kvirre kvirre skrev:
Kan det ha med konstruktionens användningsområde? (grind) För gran är ju ett lättare träslag än furu.
Du frågade mig...
Det antar jag eftersom de var det TS skrev. Men jag är nyfiken på varför det var så viktigt med gran. Och varför TS ville undvika furu. Fast den frågan är väl ganska passé nu. I alla fall om man läst vad som skrivits i tråden.
 
F fribygg skrev:
Varför skulle TS vilja ha gran till en grind om man kan få tag i furu för rimliga pengar?
Precis det jag oxo ville veta...
 
P PHPersson skrev:
Då har du rätt men saken är att kärnfuru tål fukt mycket bättre än gran, dvs håller längre. Men å andra sidan är ”dålig” furu ibland tom sämre än gran. Det är inte så ofta man ser fönster gjorda i gran. Jag skulle själv alla dar i veckan bygga grinden i fet kärnfuru och mätta den i olja innan målning. Men såklart går det bra med gran också.
Absolut! Fast båda dessa alternativ håller betydligt sämre än tryckimpregnerat virke.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
O O skrev:
Absolut! Fast båda dessa alternativ håller betydligt sämre än tryckimpregnerat virke.
TS bör välja tätvuxen fet fura eller ek, snabbvuxet tryckt virke är ju inte värt att använda till grindar.
 
F fribygg skrev:
snabbvuxet tryckt virke är ju inte värt att använda till grindar.
Förstår inte. Varför "ju inte värt"?

Min erfarenhet är att grindar i tryckimpregnerat virke håller bra i 30år, ja tom >50år
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.