MF3991 MF3991 skrev:
Nu använder du ett språk som jag inte förstår. Detta är väll inget jag kan göra själv? :) det är väll ingen annan än just nätägaren som kan blåsa ny kabel i röret?
Nej, och glöm snabbt det förslaget för så gör man inte.

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Nu använder du ett språk som jag inte förstår. Detta är väll inget jag kan göra själv? :) det är väll ingen annan än just nätägaren som kan blåsa ny kabel i röret?
Helt klart bara nätägare som kan blåsa ny kabel men en fibersvets reparatör kan svetsa ihop de skadade ändarna och göra en reparation. Ibland är det bättre alternativ än att blåsa helt ny kabel.

K Krypström skrev:
Helt klart bara nätägare som kan blåsa ny kabel men en fibersvets reparatör kan svetsa ihop de skadade ändarna och göra en reparation. Ibland är det bättre alternativ än att blåsa helt ny kabel.
Nej, sämre. Skulle det hända något i en framtid går det troligtvis inte blåsa ur fiber och än mindre blåsa i ny.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nej, sämre. Skulle det hända något i en framtid går det troligtvis inte blåsa ur fiber och än mindre blåsa i ny.
Killgissar du eller gör du själv fiberinstallationer? :)

P paralun skrev:
Jo 40cm djup ligger min och precis vad fibernätägaren krävde.
Undra vem som lagt din fiber?
Förmodligen förra ägaren. Finns en del genomgånde dumsnåla lösningar lite överallt i huset. Tyvärr drabbades han av demens och fick inte sälja utan friskrivning. Så dolda fel gäller inte här. Min teori är att han inte ville betala för att gräva in på tomten och valde således att gräva själv. Eller som i detta fallet... Lägga den under stenplattorna på uppfarten.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Förmodligen förra ägaren. Finns en del genomgånde dumsnåla lösningar lite överallt i huset. Tyvärr drabbades han av demens och fick inte sälja utan friskrivning. Så dolda fel gäller inte här. Min teori är att han inte ville betala för att gräva in på tomten och valde således att gräva själv. Eller som i detta fallet... Lägga den under stenplattorna på uppfarten.
Jo och sedan så ska det då även finnas ett markeringsband ovan fiberslangen om man gräver som du nu gjorde. Surt!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Bara varit projektledare för några tusen leveranser.😉
Jag skulle privat aldrig acceptera en skarvad/lagad fibet i mark.

• Gilla
Bebopbelula och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara varit projektledare för några tusen leveranser.
Okej ;) så utan att veta förutsättningar hos kund så säger du blås nytt. Men alltid rolig läsning här på bygghemma.

• Ledsen
1234bjorn
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Okej ;) så utan att veta förutsättningar hos kund så säger du blås nytt. Men alltid rolig läsning här på bygghemma.
Det är nätägaren som avgör hur det ska lagas, men har inte träffat på någon som godkänner den metoden.
TS får själv avgöra, jag ger bara råd utifrån hur man bör/ska göra med enskild fastighetsfiber.

• Gilla
Bebopbelula och 2 till
  • Laddar…
K Krypström skrev:
Nej, så gör absolut ingen seriös tekniker

• Gilla
petersv och 3 till
  • Laddar…
K Krypström skrev:
K Krypström skrev:
Finns ingen seriös nätägare/tekniker som lagar det på det sättet du föreslår.
Man lagar dukten och blåser om fibern.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara varit projektledare för några tusen leveranser.😉
Jag skulle privat aldrig acceptera en skarvad/lagad fibet i mark.
Men att skarva själva skyddande kabeln kan väll inte vara så illa? Sen kan man inte skarva fibertråden som lasern skjuter igenom, det förstår jag. Förklara gärna mer hur tänker. Hur hade du, med din projektledningsexpertis, löst problemet av avgrävd kabel? :)

MF3991 MF3991 skrev:
Men att skarva själva skyddande kabeln kan väll inte vara så illa? Sen kan man inte skarva fibertråden som lasern skjuter igenom, det förstår jag. Förklara gärna mer hur tänker. Hur hade du, med din projektledningsexpertis, löst problemet av avgrävd kabel? :)
Man skarvar skyddsröret (ducten) och blåser i en ny fiber.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MF3991 MF3991 skrev:
Jag hade felanmält det till min bredbandsleverantör.
Metoden är sedan att laga duct/fiberslang och sedan blåsa ur trasig fiber, därefter blåser man i ny.
Men som tidigare noterat, nätägaren avgör hur det ska lagas.

• Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Man skarvar skyddsröret (ducten) och blåser i en ny fiber.
Jo och då bör TS även då gräva ner fiberslangen på rätt djup dvs 40 cm inkl ett markeringsband.
Men det samordnar man med fibernätägaren.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.