Eftersom jag har garanti kvar på maskinen så lämnar jag in den för batteribyte, givetvis. Läste på lite och hittade att man kan sätta i ett batteri med större kapacitet, men för att dra nytta utav det så skall parametern för batteriets kapacietet ändras via mjukvara eller direkt via någon väl dold servicemeny. Eftersom maskinen min bara är ett par år så är det inte aktuellt, men om 5 eller 10 år kanske......
 
Hej igen!

När jag provkörde "Ruttunen" inför säsongen fick jag höra ett oljud från klippmotorn vid start och avstängning. Misstänkte obalans i knivdisken så jag tog bort både knivdisk och släpskiva (?) och gjorde rent. Satte på nya knivar, men oljudet består. Titta och lyssna här.

Någon idé om vad detta kan vara? Garanti har jag kvar, kan jag åberopa den?
 
Gangsingen skrev:
Hej igen!

När jag provkörde "Ruttunen" inför säsongen fick jag höra ett oljud från klippmotorn vid start och avstängning. Misstänkte obalans i knivdisken så jag tog bort både knivdisk och släpskiva (?) och gjorde rent. Satte på nya knivar, men oljudet består. Titta och lyssna här.

Någon idé om vad detta kan vara? Garanti har jag kvar, kan jag åberopa den?
Låter lite skumt, så lämna in den du.
 
Hej kära automower-tråden.
Det känns skönt att börja diskutera gräsklippning istället för snösmältning.

Jag har sedan 2 veckor kört med min 230ACX, och idag så har den helt plötsligt glömt bort hur den hittar hem! den känner av laddstationen, (den saktar in) men den hittar inte fram.
N-värdet (det värde som skall vara runt 100) är nere på 5-10 (15 som max).
Vad kan problemet vara? jag har provat att byta pin-kod enligt tidigare tips här i tråden, men det har inte hjälpt.
 
mkling skrev:
Hej kära automower-tråden.
Det känns skönt att börja diskutera gräsklippning istället för snösmältning.

Jag har sedan 2 veckor kört med min 230ACX, och idag så har den helt plötsligt glömt bort hur den hittar hem! den känner av laddstationen, (den saktar in) men den hittar inte fram.
N-värdet (det värde som skall vara runt 100) är nere på 5-10 (15 som max).
Vad kan problemet vara? jag har provat att byta pin-kod enligt tidigare tips här i tråden, men det har inte hjälpt.
Om N-värdet är så lågt så är det fel.

Hur gammal är den? Äldre än 2010 så är det troligtvis plattan. Normalt ett garantiärende, även om det är lite över tiden. Är det 2010 eller senare så kan det vara kortet i stationen. Husqvarna gjorde om plattan till 2010 för att det varit lite strul med dem, men då blev det något tjall på en del kretskort istället. Märks oftast på att den inte följer guide nr 2.
 
Nonkan skrev:
Om N-värdet är så lågt så är det fel.

Hur gammal är den? Äldre än 2010 så är det troligtvis plattan. Normalt ett garantiärende, även om det är lite över tiden. Är det 2010 eller senare så kan det vara kortet i stationen. Husqvarna gjorde om plattan till 2010 för att det varit lite strul med dem, men då blev det något tjall på en del kretskort istället. Märks oftast på att den inte följer guide nr 2.
Den är köpt 2009.
Det konstiga är att nyss när jag var ute så gick den (jag hade testat att göra en fabriksreset så timern var nollställd), och när jag sa till den att gå hem så lyckades den hitta stationen.
När den stod på plattan så var N nästan på 200.

Den har varit på vinterservice denna vintern och fått en uppdatering och sevice, dock så hade jag inte plattan med mig. Det kanske är läge att åta tillbaka med plattan och låta dom mäta/testa.
 
mkling skrev:
Den är köpt 2009.
Det konstiga är att nyss när jag var ute så gick den (jag hade testat att göra en fabriksreset så timern var nollställd), och när jag sa till den att gå hem så lyckades den hitta stationen.
När den stod på plattan så var N nästan på 200.

Den har varit på vinterservice denna vintern och fått en uppdatering och sevice, dock så hade jag inte plattan med mig. Det kanske är läge att åta tillbaka med plattan och låta dom mäta/testa.
Är det fel på plattan brukar det vara intermittent. Den kan dela sig i fogen och om det då kommer in fukt så får du konstiga F eller N-värden, men det är sällan fel på båda. Är det fuktigt så är det mer fel medan det kan funka perfekt en solig dag. Prova med plattbyte hos ÅF eftersom det är garanti kvar.
 
Zixten skrev:
En hemmabyggd Automower...

[länk]
Påminner mig om ett avsnitt ur Fåret Shaun. Det med geten. :D
 
N-värdet (det värde som skall vara runt 100) är nere på 5-10 (15 som max).
Kom å en grej som inte framgick riktigt. N-värdet ska vara över 100 när klipparen står i testposition! Värdet varierar givetvis på andra ställen eftersom det är styrkan på signalen från plattan som visas. Är klipparen långt från plattan så är värdet lågt. Mitt på så är det högt.
 
Zixten skrev:
En hemmabyggd Automower...

[länk]
Ha, ha! Ett bra alternativ för den som har en cirkelformad trädgård. Men djävlar vad snabb den klipparen var! Eller också blev jag lurad på att den gick i cirklar...
 
haddirajan skrev:
Stiga ska göra ett försök med liknande klippare. Frågan är bara om det lyckas, känns som att de är några år försent, och redan har spolierat sitt rykte genom kinamotorer och att kunderna lessnat...
[länk]
De är rent tekniskt ungefär där Husqvarna var för 10 år sedan. Projektedaren på Stiga blev lite sur när vi påpekade det under en demo av prototypen för några månader sedan :)

Det är en slags blandning av RoboMow och Automower G2, de har plockat lite från båda. Söksystemet är mer RoboMow och knivdisk mm liknar Husqvarna.

Den enda unika funktionen på Stiga är elektrisk klipphöjdsinställning, men det ser jag faktiskt ingen större mening med, det är ju inte direkt så att man justerar klipphöjden speciellt ofta på en robotklippare.

Personligen tror jag att de som konkurrera med Husqvarna blir jättar som Bosch och Honda, båda har projekt på gång, men det ligger några år bort. Blir det som vanligt i trädgårdsmaskinsbranschen så blir Bosch lite billigare och Honda extremt bra, fast dyr.
 
Zixten skrev:
En hemmabyggd Automower...

[länk]
Äh, här satt jag och väntade på att få se hur de löst att den skulle stanna när den kommit längst in och så stängde de av kameran. :p
 
Tobbe Arnesson skrev:
Äh, här satt jag och väntade på att få se hur de löst att den skulle stanna när den kommit längst in och så stängde de av kameran. :p
Men det finns en annan video som visar hur man kan göra, men de går inifrån och ut:
http://www.youtube.com/watch?v=B1JLqXV5oU0&feature=related
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.