6
Slicer skrev:
Generellt sett så är det väldigt mycket om Husqvarna här på detta forumet och det är väl inte så konstigt. De hade förmodligen köpt "undersökningen" på Råd o Rön med :)

Ang äpplen och kottar mm så Automower har ett svagare klippsystem än t.ex. Ambrogio (Wiper har ingen egen modell utan det är Ambrogio rätt igenom)

Ambrogio har en klinga, en tålig sådan, och inte dessa tre "rakblad" som alla Husqvarna modeller har. Det är givet att en klinga är bättre och tåligare i mina ögon. Har hitills inte bytt den.

Att det sedan är Litium-Jon batteri och en kör tid på 2,5 timma lätt, gör ju inte saken sämre :D.

Min Ambrogio 200 Basic har varit o är enorm. Detta är min fjärde sommar på naturtomt.
Härligt att kolla på med en pilsner i handen :cool:

Mvh
Slicer the gardener
Inte helt rätt det du skriver, Wiper och Ambrogio tillverkas av italienska Zucchetti. Deras modeller i USA heter Lawnbott. Men annars håller jag med dig om hur bra dessa modeller är. Min Wiper One har 3,5 timmars körtid, så skillnad på batterierna mellan Automower och Wiper / Ambrogio är det ju helt klart.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Redigerat:
Förstår om man har naturtomt eller björkar som släpper stora grenar eller granar med kottar att Wiper eller liknande är bättre än Automower men på vanliga gräsmattor borde Automower vara bättre med sina rakblad som gör finare snitt i gräset = finare gräsmatta.
Det jag inte gillar med Husqvarnan är att det inte är Li-jon-batterier på de.

Finns det fler fördelar med Wiper eller liknande än batteriet?
Slinguppbyggnad, elektronik i klippare? Ja vad?
 
Slicer skrev:
Generellt sett så är det väldigt mycket om Husqvarna här på detta forumet och det är väl inte så konstigt. De hade förmodligen köpt "undersökningen" på Råd o Rön med :)

Ang äpplen och kottar mm så Automower har ett svagare klippsystem än t.ex. Ambrogio (Wiper har ingen egen modell utan det är Ambrogio rätt igenom)

Ambrogio har en klinga, en tålig sådan, och inte dessa tre "rakblad" som alla Husqvarna modeller har. Det är givet att en klinga är bättre och tåligare i mina ögon. Har hitills inte bytt den.

Att det sedan är Litium-Jon batteri och en kör tid på 2,5 timma lätt, gör ju inte saken sämre :D.

Min Ambrogio 200 Basic har varit o är enorm. Detta är min fjärde sommar på naturtomt.
Härligt att kolla på med en pilsner i handen :cool:

Mvh
Slicer the gardener
Jag hoppas detta inte blir den typ av pajkastning som Apple-fans är kända för. Men jag vill kommentera några saker.
Först och främst är det kul att du är nöjd med din klippare precis som de flesta Automower ägare är nöjda med sina.

Jag kan förstå att en kraftig klinga kan framstå som bättre än "rakbladen" som HQ har. Men faktum är att jag tycker de små vassa rakbladen är geniala. De är ledade vilket gör att de viker undan om det kommer kottar och stenar i vägen vilket sparar bladen. De är lätta att byta och kostar inte så mycket. Dessutom har bladen egg på båda sidorna och knivdisken byter rotationsriktning vilket betyder att man dubblar bladens livslängd. Det är en tillfredsställande att veta att gräset klipps på vassaste möjliga sätt. Jämfört med min Stiga (motorgräsklippare) som går många säsonger på samma klinga och "sliter" bort gräset. Hur slipar/byter man klingan på en Wiper?

Angående batteritiden så är ju Wiper (Ambrogio) betydligt tyngre. Upp till 50% (Wiper One vs. AC230). Så att batteritiden är längre är ju inte så konstigt. En lättare klippare ger dessutom mindre slitage på gräset (här ligger Robomow i en annan liga ;-) ).
Enligt produktspecifikationerna klipper en Wiper One 3 timmar och laddar 3,5. En Automower AC230 klipper i 90minuter och laddar 45 min...
Om Li-jon batterier är att föredra framför NiMH är ju en diskussionsfråga. Visst de är lättare än motsvarande NiMH batteri men Li-jon åldras även när de inte används, kan explodera om det utsätts för hög värme och skadas permanent om de är urladdade en längre tid.

/A
 
Redigerat:
Ansy_74 skrev:
Jag hoppas detta inte blir den typ av pajkastning som Apple-fans är kända för....
Tips nr. 1: Börja inte kasta paj så du precis gjorde nu. Apple-fans returnerar bara redan kastade pajer och börjar inte själva. Detsamma gäller säkerligen AM-fans.
:cool:
 
Johan Gunverth skrev:
Apple-fans returnerar bara redan kastade pajer
:cool:
d^_^b
 
6
Ansy_74 skrev:
Jag hoppas detta inte blir den typ av pajkastning som Apple-fans är kända för. Men jag vill kommentera några saker.
Först och främst är det kul att du är nöjd med din klippare precis som de flesta Automower ägare är nöjda med sina.

Jag kan förstå att en kraftig klinga kan framstå som bättre än "rakbladen" som HQ har. Men faktum är att jag tycker de små vassa rakbladen är geniala. De är ledade vilket gör att de viker undan om det kommer kottar och stenar i vägen vilket sparar bladen. De är lätta att byta och kostar inte så mycket. Dessutom har bladen egg på båda sidorna och knivdisken byter rotationsriktning vilket betyder att man dubblar bladens livslängd. Det är en tillfredsställande att veta att gräset klipps på vassaste möjliga sätt. Jämfört med min Stiga (motorgräsklippare) som går många säsonger på samma klinga och "sliter" bort gräset. Hur slipar/byter man klingan på en Wiper?

Angående batteritiden så är ju Wiper (Ambrogio) betydligt tyngre. Upp till 50% (Wiper One vs. AC230). Så att batteritiden är längre är ju inte så konstigt. En lättare klippare ger dessutom mindre slitage på gräset (här ligger Robomow i en annan liga ;-) ).

Enligt produktspecifikationerna klipper en Wiper One 3 timmar och laddar 3,5. En Automower AC230 klipper i 90minuter och laddar 45 min...
Om Li-jon batterier är att föredra framför NiMH är ju en diskussionsfråga. Visst de är lättare än motsvarande NiMH batteri men Li-jon åldras även när de inte används, kan explodera om det utsätts för hög värme och skadas permanent om de är urladdade en längre tid.

/A
Att bladen är ledade på Automower är bra men ändå så har jag både läst här på forumet och pratat med 2 bekanta som har Automower och dom har haft flera blad som gått av och hamnat i gräsmattan.
Rakblad liggandes i gräsmattan är inget som känns bra för mig.

Gällande Wipers klinga så sitter den fast med 4 skruvar, så det är enkelt att ta bort den om man skulle behöva slipa till klingan.

Sen så förstår jag inte riktigt vad du menar i det som jag markerat i fetstil? Varför skulle en tyngre klippare ha längre körtid? Borde väl vara så att en klippare som är lättare skulle ha längre klipptid? Eller menar du att Wiper har större batteri?
Slitaget på en gräsmatta spelar ju ingen roll om det handlar om 10 eller 15 kg som klipparen väger. Jag kan ju tycka att gräset är finare där ungarna har lekt i trädgården och dom väger mer än 15 kg.
 
Hej
Ja, om bladen går av är det ju förstås inge bra. Det har inte hänt mig och jag hoppas det inte gör det.
Om det är vanligt kanske Nonkan kan svara på?
Jag har däremot en trimmer med slyklinga som tappade ett blad och det kunde jag heller inte hitta. Även klingor kan gå av...

Angående tyngden så är antagligen så att om man lastar på med mer batteri, som dessutom har högre kapacitet som i Wiper fallet, blir klipptiden längre. Jag tror inte den ökande vikten påverkar klipptiden särskilt mycket i negativ mening. T.ex. har AC230 ett batteri mer än AC220 och får därför dubbelt så lång klipptid men väger bara 1,7 Kg mer.

Absolut blir gräset mer slitet av gräsklipparen. Jag kan t.ex. se det kring laddningsstationen där klipparen är oftare. Mindre vikt ger mindre slitage. Vad det gäller barnen på gräsmattan så fördelas vikten över hela fotsulorna och det blir mindre vikt per cm2 än med klipparnas ganska smala hjul.

/A
 
Den vändbara dubbelkniven (med två hål, standard på 230ACX fram till 2011) kan gå av om den fått några smällar. Kollar man på brottytan så syns oftast ett färskt brott över halva och ett äldre brott över andra halvan. Kniven har helt enkelt spruckit första biten, fungerat ett tag för att slutligen gå av.

I år har man valt att ta bort dubbelkniven, nu finns bara knivar med enkelhål. Dock är det fler som vill ha dubbelkniven tillbaka, eftersom den ofta klarar segt gräs lite bättre. Men ja, den är lite osäker så det blir enkelhål som gäller. En tröst är att priset är sänkt ganska mycket :)

Det verkar lite farligt, men Husqvarna har hittills inte fått in någon rapport om att någon skadat sig på en avbruten kniv i gräsmattan.
 
Spontant tycker jag att det låter bättre med en klinga som Wiper har eftersom den kan klippa sönder större grenar, äpplen etc, men hur mår mekaniken och motorn i klipparen av att det blir stora påfrestningar på kniven som i förlängningen borde slita på lagringar och elektronik då kniven går tungt alternativt stannar ?
På Automowern viker ju bladen undan och det blir därför inga påfrestningar att tala om på lagringar samt att motorn troligen inte behöver jobba för tungt, eller kan knivdisken hindras att rotera ändå ?.

Finns det momentbegränsning i motorerna eller hur har man löst detta, för att undvika skador på motorerna, frågan gäller både AM och Wiper ?
 
Redigerat:
6
Carla skrev:
Spontant tycker jag att det låter bättre med en klinga som Wiper har eftersom den kan klippa sönder större grenar, äpplen etc, men hur mår mekaniken och motorn i klipparen av att det blir stora påfrestningar på kniven som i förlängningen borde slita på lagringar och elektronik då kniven går tungt alternativt stannar ?
På Automowern viker ju bladen undan och det blir därför inga påfrestningar att tala om på lagringar samt att motorn troligen inte behöver jobba för tungt, eller kan knivdisken hindras att rotera ändå ?.

Finns det momentbegränsning i motorerna eller hur har man löst detta, för att undvika skador på motorerna, frågan gäller både AM och Wiper ?
På min Wiper så är det momentbegränsning i alla fall.Hade blåst in en plastpåse på tomten förra veckan som givetvis blev överkörd av klipparen. Påsen trasslade in sig i klingan och axeln vilket gjorde att motorn stannade och Wipern gick in i laddstationen.
 
AM har en hasplåt under som skyddar det mesta. I det fall något lindar upp sig runt axeln så stänger klipparen av motorn med felmeddelandet "knivdisk blockerad".

Hittills har vi inte bytt någon knivmotor på AM, så grejerna håller.
 
Synd bara att AM inte går hem efter tex "Knivdisk blockerad" utan bara stannar - skulle vara trevligare om den körde "hem" då vi har den på landet och bara är där ibland...
 
JonasiGbg skrev:
Synd bara att AM inte går hem efter tex "Knivdisk blockerad" utan bara stannar - skulle vara trevligare om den körde "hem" då vi har den på landet och bara är där ibland...
Fördelen med att den inte går hem är att det blir tydligt att det är något som är fel. Annars ser det ju ut som att klipparen bara står och laddar vilket gör att det kan ta lång tid att upptäcka felet t.ex. klipparen står i laddstationen innan jag sticker hem från landet. Jag tar för givet att klipparen laddar, men i själva verket är knivarna blockerade. Jag åker hem, klipparen står kvar = långt gräs... :)
 
Det är även rätt bra att klipparen står kvar där problemet uppstod så man har en chans att åtgärda det. Men visst hade de väl kunnat lägga med ett inställningsalternativ att knalla hem när problem uppstår.
 
Vi installerade en GPS/sms-enhet inför denna den 3:e säsongen - hur skönt som helst!
Dels som extra stöldskydd, men suveränt att kunna fjärrstyra (ändra tider tex) - men det bästa är ju att händer det något får man ett sms. Då kan man skicka dit en granne om man inte ska dit själv på ett tag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.