18 958 läst · 101 svar
19k läst
101 svar
Grävde av fiber
Helt klart bara nätägare som kan blåsa ny kabel men en fibersvets reparatör kan svetsa ihop de skadade ändarna och göra en reparation. Ibland är det bättre alternativ än att blåsa helt ny kabel.MF3991 skrev:
Nej, sämre. Skulle det hända något i en framtid går det troligtvis inte blåsa ur fiber och än mindre blåsa i ny.K Krypström skrev:
Förmodligen förra ägaren. Finns en del genomgånde dumsnåla lösningar lite överallt i huset. Tyvärr drabbades han av demens och fick inte sälja utan friskrivning. Så dolda fel gäller inte här. Min teori är att han inte ville betala för att gräva in på tomten och valde således att gräva själv. Eller som i detta fallet... Lägga den under stenplattorna på uppfarten.P paralun skrev:
Jo och sedan så ska det då även finnas ett markeringsband ovan fiberslangen om man gräver som du nu gjorde. Surt!MF3991 skrev:Förmodligen förra ägaren. Finns en del genomgånde dumsnåla lösningar lite överallt i huset. Tyvärr drabbades han av demens och fick inte sälja utan friskrivning. Så dolda fel gäller inte här. Min teori är att han inte ville betala för att gräva in på tomten och valde således att gräva själv. Eller som i detta fallet... Lägga den under stenplattorna på uppfarten.
Det är nätägaren som avgör hur det ska lagas, men har inte träffat på någon som godkänner den metoden.K Krypström skrev:
TS får själv avgöra, jag ger bara råd utifrån hur man bör/ska göra med enskild fastighetsfiber.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg
K Krypström skrev:
Finns ingen seriös nätägare/tekniker som lagar det på det sättet du föreslår.K Krypström skrev:
Man lagar dukten och blåser om fibern.
Men att skarva själva skyddande kabeln kan väll inte vara så illa? Sen kan man inte skarva fibertråden som lasern skjuter igenom, det förstår jag. Förklara gärna mer hur tänker. Hur hade du, med din projektledningsexpertis, löst problemet av avgrävd kabel?A AndersS skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg
Man skarvar skyddsröret (ducten) och blåser i en ny fiber.MF3991 skrev:
Jag hade felanmält det till min bredbandsleverantör.MF3991 skrev:
Metoden är sedan att laga duct/fiberslang och sedan blåsa ur trasig fiber, därefter blåser man i ny.
Men som tidigare noterat, nätägaren avgör hur det ska lagas.