Låter som en hel del kloka poäng där Nonkan.
 
jokomoko skrev:
Erkänner mig skyldig till Off-topic bidragandet :blushing:

Jag föreslår att vi startar nya separata trådar från och med nu. En verklig "alternativ-till-Husqvarna-tråd" (vilket denna tråd slutade med för länge sen) samt en ny tråd för Husqvarna användare/spekulanter... vad tycks om det?

jokomoko
Jag tycker att det är en dålig idé då denna tråd "sover" av och an.

Det var denna tråd som fick mig att skaffa en Automower istället för vissa kopior som nämnts i tråden och att läsa igenom detta tar inte så lång tid.

För övrigt är det trots allt relevant info om robotklippare finns så jag röstar
definitivt att tråden finns kvar!

PS. Det finns en nystartad tråd jokomoko om Automower där du finner 3 inlägg sista 2 - åren men där finns ingen Nonkan. Mitt förslag kan vara att du fyller på med inläg där.

:)
 
Nonkan nu ska du få höra nåt roligt/tragiskt!

Lämnade in min automower för vinterservice hos en av de större handlarna i sthlms-området för 3 månader sedan (Car*sön*rna). När jag nu skulle hämta den så kändes den inte servad men teknikern kände återigen på dom "knivvassa" rakbladden och visst den var servad med ny programvara och allt.

Sylvasst tänkte jag nu när jag kom hem så jag var tvungen att kolla och jag hade kunnat slicka på dessa rakblad utan att skada mig, 990:- senare!!
Självklart lacka jag ur så nu ska jag få borstar till bakhjulen (nytt tillbehör för i år) gratis så nu undrar jag 2 saker:

- Funkar borstarna?
- Hur kan jag se att jag fått ny programvara?

Mvh
 
Detta har postats tidigare men för er som söker info om robotklippare
så kommer ni nu att få se skillnad:

500kvm klipps 10 tim måndag samt 10 tim torsdag, och ni ser en tydlig skillmnad och
det handlar inte om vertikalskärning, mossbekämpning eller 100-tals timmar i trädgården.

Är ni lat som jag men vill ha det snyggt och välansatt efter en semester på 14dar köp en robotklippare, i mitt fall en Automower 220AC som aldrig strejkar!

Ha en bra sommar.........
 
  • Före[1].jpg
  • Efter[1].jpg
Hej alla! I går hände något märkligt. Min Automower 220 AC gav sig olovandes ut och klippte trädgårdsslangar och leksaker!

Jag stoppade den och kontrollerade timern, samt felrapporteringen. Timern var INTE inställd på igår kväll då jag ställt må ons fre, och inga fel fanns att läsa i felrapporteringen. Datum och tid är rätt inställda.

Detta gör mig förvånad då maskinen fungerat som en klocka en säsong. Skall tilläggas att maskinen är mkt välskött och har förvarats inomhus hela vintern tills för en vecka sedan då den fick komma ut igen.

Har någon annan råkat ut för något liknande? Hur kan detta ske?
 
Bandbredd skrev:
Jag tycker att det är en dålig idé då denna tråd "sover" av och an.

Det var denna tråd som fick mig att skaffa en Automower istället för vissa kopior som nämnts i tråden och att läsa igenom detta tar inte så lång tid.

För övrigt är det trots allt relevant info om robotklippare finns så jag röstar
definitivt att tråden finns kvar!


:)
Denna tråd ska naturligtvis finnas kvar! det finns massor av bra information här för oss som funderar på köpa gräsklipparrobot :). Men eftersom tråden ska handla om "Alternativ till Husqvarna" så tyckte jag att tråden kanske ska rikta in sig på just det, eller så byta Rubrik helt enkelt. Men det är ju bara lilla jag det, och jag är ingen Moderator och jag tänker absolut inte argumentera för det :).
Men OM jag fick föreslå något ytterligare, varför inte:
(1) Gräsklipparrobbotar - generellt (denna tråd)
(2) Husqvarna Automower (annan tråd)
Eftersom det finns många som har specifika frågeställningar om just Automower

jokomoko
 
Jag tycker det är klockrent med en enda tråd med all info om alla robotklippare, men så är jag slö av naturen och orkar inte hålla isär en massa trådar. Lika lite som jag orkar springa runt med en gräsklippare hela sommaren... ;)

Det har ju funkat fint tidigare, ser ingen anledning att ändra det nu. Möjligen en mer generell rubrik på den här tråden men det är upp till TS/mod.
 
Bandbredd skrev:
- Funkar borstarna?
- Hur kan jag se att jag fått ny programvara?

Mvh
Det där lät ganska illa. Klantigt är väl det minsta man kan säga. Det finns ju många HVA-åf i Stockholm, så det kan vara smart att sköta sig :)

När vi gör service tar vi alltid ett 9-pack knivar, byter 3 och skickar med de 6 övriga så har kunden för en säsong. Enkelt om än lite dyrare än att plocka 3 knivar från 500-packet.

Borstarna fungerar bra, men de är inte nya för i år. Har du lindar i trädgården är borstarna oumbärliga, lind släpper nåt skit (frön?) som är små och platta och de brukar klistra sig runt hjulen (gäller även vanliga gräsklippare). När det blir för mycket släpper det i en ganska ful klump.

Programversion kan du se med "snabbkoll", håll inne "0" tills det piper till, bläddra med "YES".
 
tom j skrev:
Hej alla! I går hände något märkligt. Min Automower 220 AC gav sig olovandes ut och klippte trädgårdsslangar och leksaker!

Jag stoppade den och kontrollerade timern, samt felrapporteringen. Timern var INTE inställd på igår kväll då jag ställt må ons fre, och inga fel fanns att läsa i felrapporteringen. Datum och tid är rätt inställda.

Har någon annan råkat ut för något liknande? Hur kan detta ske?
Jag har inte hört det innan faktiskt. Du har inte kommit åt någon av programknapparna (A B C) av misstag? Grundinställningen på varje program är ju klippning heltid.

Det här är lite långsökt kanske, men om både huvudbatteriet och det lilla batteriet på kretskortet (som håller reda på tiden när det stora är urladdat) är slut samtidigt så blir tidshanteringen konstig. Men det lilla batteriet brukar räcka många år.
 
Oj här har det tagit fart, nästan mer än min gräsmatta ;)..
Tycker nog att det får vara som det är med trådarna, här är så mycket blandat att försöka bena upp det 17 sidor senare är lite sent :)..

Jag kan hålla med om att det är ok att lägga kabeln ovan gräsmattan, men fick för mig i år när gräset hade dött en aning under det massiva täcket med snö.. då skulle jag lufta svålen med en vertikalskärare.. Kabeln syns ej, men den låg ju precis under gräset så jag kapade den på 3 ställen när den trasslade in sig i vertikalskäraren...

Tips till den upproriske greken nej jag menar automowern.. Det är inte så lätt att klockan går fel?
 
jokomoko skrev:
Nu är jag inte är rätt man att svara eftersom jag inte köpt min gräsklipparrobot än :rolleyes: - MEN, jag har surfat som en galning i en vecka nu på jakt efter information så kanske jag kan bidra med det jag läst....och är rätt övertygad stämmer..

(1)
Det är nog ganska bra att komma igång igenom att bara lägga ut tråden till att börja med, men tråden måste följa marken och inte "hänga i luften"
Där den hänger i luften, eller grusgångar etc , - gräv ned den (inte snyggt annars samt risk för avklippning)

(2)
Med tiden samlas gräsklipp över tråden och tråden kommer i sinom tid försvinna i gräsbotten.

(3)
Fördelen med att inte gräva ned (till att börja med åtminstone) är att efter en tids körning kanske man finner att man behöver "lägga om tråd" lite här & där, och då är det ju betydligt jobbigare om tråden är nedgrävd.

jokomoko
var och hämta min AM idag..ska bli kul att få igång den..:D
kanske enklast att lägga tråden på gräsmattan..men är lite rädd att jag ska kapa den med trimmern.. provade att dra i marken med en ogräs rensare som man har mellan stenplattor,man kom ner 2 cm lätt..går fort att dra den ochså..sen lägga ner tråden och stampa till..
fick pris av en som lägger ner tråd med maskin..han vill ha 1500kr för att göra det..låter lite mycket ....
 
1500 med moms tycker jag låter normalt eller lite i underkant.

1200 kvar efter moms. Av det ska staten ha sin del av sociala avgifter. Killen ska ha lön. Maskinen ska flyttas fram och tillbaka med en (troligtvis) leasad bil. Bensinen till maskinen kostar lite och framförallt kostar maskinen. De jag har sett ligger som minst på runt 20000+moms.

Maskinerna lägger kabeln 5-10 cm ner.

Man måste göra 2-3 installationer per dag för att ha en chans att gå runt enbart på installationerna.

Verkar som att det är en ÅF som gör det till självkostnadspris för att slippa kundproblem med felaktiga installationer (den absolut vanligaste felkällan för en AM som inte klipper som den ska).

Som jämförelse får vi betala ca 700+moms/timme när våra datorer krånglar på jobbet, och då ingår inte framkörningsavgift.
 
Redigerat:
Precis som en del andra har jag "blivit tvungen" att skarva kabeln på ett par ställen nu på våren... ;)

Än så länge har jag bara 2 skarvdon på slingan. Hur många har ni andra? Jag börjar fundera lite kring signalstyrkan och hur många skarvar man kan klara utan att det blir problem. Just nu finns lite ombyggnadsplaner i trädgården och det skulle innebära 3-4 skarvar till..
 
Vi har själv gjort förändringar i trädgården vilket medfört både förkortningar och förlängningar av begränsningskabeln. I och med att jag la ut kabeln på den nakna jorden innan det färdiga gräset rullades ut blir det lite trixigare att fiska upp kablen genom gräset, men det funkar.
Jag brukar löda ihop skarvarna som uppstår och sedan köra en 10cm vaselinfylld krympslang över.
 
Jo, klart att löda är ett bättre alternativ.
Får jogga in på Elfa och shoppa lite.

Löder du anslutningen till guidekablarna också ?

Skarvdonen är ju väldigt behändiga, men jag är lite bekymrad över långtidsfunktionen och signalstyrkan. Obefogat? Är det någon som fått problem med skarvdonen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.