16 320 läst · 98 svar
16k läst
98 svar
Golvvärme i betongplatta, men inte använda det....
Mycket bra synpunkt. Och har faktiskt redan planerat stugan på 2.50 i tak. Har det i den permanetna boendet (lgh) och haft bra med takhöjd på flera ställen där jag bott tidigare, tycker det är trevligt. Rymmer dessutom en överskåp på kyl/frys som jag sett ut.Mikael_L skrev:I vilket fall, väljer du bort golvvärme (och betongplatta) nu så kan du fundera på att öka takhöjden inne en dm, t.ex. 2.50 isf 2.40.
Då är det i alla fall möjligt att senare lägga in ett värmegolv ovanpå, ett värmegolv som dessutom är snabbt att få varmt eller reglera tempen på.
Vid en sådan ombyggnad får man höja dörrar 5-10 cm och acceptera att fönster kommer lägre ner, om man inte även vill höja fönstren.
Jo jag räknade lite snabbt rakt av på x45m2. Och sen bara antog jag att det skulle in nån extraskiva och nåt reglage av nåt slag osv (men det kanske var inräknat) osv. Och du har ju rätt i att det inte blir 45m2 iom att en del går bort i väggar och sånt (två sovrum, toalett och allrum med köksvägg har jag delat mina 45m2 på). 15' lät trevligare. Så kanske det är ett bra alternativ då att ha i bakhuvudet om jag senare skulle vilja vistas mer under kallare årstid, att lägga in nåt sånt där.ToRy skrev:Inga problem! Alltid kul att kunna hjälpa!
Kollade lite snabbt på golvvärme. (Jag har ju själv en 45kvm stuga som snart är redo för golvvärme och en massa annat...) Nu har jag inte kollat på bygghemma utan på golvvärmebutiken men du skulle nog komma undan med runt 15tusen. Det du kanske (?) räknar fel på skulle kunna vara att du inte behöver lägga in 45kvm folie i en 45kvm stuga. Jag antar att stugan är uppdelad i åtminstone ett par, tre rum? I ett rum på 10 kvm lägger man dessutom bara in kanske 8kvm folie, då man inte drar den hela vägen ut till väggarna.
De har olika paket för olika storlek. Ett par exempel: 8kvm: 3990:- 15 kvm 6550:- Då tillkommer lite foamskiva på ca 40 spänn kvadraten.
Min stuga kommer bli uppdelad i tre rum, kanske fyra. Räknar med ca 15tusen och då får jag individuella paket med termostater i varje rum.
Sen kan man ju fundera på det här med framtida behov och hur mycket man ska lägga på att framtidssäkra, det är ju helt upp till dig såklart. Vill man spendera några helger vintertid håller det fortfarande anser jag, och det är så jag kommer använda min stuga, och använder min friggebod idag. Skall huset bli ett åretruntboende så nja, då bör man nog välja en annan lösning.
Mvh,
ToRy
Haha, det första jag sa när jag köpt tomten (eftersom det vart lite dyrare än jag tänkt), var att jag får nog ställa dit ett tält, en husvagn eller en byggbarackbyggarätt skrev:visst går det att bygga fritidshuset med markskruv men det skulle jag inte välja i synnerhet inte i västerbotten...tjälfritt djup???
Locktonerna från skjulförespråkarna borde tystna om jag föreslår tält.... köp ett armetält eller liknande ?
Nä tillbaka till dina tankar om ett rejält hus som du kan ändra din användning av utan att du behöver ha sorksanering
Kastas som fram och tillbaka i mina tankar hur jag ska göra.
Pratade med en kompis och han trodde man skulle klara sig på 70cm plintar för tjälens skull. Att man sätter platta och gjuter fast i botten (eller bara gjuter som de visat i programmet "äntligen hemma" på Tv. och sen har plintar med justerbara stolpskor. Men jag har ingen aning? Försökte googla djup på tjälen , men hittade bara att det ofta kan vara kring 60-80, men ibland upp till 150 och att det beror på marken.
http://www3.vv.se/tjaldjup/ Lyckades inte tolka denna, Kusmark station bör man kunna kika på iaf.
Marken på min tomt är iaf grus och morän. Inte lera. Verkar transportera bort vatten bra. Hård att gräva i med grävmaskin (de gräver ju ner vattenledningar nu och jag såg gropen som var typ 2 meter djup). Sluttar ner mot sjön. Beror väl på om snön hinner komma före kylan också. Men det ser så klart olika ut och inget man kan räkna med.
Tror du det behövs 120cm? Vart hittar du det?byggarätt skrev:
Att du påstår att mitt förslag är en potentiell brandrisk - underförstått sämre i det hänseendet än ditt och andra förslag - utan att ha belägg för det: Det tycker jag är ett felaktigt sätt att upphöja ditt eget förslag. Peka gärna på brister i andras förslag men var för fan saklig. Det är ingen Västerbottensgård vi pratar om, det är en sommarstuga på 45kvm som kanske eller kanske inte i framtiden eventuellt ska bli ett åretruntboende.... Kan vi lämna det här nu?byggarätt skrev:
Om jag bara ställer på lecablock, är det inte nästan säkert då att det rör på sig? Att justera med domkraft är visserligen möjligt, men ingen som jag kommer ha lusta att mecka med annat än som sista utväg...pelpet skrev:I Västerbotten hade jag nog valt att borra med jordborr och sätta gjutrör och gjuta egna plintar. Då kan man anpassa höjden på dem precis som man vill.
Sen går det ju att använda enklare lösningar om man vill. Min friggebod står t.ex. på vanliga markstenar som jag lagt på en ogräsduk, samt två plintar. Blir det några rörelser i marken kan jag lätt justera huset med en donkraft. En 45 kvm stuga går nog jättebra att bara ställa på lecablock.
Tack för tips, ska kolla upp Villa varm. Vill ju dock helst slippa köra nån golvvärme alls. Hoppas kunna slippa köra elementen också, men lite kommer det kanske behövas ibland. Inte haft igång elementen i min lägenhet på flera månader (fram till 15 oktober). Det är iofs flerfamiljshus, men lgh är på bottenvåningen direkt på betongplatta. Tegelhus som kanske värmts så pass på dan att det håller tempen på natten? (eller så har grannarna krämat på med värme?)KnockOnWood skrev:Har du kikat på Villa Varms byggteknik?
De har golvvärmen ovanför betongen vilket ger en del fördelar.
Det är dessutom anpassat för just dina trakter tror jag
[länk]
Det var nästan att jag köpte hus från dem 2010 när vi byggde nytt.
Många bra lösningar i övrigt också: [länk]
Och Håkan Björkman var mycket trevlig att ha att göra med.
En annan sak: Det där med att kallställa?
Man gör det så oerhört mycket enklare för sig om man behåller lite grundvärme, 5 - 10°C.
Drar det verkligen så mycket el att ha liiite värme på under vintern?
Samt då kan man vara lite mer flexibel med när man vill ta en tur till stugan
Pratade med en arbetskollega som höll nån slags grundtemp i sin stuga på typ max 10 grader och han la 1000 kr per månad på det. Lät alldeles för dyrt för mig kändes det som om jag inte är i stugan alls. inte ens säkert vägen kommer plogas till stugan och då blir det svårt att ta sig dit. Görs inte idag iaf. Isf om det blir fler stugor med folk som vill ha tillgång året runt. Så man får gå ihop med plogning.
Jo nåt åt det här håller känns det som det lutar åt med utförandet.-RB- skrev:I ditt fall undrar jag om det inte vore bäst med plintgrund med ett välisolerat golvbjälklag. Då hade jag också lagt glespanel, golvvärmerör och spridningsplåtar under golvspånskivorna för att ha förberett inför eventuella framtida behov av golvvärme. Då sitter fönster och dörrar på rätt höjd, du kan kallställa och till en början köra med en luft/luft-värmepump och elradiatorer för att sedan bygga ut med vattenburen golvvärme om du vill.
Sen håller jag med KnockOnWood om att det är nog inte fel med lite grundvärme på ca 10°C hela tiden för att hålla fukt och frost borta.
Sen det med grundvärme eller inte... Skulle vilja se exempel på hur illa det kan bli? Och vad som blir förstört? Kanske kommer jag tvingas lära mig den hårda vägen...
Sådan mark är ju bra om man vill chansa på en enkel grundläggning som inte går ner till frostfritt.Kullan skrev:Marken på min tomt är iaf grus och morän. Inte lera. Verkar transportera bort vatten bra. Hård att gräva i med grävmaskin (de gräver ju ner vattenledningar nu och jag såg gropen som var typ 2 meter djup). Sluttar ner mot sjön. Beror väl på om snön hinner komma före kylan också. Men det ser så klart olika ut och inget man kan räkna med.
På lera brukar det innebära stora rörelser varje vinter när de stora mängderna vatten i leran fryser. Väldränerad moränmark brukar tjälskjuta knappt något.
Ett hus på 45m2 är inte jättelitet på något vis, men absolut inte omöjligt att finjustera upp vågrätt någon gång vid behov.
Skulle det varit en 15m2 friggebod i tankarna hade jag själv rätt lätt valt att sätta den på några LECA-block eller någon annat enkelt.
Stugan får ju konstrueras efter vilken grundläggning som väljs.
Det är ju inte så att det tillhör det normala att få sättningar, oavsett vilken grundläggning det är.
Bygger man på platta bör man ju försäkra sig om markens förutsättningar genom t ex en geokonsult. Detta eftersom om det skulle bli sättningar så är det mkt besvärligare/dyrare att justera än för en plintgrund.
Man bör nog också tänka till vilka förutsättningar som gäller för inredning och materialval om stugan ska kunna kallställas problemfritt.
Det är ju inte så att det tillhör det normala att få sättningar, oavsett vilken grundläggning det är.
Bygger man på platta bör man ju försäkra sig om markens förutsättningar genom t ex en geokonsult. Detta eftersom om det skulle bli sättningar så är det mkt besvärligare/dyrare att justera än för en plintgrund.
Man bör nog också tänka till vilka förutsättningar som gäller för inredning och materialval om stugan ska kunna kallställas problemfritt.
Ja att välja material inomhus kan ju vara bra att tänka på. Jag har inte så bra koll på det dock. Några bra tips där?Oldboy skrev:Stugan får ju konstrueras efter vilken grundläggning som väljs.
Det är ju inte så att det tillhör det normala att få sättningar, oavsett vilken grundläggning det är.
Bygger man på platta bör man ju försäkra sig om markens förutsättningar genom t ex en geokonsult. Detta eftersom om det skulle bli sättningar så är det mkt besvärligare/dyrare att justera än för en plintgrund.
Man bör nog också tänka till vilka förutsättningar som gäller för inredning och materialval om stugan ska kunna kallställas problemfritt.
jag tänkte iaf plastmatta i badrummet och fibo trespoplatta på väggarna. Likaså fibo trespo som stänkskydd i köket.
Sen hade jag nog tänkt laminatgolv ändå. Är ju relativt billigt och inte så svårt att byta ut själv (eventuuellt bara delar av det också) om man bara lagt ett klickgolv ovanpå.
på väggarna tänkte jag delvis liggande vitmålad panel och tapet på ett par väggar (men inte genom några hörn).
Sen tänkte jag att innan man bommar igen stugan får man väl vädra ut ordentligt nån torrare dag och hoppas det kan hjälpa till lite...?
Ja det är väl en bättre lösning än min att förbereda med extra takhöjd och sen behöva ändra höjden på dörrar.-RB- skrev:I ditt fall undrar jag om det inte vore bäst med plintgrund med ett välisolerat golvbjälklag. Då hade jag också lagt glespanel, golvvärmerör och spridningsplåtar under golvspånskivorna för att ha förberett inför eventuella framtida behov av golvvärme. Då sitter fönster och dörrar på rätt höjd, du kan kallställa och till en början köra med en luft/luft-värmepump och elradiatorer för att sedan bygga ut med vattenburen golvvärme om du vill.
Man kan kanske se det såhär, är man nästan 100% säker på att det inte ska bli golvvärme i framtiden, men inte helt 100% så kan det vara bra att ta till med en dm i takhöjd, för då går det, med en ganska stor arbetsinsats, att fixa i efterhand.
Är man betydligt mer velig vad det gäller golvvärme, att risken är ganska stor att man plötsligt vill ha det så är det nog bättre att förbereda på ett vis som inte kräver ombyggnation av dörrar och väggar etc.
Föresten golvvärmerör? Är det enligt min bild typ du menar? Min undran är då om de klarar vintrar med kallställd stuga om jag inte har dem fyllda? Eller om de kan ta skada?-RB- skrev:I ditt fall undrar jag om det inte vore bäst med plintgrund med ett välisolerat golvbjälklag. Då hade jag också lagt glespanel, golvvärmerör och spridningsplåtar under golvspånskivorna för att ha förberett inför eventuella framtida behov av golvvärme. Då sitter fönster och dörrar på rätt höjd, du kan kallställa och till en början köra med en luft/luft-värmepump och elradiatorer för att sedan bygga ut med vattenburen golvvärme om du vill.
Sen håller jag med KnockOnWood om att det är nog inte fel med lite grundvärme på ca 10°C hela tiden för att hålla fukt och frost borta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller lika gärna en golvspånskiva med spår i, plåtar med u-böj på/i, och sen slangen ner i spåren. Och sen plåtarna på, lumppapp, foam och laminatgolv på det?-RB- skrev:I ditt fall undrar jag om det inte vore bäst med plintgrund med ett välisolerat golvbjälklag. Då hade jag också lagt glespanel, golvvärmerör och spridningsplåtar under golvspånskivorna för att ha förberett inför eventuella framtida behov av golvvärme. Då sitter fönster och dörrar på rätt höjd, du kan kallställa och till en början köra med en luft/luft-värmepump och elradiatorer för att sedan bygga ut med vattenburen golvvärme om du vill.
Sen håller jag med KnockOnWood om att det är nog inte fel med lite grundvärme på ca 10°C hela tiden för att hålla fukt och frost borta.
Redigerat:
En luftsolfångare kan användas för att hålla stugan ordentligt ventilerad även vintertid.