Intressant nog så får man bygga sin egen 11kW laddbox till elbilen, man kan bygga sin egen cementblandare om man vill också, eller sin egen klyvsåg. Så länge elkopplingarna inte är fast anslutna till elnätet så får man göra nästan vad man vill...

Nu rekommenderar jag inte folk att göra vad som helst, även om jag har byggt några laddboxar/laddstolpar och dokumenterat ett par av dem här i forumet. Jag har iofs nödig kännedom som gammal elektriker, men jag tycker det är ett rätt intressant fenomen ändå...
 
  • Gilla
Doks och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
jag hade inte kallat dem proffs.
Det går väl att definiera ordet proffs något olika men för mig är proffs någon som får betalt för att utföra ett arbete. Inte nödvändigtvis någon som aldrig begår ett misstag.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det går väl att definiera ordet proffs något olika men för mig är proffs någon som får betalt för att utföra ett arbete. Inte nödvändigtvis någon som aldrig begår ett misstag.
Nice. Är själv fd jultidningsproffs. Begick inga misstag heller förutom att försöka sälja till moster. Den ragatan kunde inte spendera 50 spänn för att en liten tjej skulle bli glad. Alla andra köpte 91:an eller Kalle Ankas jul så var saken klar. Inte moster. Hon var ett riktigt psykfall.
 
  • Haha
  • Gilla
Doks och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nja jag vet inte... Proffs som kopplar fas på jord eller vad det var det stod? Vissa misstag kan ju hända men proffs gör inte såna allvarliga skulle jag säga... Då får man kalla dom nåt annat.
Yrkesman, montör,elmontör är väl rätt vanliga benämningar
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Av samma anledning är det INTE tillåtet att byta en fast ansluten apparat, eftersom en sådan ska ligga på egen grupp och i vissa fall vara försedd med säkerhetsbrytare, och det är då lätt att bryta strömmen till den om en olycka skulle inträffa så att apparaten måste bytas.
Om man utför ett byte av säkerhetsbrytaren (elkopplaren) så är apparaten en stund under bytet ej längre en fast ansluten apparat. Då kan man passa på att byta ut den 😉 om man är snabb.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Om man utför ett byte av säkerhetsbrytaren
Det faller nog på att elkopplaren inte anses vara i egen dosa/kapsling eftersom tvättmaskinen/torktumlaren är ansluten till samma dosa/kapsling.

pacman42 pacman42 skrev:
Så länge elkopplingarna inte är fast anslutna till elnätet så får man göra nästan vad man vill...
Precis. Tidigare var det ju luddigt om en fast monterad/placerad apparat, men stickproppsansluten (t.ex. en tvättmaskin) ansågs vara "fast installerad". Det har man ju klart och tydligt undantaget nu.

Det finns dock en rimlighet i det, och det är ju att om en apparat börjar brinna eller bli strömförande är det ju lätt att bara dra ur kontakten. Plus att saker med stickpropp tar man ju oftast med sig till den nya bostaden, varför risken att något felkopplat byter händer till en ny person är mindre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns sådana piloter och läkare men jag hade inte kallat dem proffs.
Då är det nog bäst att vi helt skippar ordet proffs i denna diskussionen. Ska vi använda sådana värdeord så kan vi lägga till en hel radda till, odugligar och hopplösa t.ex.

Vi pratar egnetligen bara om två grupperingar:
1) Privatpersoner som meckar själv i sin anläggning
2) Yrkesutövare som skruvar hos andra mot ersättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men tänk efter. Så intensivårdsläkarna som fick se drivor med patienter avlida under pandemin, på sina avdelningar, skulle inte räknas som proffs? Jag kan hålla med om att vissa läkare som "dödsdömde" åldringar på äldreboenden utan att överhuvudtaget undersöka dem kanske borde få sin legitimation granskad. Men att patienter avlider trots att alla vårdinsatser görs rätt efter känd vetenskap kommer alltid att hända.

Och piloterna som kraschade Boeing planen med den felande "antistall" funktionen som hade införts utan tillstymmelse till information mot piloterna, skulle de vara oproffsiga? Jag kan visserligen för lite om flygning för att veta om en duktigare pilot borde klarat situationen, men jag tvivlar på det. Det som behövde göras var väl att stänga av funktionen som ingen visste att den fanns. Och avstängningen fanns ett antal nivåer ned i ngt menysystem.
Ja, en pilot som gjorde rätt skulle klarat ut situationen. Flighten innan den första kraschen hade felet under hela flygningen. De valda att fullfölja flighten.

När den kraschade flög först den ena piloten och det gick bra, men de tolkade det som att felet fanns på den sidan. Så den andra piloten tog över. Då gick det åt skogen. Den piloten hade fått en del anmärkningar just på att han inte var särskilt bra på att flyga. Så jag vill mena att piloten var en del av orsaken.
 
S sebastiannielsen skrev:
Det faller nog på att elkopplaren inte anses vara i egen dosa/kapsling eftersom tvättmaskinen/torktumlaren är ansluten till samma dosa/kapsling.
Hur menar du att en elkopplare i en egen dosa/kapsling ser ut och fungerar? Min tolkning är att om man söker på nätet efter säkerhetsbrytare så får man upp massor av elkopplare i egen kapsling. Och att en sådan är ansluten till något är ju dess syfte. Således man får byta dessa, men jag tror inte att elsäkerhetsverket skulle gå med på mitt resonemang så att säga sammankopplat. Men om man vid separata tillfällen frågar om alla moment var för sig så tror jag dom nog säga att det är ok.

Jag anser även att man kan använda samma logik för att ordna med fel på fasföljden. Man byter en 3-fas elkopplare och med nödvändig kännedom så kopplar man in den igen fast denna gång med rätt fasföljd. Men själva handlingen man utför är bara byte av elkopplare.
 
M merbanan skrev:
Hur menar du att en elkopplare i en egen dosa/kapsling ser ut och fungerar?
Jag menar att elkopplaren måste vara ansluten internt till något, inte externt, för då är det längre inte en elkopplare, utan en elkopplare+anslutningsstos för förbrukare vilket då är 2 saker i samma dosa/kapsling.

Dock får man heller inte byta saker i våtutrymmen öht.
 
S sebastiannielsen skrev:
Dock får man heller inte byta saker i våtutrymmen öht.
Jo, det får man. Undantaget gäller väl bara fast anslutna armaturer?

Sen får man ju byta ett vägguttag som är vidarekopplat till ett annat, så då borde man väl få byta en strömbrytare vidarekopplad till en tvättmaskin?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, det får man. Undantaget gäller väl bara fast anslutna armaturer?
aah just det. Såg nu, armaturer får inte bytas men vägguttag och elkopplare får.

Jag tänker såhär, du får byta en strömbrytare kopplad till anslutningsdosa som i sin tur är kopplad till tvättmaskin, för då är strömbrytaren i en "egen dosa", dvs dosan för tvättmaskinen är separat.
Men du får inte byta en strömbrytare som också fyller funktion som anslutningsdosa till tvättmaskinen.

Armatur får dock bytas (i torra utrymmen) vad jag kan se även om den inte är i egen kapsling/dosa, dvs även om armaturen har inbyggda vägguttag och strömbrytare o allt. Eftersom du byter då inte ett vägguttag/strömbrytare, utan en armatur (med inbyggt vägguttag/strömbrytare)
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, en pilot som gjorde rätt skulle klarat ut situationen. Flighten innan den första kraschen hade felet under hela flygningen. De valda att fullfölja flighten.

När den kraschade flög först den ena piloten och det gick bra, men de tolkade det som att felet fanns på den sidan. Så den andra piloten tog över. Då gick det åt skogen. Den piloten hade fått en del anmärkningar just på att han inte var särskilt bra på att flyga. Så jag vill mena att piloten var en del av orsaken.
Det skulle vara intressant att veta hur du tror att ett flygplan fungerar 😃

Boeing hade byggt en instabil variant av sin 737 och med ett hemligt stabiliseringssystem MCAS. Anledningen var att befintliga 737-piloter skulle kunna flyga den nya modellen med endast en mycket kort utbildning.
När givarna till MCAS slutar fungera går det inte att flyga planet om man inte stänger av systemet. Dessutom är det mycket annorlunda och svårare att flyga utan det. Och modellen skulle inte klassas som samma typ av flygplan. Piloter som flyger passagerare i reguljärtrafik får bara flyga en klass. Om en pilot skolar om sig till en annan klass får hen inte längre flyga den förra klassen.

Därför tonade Boeing ner skillnaderna och det ingick inte i utbildningen hur man stängde av MCAS och framförallt inte hur man flyger utan hjälp ifrån det systemet. Däremot fanns det en manual i planet i form av en tjock pärm med ett avsnitt med instruktioner om hur man vid givarfel manuellt kan koppla om till den andra givaren. Det finns två eftersom de är opålitliga. Eller i värsta fall stänga av systemet helt och hållet. Den manualen förhindrade en krash en gång. Men statistiken talar sitt tydliga språk. 737 är en gammal beprövad flygplansmodell med förhållandevis mycket få olyckor. Varianten 737 MAX 8 var i början rena katastrofen när det gällde tillbud och olyckor och modellen fick därför flygförbud i flera år innan Boeing hade lyckats rätta till bristerna. Det var en skandal att den fick flyga från början och FAA fick också mycket kritik för att de inte gjort sitt jobb utan istället litat på/emottagit mutor ifrån tillverkaren.

Boeing dömdes, trots en arme av advokater, som ensam skyldig till de ~350 dödade personerna och fick betala skadestånd till deras anhöriga. De båda flygbolagen blev helt friade.
 
Redigerat:
J Jokv skrev:
Köper det argumentet, alltså att gränserna måste dras någonstans och då blir det tydligast såhär.

Men hur bedöms om en person har tillräcklig kunskap att tex byta ett uttag eller en strömbrytare? Vem avgör i den frågan?
Det avgör du själv. Gick det bra att byta uttaget, ja då har du tillräcklig kunskap, gick det åt helvete då hade du inte tillräcklig kunskap.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Att en patient dör betyder inte att någon gjort fel.
Vi räddar inte liv, vi förlänger dem bara - i bästa fall. Det får jag påminna mig själv om med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.