16 320 läst · 98 svar
16k läst
98 svar
Golvvärme i betongplatta, men inte använda det....
frågetecknen är just dra iväg med den dubbla isoleringen...men jag har läst Harryssons hela motivering kring hans konstruktion och hans lösning är snabbare att värma upp och balanserar temperaturer ...sommartid...Kullan skrev:
http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdf
sidan 36 där finns en figur som visar hur en platta på mark med golvvärme bör vara utformad
läs denna http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdfKullan skrev:
på sidan 36 finns som sagt platta på mark med golvvärme... sedan finns olika typer av krypgrunder...
Jag tycker du resonerar klokt när du tar ditt användningsfall.
Ett förslag till hur du kan lösa bygget av platta är att om du väljer Harryssons förslag så kan du använda prefab till understa lagret betong och bara gjuta det översta för att minska transportkostnader för betong samt att bara få ett gjutmoment...
1. bered marken med dränerande material
2. 30 cm EPS
3. 20 cm betong prefab läggs på limmas med elementfog
4. 10cm EPS med installationer
5. gjut 10 cm betong med slang etc...
6. lägg ett tunt trägolv på en fuktspärr
7 använd oorganisk syll till väggar
läs denna http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdfKullan skrev:
på sidan 36 finns som sagt platta på mark med golvvärme... sedan finns olika typer av krypgrunder...
Jag tycker du resonerar klokt när du tar ditt användningsfall.
Ett förslag till hur du kan lösa bygget av platta är att om du väljer Harryssons förslag så kan du använda prefab till understa lagret betong och bara gjuta det översta för att minska transportkostnader för betong samt att bara få ett gjutmoment...
1. bered marken med dränerande material
2. 30 cm EPS
3. 20 cm betong prefab läggs på limmas med elementfog
4. 10cm EPS med installationer
5. gjut 10 cm betong med slang etc...
6. lägg ett tunt trägolv på en fuktspärr
7 använd oorganisk syll till väggar
Jo precis så jag känner också. Och har därför planerat elradiatorer oljefyllda, kanske LLVP eventuellt pelletskamin.pelpet skrev:Vattenburen golvvärme i ett fritidshus på 45 kvm verkar vara helt fel prioritering, särskilt om man vill kunna kallställa. Valet av värmesystem skulle jag låta bero på hur mycket stugan ska användas. Lite användning/sommaranvändning = elradiatorer med fläkt eller elgolvvärme med fjärrstyrning. Mycket anvädning/vinter = luftvärmepump. 45 kvm är för lite för att motivera något seriösare värmesystem.
Frågan var ju lite om jag ÄNDÅ borde passa på att lägga ner slang ifall jag gjuter platta, just för att det kostar typ 8000:-? och då finns den där om man känner annorlunda i framtiden. Och om det då funkar att göra detta. Vilket verkar funka om man pluggar slangen.
Ja dubbel (200mm) isolering kan väl kännas vettigt, dvs att göra det ordentligt på en gång. Däremot skrev nån här tidigare i tråden om dubbel isolering med betongplattor mellan båda lagren. Och det kändes kanske overkill. Gjuta platta två gånger liksom. Men det kanske görs så också idag? Jag har ingen koll på detta.byggarätt skrev:frågetecknen är just dra iväg med den dubbla isoleringen...men jag har läst Harryssons hela motivering kring hans konstruktion och hans lösning är snabbare att värma upp och balanserar temperaturer ...sommartid...
[länk]
sidan 36 där finns en figur som visar hur en platta på mark med golvvärme bör vara utformad
Bra länk f.ö. bra skriver och bra med tydliga figurer.
Pendlar verkligen fram och tillbaka, om jag ens ska ha gjuten platta. Fördelar med att inte ha det också är ju att rör och sånt är "lösa" och enklare kan flyttas om man ska dra om på nåt sätt av nån anledning, eller måste byta ut. Men det kanske sällan händer? Eller så har jag inte ens fattat detta rätt.
Plus att jag läste nånstans att om man skulle få fuktskada inifrån så är det enklare att få bort vattnet och torka upp om man har krypgrund. Att annars rinner allt ner och det går inte komma åt.
Plus att jag läste nånstans att om man skulle få fuktskada inifrån så är det enklare att få bort vattnet och torka upp om man har krypgrund. Att annars rinner allt ner och det går inte komma åt.
Ja, om du gjuter platta för 100 papp så lägg ner en slang också. Man kan ju se till att ha systemet fyllt med glykolvatten och köra med en elshunt och köra golvvärme då. Då har du 10000kr till för vattenburen el i golvet som inte fryser. Min huvudsynpunkt är att gjuten platta på en 45 kvm stuga är överkonstruerat. Jag hade hellre tagit merkostnaden för platta och lagt dem på en fet altan istället.Kullan skrev:Jo precis så jag känner också. Och har därför planerat elradiatorer oljefyllda, kanske LLVP eventuellt pelletskamin.
Frågan var ju lite om jag ÄNDÅ borde passa på att lägga ner slang ifall jag gjuter platta, just för att det kostar typ 8000:-? och då finns den där om man känner annorlunda i framtiden. Och om det då funkar att göra detta. Vilket verkar funka om man pluggar slangen.
Hur mycket har du tänkt använda stugan, och vilka säsonger?
Hur har du tänkt kring V/A?
Fundera på plintgrund med värmefolie under laminatgolv. Komplettera med elelement med fläkt, alternativt oljefyllda element och ett par enkla värmefläktar. Ingen frysningsrisk, inga fuktproblem under huset, värmefolien kommer ha värmt upp det tunna golvet på några få timmar och fläktelementen värmer luften snabbare än så, OM du får för dig att du vill tillbringa någon vinterhelg i stugan. Pengarna du sparar gentemot gjuten platta kommer kompensera den eventuellt högre uppvärmningskostnaden under lång tid, om du nu kommer ha några uppvärmningskostnader över huvud taget. Det beror ju på hur mycket du är där när det är kallt....
Ca 60' är de prisindikationer jag fått på 45m2 platta. men det kanske inte håller...?pelpet skrev:
Men jag tänkte ju inte köra nån golvvärme, bara lägga ner slangen och plugga igen. (samt köra VVLP eller oljefyllda radiatorer) En shunt måste man väl kunna sätta in i efterhand om någon vill köra golvvärme i framtiden?
En fet altan vill jag absolut ha, Planeras bli tom större större än stugan, det är en av de få grejer jag känner som något jag verkligen prioriterar. Räknat lite löst på att den ska landa på ~20' på 60m2 för materialet (utan räcke, belysning mm, men med trapp).pelpet skrev:
Vad hade du siktat på för grund då. Plint? Krypgrund med Prefab isolerade block?? Och har du nån prisuppgift vad en sån grund kan tänkas gå på inkl underarbete och allt material.
Jag tror (som det känns i dagsläget) att jag kommer använda stugan rätt mycket mellan maj-september, men i princip inte alls/inte alls resten av året.pelpet skrev:
Det grävs just nu ledningar både för vatten (djupborras en brunn) och avlopp (enskilt) till en ungefärlig placering av stugan. Kommer ha WC, dusch, kök mm i stugan. Hoppas att det är lika enkelt som det låter att (om det ska kallställas vintertid) tömma vattensystemet med enkel vridning och hälla lite glykol i vattenlåsen.pelpet skrev:
Redigerat:
Tack så mycket för alla råd, jättevärdefullt för en novis som jag!!ToRy skrev:Fundera på plintgrund med värmefolie under laminatgolv. Komplettera med elelement med fläkt, alternativt oljefyllda element och ett par enkla värmefläktar. Ingen frysningsrisk, inga fuktproblem under huset, värmefolien kommer ha värmt upp det tunna golvet på några få timmar och fläktelementen värmer luften snabbare än så, OM du får för dig att du vill tillbringa någon vinterhelg i stugan. Pengarna du sparar gentemot gjuten platta kommer kompensera den eventuellt högre uppvärmningskostnaden under lång tid, om du nu kommer ha några uppvärmningskostnader över huvud taget. Det beror ju på hur mycket du är där när det är kallt....
Googlade värmefolie. Hittade priser på bygghemma.se (som ändå brukar vara rätt billigt). Utan extra tillbehör (som alltid brukar tillkomma), kostade det nästan 500:-/m2. Blir typ 25000.- för stugan. Också hört att de drar väldigt mycket ström. kan man räkna hem det ändå tro? Och OM man nu kommer på att man vill vara där vintertid då? Eller vill sälja om 6år, så kanske värdet om det finns platta förberett för golvvärme ökar?
Nej värmefolie är dessutom en potentiell brandrisk...så det enda alternativet till platta dubbelisolerad enligt Harryssons konstruktion är det som beskrivs i början på dokumentet http://byggochenergiteknik.se/press/Bettre_golv.pdf nämligen innerisolerad torpargrund...Kullan skrev:Tack så mycket för alla råd, jättevärdefullt för en novis som jag!!
Googlade värmefolie. Hittade priser på bygghemma.se (som ändå brukar vara rätt billigt). Utan extra tillbehör (som alltid brukar tillkomma), kostade det nästan 500:-/m2. Blir typ 25000.- för stugan. Också hört att de drar väldigt mycket ström. kan man räkna hem det ändå tro? Och OM man nu kommer på att man vill vara där vintertid då? Eller vill sälja om 6år, så kanske värdet om det finns platta förberett för golvvärme ökar?
Jag skulle resonera som du gjort att förbereda för om fastigheten ska användas året runt. Då vore det vansinne bygga ett skjul nu o bygga om...
En enklare platta med mindre betong o mer armering skulle också kunna vara en ide....
Det finns också en helt annan väg med foamglas koljern som skulle kunna vara ett alternativ..
Då slipper du nackdelarna från både betongplatta och torpargrund
Googlade foamglas koljern också, aldrig ens hört om detta förut, men lät inte så dumt. Frågan är om vart jag hittar någon som skulle vilja göra en grund i detta åt mig (här i Västerbotten) och vad m2-kostnaden är. Sökte pris, men var inte lätt att hitta något vettigt tyckte jag. 1700:-/m2 hittade jag men den uppgiften var från 2006, borde gått ner sen dess? (hoppas jag)byggarätt skrev:Nej värmefolie är dessutom en potentiell brandrisk...så det enda alternativet till platta dubbelisolerad enligt Harryssons konstruktion är det som beskrivs i början på dokumentet [länk] nämligen innerisolerad torpargrund...
Jag skulle resonera som du gjort att förbereda för om fastigheten ska användas året runt. Då vore det vansinne bygga ett skjul nu o bygga om...
En enklare platta med mindre betong o mer armering skulle också kunna vara en ide....
Det finns också en helt annan väg med foamglas koljern som skulle kunna vara ett alternativ..
Då slipper du nackdelarna från både betongplatta och torpargrund
På en 45kvm stuga som inte ska användas vintertid hade jag valt elradiatorer, plintgrund och ångbroms istället för ångspärr i väggen så att man kan kallställa. Då får man ett värmesystem för några tusenlappar och billigast möjliga grund utan några egentliga nackdelar. Isolerar man huset ordentligt så behöver man ju knappt ha värmen på ändå under vår-höst-vinter. Vill man börja använda stugan mycket vintertid kan man komplettera med en luftvärmepump för att hålla ner energikostnaden. En LLVP ger minst 2 i cop vintertid. Alt kan man komplettera med en braskamin och få både mys och värme.
koljern är ju plattan som du kan lägga trägolvet direkt på ingen torktid etc...Den levereras på mått o monteras på beredd mark med singel o rördragningar marken kan vara fuktig utan att det påverkar alls...då foamglas är helt okänsligt för klimat...Kullan skrev:Googlade foamglas koljern också, aldrig ens hört om detta förut, men lät inte så dumt. Frågan är om vart jag hittar någon som skulle vilja göra en grund i detta åt mig (här i Västerbotten) och vad m2-kostnaden är. Sökte pris, men var inte lätt att hitta något vettigt tyckte jag. 1700:-/m2 hittade jag men den uppgiften var från 2006, borde gått ner sen dess? (hoppas jag)
Att ha huset kallt hela vinterhalvåret går utmärkt samt om du vill bo året runt inga problem...
Ring o prata med dom ...de borde kunna låta den transportör de anlitar lägga plattan på din singelberedda mark med håltagning för rör på plats?
Redigerat:
Mina föräldrar har två stugor på samma tomt som definitivt är kalla vintertid, för det finns inga värmesystem öht utöver kamin i vardera stuga, som man får elda i på vår och höst. Ena stugan torpargrund, andra på plint (den är nyare, den gamla är från 1700-talet och på en ö utanför just Ljusne, finns inte el på ön).
Allt beror ju på hur man vill ha det i stugan.
Allt beror ju på hur man vill ha det i stugan.