Kullan skrev:
Oj så många svar, börjar uppifrån. Tanken var alltså att inte bruka golvvärmen alls varken när jag vistas i stugan eller annars. Utan mer lägga ner rören ifall man nån gång i framtiden tänker annars, eller att man säljer till någon som vill ha golvvärme. Så att man alltså inte alls fyller rören.
Det bör du inte göra men visst går det också....dock måste du isolera 30cm EPS för att det ska vara någon vits i så fall samt helst enligt Harryssons konstruktion och då börjar det bli frågetecken...
 
Oldboy skrev:
Ska stugan kallställas så vill man inte ha ett extremt temperaturtrögt betonggolv. Då är plint eller torpargrund mkt bättre.
Ja några tycker det, medan andra ändå säger att "platta är det som gäller idag". Tex vid torpargrund pratar man om priblemet med att den växlande utetempen kan orsaka fukt/kondens under grunden. Eller att djur kryper in och dör tex.

Jag tror som sagt inte att jag kommer vara i stugan just nåt alls vintertid. Märker jag om 5 år att jag vill det eller tom börjar bo där mer permanent (absolut möjligt pendlingsavstånd till arbetet) så tänker jag att jag kanske kopplar på golvvärmen då isf.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Atom skrev:
Jag tycker som Oldboy.


En bra LLVP och ett par elradiatorer. Plintar eller torpargrund. Välj det som är billigare. Satsa inte på laminatgolv. Den känns mycket kallare än trä (riktiga brädor) eller annat. Möjligen heltäckningsmatta. Men den kan vara lite svårare att hålla rent. En modernt LLVP kan du styra med mobilen!
Ja både plint och torpargrund är väl billigare än platta. Men nackdelen med isolerade block som krypgrund känner jag är just både risk för fukt (även om den inte kommer från marken) samt ev döda djur som rutnar och luktar.

Och med plint känns det då lite waist att vinterisolera stugan (vilket jag tänker göra), för eventuellt framtida vinterbruk. Alltså då känns det väldigt oekonomiskt (att i västerbottens kalla vinter) ha nåt på plintgrund. Eller funkar det fint bara man isolerar ordentligt i botten på stugan?

Hade nästan tänkt laminatgolv iaf. Har hemma i permanenta boendet (lgh på bottenplan på gjuten platta) lagt in vinylklickgolv i kök/hall och fina trägolv i övriga rum just för att slippa det kalla laminatet. Men i stugan kommer budgeten vara lite begränsad. Samt att laminat känns lättstädat (har en son som kommer springa ut och in och dra in gräs och sand och sånt). LLVP är ju bra, men tyvärr inte så snyggt, enligt mig...
 
Kullan skrev:
Ja några tycker det, medan andra ändå säger att "platta är det som gäller idag". Tex vid torpargrund pratar man om priblemet med att den växlande utetempen kan orsaka fukt/kondens under grunden. Eller att djur kryper in och dör tex.

Jag tror som sagt inte att jag kommer vara i stugan just nåt alls vintertid. Märker jag om 5 år att jag vill det eller tom börjar bo där mer permanent (absolut möjligt pendlingsavstånd till arbetet) så tänker jag att jag kanske kopplar på golvvärmen då isf.
Då bygger du enligt professor harryssons konstruktion med platta och låter rören ligga pluggade med luft i ...tänk bara på att lägga ett tunt riktigt trägolv som är behagligt mot fötter...för om du vill använda huset vintertid..utan att ha driftsatt golvvärmen så kommer det ta tid innan golvet blir varmt
 
haavard skrev:
Jag vill inte ha golvvärme (förutom i badrum med klinker)...
Jag gillar verkligen golvvärme, är rätt frusen av mig och hatar att vara kall om fötterna. Men har rätt kalla golv där jag bor och på sommaren gör det ju inte så mycket tycker jag.
 
Johannes Carlsson skrev:
I fritidshus som ska stå kallt :
1. Lätt konstruktion som du värmer upp fort.
2. LLVP styrd via mobilen, varmt när du kommer fram.
3. Värmare till vattnet som värmer direkt på flödet, slipper vänta på en tank som ska värmas upp.
Tror som sagt inte att jag kommer hålla på att åka dit på vintrarna lite hipp som happ sådär. Inte för att vara i själva stugan iaf, och inte att sova där. Så just att värma upp snabbt vet jag inte...
Som jag tror kommer jag bo där ganska mycket maj till september och sen under övrig tid bomma igen stugan. Kanske åka dit nån vårvinterdag för att åka skidor på isen och grilla en korv utanför stugan isf.
 
Stringfellow Hawke skrev:
En 2-fas vvb på 100l går väldigt snabbt att värma upp.

Till TS:
Som många andra skrivit, golvvärme skulle jag inte rekommendera till fritidshus, du vill ha ett system som snabbt går att slå på och av. En LLVP och komplettera med vätskefyllda radiatorer skulle jag rekommendera.
Platta på mark är ok, känns kanske lite kallt i början men efter nåt dygn är det helt ok.
Dessutom är det en riskkonstruktion att bygga ett modernt tätt hus med torpargrund, det blir lätt väldigt kallt och fuktigt under huset.
Ja Nibe eminent 100l har jag kikat på för varmvattnet. Men som jag tänker ha det igång när jag är där och sen tömma det under vintern.

Hur menar du med att "platta är kallt i början, men känns varmare efter nåt dygn". Menar du om man har golvvärme och ökar tempen på den eller? Eller menar du om man haft kallställt och sen slår på element och LLVP?
 
Fjojtmehmet skrev:
Jag skulle säga såhär:
Om ni kan se en eventuell framtid där ni flyttar till stugan permanent så ska ni självklart lägga ner slang. Fram tills dess kan proppa rören eller ha sprit- eller glykolblandning i slingan.

Om tanken däremot är att stugan ska vara för semesterplats under vår, sommar och höst de kommande 10 åren så är det onödigt.

Sommarstället jag är uppvuxen med har värmts upp med kamin och någon enstaka elradiator, men nu bygger föräldrarna ny stuga med flvp eftersom deras tanke är att flytta ut dit om ett par år.
Ja det känns så svårt att veta. Jag trooor ju just nu att jag kommer vara där sommartid och inte vintertid. Men kan bli att det ändras sen. Är som sagt inom 2 mil från arbetet, så det är inte så att jag vet att det inte kommer användas vintertid pga avståndet tex. Menlägga rör och plugga med nåt frysskydd verkar ju det bästa för nu då. Sen blir det nog som sagt laminatgolv, men känns det inte okej går det ju byta, eller lägga matta på eller så.
 
Atom skrev:
Vill man ha golvvärme i ett mindre (fritidshus) hus typ badrum eller tom hela, kan man lägga elgolvvärme. Ingen risk för skador vintertid.
Jo tänkt den tanken också. Men dels säger vissa att de drar så väldigt mycket el (vet inte exakt varför). Och dels var ju frågan mer om ifall jag nu gjuter platta ändå borde lägga ner rör för "riktig" golvvärme. Kommer nog ha plastmatta i badrummet och så länge det är sommar osv så tänker jag att den inte ska behöva kännas så kall.
 
byggarätt skrev:
Varför inte en kombination av el o vattenburen värme med frysskydd...i plattan och med riktigt gjord isolering ....

Att bygga ett snabbuppvärmt skjul är väl ingen vits????

Vill man ha kallställt så kan man ju inte ha VVB o rördragningar...?
Tydligen ska det vara rätt enkelt med nya vattensystem att bara vrida kranen åt andra hållet typ för att tömma systemet. Vet inte exakt hur det funkar. Man lär väl måsta hälla glykol i vattenlås i tex toastolen, köksvasken.
 
byggarätt skrev:
Nja det beror på hur huset ska användas...Ska det stå kallt hela vintern och bara brukas sommartid är platta helt problemfri jämfört med fuktskador i torpargrund...
Ska huset värmas upp på helger bara...är det lämpligt att konstruera plattan så som Harrysson föreslår...med 30 cm isolering EPS (frigolit) sedan 200mm betong sedan 100mm EPS o därefter 100mm betong med golvvärme...

Platta på mark ger huset mycket större användningsmöjligheter i framtiden
Ja du är inne lite på mitt tänk här. Att det kommer stå kallt hela vintern. Men att platta ändå känns som säkraste grunden. Lät sjukt dyrt och krångligt att ha två lager isolering och två lager betong. Jag kommer leja för så gott som allt jobb, kommer dra iväg då...?
 
byggarätt skrev:
Det bör du inte göra men visst går det också....dock måste du isolera 30cm EPS för att det ska vara någon vits i så fall samt helst enligt Harryssons konstruktion och då börjar det bli frågetecken...
Vänta nu känner jag mig trög.. Harryssons konstruktion? Vem, vad?
Och varför blir det frågetecken menar du?
 
byggarätt skrev:
Då bygger du enligt professor harryssons konstruktion med platta och låter rören ligga pluggade med luft i ...tänk bara på att lägga ett tunt riktigt trägolv som är behagligt mot fötter...för om du vill använda huset vintertid..utan att ha driftsatt golvvärmen så kommer det ta tid innan golvet blir varmt
Aha lyckades googla mig fram till Christer Harrysson. Inte hittat än hans universallösning hur det blir bäst. Var det det där med gjutet i två olika lager så vet jag inte....

Ska fundera på trägolv. Hur mycket det skiljer mot laminat.

Tack så jättemycket för alla svar föresten, komplettera gärna ni som känner att ni har andra och nya synpunkter!
 
Vattenburen golvvärme i ett fritidshus på 45 kvm verkar vara helt fel prioritering, särskilt om man vill kunna kallställa. Valet av värmesystem skulle jag låta bero på hur mycket stugan ska användas. Lite användning/sommaranvändning = elradiatorer med fläkt eller elgolvvärme med fjärrstyrning. Mycket anvädning/vinter = luftvärmepump. 45 kvm är för lite för att motivera något seriösare värmesystem.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.