är överlägset 1800-talets.” något som du har belägg för eller är det bara något du tycker / tror?
Att det är svårt att hitta bra fura har du en poäng i. De flesta XL-bygg och liknande säljer bara skit, snabbväxande gran med 1cm mellan årsringarna med den enda fördelen att de inte väger något, men det går och då är de självklart samma som kvalitet som 1800-talet.

Sedan förstår jag inte hur någon människa som vet att det är gift i det tryckta virket (kopparsalter) vill använda det.

Redigerat:
P PHPersson skrev:
Självklart är det skillnad, men vårat tryckta staket på altanen är dock rötet längst ner redan. Det från 2016 tror jag (tidigare ägare).
Men tjärat… nu snackar vi hållbarhet.
Och grannens och vårt från tidigt 90-tal har inget murket, stående spjälor och målat på alla sidor.
Jag har bytt material i bryggorna när ytan börjar bli sliten efter ca 20 år, det finns inget murket utan blir återanvänt som markunderlag till vedstapling ute.
Ber om ursäkt, men att staket med tryckt virke byggt 2016 ruttnar knappast, detta låter mycket märkligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.