jokomoko skrev:
Tack för svaren Det finns hopp i så fall. Husqvarnas hemsida är under all kritik, då det verkar helt uppbyggt för att ge så lite & dålig information som möjligt...

www.wiper.se har en bra informationsvideo direkt på första-sidan.

Om jag var chef för HQ, hade det blivit löneavdrag på ansvariga på PR- avdelningen... Inte undra på att dom säljer små volymer av Automovers

jokomoko
Nja, det finns nog en tanke bakom att Husqvarna lagt krutet på pappersinformation istället för Internet-video. Inte fan drar jag ut datorn i trädgården när jag skall installera. Papper är kung i det läget.
 
jokomoko skrev:
Inte undra på att dom säljer små volymer av Automovers

jokomoko
Har du någon källa på det eller? Jag vet i alla fall att vi säljer mer Automowers än åkgräsklippare just nu, och Automower 220, 230 och 260 har sålt slut varje säsong. Just nu är det brist på 230 då HVA inte får fram tillräckligt med komponenter.
 
jokomoko skrev:
Det är så illa alltså ?

Det finns ingen möjlighet att leda slingor så att roboten kan gå mellan olika avdelningar ? Tyckte jag läste att Wipern fixade detta, men hittade inte det just nu.

Om man måste skaffa flera robotar så är det bara att glömma för min del...


jokomoko
Inga problem med Wiper one eller de enklare. Bara att låta den följa slingan till resp. avdelning. One kör väl 4 olika områden.
 
Tobbe Arnesson skrev:
Wiper One eller Automower 260...

Har förstått att Wiper One har kraftigare knivar, men innan jag fått styr på tomten kommer det sannolikt gå både en och två. Vad kostar utbytesknivar till repsektive modell? Någon som har en bild på vardera lösning?

Vilken har bäst stöldskydd/larm? Automower känns rätt väldokumenterad i tråden med pinkod och väldigt högt larm, men hur funkar det på Wiper One?
Kniven kostar nog någon hundralapp kommer inte ihåg på rak arm (bara bytt 1 kniv)
One har larm & Pinkod. Larm vet jag inte o mdet är så noga med egentligen, men det är bra om alla har pinkod för då kan packet lära sig att det är ingen ide o sno en klippare, förutom de där kina maskinerna med nyckel som hänger synlig bak på klipparen ;)
 
mikkola skrev:
Räcker med en guideslinga som passerar alla 3 smala passager. Jag har själv en passage som är omkring en meter.

Programmera din Automower att gå till: (exempel)

Område 1, följ guideslinga 25m, utfartsvinkler 90gr, använd denna 30%

Område 2, följ guideslinga 55m, utfartsvinkler 125gr, använd denna 20%

Område 3, följ guideslinga 75m, utfartsvinkler 45gr, använd denna 50%

Köper du då en 230 så har du ju 2 st guideslingor att leka med och då klarar den t.om att flyga ;)

Busenkelt att fixa :)

Tack Mikkola. Det borde ju fungera för mig då också :)
jokomoko
 
Nonkan skrev:
Har du någon källa på det eller? Jag vet i alla fall att vi säljer mer Automowers än åkgräsklippare just nu, och Automower 220, 230 och 260 har sålt slut varje säsong. Just nu är det brist på 230 då HVA inte får fram tillräckligt med komponenter.

Nejdå, ingen källa alls. Den säljer kanske bra relativt HVAs ambitionsnivå vad vet jag. Jag bara reflekterade att jag har aldrig sett en sådan tingest i någons trädgård och ingen av mina bekanta hade sett en sådan heller, så den har ju knappast tagit över marknaden om man säger så.

Idén med robotgräsklipparen är dock brilliant, och den förtjänar bättre marknadsföring (& bättre produktionsplanering?) från HVA, enligt min mening

Att ha brist på komponenter betyder bara bristfällig inköpsplanering/produktionsplanering - ingenting annat.

jokomoko
 
Rent generellt är det många bolag som har/haft problem med tillgång av elektronikkomponenter den senaste tiden. Finanskrisen gjorde att många fabriker drog i stora nödbromsen och när sedan ekonomin började snurra igen så ledde det till brist på komponenter alt. högre priser genom inköp på spotmarknaden.
 
I Stockholmstrakten säljs det relativt få Automower i förhållande till antalet trädgårdar, så det är inte så konstigt om du inte känner någon som har en. Det är svårt att svara på varför, men mycket hänger på hur aktiva ÅF i varje region är.

Ju längre sydväst man kommer i landet, desto vanligare blir maskinerna. I Skåne och Halland knatar det en i var och varannan trädgård.

Marknadsföring av sådana här produkter är ganska svårt, det blir en ganska hög kostnad/enhet för t.ex. TV-reklam.
"Word of mouth" är nog det som funkar bäst, det gäller bara att komma igång. Mest genomslag har det i villaområden där en har varit pionjär, sedan sprider det sig som ringar på vattnet.

Det finns fortfarande en stor skepsis till om tekniken verkligen fungerar, den vanligaste invändningen jag hör är "det funkar inte på min trädgård, jag har så stort/krångligt", och en sådan invändning går inte att bemöta med en 30 sek TV-reklam utan det är demonstration/utbildning som gäller. Där gör HVA centralt ungefär vad man kan förvänta sig med närvaro på alla större mässor. Förra året gjordes även en "Road show" på ett flertal platser i landet som var välbesökt på alla ställen utom den i Stockholmsområdet (Barkaby, försommaren).

Givetvis fungerar tekniken, men den mentala tröskeln är ganska hög, framförallt för de som är lite äldre som verkligen skulle kunna dra nytta av en robotklippare.

Den här diskussionen börjar bli grymt off-topic för övrigt :)
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Den här diskussionen börjar bli grymt off-topic för övrigt :)


Erkänner mig skyldig till Off-topic bidragandet :blushing:

Jag föreslår att vi startar nya separata trådar från och med nu. En verklig "alternativ-till-Husqvarna-tråd" (vilket denna tråd slutade med för länge sen) samt en ny tråd för Husqvarna användare/spekulanter... vad tycks om det?

jokomoko
 
jokomoko;1074014...Jag föreslår att vi startar nya separata trådar från och med nu. En verklig "alternativ-till-Husqvarna-tråd" (vilket denna tråd slutade med för länge sen) samt en ny tråd för Husqvarna användare/spekulanter... vad tycks om det? jokomoko[/QUOTE skrev:
Bra idé!
 
Okej, då (tycker jag) att denna eminenta tråd borde fortsätta, bara med den lilla förfiningen att vi alla här pratar HVA-alternativ och ingenting annat i fortsättningen d^_^b

Av en händelse, så startades just nu en separat tråd angående HVA Automovers. Det kommer fortsättningsvis bli lättare att följa de givna ämnena :).

Alla ni Wiper-ägare. Är ni nöjda, supernöjda eller har några synpunkter om era maskiner..? Hör av er !

jokomoko
 
är det mycket jobb att lägga tråden själv?
ska den bara fästas på gräsmattan eller grävas ner?
finns visst maskiner man hyra för trådjobbet.
 
tjena skrev:
är det mycket jobb att lägga tråden själv?
ska den bara fästas på gräsmattan eller grävas ner?
finns visst maskiner man hyra för trådjobbet.
Nu är jag inte är rätt man att svara eftersom jag inte köpt min gräsklipparrobot än :rolleyes: - MEN, jag har surfat som en galning i en vecka nu på jakt efter information så kanske jag kan bidra med det jag läst....och är rätt övertygad stämmer..

(1)
Det är nog ganska bra att komma igång igenom att bara lägga ut tråden till att börja med, men tråden måste följa marken och inte "hänga i luften"
Där den hänger i luften, eller grusgångar etc , - gräv ned den (inte snyggt annars samt risk för avklippning)

(2)
Med tiden samlas gräsklipp över tråden och tråden kommer i sinom tid försvinna i gräsbotten.

(3)
Fördelen med att inte gräva ned (till att börja med åtminstone) är att efter en tids körning kanske man finner att man behöver "lägga om tråd" lite här & där, och då är det ju betydligt jobbigare om tråden är nedgrävd.

jokomoko
 
Jag läste att någon tog en motorsåg med kasserad kedja och "fräste" ett spår i gräsmattan för att lägga kablen i, sen är det bara att stampa till med skon så är det platt och fint igen. Jag svär inte på att det funkar men det låter rätt smutt i mina öron.
 
miniGranis skrev:
Jag läste att någon tog en motorsåg med kasserad kedja och "fräste" ett spår i gräsmattan för att lägga kablen i, sen är det bara att stampa till med skon så är det platt och fint igen. Jag svär inte på att det funkar men det låter rätt smutt i mina öron.
Det sliter rätt hårt på sågen att få in jord och sådant där. En motorsåg drar in kylluft genom startapparaten, så det blir mycket skit som ska renas bort i luftfiltret. Det är inte så bra att få jord i kopplingen heller och tillslut så tar nog ryggen stryk av att gå hukad runt hela tomten.

Det är bättre att hyra en motordriven kantskärare isf, om inte kabelläggare finns tillgänglig. Kabelläggningsmaskinerna är fortfarande ganska ovanliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.