18 953 läst · 101 svar
19k läst
101 svar
Grävde av fiber
Tack för ditt förtydligande. Kontaktar dem ASAP. Det är mycket som kräver uppkoppling hemma i någon form, allt från läxor till nöje. Tänkte först kontakta nätägaren Halmstad stadsnät, men kanske då borde ringa Telia först som leverar bredbandet.A AndersS skrev:
Nej du pratar bara med fibernätägaren så slipper du spilla tid på Telia och de levererar ju bara tjänsten.MF3991 skrev:
Sen diskutera det här med grävdjupet och om du ska göra det riktigt. Jag tror det är samma sak för dig som för mig att fastighetsägaren fick fixa grävning på egen tomt. Men fråga om det här också.
Välkommen till klubben. Jag gjorde det 2 gånger. Första gången när jag fixade bergvärmepump. Grävmaskinen kapade min kabel på 3 skopan. Ringde min nätopperatör. Dom skickade ut en kille som svetsade i hop fibern. Jag såg att den bara låg 10cm under gräsmattan. Jag hävdade felinstalerad pga det låga djupet, ochatt jag klippte den med spaden. Jag fick rätt. Kostade inget. 3mån senare var jag igång igen. Bankade ner en stålbalk, trögt som fan. Tillslut gick det, strax efteråt försvann min musik i mina peltor,,,fan. Tog bara 40min sedan började det vimla med fiberbilar i området. Stoppade en och bekände mig som skyldig. Grävmaskin kom och grävde upp, jag hade lyckats kapa en massa trådar. 280 villor och en massa småföretagare blev utan internet. Fick en stämmningsfaktura från skanova på drygt 100.000kr, skickade den vidare till mitt försäkringsbolag. Dom tyckte det var lite dyrt för att laga min fiber (eftersom min kabel var en av dom trasiga så gäller min hemförsäkring, utan den kabeln så gäller den inte), så dom betalade. Så,,,,jag har lärt mig att alltid ha en bra/högsta försäkringen som går. Hoppas du med har en bra försäkring.MF3991 skrev:
Låg det inte ett grönt band över fibern?MF3991 skrev:
Om inte så kräv att de reparerar gratis och ser till att det finns en varningsremsa över och att fibern ligger minst ett "spadtag" ner.
Hade någon gett tillstånd att lägga hela områdets fiberkablar på din tomt?T Tomasmexitegel skrev:Välkommen till klubben. Jag gjorde det 2 gånger. Första gången när jag fixade bergvärmepump. Grävmaskinen kapade min kabel på 3 skopan. Ringde min nätopperatör. Dom skickade ut en kille som svetsade i hop fibern. Jag såg att den bara låg 10cm under gräsmattan. Jag hävdade felinstalerad pga det låga djupet, ochatt jag klippte den med spaden. Jag fick rätt. Kostade inget. 3mån senare var jag igång igen. Bankade ner en stålbalk, trögt som fan. Tillslut gick det, strax efteråt försvann min musik i mina peltor,,,fan. Tog bara 40min sedan började det vimla med fiberbilar i området. Stoppade en och bekände mig som skyldig. Grävmaskin kom och grävde upp, jag hade lyckats kapa en massa trådar. 280 villor och en massa småföretagare blev utan internet. Fick en stämmningsfaktura från skanova på drygt 100.000kr, skickade den vidare till mitt försäkringsbolag. Dom tyckte det var lite dyrt för att laga min fiber (eftersom min kabel var en av dom trasiga så gäller min hemförsäkring, utan den kabeln så gäller den inte), så dom betalade. Så,,,,jag har lärt mig att alltid ha en bra/högsta försäkringen som går. Hoppas du med har en bra försäkring.
Jag ska gräva ner nytt va på en fastighet jag äger och har bett det lokala elbolaget att märka ut sin kabel så att vi inte sätter skopan i deras kabel vilket man vägrar och hävdar att jag måste göra detta via någon sida på nätet om det skulle finnas andra kablar vilket inte intresserar mej då det inte finns servitut för några sådana på fastigheten.
Jo men sannolikt så ansvarade fastighetsägaren för dragningen på egen tomt. (samma situation själv)M maxmsm skrev:
Sen hade fiberbolaget då en kontrollant som kollade grävningen på min tomt. (snabbjobb att kolla)
När sedan allt var klart så mätte man då snabbt in ledningsdragningen mha GPS stång med högre precision.
Eventuellt finns det någon anteckning hos fibernätägaren om just TS fastighet och en märklig dragning?
Sen borde kanske TS begära ut ledningskartan av fibernätägaren?
Självbyggare
· halland
· 240 inlägg
Gå in på ledningskollen det är kostnadsfritt.M maxmsm skrev:Hade någon gett tillstånd att lägga hela områdets fiberkablar på din tomt?
Jag ska gräva ner nytt va på en fastighet jag äger och har bett det lokala elbolaget att märka ut sin kabel så att vi inte sätter skopan i deras kabel vilket man vägrar och hävdar att jag måste göra detta via någon sida på nätet om det skulle finnas andra kablar vilket inte intresserar mej då det inte finns servitut för några sådana på fastigheten.
Du kan alltid försöka, men jag skulle tro att det är svårt att få igenom. Det finns rekommendationer om förläggningsdjup, men det är inga absoluta regler så om du inte ens begärt utsättning på kabeln så hade jag inte hoppats på för mycket.MF3991 skrev: